Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minut halutaan paikallislehden toimittajaksi. Kannattaako?

Hnn
10.08.2018 |

Olen viittä vaille valmis luokanopettaja, opiskellut sivussa myös suomen kieltä ja kirjallisuutta. Suomen kielessä suoritan mahdollisesti myös maisteritutkinnon.

Veto toimitusalalle on kuitenkin ollut kova, mutta en lähtenyt opiskelemaan alaa sen surkean työllisyystilanteen vuoksi. Olen kuitenkin tehnyt kesät toimittajan hommia eräässä paikallislehdessä ja tykännyt työstä. Tästä lehdestä jää talvella pitkäaikainen toimittaja eläkkelle, ja minut halutaan vakituiseksi hänen paikalleen. Olen aika varma, että en halua työskennellä paikallislehdessä koko ikääni, vaan haluaisin hakeutua jonnekin suurempaan mediaan. Onko tämän työtarjouksen ohittaminen kuitenkin tolloutta, jos haluan alalle? Onko tällaisella sekakouluttautuneella 23-vuotiaalla toivoa päästä suoraan suurempaan mediaan töihin ennen parin vuoden pyörähdystä paikallislehdessä?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän pitäjän paikallislehden nykyinen päätoimittaja kouluttautui luokaopettajaksi, olikohan vuoden opettajana ja siirtyi ihan tavan toimittajaksi tähän paikallislehteen, missä nykyään siis päätoimittaja. Mene ihmeessä, ainahan sieltä pois pääsee, jos ei nappaa. Ja kun lukee tälläkin palstalla kirjoituksia tämän päivän oppilasaineksesta, niin kallistuisin sinne lehden toimituksen puoleen.

Opettajuus on minulle ihan mieleinen vaihtoehto sekin, mutta en koe sitä puolta kohtaan hirveän suurta sielunpaloa. Hyvä "varasuunnitelma" kuitenkin.

Vierailija
22/39 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota paikka vastaan. Kokemuksella parannat mahdollisuuksia isompiin medioihin pääsemiseen. Olet tosi nuori vielä.

Neosta en tiedä mitään. :D

t. Kollega valtakunnallisesta mediasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisit siellä pienessä paikallislehdessä niin mahdollisesti voit ottaa yhteyttä johonkin isompaan ja sinne toimittaa paikallisuutisia (esim. reportaasi jostain tapahtumasta). Tietysti lupa työnantajalta jne

Vierailija
24/39 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota paikka vastaan. Kokemuksella parannat mahdollisuuksia isompiin medioihin pääsemiseen. Olet tosi nuori vielä.

Neosta en tiedä mitään. :D

t. Kollega valtakunnallisesta mediasta

Tämä tosiaan pitäisi muistaa, että minulla on monta vuotta aikaa nousta haluamalleni tasolle. Hyvä hankkia ensin vakaa pohja.

Vierailija
25/39 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat toimittajaksi ja sinulle tarjotaan toimittajan vakipaikkaa, ota todellakin se vastaan. Harvinainen tilaisuus nykypäivänä. Paikallislehdestä voit myöhemmin edetä muualle, mutta siellä saat aivan korvaamatonta alan kokemusta.

t. Toinen vanhempi kollega

Vierailija
26/39 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat toimittajaksi ja sinulle tarjotaan toimittajan vakipaikkaa, ota todellakin se vastaan. Harvinainen tilaisuus nykypäivänä. Paikallislehdestä voit myöhemmin edetä muualle, mutta siellä saat aivan korvaamatonta alan kokemusta.

t. Toinen vanhempi kollega

Tosiaan, tällä alalla pitänee takoa kun rauta on kuumaa.

Vierailija
27/39 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisit siellä pienessä paikallislehdessä niin mahdollisesti voit ottaa yhteyttä johonkin isompaan ja sinne toimittaa paikallisuutisia (esim. reportaasi jostain tapahtumasta). Tietysti lupa työnantajalta jne

Tässä on vielä sellainen sivujuonne, että tämä paikallislehti tekee juttuja isompaan maakuntalehteen. Eli saan sitä kautta kontakteja myös sinne suuntaan, jos vaan hoidan työni hyvin.

Vierailija
28/39 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos löytyy taitoa ja intoa alalle, niin anna mennä. Tyvestä puuhun, vai miten se nyt menikään. 

Vierailija
29/39 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo pikallislehden toimittajuus on loistojuttu . Se poikii uusia töitä vaikka paikallisradioon ja ties mihin mediahommiin !  Olen kateelliinen sulle

Vierailija
30/39 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo pikallislehden toimittajuus on loistojuttu . Se poikii uusia töitä vaikka paikallisradioon ja ties mihin mediahommiin !  Olen kateelliinen sulle

Mielenkiinnosta kyselen, oletko itse mediapuolella töissä/opiskelemassa?

Vierailija
31/39 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet etsivät töitä eivätkä saa niitä. Sinulle niitä tarjotaan, ja vieläpä unelma-alalta. Ota työ.

Vierailija
32/39 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittajan työ on paskaa. Mutta opettajan työ vielä paskempaa. Eli anna mennä.

Vierailija
33/39 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta otat paikan vastaan, jos vain ala kiinnostaa. Vakituinen työpaikka näinä aikoina on ihan loistava homma. Ja paikallislehdessä pääset varmasti tekemään monenlaista, siitä on hyötyä jatkossa.

Vierailija
34/39 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta otat paikan vastaan, jos vain ala kiinnostaa. Vakituinen työpaikka näinä aikoina on ihan loistava homma. Ja paikallislehdessä pääset varmasti tekemään monenlaista, siitä on hyötyä jatkossa.

Paikallislehden hommat ovat kyllä mukavan monipuolisia. Jutuntekoa, kuvaamista, ideointia, taittoa...

Vierailija
35/39 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa juu.

Vierailija
36/39 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia palkkoja paikallistason toimittajat saavat?

Vierailija
37/39 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin miettinyt toimitusalaa ja kiinnostaisi tietää palkkauksesta, onko alussa vaikka paikallislehdessä toivoa yli 2500 euron kuukausipalkasta?

Vierailija
38/39 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tossa rikastumaan pääse. Mutta mikäs siinä jos kiinnostaa.

Vierailija
39/39 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin paikan.