Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lto-opiskelija joka on nyt jo loppuunpalanut päiväkotityöhön

Vierailija
09.08.2018 |

Olen tehnyt paljon sijaisuuksia opiskelujeni aikana ja nyt alkaa olla sellainen olo, että I'm done. Kaikki puhe laadukkaasta varhaiskasvatuksesta on paskaa. Päiväkodit ovat lasten säilöpaikkoja, työntekijät käyvät päivittäin äärirajoilla, ja myös lapset kärsivät. Nuoretkin opettajat ja hoitajat joutuvat jäämään saikulle uupumuksen takia, koska heiltä vaaditaan ihan järjettömiä.

En jaksa enää tehdä sijaisuuksia. Useimpien työpäivien jälkeen olen litimärkä hiestä, rättiväsynyt, ja kärsin pää- ja selkäkivuista. Olen joutunut olemaan yksin vastuussa hullun isosta lapsiryhmästä ja keskittämään kaikki voimani siihen, ettei henkilövahinkoja satu. Voisi hyvin sattua, koska minulla on vain kaksi kättä ja yksi silmäpari. Kiitoksena saan päivän lopuksi vanhemmilta haukkuja, kun Lilli-Lyydialle on puettu väärä kauluri. Olisivat mieluummin tyytyväisiä, että heidän lapsensa on ehjä ja terve päivän jäljiltä. Mutta eivät he edes tiedä, mikä järjetön kaaos työpäiväni on ollut.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä.

Plus tosiaan tuo uusi "muka asioita parantava"-lakimuutos jok ylentää ja vastaavasti alentaa hlökuntaa. Voitte vain kuvitella millainen on 5-6kymppinen nainen joka vuosikymmenten äänellä lyttää nuorempansa jolla ei satu olemaan lto:n tai vastaavan koulutusta. Saivat monet vain lisävettä myllyynsä ja keskittyvät paperipinoihinsa käyden ryhmässä "sopivissa kohdin" näyttäytymässä ja tekemässä itseänsä tykö, "olen liisamaija se ja se tämän ryhmän OPE".

Ja noita riittää nuoremmissakin naisissa, tuorein kokemus 24v naisesta ja 38v.

Sitten ihmetellään työpaikan paskaa ilmapiiriä ja syyllistetään sairaspoissaoloista.

Ilmankos pomo keväisessä infopalaverissa kertoi mm siitä kuinka enää ei tuki-ja liikuntaelinsairaudet olekaan alallamme poissaolosyy nro1 vaan mielenterveysongelmat...

Vierailija
42/59 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasikaksi kirjoitti:

kuule,siinä metakassa ei auta montessori-enempää kuin muukaan pedagogiikka. Lapsia tulee ja menee ovista ja ikkunoista. Vapaapäiväläisten tilalle otetaan tuuraajat,eli ylipaikoillakin on porukkaa. Yritäppä siinä saada porukka ajoissa kurahousuihin ja kartanolle,siinä jää monessorit nurkkaan. Ei jouda lässyttämään että puetko sannapetteri nyt kiltisti. Siinä se pukee ulos vielä kun ekat jo tulee takasin ja pitää joutua ruokapiiriin tai syömään ilman piiriä jos oikein on hoppu.

Montessorissa tilat on rakennettu/järjestetty niin, että toiminta hajautuu luontevasti eri pisteisiin. Jokainen löytää itselleen mielekästä tekemistä. Kenenkään ei tarvitse huutaa saadakseen äänensä kuuluville.

Kuulostaa uskomattomalta kaikille teille julkisen sektorin päiväkodeissa työskenteleville. Ero on kuin yöllä ja päivällä. Edelleen suosittelen tutustumaan. Toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yksityisessä pkssa liki 2v työssä ja se oli ihan oma lukunsa se.

Venäläistaustaiset perustajat, yleisnaisjantusena sekopää joka lesboili työnsä ohessa talossa säänn käyvän sijaisen kanssa (venäjältä hänkin). Sijaiset oli mitä oli,. yksikään ei kantasuomalainen vaan venäjältä ja tuli jopa päihtyneenä töihin, koulutuksia ei kaipailtu heiltä,palkka minimi, ansaituista vuosilomapäivistä yritettiin huijata, useita päiviä kun taloon ei kuulunut ruokaa ja soittelen ruoan toimittajalafkaan perään ja säästöt syynä, kaikki hommat tehtiin itse oli se sitten aamupala, välipala, siivous, mikä vain. Astianpesuaineissa säännösteltiin ja määrää jota käytettiin puolitettiin jne.

Kys tyypit pyörittävät päiväkoteja yhä, en tiedä onko touhunsa muuttunut...

Vierailija
44/59 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko varhaiskasvatus pitäisi lopettaa ja palata päivähoitoon.

Tässäpä se. Näin siinä käy kun jostain asiasta tehdään väkisin epänormaalia ja fanaattista. Ei ne pienet lapset tarvitse mitään varhaiskasvatusta.

Olen ihmetellyt tätä suuresti siitä alkaen kun oma lapseni meni kolmevuotiaana päivähoitoon saamaan sitä ”varhaiskasvatusta”. Yleinen ilmapiiri oli, että olen jotenkin huono äiti, jos en laita sitä sinne, vaikka itse olin kotona ja päivät pelkkää aikaa! Siinä ei kumpikaan hyötynyt mitään. Masennuin suorastaan kun en voinut olla lapseni kanssa. Tuo asia painaa ja harmittaa minua ihan hirveästI. Ei se lapsi sinne ilolla mennyt, ensimmäisen puoli vuotta huusi kuin syötävä. Olin jo päättänyt että me jätetään se, mutta tätit sitkeästi painosti kuinka hyödyllostä se on, ihan kuin heillä olisi aikaa paljon muuhun kun selviytymiseen siinä lauman keskellä; alle vuoden ikäiset makasi käytävillä toisten tallottavana pukemistilanteissa.

Eihän se nyt vain oma äiti ja kerho riitä mitenkään kolmevuotiaalle. Nyt tekisin täysin toisin, en kuuntelisi ketään, enkä kuuntelekaan enää. Minusta tämä yhteiskunta on jotenkin aika sairastunut.

Vierailija
45/59 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että sinulla ei ole kuntoa riittävästi, jos kerran olet ihan hikinen ja sulla on kipuja. Kannattaa kuntoilla ja hommata hyvä peruskunto, jotta alalla voi olla. Vapaa-aikana voi tehdä muutakin kuin lojua tv:n ääressä.

T: lto, joka harrastaa triathlonia

Vierailija
46/59 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhanopettaja-äitini sanoi juuri minulle, että älä vie lastasi päiväkotiin alle 3-vuotiaani, jos ei ole aivan pakko. Sen verran hurjaa meno siellä on.

Vierailija
47/59 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisen sektorin naiset ne jaksaa ulista. Tulkaa raksalle näillä helteillä niin tiedätte mitä on työnteko.

Työpaikkaani vastapäätä on rakennustyömaa. Teette toki arvokasta ja raskasta työtä, mutta nähtävästi ainakin osalla raksamiehistä on usein aikaa pistää tupakaksi ja ruokatauko on monella pitkä.

Olin tulossa sanomaan ihan samaa. Olen lasten kanssa kotona ja viimeksi eilen olimme läheisessä leikkipuistossa, josta on suora näkyvyys läheisen tontin rakennustyömaalle. Esikoinen tykkää katsella niitä koneita, niin siksi käymme välillä siinä, vaikka vähän melua onkin. No, kummasti oli työntekijöillä aikaa kirjaimellisesti nojalla lapioon, näpertävä puhelinta, polttaa tupakkaa ja vain istua eteensä tuijottaen (tästä tosin sympatiat, näytti olevan ainoa varjoisa paikka koko raksalla, johon työmies istahti). Eräs huomattavan ylipainoinen mies istui melkein koko sen ajan kuin puistossa olimme eli 1,5 h pysäköidyn kuorma-auto nupissa. Että rankkaa on juu, kiireistä ainakin.

Vierailija
48/59 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt halutaan sosionomi-lto:t pois kentältä, perusteluna että kandipaikkoja lisätään tuntuvasti.

No mitä se auttaa, kun jo opiskeluaikana halutaan pois alalta. Olisikohan työkentässä sittenkin ollut jotain muuta ensisijaisempaa korjattavaa, kuin amk - kandi -välinen nokittelu.

Vierailija
49/59 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiittäkää ministeri Sanni Grahn-Laasosta, joka silmät kirkkaina selittää jatkuvasti, kuinka laadukasta varhaiskasvatus on korostaen omia toimenpiteistään, joista näköjään kaikki muut ovat eri mieltä. Hänen mieli argumenttinsa on, kun vei oman lapsen aamulla päivähoitoon niin taas oli niin laadukkaasti kaikki asiat siellä heidän tarhassaan. Alkaa todella väsyttää tuon naisen lässytys.

Vierailija
50/59 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko tuon, että jotkut lto:t kiusaavat ja nöyryyttävät lapsia, samoinhan opettajissakin on vastaavia tapauskia. Lapsia/nuoria helppo  kiusata, siksi valitsevat ko. ammatin. Jotkut oikein tihkuvat sellista myrkyllistä pahansuopuutta ja inhoa joitain lapsia kohtaan, yleensä sellaisia ujoa ja kilttejä kohtaan.

Oli aika kaameaa huomata, että entinen koulututtu oli opiskellut lto:ksi.

Oli koulussa ns. kympin tyttö, mutta ylenkatsoi kamujensa kanssa kaikkia ja osallistui mielellään jos jotakuta kiusattiin. Oli ironisesti myös tukioppilas, mutta se ei menoa haitannut. Nälvi, haukkui ja ilkkui kun opettajat eivät nähneet, mutta opettajien edessä oltiin sädekehä loistaen.

Häijyys ei aina tarkoita huonoa koulumenestystä...

Vierailija
51/59 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen 54 v. ja tehnyt päiväkodissa sijaisuuksia, pätevyys on. keväällä eräässä päiväkodissa ajattelin, että jos tekisin videon siitä, kuinka päiväkodin työntekijät nöyryyttävät, kyykyttävät ja suorastaan kiusaavat lapsia, moni vanhempi varmaankin hämmästyisi. päiväkoti voi pahimmillaan tuhota lapsen kehittyvän persoonallisuuden täysin varhaiskasvatuksen nimissä. olen itse 4 lapsen äiti ja työkokemus eri päiväkodeista on vuosien ajalta.

viimeisen työrupeaman jälkeen viime keväänä päätin, että en kestä katsoa sitä hoitohenkilökunnan  vinoutunutta  asennoitumista työhönsä enää. en mene enää päiväkotiin töihin.

Ei noissa paikoissa pärjää vapaan kasvatuksen meiningillä eikä "lasten oikeudet edellä" -ajattelulla. Kotona ehkä onkin aikaa neuvotella lapsen kanssa loputtomiin ja sanoa ei rangaistusten käytölle ja voimankäytölle. Mutta päiväkodin laumassa on pakko mennä sillä asenteella, että lapset tottelevat aikuisia ja piste. Tai jos joku lapsi ei tottele, niin aika nopeasti päätyy jäähylle tai tulee talutetuksi/kannetuksi pois paikalta.

Jäähyjä ei enää nykyään suositella kasvatusmetodiksi.

Voimankäytön kanssa taas voi olla hyvin pian käräjillä, sillä itsekin kiinnostuisi erittäin paljon jos lapsellani alkaisi hoitopäivien jälkeen olla merkkejä voimankäytöistä.

Vierailija
52/59 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko tuon, että jotkut lto:t kiusaavat ja nöyryyttävät lapsia, samoinhan opettajissakin on vastaavia tapauskia. Lapsia/nuoria helppo  kiusata, siksi valitsevat ko. ammatin. Jotkut oikein tihkuvat sellista myrkyllistä pahansuopuutta ja inhoa joitain lapsia kohtaan, yleensä sellaisia ujoa ja kilttejä kohtaan.

Oli aika kaameaa huomata, että entinen koulututtu oli opiskellut lto:ksi.

Oli koulussa ns. kympin tyttö, mutta ylenkatsoi kamujensa kanssa kaikkia ja osallistui mielellään jos jotakuta kiusattiin. Oli ironisesti myös tukioppilas, mutta se ei menoa haitannut. Nälvi, haukkui ja ilkkui kun opettajat eivät nähneet, mutta opettajien edessä oltiin sädekehä loistaen.

Häijyys ei aina tarkoita huonoa koulumenestystä...

Samoin tiedän useamman peruskoulun open, jota olivat koulukiusaajia. Tuon yksi syy miksi koulukiusaamista ei saada kitkettyä., kun osa opettajista itsekin kiusaajia.

Vierailija
53/59 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen 54 v. ja tehnyt päiväkodissa sijaisuuksia, pätevyys on. keväällä eräässä päiväkodissa ajattelin, että jos tekisin videon siitä, kuinka päiväkodin työntekijät nöyryyttävät, kyykyttävät ja suorastaan kiusaavat lapsia, moni vanhempi varmaankin hämmästyisi. päiväkoti voi pahimmillaan tuhota lapsen kehittyvän persoonallisuuden täysin varhaiskasvatuksen nimissä. olen itse 4 lapsen äiti ja työkokemus eri päiväkodeista on vuosien ajalta.

8

viimeisen työrupeaman jälkeen viime keväänä päätin, että en kestä katsoa sitä hoitohenkilökunnan  vinoutunutta  asennoitumista työhönsä enää. en mene enää päiväkotiin töihin.

Ei noissa paikoissa pärjää vapaan kasvatuksen meiningillä eikä "lasten oikeudet edellä" -ajattelulla. Kotona ehkä onkin aikaa neuvotella lapsen kanssa loputtomiin ja sanoa ei rangaistusten käytölle ja voimankäytölle. Mutta päiväkodin laumassa on pakko mennä sillä asenteella, että lapset tottelevat aikuisia ja piste. Tai jos joku lapsi ei tottele, niin aika nopeasti päätyy jäähylle tai tulee talutetuksi/kannetuksi pois paikalta.

Voimankäytön kanssa taas voi olla hyvin pian käräjillä, sillä itsekin kiinnostuisi erittäin paljon jos lapsellani alkaisi hoitopäivien jälkeen olla merkkejä voimankäytöistä.

Montessori. Mielekäs tekeminen.

Vierailija
54/59 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä mitä "suositellaan" ja mitä ei voi olla hyvin montaa eri mieltä. Suositteluja on niin monia kuin mitä on suosittelijoitakin. Niillä jotka eivät suosittele jäähyjä on nähdäkseni krooninen uskottavuusvaje mm. siitä syystä, etteivät he suosittele tilalle mitään korvaavaa rangaistusmenetelmää.

Voimankäyttö taas ei tarkoita lyömistä vaan yleisesti fyysisiä pakkokeinoja kuten väkisin kantamista.

Vierailija
55/59 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8

Joo, Montessorissa lapset tottelevat aina eikä kurinpito-ongelmia ole. Heh.

Vierailija
56/59 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8

Joo, Montessorissa lapset tottelevat aina eikä kurinpito-ongelmia ole. Heh.

Montessorissa on myös kurinpito-ongelmia. Väittäisin kuitenkin että vähemmän kuin tavallisessa päiväkodissa. Kun lapsi kokee olevansa arvokas ja tulevansa kuulluksi sekä löytää mielekästä tekemistä, niin tarve riehumiseen ja negatiivisten tunteiden osoittamiseen vähenee.

Vierailija
57/59 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin huomannut, että nuoret ovat aika herkästi ja usein uupumussaikuilla. Mikä lie siihen vaikuttaa.

Vierailija
58/59 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä yritin vanhempana puhua tällaisesta käytöksestä lasteni päiväkodissa, sekä henkilökunnalle, että johtajalle ja totta kai myös muille vanhemmille. Tulos? Ei mitään tulosta. Osa vanhemmista oli sitä mieltä, että sellaista se nyt vaan on, ja tämä järkytti minua eniten. Ja yritin kuitenkin valikoida, kenen kanssa asian otan puheeksi. 

Siinä päiväkodissa oli niin paljon vialla, että edelleen kun kehutaan suomalaista päivähoitoa, niskavillat nousee pystyyn ja alkaa ihan oikeasti raivostuttaa. 

Vierailija
59/59 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hommaa kuntoa kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että sinulla ei ole kuntoa riittävästi, jos kerran olet ihan hikinen ja sulla on kipuja. Kannattaa kuntoilla ja hommata hyvä peruskunto, jotta alalla voi olla. Vapaa-aikana voi tehdä muutakin kuin lojua tv:n ääressä.

T: lto, joka harrastaa triathlonia

Joopa joo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme