Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka olette taloudellisesti itsenäisiä, miten se onnistui kohdallanne?

Vierailija
09.08.2018 |

Toivoin taloudellista itsenäisyyttä minulle ja perheelleni. En halua olla enää kenenkään ”orja” ja riippuvainen ansiotuloista. En kuitenkaan havittele mitään jetset –elämää, mutta tiettyä mukavuutta silti. Haluaisin tarjota lapsilleni elämyksiä, uusia maita ja matkailun tuomaa sivistystä. Haluan asua edelleen mukavasti, syödä laadukkaasti ja ajaa turvallisella autolla. Pukeutua ja pukea lapset kivasti – tällä en tarkoita high end designia, vaan laadukkaita ja hyviä materiaaleja. En kaipaa kymmentä eri merkkilaukkua enkä designluomuksia kaappiini, mutta haluan tuntea vaurauden tuoman turvan.

Kysymys TEILLE, jotka olette onnistuneet elämässänne tulemaan TALOUDELLISESTI ITSENÄISIKSI – miten te sen teitte? Olitteko taustaltanne jo valmiiksi vauraasta suvusta? Vai rakensitteko kaiken itse?

Kiitos kaikille, jotka viitsivät vastata <3

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

150 tonnia ei riitä taloudelliseen itsenäisyyteen. Summan pitää olla niin suuri, että se ei enää pienene vaan sijoittamalla pelkillä tuotoilla voi elää. Realistinen tuotto esimerkiksi osakkeille on noin 5%/vuosi. Kohtuulliseen elintasoon, kun omistusasunto on jo maksettu riittäisi noin 30 tonnia vuosi, joten noin 600 tonnin osakesalkku tarvittaisiin. Onnistunee palkkatyölläkin mutta siihen menee melkein koko työura ja pitää elää nuukasti.

Nopeampi vaihtoehto on vivuttaa velaksi. Esim sijoitusasunnoilla, joihin saa edullista lainaa. Tuolla 150 tonnilla saisi 10kpl 75 tonnin asuntoja, 20% omarahoitusosuudella. 15v maksuajalla vuokralainen maksaa käytännössä yhtiövastikkeen+lainan kulut. Eli tuloa ei tule seuraavaan 15 vuoteen. Mutta sen jälkeen on 10 velatonta asuntoa (750 tonnia) tai 4 tonnia/kk vuokratulot. Ihan näin hyvään tulokseen ei varmasti oikeasti pääse kun laskee remonttien hinnat mukaan, mutta nopeammin tällä rikastuu kuin pörssissä.

Vierailija
42/57 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

otsikosa kysytään taliudellista itsenäisyyttä, mutta tekstissä puhutaan taloudellisesta riippumattomuudesta. Ovat hieman eri asioita.

Olen taloudellisesti itsenäinen työstäni ja mieheni työstä saamalla palkalla. Emme tarvitse apua vanhemmilta tai muilta. Meidän yhteensä saama palkka on sen verran hyvä ettei tarvitse turvautua muihin. Esimerkiksi siskoni palkka on sen verran heikko, että joutuu pyytämään vanhemmiltani apua aina välillä. Olen kiitollinen ettei minun tarvitse.

Taloudellista riippumattomuutta en varsinaisesti mitenkään tavoittele. Pidän työstäni ja käyn töissä mielelläni. Pyrimme kyllä sen verran saamaan säästöön, että eläkkeellä olisi jonkin verran lisärahaa eläkkeen päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piensijoittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nopein tie on tietysti suuri perintö tai lottovoitto. Minun tieni on paljon todennäköisempi, mutta pidempi ja vaikeampi ja vielä kesken, koska tavoittelemani elintaso on sen verran korkea.

Olen käynyt 20 vuotta töissä vähän keskipalkkaa paremmalla palkalla. Olen elämäni aikana ansainnut noin miljoona euroa, josta käteen on jäänyt noin 650.000€. Säästämällä ja velkavivulla sijoittamalla minulla on tällä hetkellä omaisuutta lähes koko tuo saamani nettopalkkasumma.

Joku on laskenut, että pääomasta voi käyttää 4% vuodessa niin, ettei se käytännössä koskaan lopu. Se tarkoittaisi tällä hetkellä 26.000€/ vuosi, eli reilu 2000€/kk. Ilman lainoja sillä saa aika tarkkaan saman elintason, jolla olen elänyt koko elämäni.

Tämä ei kuitenkaan vielä riitä, joten jatkan entiseen malliin. Saa sitten nähdä millainen työmotivaatio on, kun perin vanhempani. Eläkettä on tällä hetkellä kertynyt 1300€/kk.

Kiitos!

Juuri tällaisia vastauksia toivoin saavani. Tässä on se, mitä haen. Ollaan mietitty velkavivun käyttämistä. Se tosin on nykyään kai hieman hankalampaa kuin aiemmin. Meillä olisi nykyisen omaisuuden turvin mahdollista saada velkaa noin 250 000 - 300 000e.

Sinulla on hyvä suunnitelma. Minun pitäisi laatia vastaava. Mieheni ansiotulot ovat keskitasoa suuremmat, mutta niin tietysti verotuskin sitten. Minun tuloni ovat keskitasoa. Olen pohtinut toista tulonlähdettä ja sellainen periaatteessa onkin olemassa, mutta siitä ei ole vastaavaa hyötyä Suomen verotusilmastosta johtuen. Pitäisi perustaa toiminimi tai osakeyhtiö.

Mielenkiintoinen laskukaava tuo 4%. Kiitos informatiivisesta viestistäsi.

Suunitelma on itse asiassa jo saanut aikalailla lopullisen muotonsa. Minulla on nyt oman asunnon lisäksi kaksi sijoitusasuntoa ja asunnon hintainen indeksirahasto.

Lainaa niistä on vielä yhteensä 130.000€. Ensimmäinen sijoitusasunto on jo maksetttu, oman asunnon laina loppuu vuoden päästä ja toisen sijoitusasunnon neljän vuoden päästä. Jäljelle jää vielä indeksirahaston laina, joka loppuu vasta kun olen 59-vuotias. 

Neljän vuoden päästä minulle jää kuukaudessa 1000€/kk enemmän käteen. En kuitenkaan enää sijoita sitä vaan säästän uuden auton ja remontoin molemmat sijoitusasunnot. Sen jälkeen nostan elintasoani ja alan esimerkiksi matkailla entistäkin enemmän. 

Olen laskenut, että tulevan 2500€:n bruttoeläkkeestä jää käteen noin 1800€. Sen lisäksi saan pääomatuloja nettona 700€/kk ja voin nostaa indeksirahastostani noin 500€/kk nettona. Yhteensä siis noin 3000€/kk, joka on reilusti enemmän kuin tämän hetkinen parintonnin elintasoni. Mutta sittenhän minulla on aikaa kuluttaa tai ostaa hoivapalveluita. Tämä muistutukseksi niille, joiden "käärinliinoissa ei ole taskuja".

Siis hetkinen, en ymmärrä indeksirahaston lainaa? Oletko siis ottanut pankkilainaa sijoittaaksesi sen rahastoon, vai kuinka?

Ymmärsit aivan oikein. Ei se ole sen kummempi laina kuin sijoitusasunnon laina. Otin 120.000€ lainaa ja ostin koko summalla vakuutuskuoren ja sen sisälle indeksirahastoa. Nyt lainaa on 100.000€ ja rahaston arvo 140.000€. En mitenkään olisi pystynyt säästämään tuota summaa alle kolmessa vuodessa.

Ok, kiitos tarkennuksesta. Haluaisitko vielä kertoa tuosta indeksirahastoon sijoittamisesta sen verran, että olitko tehnyt paljon taustatutkimusta siitä, mihin suuntaan kannattaa sijoittaa? Vai menitkö yleisohjeiden ja matalan riskin mukaan? Sijoittaminen todella kiinnostaa, mutta kahden pienen lapsen äitinä en ole ehtinyt / rahkeet ei ole riittäneet asian tutkimiseen. Ollaan sitten menty siitä, mistä turvallisinta, eli sijoitettu asuntoon. Mies haluaisi ostaa toisen sijoitusasunnon, mutta minä haluaisin sijoittaa rahastoihin.

Saitko lainan muuten ihan tuohon tarkoitukseen vai haitko sitä johonkin muuhun?

Ensinnäkin aina täytyy olla vakuuksia. Ensiasunto ASP:lla ja valtion takauksella. Sitten kun lainaa oli maksettu muutama vuosi, laitoin asuntoni sijoitusasunnon lainan vakuudeksi, koska asunnon ostohinta riitti vakuudeksi vain 70% ostohinnasta. Sama juttu toisen sijoitusasunnon kanssa viisi vuotta myöhemmin.

Nämä asunnot riittivät vakuudeksi indeksirahaston lainaan. Siihen on vaikeampaa saada lainaa ja marginaali on suurempi kuin sijoitusasunnoissa, joissa se on ollut 0,5%. Halusin ostaa pelkkiä osakkeita ilman matalan riskin korkopapereita hajauttaen mahdollisimman laajalle niin maantieteellisesti kuin aloittainkin.

Ensin ajattelin ostaa MSCI-indeksiin sidottuja ETF:ä. Pankillani oli kuitenkin sitä jäljittelevä indeksirahasto. Kun sitä osti yli 100.000€:lla, kulut ovat vain 0,4% vuodessa. Asiaan tietysti vaikutti, että koska se on pankkini myymä tuote, sain sen lainan ja marginaali oli vain 1,5%, kun muussa tapauksessa se olisi ollut 2%. 

Lopputulos on siis pitkä ketju vuosia harkittuja päätöksiä. 

Vierailija
44/57 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoin taloudellista itsenäisyyttä minulle ja perheelleni. En halua olla enää kenenkään ”orja” ja riippuvainen ansiotuloista. En kuitenkaan havittele mitään jetset –elämää, mutta tiettyä mukavuutta silti. Haluaisin tarjota lapsilleni elämyksiä, uusia maita ja matkailun tuomaa sivistystä. Haluan asua edelleen mukavasti, syödä laadukkaasti ja ajaa turvallisella autolla. Pukeutua ja pukea lapset kivasti – tällä en tarkoita high end designia, vaan laadukkaita ja hyviä materiaaleja. En kaipaa kymmentä eri merkkilaukkua enkä designluomuksia kaappiini, mutta haluan tuntea vaurauden tuoman turvan.

Kysymys TEILLE, jotka olette onnistuneet elämässänne tulemaan TALOUDELLISESTI ITSENÄISIKSI – miten te sen teitte? Olitteko taustaltanne jo valmiiksi vauraasta suvusta? Vai rakensitteko kaiken itse?

Kiitos kaikille, jotka viitsivät vastata <3

Tekemällä ensin paljon töitä. Kiltisti, ahkerasti ja valittamatta. Maksoin asuntolainat niin nopeasti pois kun pystyin. Muuta velkaa en ole koskaan ottanut kuin asuntoihin. Säästämällä lähes joka palkasta sukan varteen. Jättämällä kalliin turhuuden ostamatta (sen tuoma ilo on aika lyhytaikaista). Vaihtamalla asuntoa pari kertaa sopivaan aikaan (välillä vaihdoin halvempaan, josta taas pikkuhiljaa kalliimpaan säästöjen kasvaessa). Tärkeintä on ollut kohdallani se, etten koskaan elä velaksi. Jos käteinen ei riitä tiettyyn autoon tai tavaraan, ostan halvemman. Nyt on sen verran pesämunaa, että ajattelin lopettaa työn teon 50v. Se aika ei ole vielä.

Vierailija
45/57 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohti riippumattomuutta kirjoitti:

150 tonnia ei riitä taloudelliseen itsenäisyyteen. Summan pitää olla niin suuri, että se ei enää pienene vaan sijoittamalla pelkillä tuotoilla voi elää. Realistinen tuotto esimerkiksi osakkeille on noin 5%/vuosi. Kohtuulliseen elintasoon, kun omistusasunto on jo maksettu riittäisi noin 30 tonnia vuosi, joten noin 600 tonnin osakesalkku tarvittaisiin. Onnistunee palkkatyölläkin mutta siihen menee melkein koko työura ja pitää elää nuukasti.

Nopeampi vaihtoehto on vivuttaa velaksi. Esim sijoitusasunnoilla, joihin saa edullista lainaa. Tuolla 150 tonnilla saisi 10kpl 75 tonnin asuntoja, 20% omarahoitusosuudella. 15v maksuajalla vuokralainen maksaa käytännössä yhtiövastikkeen+lainan kulut. Eli tuloa ei tule seuraavaan 15 vuoteen. Mutta sen jälkeen on 10 velatonta asuntoa (750 tonnia) tai 4 tonnia/kk vuokratulot. Ihan näin hyvään tulokseen ei varmasti oikeasti pääse kun laskee remonttien hinnat mukaan, mutta nopeammin tällä rikastuu kuin pörssissä.

Kiitos vastauksesta! Mieheni on ehdottomasti asuntosijoittamisen kannalla. Niin tietysti ole minäkin, mutta haluaisin kokeilla jotain muutakin. No, meillä on nyt hyvä alku, kun on jo yksi sijoitusasunto ja kotikin pitkälti maksettu.

Vierailija
46/57 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nopein tie on tietysti suuri perintö tai lottovoitto. Minun tieni on paljon todennäköisempi, mutta pidempi ja vaikeampi ja vielä kesken, koska tavoittelemani elintaso on sen verran korkea.

Olen käynyt 20 vuotta töissä vähän keskipalkkaa paremmalla palkalla. Olen elämäni aikana ansainnut noin miljoona euroa, josta käteen on jäänyt noin 650.000€. Säästämällä ja velkavivulla sijoittamalla minulla on tällä hetkellä omaisuutta lähes koko tuo saamani nettopalkkasumma.

Joku on laskenut, että pääomasta voi käyttää 4% vuodessa niin, ettei se käytännössä koskaan lopu. Se tarkoittaisi tällä hetkellä 26.000€/ vuosi, eli reilu 2000€/kk. Ilman lainoja sillä saa aika tarkkaan saman elintason, jolla olen elänyt koko elämäni.

Tämä ei kuitenkaan vielä riitä, joten jatkan entiseen malliin. Saa sitten nähdä millainen työmotivaatio on, kun perin vanhempani. Eläkettä on tällä hetkellä kertynyt 1300€/kk.

Kiitos!

Juuri tällaisia vastauksia toivoin saavani. Tässä on se, mitä haen. Ollaan mietitty velkavivun käyttämistä. Se tosin on nykyään kai hieman hankalampaa kuin aiemmin. Meillä olisi nykyisen omaisuuden turvin mahdollista saada velkaa noin 250 000 - 300 000e.

Sinulla on hyvä suunnitelma. Minun pitäisi laatia vastaava. Mieheni ansiotulot ovat keskitasoa suuremmat, mutta niin tietysti verotuskin sitten. Minun tuloni ovat keskitasoa. Olen pohtinut toista tulonlähdettä ja sellainen periaatteessa onkin olemassa, mutta siitä ei ole vastaavaa hyötyä Suomen verotusilmastosta johtuen. Pitäisi perustaa toiminimi tai osakeyhtiö.

Suunitelma on itse asiassa jo saanut aikalailla lopullisen muotonsa. Minulla on nyt oman asunnon lisäksi kaksi sijoitusasuntoa ja asunnon hintainen indeksirahasto.

Lainaa niistä on vielä yhteensä 130.000€. Ensimmäinen sijoitusasunto on jo maksetttu, oman asunnon laina loppuu vuoden päästä ja toisen sijoitusasunnon neljän vuoden päästä. Jäljelle jää vielä indeksirahaston laina, joka loppuu vasta kun olen 59-vuotias. 

Neljän vuoden päästä minulle jää kuukaudessa 1000€/kk enemmän käteen. En kuitenkaan enää sijoita sitä vaan säästän uuden auton ja remontoin molemmat sijoitusasunnot. Sen jälkeen nostan elintasoani ja alan esimerkiksi matkailla entistäkin enemmän. 

Olen laskenut, että tulevan 2500€:n bruttoeläkkeestä jää käteen noin 1800€. Sen lisäksi saan pääomatuloja nettona 700€/kk ja voin nostaa indeksirahastostani noin 500€/kk nettona. Yhteensä siis noin 3000€/kk, joka on reilusti enemmän kuin tämän hetkinen parintonnin elintasoni. Mutta sittenhän minulla on aikaa kuluttaa tai ostaa hoivapalveluita. Tämä muistutukseksi niille, joiden "käärinliinoissa ei ole taskuja".

Siis hetkinen, en ymmärrä indeksirahaston lainaa? Oletko siis ottanut pankkilainaa sijoittaaksesi sen rahastoon, vai kuinka?

Ymmärsit aivan oikein. Ei se ole sen kummempi laina kuin sijoitusasunnon laina. Otin 120.000€ lainaa ja ostin koko summalla vakuutuskuoren ja sen sisälle indeksirahastoa. Nyt lainaa on 100.000€ ja rahaston arvo 140.000€. En mitenkään olisi pystynyt säästämään tuota summaa alle kolmessa vuodessa.

Ok, kiitos tarkennuksesta. Haluaisitko vielä kertoa tuosta indeksirahastoon sijoittamisesta sen verran, että olitko tehnyt paljon taustatutkimusta siitä, mihin suuntaan kannattaa sijoittaa? Vai menitkö yleisohjeiden ja matalan riskin mukaan? Sijoittaminen todella kiinnostaa, mutta kahden pienen lapsen äitinä en ole ehtinyt / rahkeet ei ole riittäneet asian tutkimiseen. Ollaan sitten menty siitä, mistä turvallisinta, eli sijoitettu asuntoon. Mies haluaisi ostaa toisen sijoitusasunnon, mutta minä haluaisin sijoittaa rahastoihin.

Saitko lainan muuten ihan tuohon tarkoitukseen vai haitko sitä johonkin muuhun?

Ensinnäkin aina täytyy olla vakuuksia. Ensiasunto ASP:lla ja valtion takauksella. Sitten kun lainaa oli maksettu muutama vuosi, laitoin asuntoni sijoitusasunnon lainan vakuudeksi, koska asunnon ostohinta riitti vakuudeksi vain 70% ostohinnasta. Sama juttu toisen sijoitusasunnon kanssa viisi vuotta myöhemmin.

Nämä asunnot riittivät vakuudeksi indeksirahaston lainaan. Siihen on vaikeampaa saada lainaa ja marginaali on suurempi kuin sijoitusasunnoissa, joissa se on ollut 0,5%. Halusin ostaa pelkkiä osakkeita ilman matalan riskin korkopapereita hajauttaen mahdollisimman laajalle niin maantieteellisesti kuin aloittainkin.

Ensin ajattelin ostaa MSCI-indeksiin sidottuja ETF:ä. Pankillani oli kuitenkin sitä jäljittelevä indeksirahasto. Kun sitä osti yli 100.000€:lla, kulut ovat vain 0,4% vuodessa. Asiaan tietysti vaikutti, että koska se on pankkini myymä tuote, sain sen lainan ja marginaali oli vain 1,5%, kun muussa tapauksessa se olisi ollut 2%. 

Lopputulos on siis pitkä ketju vuosia harkittuja päätöksiä. 

Toki vakuuksia tarvitaan aina, mutta pohdinkin tässä sitä, että suostuuko pankki antamaan lainaa indeksirahastoa varten.

Meillä on nyt se tilanne, että saisimme kahden pienemmän asunnon verran lainaa nykyisen omaisuutemme turvin. Pitäisi vain löytää sopivat asunnot sopivalta alueelta (uudet/uudehkot, ei suuria remontteja ym. kuluja näköpiirissä). Kaupungissamme on paljon opiskelijoita, joten pienet asunnot menevät helpommin vuokralle.

Vierailija
47/57 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käymällä töissä ja elämällä tulojen mukaan.

Et ymmärtänyt kysymystä :D Googlettelepa ihan vaikka tuo taloudellinen itsenäisyys / riippumattomuus.

Vielä kymmenen vuotta sitten ajatus oli tuore ja 20 vuotta sitten lähes utopistinen.

Peruskielessä se tarkoittaa sitä, että voit vaikka erota halutessasi eikä tarvitse jäädä huonoon liittoon rahan vuoksi.

Vierailija
48/57 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin koulut ja muutin ulkomaille hyväpalkkaiseen työhön. 

Vierailija
49/57 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessako vuodessa tämä 100ke -> 140ke kasvu on tapahtunut rahastossa?

Vierailija
50/57 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntosijoittamalla

Terhi Majasalmella toimi

Vierailija
51/57 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntosijoittamalla

Terhi Majasalmella toimi

Painotus imperfektimuodossa "toimi". Nyt on otettava huomioon, että asuntosijoitusmarkkina on erilainen kuin näiden "gurujen" aloittaessa 2000-jotain.

Yleensäkin, kun jotan mahtavia sijoitusmahdollisuuksia esitellään iltapäivälehdissä suurelle yleisölle, on juna jo yleensä mennyt aseman ohi.

Vierailija
52/57 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohti riippumattomuutta kirjoitti:

Kiitos vastauksesta! Mieheni on ehdottomasti asuntosijoittamisen kannalla. Niin tietysti ole minäkin, mutta haluaisin kokeilla jotain muutakin. No, meillä on nyt hyvä alku, kun on jo yksi sijoitusasunto ja kotikin pitkälti maksettu.

Tuossa laskelmassa on se ongelma, ettei pankki anna lainaa kuin 70% sijoitusasunnon arvosta ilman lisävakuuksia. Niinpä niitä ei voi ostaa kymmentä kerralla ilman muita vakuuksia. 

Muuttotappioalueelta ei kannata ostaa. Maakuntakeskuksesta 75.000€:lla voi saada pienen ja vanhan yksiön, Helsingistä lähinnä autohallipaikan. Jos vuokra on 500€ ja vastike 150, jää erotukseksi 350€. Siitä pääomaveroa 30%, niin käteen jää nettona 245€/kk. Se on enää reilu puolet tuosta laskelman 400€/kk.

Lisäksi on syytä muistaa, että uuden asunnon rakentaminen maksaa tänä päivänä noin 2500€/m2+tontti. Talon pääomakustannukset seuraavan 50 vuoden aikana on samaiset 2500€/m2, eli noin 50€/m2/vuosi. (Julkkarit ja ikkunat 400€/m2 pari kertaa, putket reilu 1000€/m2, kylppäri siinä välissä kerran 500€/m2, katto, lämmönvaihdin, porraskäytävät ym...)

Vierailija
53/57 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

syklin loppupää kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntosijoittamalla

Terhi Majasalmella toimi

Painotus imperfektimuodossa "toimi". Nyt on otettava huomioon, että asuntosijoitusmarkkina on erilainen kuin näiden "gurujen" aloittaessa 2000-jotain.

Yleensäkin, kun jotan mahtavia sijoitusmahdollisuuksia esitellään iltapäivälehdissä suurelle yleisölle, on juna jo yleensä mennyt aseman ohi.

Juurikin näin. Ostin ensimmäisen sijoitusasunnon vuonna 2001. Putkiremontoitu yksiö Töölöstä maksoi euroiksi muutettuna 67.000€ ja sain vuokraa 500€/kk. Nyt sen arvo noin 200.000€ ja vuokra on 650€/kk.

Myös vastike on kaksinkertaistunut tässä ajassa. Se tarkoittaa, että hintojen nousun vuoksi vuokratuotto on pudonnut murto-osaan alkuperäisestä. Mutta enhän minä tietenkään valita omaisuuteni arvon noususta. Se vain tarkottaa sitä, että nykyisin kannattaa miettiä muita sijoitusmuotoja.

Olisi pitänyt päästä mukaan jo viimeistään 1995. Silloin olisi tehnyt huiman tilin laman jälkimainingeissa.

Vierailija
54/57 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa olla melkoiset pääomatulot, että saa tuollaisen elämän eikä se tarkoita työnteon pakkoa?

3

625 000 eurosta saatavat pääomatulot riittävät tavisteluun käymättä töissä.

Vierailija
55/57 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ikävuosina 20-40v sijoittaa 200e/kk Helsingin pörssin osakkeisiin ja oletetaan pörssin keskituoton jatkuvan kuten tähän saakka (laskentatavasta riippuen 7-10%/vuosi viimeisen sadan vuoden aikana romahdukset mukaan lukien), pitäisi 50-vuotiaana olla noin miljoona kasassa. Sillä elääkin jo ihan kohtuullista elämää pääomatulojen varassa. Toki jos pystyy sijoittamaan enemmän, homma nopeutuu.

Se on vaan tyhmää rajoittaa ostelu vaan Hesan pörssin osakkeisiin...

Vierailija
56/57 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos!

Jäät auton alle parin viikon päästä, kuolet.

Perilliset juhlivat.

Vierailija
57/57 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos!

Jäät auton alle parin viikon päästä, kuolet.

Perilliset juhlivat.

Sekin on toki mahdollista. On kuitenkin enemmän köyhää vanhuutta kituuttavia kuin auton alle jääneitä. Sitä paitsi ei minua häiritse ajatus, että vaimollakin olisi taloudellisesti turvattu elämä. Enkä usko sisareni lastenkaan perintörahoista pahastuvan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme