Äitini soitti ja oli kerännyt mulle 30 litraa mustikkaa
Kommentit (29)
oletko kitupiikki kirjoitti:
Maksatko siitä edes vaivanpalkkaa?
Ai rahana? Pitäisin aika omituisena jos perhepiirissä käytettäisiin rahaa tällaisten hyväntahodn eleiden yhteydessä. Mulla ei anakaan tulisi mieleenkään että maksaisin vanhemmilleni tai lapsilleni siitä että tuovat mustikoita. Sen sijaan keskin jotain miten voin auttaa heitä tai mitä voin hankkia heille.
Mun äiti ei ainakaan sais rahaa vaikka poimisikin minulle mitä tahansa. Muistaisin helposti jonkin tilanteen, jossa minua olisi loukattu, eikä häntä olisi kiinnostanut pahoitella, joten tuollainen poimiminen olisi vain pieni paskankokoinen korvaus siitä, että mä jouduin kestämään sitä lehmää vuositolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä tekee 30 litralla mustikoita? AI niin, ne on köyhän peruselintarvike jota ilman ei tule toimeen. Mustikkaa aamiaiseksi, lounaaksi ja loppupäivä pelkkää mustikkaa. Huima säästö.
Taidat syödä enimmäkseen lenkkimakkaraa ja ranskalaisia? Asioiden hahmottaminen taitaa kans olla aika hankalaa. Eihän tuossa ole vuoden ajaksi kuin vajaa desi päivässä, sehän nyt menee vaikka jäätelön kanssa illalla telkkari tollottoassa.
Ai ai. Kyllä ny kelepaa. Mustikkapiirakka on parasta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä tekee 30 litralla mustikoita? AI niin, ne on köyhän peruselintarvike jota ilman ei tule toimeen. Mustikkaa aamiaiseksi, lounaaksi ja loppupäivä pelkkää mustikkaa. Huima säästö.
Luepa vaikka tuolta mustikan terveysvaikutukista: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/08/10/tiesitko-taman-mustikasta
Japanissa mustikkaa pidetään varsinaisena superfoodina, josta maksetaan mukisematta aikamoista hintaa. Ja laskepa huviksesi paljonko 30 litrasta mustikoita tulee vuodessa päivää kohti.
Vierailija kirjoitti:
Olin lapsena äidin mukana marjametässä ja näin sen touhun. Puskapissan ja -kakan jälkeen suoraan marjanpoimintaa jatkamaan, ei siinä välissä käsiä pesty. Nenää, naamaa, mitä milloinkin niillä poimintakäsillä pyyhittiin. Ja välillä nassutettiin niitä marjoja omaan suuhun ja varmasti meni sylkeä sormiin. Käsinpoimitut marjat. Ou jee.
Jaa... Itse liikun paljon luonnossa ja ei ole kyllä montaa kertaa tarvinnut käydä metsässä kyykkypaskalla. Pari kertaa kun on jossain korveressa vatsamurahtanut yllättäen ja vaativasti. Pissalla toki tulee joskus käytyä, mutta niitä pissavehkeitähän jopa nuoleskellaan makkarissa, joten tuskin ne niin kamalan myrkylliset on.
Mullekin on yksi mummeli poiminut mustikoita ja puolukoita. Oon kyydinnyt häntä kauppaan vastineeksi.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi masentaa mutta tänä vuonna on ollut heikot mustikat, pieniä, kuivia ja kitkeriä. Niitä on pitänyt sekoittaa jätskiin, kinuskiin ym epäterveellisiin aineksiin että menisi alas. Toivottavasti äitisi raadanta ei mene hukkaan. Mehua ja hilloakaan ei kuivista marjoista oikein kunnolla tule, mutta ehkä vadelmiin tai mansikoihin sekoitettuna.
Ehkä jossain paikoissa on pieniä mustikoita, mutta minä ainakin olen löytänyt isoja ja meheviä. Täytyy vaan etsiä vähän kosteampia paikkoja.
Onko sitä noustu väärällä jalalla?