Ehkäisyrengas vai hornonikierukka?
Oon 17-vuotias ja kyseessä on eka ehkäisy, jos kortsuja ei lasketa. Pillereitä en halua.
Kommentit (8)
Itse olen nyt 20v ja sain Mirena-hormonikierukan kun olin 15, lääkärin suosituksesta. Itselle sopinut erittäin hyvin, mutta kaikki ei sovi kaikille.
Suosittelisin käymään ehkäysineuvolassa, tai vastaavalla alan lääkärillä. Siellä osataan neuvoa juuri sinulle sopiva ehkäisy.
Joitakin Mirena-kokemuksia itsellä:
-Kuukautiset eivät ole enää yhtä runsaat ja kivuliaat (Olin ennen kierukkaa kuukautisten ensimmäiset kaksi päivää usein vuodelevossa)
-Asettaminen oli varsin kivulias, mutta se meni ohi muutamassa tunnissa, seuraavana päivänä olin jo täysin "normaali"
-Eli vaikutusta hormoni-elämään (minipillerit vetivät itsellä pään sekaisin)
-Lähes täysin huomaamaton
-Pitkäikäinen, itsellä ollut tosiaan kohta sen 5v, ens kuussa vaihdetaan uusi
Kierukan laittaminen ei ole kivuton juttu ja siksi syön mieluummin pillereitä.
Mirena mulla tuli itsellä ulos kuukaudessa itsekseen ja laitto ei tuntunut kovin mukavalta ja sen jälkeen vuosi koko kuukauden. Ehköisyrenkaasta taas ei ole pahaa sanottavaa. Sekin tiputteli sen ekan kierron kun välissä käytin pillereitä ja niiden ja renkaan välissä ei ollut kunnon tyhjennysvuotoa. Renkaalle ääni multa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen nyt 20v ja sain Mirena-hormonikierukan kun olin 15, lääkärin suosituksesta. Itselle sopinut erittäin hyvin, mutta kaikki ei sovi kaikille.
Suosittelisin käymään ehkäysineuvolassa, tai vastaavalla alan lääkärillä. Siellä osataan neuvoa juuri sinulle sopiva ehkäisy.
Joitakin Mirena-kokemuksia itsellä:
-Kuukautiset eivät ole enää yhtä runsaat ja kivuliaat (Olin ennen kierukkaa kuukautisten ensimmäiset kaksi päivää usein vuodelevossa)
-Asettaminen oli varsin kivulias, mutta se meni ohi muutamassa tunnissa, seuraavana päivänä olin jo täysin "normaali"
-Eli vaikutusta hormoni-elämään (minipillerit vetivät itsellä pään sekaisin)
-Lähes täysin huomaamaton
-Pitkäikäinen, itsellä ollut tosiaan kohta sen 5v, ens kuussa vaihdetaan uusi
EI siis vaikutusta hormoni-elämään.
Kierukan laitosta on sovittu, mutta sitten luin liikaa tarinoita hirveistä kivuista ja jatkuvista vuodoista.
Jollain on kipuja ja vuotoja, joillain ei. Itsellä sattui vain asetus. Siskolla oli kipuja kolme päivää. Itsellä ei mitään ihmeellisempiä vuotoja, eikä ollut siskollakaan, mutta kaverillani oli melkein kolme viikkoa tiputteluvuotoa. Kaikki on yksilöllistä. Voi myös vaikuttaa missä vaiheessa kiertoa kierukka asetetaan, miten paljon liikut asetukset jälkeen, sekä miten kehosi ylipäätään reagoi kierukkaan. Kierukoissakin on tietysti eroja.
Suosittelen Gynefix-kierukkaa, jonka voi laittaa naiselle joka ei ole synnyttänyt. Se on tavallista pienempi eikä sisällä hormoneita.
Tuon ikäisenä ei kannata ruveta syömään hormoneja.
Kokeilkaa lateksittomia kumeja.
Up! Kokemuksia kaivataan