Voiko kaverittomuus ja syrjintä olla peruskoulussa myös omaa syytä?
Kommentit (19)
Kyllä voi. Enkä sano tätä puolustellakseni kiusaajia, he tekevät ehdottomasti väärin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi. Enkä sano tätä puolustellakseni kiusaajia, he tekevät ehdottomasti väärin.
Millaisissa tilanteissa?
Ap
Kyllä valitettavasti. Esimerkiksi jos lapsi on todella ujo eikä uskalla itse mennä juttelemaan muille, saattaa hän jäädä huomiotta ja yksin. Itse olin lapsena se ujoin ja yksinäisin, jonka takia olen opettanut omille lapsille, että jos näkee lapsen koulussa yksin, menee juttelemaan ja tutustumaan.
Vaimon pojalla ei ole juurikaan kavereita. Olen sanonut olevani sitä mieltä että harrastukset ovat paras tapa saada kavereita. Nyt alkaa pikkuhiljaa näyttää siltä että ei suostu enää edes kokeilemaan mitään harrastusta. Joten kyllä olen jossain määrin sitä mieltä että oma valinta. Mikään muu ei lujita kaverisuhdetta kuin yhteinen kiinnostuksenkohde.
Voi. Esimerkiksi, jos lapsi on tahallaan ilkeä muille, tai niin ujo, ettei uskalla tutustua muihin.
Kiusaaminen ei ole omaa syytä, mutta kaverittomuus voi olla. Jos lapsi on ilkeä, kiusaa muita, pomottelee yms. niin en yhtään ihmettele, jos muut lapset eivät halua olla hänen kanssaan.
Tulee mieleen yksi tapaus kun olin yläasteella. Eräs tyttö (entinen ystäväni) puhui kavereistaan pahaa selän takana, levitti hänelle kerrottuja salaisuuksia, pomotteli kaikkia, saattoi jopa lyödä jne. Pahinta minusta oli tuo muiden yksityisasioiden levittäminen. Alussa häntä ei kukaan syrjinyt tai kiusannut, mutta kun tuo ns. todellinen luonne selvisi, menetti hyvin nopeasti kaikki kaverinsa.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi! Kiusaaminen ei ole KOSKAAN kiusatun syy.
Edes tilanteissa joissa "kaveri" haukkuu, varastelee, tönii ja puhuu ihan sairaita juttuja?
Vierailija kirjoitti:
Ei voi! Kiusaaminen ei ole KOSKAAN kiusatun syy.
Tässä ei ollut kyse kiusaamisesta, vaan kaverittomuudesta.
Varmasti voi olla esimerkiksi jos lapsi on hieman sosiaalisesti kömpelö jos ei ole vaikka ennen koulua ollut paljon tekemisissä muiden lasten kanssa.
Olin masentunut lapsi, kun kotona oli aika vaikeaa. Se näkyi sitten ulospäin ja sain koulussa olla itsekseni.
Miten se voisi olla jonkun muun syy?! Siis jos puhutaan kaverittomuudesta ja syrjinnästä eikä varsinaisesta kiusaamisesta. Itse olin sairaalloisen ujo lapsi mutta en odottanut että olisi ollut jonkun muun velvollisuus hakeutua seuraani tai pyytää mukaan porukoihin. Olin siis yksin ja syrjitty mutta ei minua kukaan varsinaisesti kiusannut.
Jos on ilkeä muita kohtaan, häiriköi ja härnää, niin jää ulkopuoliseksi. Pojan luokalla on yksi poika, joka hakee huomiota kiusaamalla ja härnäämällä, kun ei muutenkaan ilmeisesti osaa kommunikoida. Ei suostu pelaamaan tai leikkimään sääntöjen mukaan, vaan vetää kaiken lekkeriksi, ei siedä häviämistä tai epäonnistumista. Sääliksi käy poikaa ja hänen vanhempiaan.
Olen sanonut lapselle että menee vain rohkeasti mukaan ja keskustelemaan muiden luokkalaosten kanssa, mutta nuori esittää kiusaamisen tekosyyksi sille ettei uskalla eikä voi.
"Syyllä" voi tarkoittaa monenlaisia asioita. Syyllisyys on kiusaajien, mutta syy-seuraukseen liittyvät syyt ovat monissa asioissa, kuten kiusaajien halu kiusata + ne asiat, joiden perusteella joku valikoituu kiusatuksi. Esim. jos kiusaaja haluaa helpon uhrin, niin silloin uhrista löytyvä "syy" on se, että oli jollain tavalla helppo uhri (esim. ei ole kavereita puolustamassa), samalla kun kiusaajasta löytyy omat syynsä kiusaamishaluun.
Kaverittomuuden syy taas voi olla ujous tai huonot sosiaaliset taidot, mutta sekään ei ole välttämättä sellainen syy, josta pitäisi tuntea huonoa omatuntoa, jos ei ole loukannut ketään.
No kyllä meillä oli yläasteella pari niiiin ärsyttävää tapausta, että en yhtään ihmettele että kiusattiin. Tunkivat seuraan väkisin ja jutut olivat todella rasittavia. Tai en tiedä kiusattiinko mutta vähän naureskeltiin. Ei meillä fiksuja tyyppejä kiusattu, vaikka ujoja olisivat olleetkin.
Kyllä voi jos on syrjäänvetäytyvä tai sit täysin kuspää joka toisia kiusaa.
Kyllä varmaan.