Nyt se taas alkoi... Wilma-viestiterrorismi.
Olipa ihanaa olla pari kk ilman wilmaa. Okei, se on hyvä viestikanava tärkeille asioille. Mutta kun sieltä tulee sitä sontaa joka päivä ja ihan jonninjoutavaa höpinää, ilmoitellaan jostain kissanristiäisistä jne. Pari kertaa on käynyt niin, että ihan oikeat aiheet on jääneet huomiotta siinä viestitulvassa. Eikä sen puoleen, kukaan ei kyllä ole varmistanut, että olenko lukenut viestin ja miten siihen suhtaudun.
Viime vuonna kamelin selän katkais opettajan viesti, hän oli vapaa-ajalla nähnyt lapseni ajamassa polkupyörällä ilman kypärää. Tuli kehoitus opastaa lastani kypärän käytön tärkeydestä. Ja perustelut alle, että miksi kypärää on käytettävä.
*ttu joo! En ole tyhmä enkä ekaluokkalainen, eikä minulle tarvii samalla tasolla viestiäkään. Kyllä, oikeassa olet juu. Mutta anna nyt jo vapaa-ajalla oppilaittesi olla. Se on MINUN vastuulla se. Jos olisit halunnut vaan tiedottaa asiasta, niin ok. Ei minulle ole ok että lapsi ajaa ilman kypärää. Mutta en tarvii alentavaa neuvomista asian suhteen.
No, katotaan mitä vuosi tuo tullessaan.
Kommentit (344)
Onko muuten muillakin niin että nämä wilmapommittajat ovat enimmäkseen naisopettajia? Ainakin omien kolmen lapsen kokemuksella on näin. Olisiko miesopettajilla ehkä parempi auktoriteetti eikä samalla tavalla tarvetta infota jokaista unohdusta tai pikkujuttua kotiin.
Vanha sääntö: tiedota mieluummin liikaa kun liian vähän.
Ketjun perusteella vaikuttaa kyllä vahvasti siltä että niistä lapsista jotka huolehtii läksynsä ja kynänsä ei wilmaviestejä juuri tipu. Ja sitten ne toopet joilla on aina kaikki kadoksissa, myös luonnollisesti saa wilma-viestejä. Sit ihmetellään...
Opettajat valittavat kiireestään, mutta on aikaa kirjata wilmaan oppilaan jokainen juoksuaskel.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat valittavat kiireestään, mutta on aikaa kirjata wilmaan oppilaan jokainen juoksuaskel.
Kertoo siitä mitä opettaja pitää tärkeimpänä.
Se on ihan oma valinta, jos orjallisesti Wilmaa seuraa.
Itse käyn siellä ehkä kerran kolmessa kuukaudessa vilkasemassa, en tarvitse sitä muuhun kuin ilmottaakseni jos lapsi on sairas, senkin voin ilmottaa tekstiviestillä, jos en jaksa koneelle mennä.
Minua ei kiinnosta koulun kissanristiäiset tai muut ilmoitukset. Kysyn lapseltani miten koulussa mennyt, joka päivä, se saa riittää.
Ja kun en vanhempainiltoihinkaan osallistu, ainoastaan vanhempainvartteihin, niin en tiedä mitä ihmettä kyyläisin Wilmaa. Lapseni ei ole häirikkö eikä koulupinnarikaan, joten kaikki merkinnätkin on aina pinkkiä tai vihreää, mitä niitä hyviä värejä on.
Sitäpaitsi toi on jo ysiluokalla, saa itse huolehtia kokeistaan ja muista, sillä on omakin wilma.
Vierailija kirjoitti:
Vantaan Wilma näköjään kaatunut.. 😀
Turussa myös
Vierailija kirjoitti:
Ketjun perusteella vaikuttaa kyllä vahvasti siltä että niistä lapsista jotka huolehtii läksynsä ja kynänsä ei wilmaviestejä juuri tipu. Ja sitten ne toopet joilla on aina kaikki kadoksissa, myös luonnollisesti saa wilma-viestejä. Sit ihmetellään...
Juuri näin.
Kun käyn siellä Wilmassa n.kolmen kk välein, ei siellä mitään yksityisviestejä ole koskaan ollut.
Olen niin onnellinen, että vaihdoin alaa. Opetustyö oli vielä 15 vuotta sitten ihan kivaa, nyt on meininki sellaista että moni entinen kollegakin on häipynyt.
Vanhemmat, haluatteko te, että opettajiksi hakeutuu pätevimmät vai kelpaako ne joiden on pakko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi halukkaat eivät saa vanhainaikaista reissuvihkoa?
Miten niin ei saa? Mutta toisaalta nuo reissarit hirveän aikaa vieviä joten sekin aika pois opetukselta.
Kyllä se reissuvihko aivan takuulla oli KAIKILLE kaikkein stressittömin systeemi, myös opettajille. Siellä se kulki repussa ja siihen kirjotettiin vain kun oli jotain tärkeää tiedotettavaa.
Toi wilma tuntuu olevan joku koulun tiedotusmedia, joka asiasta pitää ilmotella mikä ei vanhemmille edes kuulu, minua ei vois vähempää kiinnostaa. Koulu hoitaa koulun asiat, minä hoidan äitiasiat. En ole mikään koulun vahtimestari tai apuope, jonka tarvitsee jokanen siirto tietää.
Jotkut vanhemmat taitaavat luulla että se wilma on joku some jota heiän pitää jatkuvasti äivittää, ja pommittavat opettajia viesteillään.
Kyllä mä ihmettelen miksi tollanen wilma on ylipäätä otettu käyttöön, ei sillä mitään virkaa ole, tärkeät asiat hoitu kyllä aiemminkin.
Yksi kaverini on suorastaan wilmariippuvainen, käy joka päivä katsomassa monta kertaa onko pojallaan merkintöjä... ja yllätys, poikansa on häirikkö.
Vierailija kirjoitti:
Vanha sääntö: tiedota mieluummin liikaa kun liian vähän.
Niinhän sitä naiivisti ajatteleva luulee, mutta todellisuus on käytännössä paljon karumpi.
Tärkeämmät asiat hukkuvat helposti siihen suureen viestien määrän kohinaan.
Silloin kun viestinnän määrä ylittää pidemmällä aikajänteellä vastaanoton kyvyn käsitellä viestejä ja seuloa sieltä niitä merkityksellisiä sanomia, niin vastaanottaja alkaa väsyä ennen pitkää. Väsymisetä vuorostaan seuraa ensin lievää välinpitämättömyyttä, joka kasvaa ja siitä seuraa lopulta käytännöllisesti katsoen täydellinen välinpitämättömyys kyseistä viestivä tahoa kohtaan.
Sen jälkeen onkin aivan yhdentekevää mitä viestejä enää viestii, mitään ei päädy perille ja tule ymmärretyksi.
Tästä on olemassa selkeää näyttöä. On tutkittu ihmisten sähköpostin käyttöä, viestintätapoja ja taitoja, spammin ja ns. sähköpostipingiksen vaikutusta siihen kuinka hyvin koetaan voitavan saada itse viestittyä toisille sekä kuinka motivoituneita ollaan seuraamaan sähköpostin kautta käytäviä pidempiä keskusteluja.
Wilma on nykyään myös se opettajan muistikirja. Aikaisemmin ne unohdukset kirjattiin opettajan päiväkirjaan. Nyt wilma on päiväkirja, jonka vanhemmatkin näkevät.
Jos jostain asiasta tulee merkintöjä usein, on siitä syytä keskustella kotona. Vähäpätöiseltäkin kuulostava juttu voi oikeasti olla luokkatilanteessa todella hankalaa. Esimerkiksi maininta "heiluttelee jatkuvasti jalkojaan" voi käytännössä tarkoittaa sitä, että lapsesi estää potkimisellaan edessä istuvaa opiskelemata. Heiluttelu voi myös olla suuri eleinen esitys, jota muu luokka jää seuraamaan.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin 4 lasta ja suurin osa wilma viesteistä on jäänyt lukematta! Sillä päivän aikana niitä tulee ainakin 26kpl...
Saatana kakaroita väänsit, mutta kasvattaa et viitsi. Juu tiedän, veronmaksien ne pitää paskat sitten elättää. Olisit laskenut lakanoille.
Vierailija kirjoitti:
Jep nyt se alkaa. Tiedote vanhemmille: Täitä liikkeellä! Ensi viikon ohjelmaa: Maanantaina retki, voi ottaa omat pienet eväät mutta EI mitään sellaista mikä roskittaa luontoa. Tiistaina 3e bussikyytiin kun matkaamme koko luokan kanssa näytelmää katsomaan. Keskiviikkona ja perjantaina ulkoliikuntavarusteet sekä pyyhe ja vaihtovaatteet - kaikki peseytyvät aamuliikunnan jälkeen. Torstaina saamme pieniä vieraita ja jokainen voisikin ottaa kotoa mukaan oman vauvakuvansa joka esitellään luokalle.
Ja tuossa oli tiivistelmä, viestit on tietysti oikeasti pitkiä...
Mikä tuossa on vaivalloista ja rasittavaa? Katkaiseen 24/7 päivystyksen vauvapalstalla?
Sitähän te tumpelot vanhemmat haluatte, että kasvatus ulkoistetaan. Nyt sitten kun opettaja hyvää hyvyyttään neuvoo, on kaikkitietävän pullamössöäipän ego hajonnut tuhannen p**lun päreiksi. Mutta kun pullasta halutaan pomia ne rusinat. Koittakaa jo v**tu päättää haluatteko kantaa sitä vastuuta vai tuleeko open tarttua ohjaksiin.
Itse olen sanonutkin opettajalle suoraan, että jos on tärkeää asiaa, voi soittaa, tai tekstata, kun Wilmassa en juurikaan käy.
Kyllä mä vaan luin ja puutuin ja olin kiinnostunut. Kuinka surkea vanhempi pitää olla, joka ei saa lastaan tekemään läksyjä?Ja nyt lapseni lähtee yliopistoon ja sielläkin katsotaan olevan vanhemmilla rooli:
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelu/opiskelun-aloittaminen/opiskelijan-…
Minusta kuulostaa ihanan huolehtivaisilta opettajat, jotka ilmaisevat huolensa mm. lapsen pyöräilystä ilman kypärää.
Ei minun lapsistani ole kukaan opettaja niin kiinnostunut, että sellaisia viestittäisi.
Jos lapsi menee ilman kypärää niin ei ihme että opettaja ajattelee että vanhemmalle on väännettävä ratakiskosta