Nyt se taas alkoi... Wilma-viestiterrorismi.
Olipa ihanaa olla pari kk ilman wilmaa. Okei, se on hyvä viestikanava tärkeille asioille. Mutta kun sieltä tulee sitä sontaa joka päivä ja ihan jonninjoutavaa höpinää, ilmoitellaan jostain kissanristiäisistä jne. Pari kertaa on käynyt niin, että ihan oikeat aiheet on jääneet huomiotta siinä viestitulvassa. Eikä sen puoleen, kukaan ei kyllä ole varmistanut, että olenko lukenut viestin ja miten siihen suhtaudun.
Viime vuonna kamelin selän katkais opettajan viesti, hän oli vapaa-ajalla nähnyt lapseni ajamassa polkupyörällä ilman kypärää. Tuli kehoitus opastaa lastani kypärän käytön tärkeydestä. Ja perustelut alle, että miksi kypärää on käytettävä.
*ttu joo! En ole tyhmä enkä ekaluokkalainen, eikä minulle tarvii samalla tasolla viestiäkään. Kyllä, oikeassa olet juu. Mutta anna nyt jo vapaa-ajalla oppilaittesi olla. Se on MINUN vastuulla se. Jos olisit halunnut vaan tiedottaa asiasta, niin ok. Ei minulle ole ok että lapsi ajaa ilman kypärää. Mutta en tarvii alentavaa neuvomista asian suhteen.
No, katotaan mitä vuosi tuo tullessaan.
Kommentit (344)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin on kumma, että jos kaikki hoituu digitaalisesti, miksi niitä vanhempainiltoja/vanhempainvartteja on vielä pakko koululla pitää, dinosauruksen aikojen tapaan, eikö sen voisi myös hoitaa sen wilman kautta sitten. Onko tarkoituksena vain kyylätä vanhemmat läpi, että tietää antaa paremmat numerot ns."parempien perheiden" lapsille, en keksi mitä muuta iloa on vanhempainilloista, siellä samat kukot ja kanat pätemässä..
Olen pari vuotta miettinyt samaa.
Hienot vanhemmat ovat kai rikkaita... mutta ainakin toinen osallistuu nin h-sti kaikkeen hienoon koulutoimintaan!
Vittu, yksinhuoltajana hoidan kaiken, maksan kaiken, teen kaiken!!!!
KAIKEN.
Tiedän, ettei lapseni saa tasonsa mukaisia numreroita, enkä tosiaan ajattele, että hän olsi nero ja muitten kakarat pas...tilleja.
Tasonsa mukaisia? Arvosteletko itse kokeet vai mikä taso on erilainen opettajien kanssa? Tuntiaktiivuus tai -passiivisuus vaikuttaa numeroon, saati sitten se, että lapsi häiriköi tunnilla. Läksyjen tekemättömyys vaikuttaa myös numeroon.
Oletko kysynyt opettajilta lapsen numeroista vai oletko itse kertonut lapselle, että opettaja arvostelee hänen osaamisensa väärin?
Te ette ole tyytyväisiä mihinkään kommunikoinnin tasoon, mitä me opet tarjoamme. Parhaamme yritetään eikä turhia viestitellä. Mikäli ärsyttää olla mukana lapsesi opintiellä, vie vaikka yksityiskouluun ja maksa hyysäämisestä kun et itse kasvattanut. :)
Koulu alkoi tänään. Viimeisen viiden päivän aikana 2.lk on saanut jo 13 wilma viestiä, niistä ainoastaan yksi oli mielestäni oleellinen, eli monestako moneen oli koulua ekana päivänä. Tänään sai 6 monistetta joista 5 koski samoja asioita kuin wilmaviesteissä.
Argghhg menee hernot. Viestit on mielestäni 99,99% turhia.
En ole käynyt vanhempainilloissa koska ahdistaa tuollaiset tilanteet.
Uusia ihmisiä pienessä tilassa ja pitäis antaa itsestä hyvä vaikutelma muille vanhemille että olen x:n äiti, lapsesi on tervetullut meille leikkimään x:n kanssa ja opettajalle että olen ihan tolkun äiti.
Parempi olla menemättä ettei anna kahelia vaikutelmaa jos saa paniikkikohtauksen.
Mies tekee iltatöitä joten ei pääse vanhempainiltoihin.
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt vanhempainilloissa koska ahdistaa tuollaiset tilanteet.
Uusia ihmisiä pienessä tilassa ja pitäis antaa itsestä hyvä vaikutelma muille vanhemille että olen x:n äiti, lapsesi on tervetullut meille leikkimään x:n kanssa ja opettajalle että olen ihan tolkun äiti.
Parempi olla menemättä ettei anna kahelia vaikutelmaa jos saa paniikkikohtauksen.
Mies tekee iltatöitä joten ei pääse vanhempainiltoihin.
Siellä käy ihan tavallisia ihmisiä, ei kannata kerätä itselleen turhia paineita.
Vierailija kirjoitti:
Naapuri valittaa myös Wilmasta koko ajan, mutta sen lapsi onkin ihan debiili. Todistus täynnä välttäviä, eikä vanhempia kiiinnosta prepata tai hankkia tukiopetusta.
Mahtavaa jättää alakoululainen yksin ja purkaa kiukkunsa Wilmaan. Sehän se syyllinen on, että lapsi ei pärjää koulussa.
Ex naapuri valitti koko ala-asteen lapsensa lapsettomasta opettajasta, joka ei lapsia yhtään ymmärrä.
Valitus hiljeni siinä vaiheessa, kun lapsi siirtyi yläkouluun pienryhmään ADHD diagnoosin myötä.
Yläkoulun enkunopettaja täällä antaa oman näkemyksensä!
Minulle Wilma on loistava oppilaiden ja oman opettamisen tarkkailun työkalu. Huomaan, että varsinkin vanhemmat opettajat käyttävät Wilmaa todella vähän ja kaikki kokeet, tulokset ja muutkin merkataan edelleen omaan opettajan kalenteriin, mikä on sinäänsä ihan ok, jokainen tyylillään. Itsellä on nyt toinen opetusvuosi menossa ja se eka töistä saatu kalenteri on lähes tyhjä koska Wilmaan saa merkittyä kokeet, arvosanat ja tuntipäiväkirjan.
Jokaisesta risauksesta en todellakaan laita viestiä, mutta unohtuneet työvälineet, läksyt tekemättä, energiajuoman kittaus tunnilla yms. yms. merkitään Wilmaan ja toistuvista merkinnöistä lähtee viestiä kotiin ja puhutaan oppilaan kanssa asiasta joskus rehtorinkin avustuksella. Tottakai oppilaan kanssa myös itse tilanteessa asia käydään läpi "Tunnilla ei juoda energiajuomaa, läksyt pitää tehdä, jne jne"... Merkintä on tiedoksi vanhemmille, jotta he voivat puuttua käytökseen kotona ja selittää myös siellä miksi yhteisiä sääntöjä kuuluu noudattaa, mutta merkintä on myös siellä oppilaan ja minun oikeusturvaa varten, kaikesta on dokumentaatio ja sitä on helppo seurata ja tarpeen mukaan tehdä tukitoimia.
Ja vaikka minulla on vasta yksi kokonainen lukuvuosi kokemusta voin rehellisesti sanoa, että kaikkia lähtee kotoa. Vanhemmat, joita kiinnostaa lapsen koulumenestys ja jotka vetevät yhtä köyttä opettajien kanssa kasvattavat ne luokan parhaat oppilaat (eräs oppilas sanoi minulle, että ethän enää laita niitä asiaton käytös merkintöjä kun äiti ei anna pelata Fortnitea jos niitä tulee, ja eipä tullut enää merkintöjä kun käytös muuttui). Ne, joille Wilma on vain kamala rasite, jota luetaan kerran vuodessa ja sittenkin haukutaan "Natsiopet" kasvattavat sitten ne vitosen oppilaat, jotka käytöksellään suorastaan huutavat rajoja ja rakkautta kotoa.
Kaikki ovat varmaan törmänneet koulu-urallaan kaikesta nillittävään ja valittavaan opettajaan. Ennen tällaisesta opettajasta kärsivat vain lapset koulussa. Nykyään Wilman takia kärsivät myös vanhemmat.
"myöhässä 1 minuuttia"
"heitteli kotimatkalla lumipalloilla puhelinpylvästä"
"heitteli pesäpalloa vielä liikuntatunnin päätyttyä"
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ovat varmaan törmänneet koulu-urallaan kaikesta nillittävään ja valittavaan opettajaan. Ennen tällaisesta opettajasta kärsivat vain lapset koulussa. Nykyään Wilman takia kärsivät myös vanhemmat.
"myöhässä 1 minuuttia"
"heitteli kotimatkalla lumipalloilla puhelinpylvästä"
"heitteli pesäpalloa vielä liikuntatunnin päätyttyä"
En jaksa uskoa, että opettaja kulkisi oppilaiden koulupäivän päätyttyä vielä oppilaiden kotimatkatkin heidän kanssaan lumipallon heittoja vahtien.
Tuolla joku aiemmin ihmetteli, miksei terveydenhoitaja koulussa voi tarkistaa oppilaiden päitä, vaan asia pitää laittaa wilmaan, että vanhemmat hoitaisivat asian kotona. Terveydenhoitajan työaika per koulu on laskettu oppilasmäärän mukaan niin, että hän ehtii hoitaa pakolliset tarkastukset ja rokotukset, kun pitää vauhtia. Heillä ei ole mitään työaikaa mihinkään muihin aikaa vieviin asioihin. Hätätapaukset tietysti asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin onnellinen, että vaihdoin alaa. Opetustyö oli vielä 15 vuotta sitten ihan kivaa, nyt on meininki sellaista että moni entinen kollegakin on häipynyt.
Vanhemmat, haluatteko te, että opettajiksi hakeutuu pätevimmät vai kelpaako ne joiden on pakko?
Mikähän siinä on muuttunut? Mieti nyt ihan tosissasi.
Vierailija kirjoitti:
Miten siellä koulussa ehditään edes mitään opettaa, kaikki aika menee tohon digihömppään. ei ihme että kakarat hyppii opettajien silmille ja seinille vuoronperään, ne omat digilaiteet naamassa kiinni.
Voi aikoja, voi tapoja. "Koulu takasin", pitäs olla uusi motto. Tollanen digipaska pois sieltä ja opettajille auktoriteetti ja kunnioitus takasin, lapset ei määrää, aikuinen määrää, digitalisaatio ei määrää, oikea kanssakäyminen määrää.
TÄMÄ!!!!
Koulu on lapsen työpaikka. Miksi koulusta viestittelette?
Hassua, kävin koulut 70-luvulla, eikä ollut wilmoja, eikä reissuvihkoja ja lankapuhelimella ei kotiin soiteltu
Jos unohti, niin oli pakko pärjätä ilman ja teki sitten kotona ne, mitä jäi tekemättä. Opettajat sanoi, että te opiskelette omaa tulevaisuutta varten, ei heille opettajille.
Kummasti opittiin tekemään läksyt ja pitämään tavarat matkassa. Jos kynä jäi keittiön pöydälle, ei siitä meteliä nostettu, vieruskaveri antoi toisen. Olisi minustakin hassua, jos työnantaja ilmoittaisi miehelleni, että vaimosi pukukoppinsa avaimen kotiin.
Ei vanhemmat meidän koulua käyneet, vaan me itse. Näin pitäisi nykyäänkin olla.
Mä vielä kestäisin sen viestitulvan, jos ne viestit olisi kirjoitettu niin kuin äidinkielessä opetetaan. Yhdeltä opettajalta tulee pitkiä litanioita ja se tärkein pointti on piilotettu viimeisen kappaleen sivulauseeseen.
Mua risoo myös se, että miksi helvetissä pitää olla koko ajan jotain erikoisohjelmaa. Eikö vaan voisi koulu alkaa ja loppua sen lukujärjestyksen mukaan?
Minusta on mukavaa lukea kouluasioita Wilmassa. Olen kiinnostunut lasteni kouluasioita ja käyn aina vanhempainillassa. (En ole siellä suunta päänä todellakaan , vaan minua kiinnostaa, mitä opettaja ja muut vanhemmat siellä sanovat)
Haluaisin saada Wilma-viestin useammin. Niitä tulee aivan liian harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wilma on s*tanasta. Kolmen pojan äitinä tässä on vuosien varrella saanut kuulla kuinka on katkaistu lyijykynä tunnin aikana, tuotu litran appelsiinimehupurkki englannin tunnille, istuttu ekaluokkalaisena liian kauan vessassa kakalla, juostu kolmannen kerroksen käytävällä, menty hissillä kolmannesta kerroksesta toiseen ilman lupaa, piirretty bilsan kirjaan sivulle yhdeksän possulle munakarvat (lyijykynällä, saatiin kumitettua pois), heitetty lumipallo (ei tosin ketään kohti) jne jne. Loputon virta täysin merkityksettömiä viestejä, joiden tarkoitus on edelleen epäselvä. Jne. jne.
Silloin kun yhden pyörä tärveltiin koulun pihassa, ei tullut viestin viestiä. Eikä silloin, kun yksi loukkaantui liikuntatunnilla niin pahasti, että vietiin opettajan toimesta terveyskeskukseen ja hammaslääkäriin. Ei ilmoitusta edes siitä, että vietiin sen jälkeen yksinään tyhjään kotiin lääketokkurassa. Ai niin ja hups, eipä ollut viestiä siitäkään, kun yksi loukkaantui koulun pihassa jäätyään päälle vahingossa kaatuneen rakennusmateriaalin alle. Tai siiä, kun opettaja vahingossa huitaisi pulpetilla olleen puhelimen lattialle ja se rikkoontui, Jne. jne.
Ekaluokkalainen istunut liian kauan vessassa kakalla?! Kuka sen määrittää että liian kauan. Kumma opettaja.
Meillä opettaja lähetti viestiä, kun alakouluikäinen lapsi kävi koulussa kakalla ja opettajan mielestä siihen meni aikaa liian kauan, kun meillä syötiin runsas aamiainen kaurapuurolla ja lapsi söi vielä lounaan koulussa, niin ei ihme jos tuli koulussa kakkahätä.
Lopulla kyllästyttiin noihin vessaviesteihin ja tarjottiin lapselle kevyt aamiainen ja söi koulussa vähemmän ja vessahommat hoidettiin kotona koulun jälkeen ja söi iltapäivällä runsaamman välipalan. Nyt opettaja ei ole enäö viestejä lähettänyt, eikä lapsen tuhertanut itkua, kun saa rauhassa käydä vessassa, eikä vatsa ole kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se opettaja sanoo oppilaille myös siinä hetkessä että kynä mukaan ja puuttuu läksyjen tekemättömyyteen. Hän ilmoittaa vanhemmille koska toivoo kotonakin asiaan puututtavan.
Miten tämä voi olla joillekin niin vaikea ymmärtää?
Meille tuli näitä viestejä myös yhdestä pojasta. Joskus vastasinkin, kun luin jo päivällä, että "kas, se näkyy olevan pojan pöydällä, haluatko, että tuon pyyhekumin tunnille, vai saako poika lainaan sen joltakin"
No pojalla todettiin tarkkaavaisuushäiriö myöhemmin. Unohteli kovasti asioita, mutta iän myötä oppi keksimään itselleen muistisääntöjä, joilla oppi asiat muistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten siellä koulussa ehditään edes mitään opettaa, kaikki aika menee tohon digihömppään. ei ihme että kakarat hyppii opettajien silmille ja seinille vuoronperään, ne omat digilaiteet naamassa kiinni.
Voi aikoja, voi tapoja. "Koulu takasin", pitäs olla uusi motto. Tollanen digipaska pois sieltä ja opettajille auktoriteetti ja kunnioitus takasin, lapset ei määrää, aikuinen määrää, digitalisaatio ei määrää, oikea kanssakäyminen määrää.
TÄMÄ!!!!
Digia tuodaan niin kovalla innolla koulumaailmaan, että ei tule vastustelut onnistumaan. Ala-asteellakin kaikilla on oma pädi, jolla tehdään kaikki tehtävät. Appseja vaan....
Minkä verran arvelet vanhempien osallistuvan vanhempainvartteihin/iltoihin. Molemmat ovat vapaaehtoisia, monesti juuri he jäävät pois, joiden olisi hyvä olla paikalla.