Onks niin että 17-19 vuotiaat eivät saa lapsilisää eikä opintotukea
Jos siis asuu kotona eikä perheellä ole erityisen huonot tulot?
Kyllä tuo satasen verran lapsilisää kuussa olis kelvannut lukion kirjoihin
Kommentit (45)
Miksi 18vee asuisi kotona? Ja lainaa saa halvalla, osta sillä.
Kelan sivulla on laskuri, jolla opintotuen suuruuden voi laskea. Jos lukiolainen asuu kotona ja vanhempien tulot ovat yli 56000 vuodessa ei saa tukea, jos tulot ovat juuri tuon 56000 saa tukea 10e/kk. Suurimmillaan kotona asuvan lukilaisen opintotuki on 98 e/kk, tämän saa jos vanhempien tulot 20000 vuodessa tai alle.
Voit ajatella kun lapsesi valmistuu lukiosta niin hän voi elättää teidätkin sillä tutkinnolla😂 hieman sponssaatte nyt ja se maksaa teille moninkertaisesti takaisin.
Näin on näreet. Miksi tukea sellaisia joilla on varaa muutenkin?
Mä yloppilas oon.
Ja puutetta ei laisin.
Köyhät saa kaiken ilmaiseksi ja tukia lykätään lisää joka paikasta. Näin se menee. Työssä käyville ei heru koskaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät saa kaiken ilmaiseksi ja tukia lykätään lisää joka paikasta. Näin se menee. Työssä käyville ei heru koskaan mitään.
Täh? Kyllä minä työssäkäyvänä saan asumistuen ja lapsilisän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä oletkin köyhä.
On se näin. Olen yh ja lasten lapsilisät maksetaan viimeisen kerran syyskuussa. Saavat opintotukea 77€/kk. Rahaa tulee jatkossa 150€kk vähemmän.
Ratkaisin tämän muuttamalla 100€ halvempaan, pienempään vuokra-asuntoon ja onneksi autolaina päättyi juuri. Eli rahaa on jatkossakin ihan yhtä vähän käytössä, mutta me selvitään juuri ja juuri. Pitää olla kekseliäs ruuan kanssa ja muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Näin on näreet. Miksi tukea sellaisia joilla on varaa muutenkin?
No tuo 56t€/vuodessa ei ole erityisen paljon. Esimerkiksi kahden palkansaajan perheessä 30tonnia ja 26 tonnia. Me tienataan jokusen tonnin enemmän vuodessa ja käytettävissä olevat nettotulot on vähän päälle kolme tonnia, 3400€ muistaakseni. Ei vielä onneksi ole lukiolaista ja säästetään lapsille koko ajan, mutta kun mietit hetken kuinka leveästi 2+2 perhe elää tuolla rahalla niin osaat varmaan miettiä itsekin (ehkä) ettei noilla rahoilla todellakaan ole varaa tuhansien eurojen lukiokustannuksiin tuosta vaan. Siispä mekin säästetään jo nyt vaikka vanhin vasta ekalla.
Tuo 56t€/v on malliesimerkki siitä miten pienituloiset/keskituloiset maksaa kaikesta saman minkä vaikka tuplasti tuon tienaavat. Ihan alkaen jo täydestä päivähoitomaksusta. Ja sitten ihmetellään kun työssäkäyvillä ei ole varaa mihinkään enempään.
Vierailija kirjoitti:
Saa opintotukea.ja koulumatkatukea
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina on kallein laina mitä minulla on koskaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavanomaisessa tapauksessa ei saa kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulumatkatukea saa, opintotukea ei saa, jos vanhemmilla riittävän suuret tulot. Kelan laskurilla voi tarkistaa, saako tukea ja jos saa, niin minkä verra,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä oletkin köyhä.
Niin olenkin. Tuossa sanottiin, että työssäkäyville ei koskaan heru mitään. Ikään kuin kaikki köyhät olisivat jotain elämäntapatyöttömiä. Sanottiin myös, että köyhät saavat kaiken ilmaiseksi. En minä ainakaan saa. Ja käsittääkseni lapsilisällä ei ole tulorajaa.
Lapsilisä ei ole tuloperusteinen, opintotuki on. Sen ei pitäisi tulla yllätyksenä.
Tuo kotona asuvan tuki on turha. Sipseihin ja viinaan ne tuntui menevän lukiokavereilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina on kallein laina mitä minulla on koskaan ollut.
Outoa. Mulla se oli halvin.
Juuri tämä saa minut niin vihaiseksi. Just tässä kohtaan niitä tukia tarvitsisi!
on niin