Lto-opiskelija joka on nyt jo loppuunpalanut päiväkotityöhön
Olen tehnyt paljon sijaisuuksia opiskelujeni aikana ja nyt alkaa olla sellainen olo, että I'm done. Kaikki puhe laadukkaasta varhaiskasvatuksesta on paskaa. Päiväkodit ovat lasten säilöpaikkoja, työntekijät käyvät päivittäin äärirajoilla, ja myös lapset kärsivät. Nuoretkin opettajat ja hoitajat joutuvat jäämään saikulle uupumuksen takia, koska heiltä vaaditaan ihan järjettömiä.
En jaksa enää tehdä sijaisuuksia. Useimpien työpäivien jälkeen olen litimärkä hiestä, rättiväsynyt, ja kärsin pää- ja selkäkivuista. Olen joutunut olemaan yksin vastuussa hullun isosta lapsiryhmästä ja keskittämään kaikki voimani siihen, ettei henkilövahinkoja satu. Voisi hyvin sattua, koska minulla on vain kaksi kättä ja yksi silmäpari. Kiitoksena saan päivän lopuksi vanhemmilta haukkuja, kun Lilli-Lyydialle on puettu väärä kauluri. Olisivat mieluummin tyytyväisiä, että heidän lapsensa on ehjä ja terve päivän jäljiltä. Mutta eivät he edes tiedä, mikä järjetön kaaos työpäiväni on ollut.
Kommentit (59)
selailee kännykkäänsä tai ottaa itsekin pienet nokoset.
:-DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Suosittelen Montessori-pedagogiikkaan tutustumista.
Päiväkodin hoitajat tuhoavat lapset omalla toiminnallaan. Järkyttävää nähtävää ja sääliksi käy lapsia, jotka näiden hirviöiden seuraan joutuvat.
Raksamiehet vois tulla päiväksi tai yksin yövuoroon 20 akuuttipotilaan aliresursoidulle osastolle, niin tietäisivät mitä on työnteko.
Käy se koulu loppuun ja ryhdy sitten kansanedustajaksi, joka ajaa asiaa niin, että päivähoidon epäkohdat korjaantuvat.
Vierailija kirjoitti:
Julkisen sektorin naiset ne jaksaa ulista. Tulkaa raksalle näillä helteillä niin tiedätte mitä on työnteko.
Olen ollut töissä helleraksalla ja päiväkodissa. Jos nyt pitäisi näistä kahdesta valita, niin raksalle. Pääsee henkisesti sata kertaa helpommalla. Fyysinen puoli erilaista, raksalla väsyi jos kun niin, ettei meinannut jaksaa kahvikuppia nostaa, mutta päiväkodissa meni selkä lasten korkeudelle kumarrellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisen sektorin naiset ne jaksaa ulista. Tulkaa raksalle näillä helteillä niin tiedätte mitä on työnteko.
Työpaikkaani vastapäätä on rakennustyömaa. Teette toki arvokasta ja raskasta työtä, mutta nähtävästi ainakin osalla raksamiehistä on usein aikaa pistää tupakaksi ja ruokatauko on monella pitkä.
Toki ruokatauko on 1 h mutta siitä ei saa palkkaa
Mene yksityiselle töihin. Pienet ryhmäkoot, työntekijöitä arvostetaan.
Tai tee niin kuin minä. Jatkoin opiskeluja luokanopettajaksi. Jos hallitset ruotsin kielen, ei muuta kuin muuttoa Ruotsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen 54 v. ja tehnyt päiväkodissa sijaisuuksia, pätevyys on. keväällä eräässä päiväkodissa ajattelin, että jos tekisin videon siitä, kuinka päiväkodin työntekijät nöyryyttävät, kyykyttävät ja suorastaan kiusaavat lapsia, moni vanhempi varmaankin hämmästyisi. päiväkoti voi pahimmillaan tuhota lapsen kehittyvän persoonallisuuden täysin varhaiskasvatuksen nimissä. olen itse 4 lapsen äiti ja työkokemus eri päiväkodeista on vuosien ajalta.
viimeisen työrupeaman jälkeen viime keväänä päätin, että en kestä katsoa sitä hoitohenkilökunnan vinoutunutta asennoitumista työhönsä enää. en mene enää päiväkotiin töihin.
Tämä. Itsekin päiväkodissa töissä olleena. Liian monta ihmistä väärällä alalla. Vain urani aikana olisin vienyt yhteen päiväkotiin lapseni. Kiirettä on sitä en kiellä, mutta se on vain hetkittäin. Tälle alalle kun tulee pitäisi olla ensimmäisenä organisointi kykyä ja pystyä muutenkin muuttumaan tilanteen mukaan. Hoitajien myös pitäisi pystyä tekemään yhteistyötä keskenään. Näistä asioista asiat lähtee liikkeelle ja sillä se arki saadaan sujumaan.
Tässä mennään nyt niin toiseen laitaan. Laittakaa muutama esimerkki ihan elävästä elämästä mitä tarkoitatte.
LämmönTalteenOtto - opiskelija...
En kyllä tiedä missä tällaisia paikkoja oikein on. Meidän lasten päiväkoti on pääsääntöisesti toimiva ja lapsille vaikuttaa riittävän tarpeeksi aikaa eikä siellä ole hirviöitä töissä. Ja ihan Espoossa tämä pk.
Totta joka sana. Itse olen tällä hetkellä kotona lasten kanssa ja kiitollinen miehelleni, joka tämän mahdollistaa. Meidän lapset ei mene päiväkotiin. Tiiän mitä se arki siellä on. Itse harkitsen pph hommia jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Mene yksityiselle töihin. Pienet ryhmäkoot, työntekijöitä arvostetaan.
Tai tee niin kuin minä. Jatkoin opiskeluja luokanopettajaksi. Jos hallitset ruotsin kielen, ei muuta kuin muuttoa Ruotsiin.
Yksityisillä päiväkodeilla ei ole yhtään sen enempää rahaa kuin kunnallisillakaan. Jos ryhmäkoko on siellä pieni, niin se on yleensä oire siitä, ettei päiväkoti ole saanut houkuteltua tarpeeksi asiakkaita, eli konkurssi on todennäköisesti lähellä.
Yksityisissä ketjupäiväkodeissa myös lasten paras jää sivuun (koska voiton tuottaminen ja toisaalta julkisuuskuva ovat kaikki kaikessa). Lisäksi yksityisissä ollaan paljon enemmän pomon/omistajan halujen ja ehkä outojenkin kasvatusteorioiden armoilla, toisin kuin kunnallisella puolella missä pomona on kunnan virkakoneisto ja luottamusmiehet.
Palkkaa yksityisellä saa vähemmän, koska yksityisen sosiaalialan työehtosopimus on huono.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tiedä missä tällaisia paikkoja oikein on. Meidän lasten päiväkoti on pääsääntöisesti toimiva ja lapsille vaikuttaa riittävän tarpeeksi aikaa eikä siellä ole hirviöitä töissä. Ja ihan Espoossa tämä pk.
Oletko päivät seurasmassa? Miekään en allekirjoita tuota hirviöhenkilökuntaa mutta aloittaja puhuu totta ajan ja resurssien puutteesta, väsymyksestä ja vaaratilanteista.
Tosi outoa, että helteillä tulee töissä hiki. Kannattaa mennä vaikka raksalle kokeilemaan purkuhommia.
kuule,siinä metakassa ei auta montessori-enempää kuin muukaan pedagogiikka. Lapsia tulee ja menee ovista ja ikkunoista. Vapaapäiväläisten tilalle otetaan tuuraajat,eli ylipaikoillakin on porukkaa. Yritäppä siinä saada porukka ajoissa kurahousuihin ja kartanolle,siinä jää monessorit nurkkaan. Ei jouda lässyttämään että puetko sannapetteri nyt kiltisti. Siinä se pukee ulos vielä kun ekat jo tulee takasin ja pitää joutua ruokapiiriin tai syömään ilman piiriä jos oikein on hoppu.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei oo helteistä kyse. Arvostan todella paljon rakennustöitä, siellä helteessä ahertaa parhaillaan rakas poikanikin. Mutta nyt on eri asiasta kyse, elikkä että päiväkodeissa, vanhustenhuollossa, lastensuojelussakin jne. julkisen alan töissä tehdään nykyään töitä täysin riittämättömällä työntekijämäärällä ja kaiken maailman paperityöt vievät varsinaiseen hoito-tai asiakastyöhön tarkoitetun ajan.
joo ja yksityisellä nimenomaan kaikki tekee kaikkea, ei siellä ole keittäjiä eikä siivoojia eikä laitosapulaisia.
Ja maksetaanko ylitöistä?
Usko tuon, että jotkut lto:t kiusaavat ja nöyryyttävät lapsia, samoinhan opettajissakin on vastaavia tapauskia. Lapsia/nuoria helppo kiusata, siksi valitsevat ko. ammatin. Jotkut oikein tihkuvat sellista myrkyllistä pahansuopuutta ja inhoa joitain lapsia kohtaan, yleensä sellaisia ujoa ja kilttejä kohtaan.
Tarhatädeillä on aikaa kerääntyä juorurinkiin pihalle ja pulista. Päiväuniaikaan taas tarhatäti monesti vaan selailee kännykkäänsä tai ottaa itsekin pienet nokoset.