Pitääkö maanviljelijöitä tukea?
Eivätkö kuitenkin ole yrittäjiä, joiden ensisijaisesti pitäisi tulla toimeen markkinaperusteisesti. Jos ei kannata, niin lappu luukulle vain, ja muihin töihin. Eihän täällä muitakaan pienyrittäjä subventoida, miksi maanviljelijöiden pitäisi saada erityiskohtelua? Ja eihän ilmat muiden veronmaksajien vika ole.
Kommentit (52)
Pyörittelin hieman laskelmia suoramyynnistä. Nauris oli suunnitelmissa.
Ei oikein kannattavalta vaikuta, vaikka idea tuntui aluksi mainiolta.
Suoramyynnin säädökset, realistinen kilohinta, potentiaalinen asiakasmäärä,
jne.
Muutamia maanviljelijöitä joutuu tukemaan usein. Milloin naapuri milloin poliisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukia maksetaan kuluttajahintojen laskemiseksi. Ennen kuluttajat maksoivat ruuastaan markkinahinnan, ja maanviljelijät saivat siitä elantonsa. sitten hintoja haluttiin laskea, ja se tehtiin keinotekoisesti maksamalla hinnan erotus tukena tuottajahinnan sijaan. Parempi olisikin lopetta tuet kaikkialla maailmassa. Huom, joka maassa tuetaan, ja kuluttajat maksaisivat markkinahinnan. Toki se tuplaisi ruuan hinnan, mutta ei haittaisi minua.
Tukia maksetaan rahoista jotka on kuluttajilta veroina kerätty. Jos tukia ei maksettaisi olisi kuluttajilla enemmän rahaa maksaa ruoasta.
Onko sillä lopulta merkitystä siirtyykö raha kuluttajilta tuottajille verojen ja tukien vai tuotteen hinnan muodossa?
On sillä merkitystä tuottajan kannalta. Tuet pitää anoa, myynnistä saatua tuottoa ei.
Vierailija kirjoitti:
Tukia maksetaan kuluttajahintojen laskemiseksi. Ennen kuluttajat maksoivat ruuastaan markkinahinnan, ja maanviljelijät saivat siitä elantonsa. sitten hintoja haluttiin laskea, ja se tehtiin keinotekoisesti maksamalla hinnan erotus tukena tuottajahinnan sijaan. Parempi olisikin lopetta tuet kaikkialla maailmassa. Huom, joka maassa tuetaan, ja kuluttajat maksaisivat markkinahinnan. Toki se tuplaisi ruuan hinnan, mutta ei haittaisi minua.
Mutta miksi ruoka on Suomessa kalleinta Euroopassa, ellei peräti koko maailmassa vaikka me ainoana EU-maana maksamme EU:n maataloustuen päälle vielä samansuuruisen summan kansallista tukea palkansaajien kukkarosta? Jokin tuossa yhtälössä mättää. Elintarvikkeiden pitäisi meillä olla tukien ansiosta halvempaa kuin missään muualla. Me maksamme ruoan hinnan kolmasti EU-tukena, kansallisena maataloustukena ja kaupan kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluamme syödä jatkossakin puhdasta,kotimaista ruokaa,niin ymmärtäkää nyt hyvät ihmiset että PAKKO ON TUKEA MAATALOUTTA!!!!!!!!!!!!!MUUTEN EI MAANVILJELIJÄT YKSINKERTAISESTI PÄRJÄÄ MILLÄÄN!!!!!!!!JA LOPETTAKAA SE MAANVILJELIJÖIDEN JATKUVA KAREHTIMINEN?Suomessa joutuu lopettamaan niin monta tilaa vuodessa kannattamattomana,että jokaiselle karehtijalle kyllä on myynnissä tila,että siitä vaan maanviljelijäksi,jos heitä karehtii.MINÄ EN KAREHDI!KOSKA LÄHELTÄ SEURAAN MAANVILJELIJÄN ERITTÄIN RASKASTA ARKEA!ILMAN VIIKKOKAUSIEN LOMAILUJA(kuten itse teen)
En tunne kuin yhden kunnon tilallisen, mutta sen perusteella olen saanut mielikuvan ns rankkuuden lisäksi, että tuet ovat riittäviä, vai miten ihmeessä hän vie perhettään lomalle milloin minnekin? Joo, viikkokausia ei kerrallaan ole, mutta ihmeen usein kyllä vapaalla on. Talot ja autot priimaa...
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005782455.html
"Vaikka useimmilla pelloilla rehkivillä ihmisillä on paperit kunnossa, he saavat harvoin lainmukaista palkkaa tai etuuksia, ja he joutuvat asumaan onnettomissa oloissa.
Työläiset joutuvat myös herkästi järjestäytyneen rikollisuuden rattaisiin, kun työnvälitystä tarjoavat rikolliset ottavat osan työläisten palkasta vastineeksi töihin kuljettamisesta."
https://puutarha-sanomat.fi/arkistot/12573
"Marokkolainen Oumalik asuu asuntovaunussa seitsemän muun kasvihuonetyöläisen kanssa ja poimii päivät kurkkuja muun muassa suomalaisille. Työnantaja on auttanut häntä saamaan työluvan – tosin sellaisen, jotka pitää hänet jatkossakin kasvihuonetyöläisenä."
"Marokkolainen Hamido asuu työtovereineen slummissa työpaikkansa, kasvihuoneen, vieressä. Tilan tuottamia paprikoita viedään ilmeisesti myös Suomeen."
En voi ymmärtää että jotkut kehtaavat suureen ääneen huutaa ettei Suomessa tarvita ruoantuotantoa, kun sitä voidaan tuoda ulkomailta.
Osa ihmiskunnasta ihan pokkana orjuutetaan (ja sama meilläkin näyttää olevan menossa) ja jotkut hurraavat vaan vieressä, että hyvä meininki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluamme syödä jatkossakin puhdasta,kotimaista ruokaa,niin ymmärtäkää nyt hyvät ihmiset että PAKKO ON TUKEA MAATALOUTTA!!!!!!!!!!!!!MUUTEN EI MAANVILJELIJÄT YKSINKERTAISESTI PÄRJÄÄ MILLÄÄN!!!!!!!!JA LOPETTAKAA SE MAANVILJELIJÖIDEN JATKUVA KAREHTIMINEN?Suomessa joutuu lopettamaan niin monta tilaa vuodessa kannattamattomana,että jokaiselle karehtijalle kyllä on myynnissä tila,että siitä vaan maanviljelijäksi,jos heitä karehtii.MINÄ EN KAREHDI!KOSKA LÄHELTÄ SEURAAN MAANVILJELIJÄN ERITTÄIN RASKASTA ARKEA!ILMAN VIIKKOKAUSIEN LOMAILUJA(kuten itse teen)
En tunne kuin yhden kunnon tilallisen, mutta sen perusteella olen saanut mielikuvan ns rankkuuden lisäksi, että tuet ovat riittäviä, vai miten ihmeessä hän vie perhettään lomalle milloin minnekin? Joo, viikkokausia ei kerrallaan ole, mutta ihmeen usein kyllä vapaalla on. Talot ja autot priimaa...
En tiedä mutta ehkä se on voittanut lotossa, perinyt helvetisti rahaa/metsää, tai tekee muutakin kuin viljelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mieheni on maanviljelijä. Minä olen perinyt äidiltäni miljoonaperinnön ja käyn tilan ulkopuolella töissä, vien miestäni ja perhettäni välillä lomalle. Auto on kelvollinen ja talo kaunis. Mutta eihän me näistä kylillä huudella.
So?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi ruoka on Suomessa kalleinta Euroopassa, ellei peräti koko maailmassa vaikka me ainoana EU-maana maksamme EU:n maataloustuen päälle vielä samansuuruisen summan kansallista tukea palkansaajien kukkarosta? Jokin tuossa yhtälössä mättää. Elintarvikkeiden pitäisi meillä olla tukien ansiosta halvempaa kuin missään muualla. Me maksamme ruoan hinnan kolmasti EU-tukena, kansallisena maataloustukena ja kaupan kassalla.
Oletko ikinä perehtynyt siihen miten pieni osa ruuan hinnasta loppujen lopuksi on raaka-aineen hinta? Se yhtälössä mättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan se ei johdu elintarviketeollisuutemme naksamista raaka-aineiden hinnoista. Vilja ulkomailta + rahti tulisi reilusti kalliimmaksi.
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005782455.html
"Vaikka useimmilla pelloilla rehkivillä ihmisillä on paperit kunnossa, he saavat harvoin lainmukaista palkkaa tai etuuksia, ja he joutuvat asumaan onnettomissa oloissa.
Työläiset joutuvat myös herkästi järjestäytyneen rikollisuuden rattaisiin, kun työnvälitystä tarjoavat rikolliset ottavat osan työläisten palkasta vastineeksi töihin kuljettamisesta."
https://puutarha-sanomat.fi/arkistot/12573
"Marokkolainen Oumalik asuu asuntovaunussa seitsemän muun kasvihuonetyöläisen kanssa ja poimii päivät kurkkuja muun muassa suomalaisille. Työnantaja on auttanut häntä saamaan työluvan – tosin sellaisen, jotka pitää hänet jatkossakin kasvihuonetyöläisenä."
"Marokkolainen Hamido asuu työtovereineen slummissa työpaikkansa, kasvihuoneen, vieressä. Tilan tuottamia paprikoita viedään ilmeisesti myös Suomeen."
En voi ymmärtää että jotkut kehtaavat suureen ääneen huutaa ettei Suomessa tarvita ruoantuotantoa, kun sitä voidaan tuoda ulkomailta.
Osa ihmiskunnasta ihan pokkana orjuutetaan (ja sama meilläkin näyttää olevan menossa) ja jotkut hurraavat vaan vieressä, että hyvä meininki.
Ihkua kun siellä kaatopaikalla asuvat, tai asuntovaunussa 7 ukon kanssa eikä edes ole lumikki, keräävät niitä tomskuja meille parin euron tuntipalkalla. Nam nam.
Vija sitäpaitsi on niin halpaa, että viljelijän pitää myydä sitä rekkatolkulla, että pääsisi jonkinlaoselle tienestille.
Oletetaan, että saan suoramyynnillä tuplahinnan ohrasta, vaikkapa 300€/tonni.
Pussitan ohraa, jonka asiakas jauhaa omalla minimyllyllään puurovärkiksi.
Vaikka 2kg pusseja. Saisin siis 60 senttiä pussilta.
No, laitetaan 5€/pussi, ehkä kauppa vielä käy.
Silti on hinta vielä niin alhainen, että potentiaalisilla asiakasmäärillä ei homma kannata.
Eli bulkkitavaraa pitää tuottaa bulkkimääriä.