Minut halutaan paikallislehden toimittajaksi. Kannattaako?
Olen viittä vaille valmis luokanopettaja, opiskellut sivussa myös suomen kieltä ja kirjallisuutta. Suomen kielessä suoritan mahdollisesti myös maisteritutkinnon.
Veto toimitusalalle on kuitenkin ollut kova, mutta en lähtenyt opiskelemaan alaa sen surkean työllisyystilanteen vuoksi. Olen kuitenkin tehnyt kesät toimittajan hommia eräässä paikallislehdessä ja tykännyt työstä. Tästä lehdestä jää talvella pitkäaikainen toimittaja eläkkelle, ja minut halutaan vakituiseksi hänen paikalleen. Olen aika varma, että en halua työskennellä paikallislehdessä koko ikääni, vaan haluaisin hakeutua jonnekin suurempaan mediaan. Onko tämän työtarjouksen ohittaminen kuitenkin tolloutta, jos haluan alalle? Onko tällaisella sekakouluttautuneella 23-vuotiaalla toivoa päästä suoraan suurempaan mediaan töihin ennen parin vuoden pyörähdystä paikallislehdessä?
Kommentit (39)
Ota paikka vastaan. Kokemuksella parannat mahdollisuuksia isompiin medioihin pääsemiseen. Olet tosi nuori vielä.
Neosta en tiedä mitään. :D
t. Kollega valtakunnallisesta mediasta
Vaikka olisit siellä pienessä paikallislehdessä niin mahdollisesti voit ottaa yhteyttä johonkin isompaan ja sinne toimittaa paikallisuutisia (esim. reportaasi jostain tapahtumasta). Tietysti lupa työnantajalta jne
Vierailija kirjoitti:
Ota paikka vastaan. Kokemuksella parannat mahdollisuuksia isompiin medioihin pääsemiseen. Olet tosi nuori vielä.
Neosta en tiedä mitään. :D
t. Kollega valtakunnallisesta mediasta
Tämä tosiaan pitäisi muistaa, että minulla on monta vuotta aikaa nousta haluamalleni tasolle. Hyvä hankkia ensin vakaa pohja.
Jos haluat toimittajaksi ja sinulle tarjotaan toimittajan vakipaikkaa, ota todellakin se vastaan. Harvinainen tilaisuus nykypäivänä. Paikallislehdestä voit myöhemmin edetä muualle, mutta siellä saat aivan korvaamatonta alan kokemusta.
t. Toinen vanhempi kollega
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat toimittajaksi ja sinulle tarjotaan toimittajan vakipaikkaa, ota todellakin se vastaan. Harvinainen tilaisuus nykypäivänä. Paikallislehdestä voit myöhemmin edetä muualle, mutta siellä saat aivan korvaamatonta alan kokemusta.
t. Toinen vanhempi kollega
Tosiaan, tällä alalla pitänee takoa kun rauta on kuumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisit siellä pienessä paikallislehdessä niin mahdollisesti voit ottaa yhteyttä johonkin isompaan ja sinne toimittaa paikallisuutisia (esim. reportaasi jostain tapahtumasta). Tietysti lupa työnantajalta jne
Tässä on vielä sellainen sivujuonne, että tämä paikallislehti tekee juttuja isompaan maakuntalehteen. Eli saan sitä kautta kontakteja myös sinne suuntaan, jos vaan hoidan työni hyvin.
Jos löytyy taitoa ja intoa alalle, niin anna mennä. Tyvestä puuhun, vai miten se nyt menikään.
Tuo pikallislehden toimittajuus on loistojuttu . Se poikii uusia töitä vaikka paikallisradioon ja ties mihin mediahommiin ! Olen kateelliinen sulle
Vierailija kirjoitti:
Tuo pikallislehden toimittajuus on loistojuttu . Se poikii uusia töitä vaikka paikallisradioon ja ties mihin mediahommiin ! Olen kateelliinen sulle
Mielenkiinnosta kyselen, oletko itse mediapuolella töissä/opiskelemassa?
Monet etsivät töitä eivätkä saa niitä. Sinulle niitä tarjotaan, ja vieläpä unelma-alalta. Ota työ.
Toimittajan työ on paskaa. Mutta opettajan työ vielä paskempaa. Eli anna mennä.
Ilman muuta otat paikan vastaan, jos vain ala kiinnostaa. Vakituinen työpaikka näinä aikoina on ihan loistava homma. Ja paikallislehdessä pääset varmasti tekemään monenlaista, siitä on hyötyä jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta otat paikan vastaan, jos vain ala kiinnostaa. Vakituinen työpaikka näinä aikoina on ihan loistava homma. Ja paikallislehdessä pääset varmasti tekemään monenlaista, siitä on hyötyä jatkossa.
Paikallislehden hommat ovat kyllä mukavan monipuolisia. Jutuntekoa, kuvaamista, ideointia, taittoa...
Millaisia palkkoja paikallistason toimittajat saavat?
Olen itsekin miettinyt toimitusalaa ja kiinnostaisi tietää palkkauksesta, onko alussa vaikka paikallislehdessä toivoa yli 2500 euron kuukausipalkasta?
Ei tossa rikastumaan pääse. Mutta mikäs siinä jos kiinnostaa.
Opettajuus on minulle ihan mieleinen vaihtoehto sekin, mutta en koe sitä puolta kohtaan hirveän suurta sielunpaloa. Hyvä "varasuunnitelma" kuitenkin.