Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt se taas alkoi... Wilma-viestiterrorismi.

Vierailija
08.08.2018 |

Olipa ihanaa olla pari kk ilman wilmaa. Okei, se on hyvä viestikanava tärkeille asioille. Mutta kun sieltä tulee sitä sontaa joka päivä ja ihan jonninjoutavaa höpinää, ilmoitellaan jostain kissanristiäisistä jne. Pari kertaa on käynyt niin, että ihan oikeat aiheet on jääneet huomiotta siinä viestitulvassa. Eikä sen puoleen, kukaan ei kyllä ole varmistanut, että olenko lukenut viestin ja miten siihen suhtaudun.

Viime vuonna kamelin selän katkais opettajan viesti, hän oli vapaa-ajalla nähnyt lapseni ajamassa polkupyörällä ilman kypärää. Tuli kehoitus opastaa lastani kypärän käytön tärkeydestä. Ja perustelut alle, että miksi kypärää on käytettävä.

*ttu joo! En ole tyhmä enkä ekaluokkalainen, eikä minulle tarvii samalla tasolla viestiäkään. Kyllä, oikeassa olet juu. Mutta anna nyt jo vapaa-ajalla oppilaittesi olla. Se on MINUN vastuulla se. Jos olisit halunnut vaan tiedottaa asiasta, niin ok. Ei minulle ole ok että lapsi ajaa ilman kypärää. Mutta en tarvii alentavaa neuvomista asian suhteen.

No, katotaan mitä vuosi tuo tullessaan.

Kommentit (344)

Vierailija
321/344 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole lapsi vielä koulussa, ja yhtä asiaa ihmettelen tässä ketjussa: miksi wilmaan tulee viestejä liikuntavarusteista tai koealueista ja kokeiden päivämääristä (kuten jotkut ovat tässä ketjussa maininneet)? Eikös wilma ole ensisijaisesti koulun ja vanhemman välinen viestikanava, joten mitä tekevät siellä viestit asioista, joista lapsen tulee itse huolehtia? Tai siis ainakin kun itse kävin koulua 1990- ja 2000-luvuilla, niin tuollaiset koulun perusarkeen liittyvät asiat kerrottiin oppilaille tunnilla ja sitten ne asiat piti itse huolehtia kuntoon. Poikkeusjutut, kuten retkipäivät ja vastaavat tiedotettiin kyllä vanhemmille. Mutta kyllä oletettiin, että lapset ihan itse esim. pakkaavat liikuntakamat reppuun. Kauhea määrä turhia viestejä tulee vanhemmille, jos liikunnanopettaja laittaa joka viikko 1-2 viestiä seuraavan tunnin varusteista. Ja mikä karhunpalvelus lapsille, jos niinkin yksinkertaista asiaa kuin repun pakkaaminen ei anneta heidän omalle vastuulleen.

Wilmaan ei tule viestejä kokeiden päivämääristä ja koealueista, vaan siellä on erillinen osio, minne ne merkataan, ja sehän on sitten oma asia, katsooko niitä sieltä vai ei. Kokeet merkataan wilmaan sen vuoksi, että yläkoulussa lapsella saattaa olla toistakymmentä opettajaa, ja alakoulussakin jo useita, ja tarkoitus on, että kokeita ei tule samalle päivälle useita tai samalle viikolle joka päivä, ja kun ne sinne merkataan, koeaikataulu pysyy järkevänä.

Liikunnanopettaja usein laittaa koko syksyn aikataulun kerralla wilmaan. Sehän on hyvä,niin vanhemmatkin tietävät hyvissä ajoin, mitä liikuntatunneille mukaan tarvitaan.

Vai niin, kiitos tarkennuksesta! :) Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä. Mulle taisi syntyä väärä kuva ketjun pohjalta, joten hyvä kun oikaisit.

Vierailija
322/344 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitte on taas me joilla ei oo vanhempia pitämässä huolta, ei kukaan laittele viestejä koska ei oo varaa pelleillä elämällään kun kaikesta joutuu huolehtimaan yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/344 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miksi te moni vanhemmista ette halua tietää, miten oma lapsi koulua käy. Meillä on kotona ihan selvät systeemit, mitä siitä seuraa, kun on useampi läksyt tekemättä, opiskeluvälineitä puuttuu tai joku muu tuollainen merkintä wilmassa. Seuraan wilmaa joka päivä, enkä koe rasitteena. Ihan samoin, kuin luen sähköpostia tai avaan vaikka facebookin.

Mä en usko että monikaan vanhempi vastustaa noita Wilman tuntimerkintöjä. Mun mielestä ne on ihan hyvää informaatiota ja niistä kyllä näkee mistä on kysymys.

Jos tuntimerkinnöissä on sininen palkki (meidän kaupungin Wilmassa unohdus yms. on sininen) ja selvennyskentässä lukee: äidinkielen läksy tehty vain osittain, niin kyllä mä ihan ymmärrän mistä on kysymys ja keskustelen siitä lapsen kanssa ja katson että tekee sen tehtävän loppuun. Ja kyllä haluan tietää miten lapseni koulu menee, mutta se käy mainiosti ilmi noista tuntimerkinnöistä ja koearvosanoista ja keskustelusta lapsen kanssa. Jos siellä on merkintä, että läksy on tekemättä, niin siitä samasta asiasta ei tarvitse lähettää erikseen viestiä, jossa lukee, että ”XX oli tehynyt ädinkielen läksyn vain osittain. terveisin, opettaja”. En tajua mikä idea tässä on? Ja tätä teki siis yksi ainoa opettaja ja samaa tuli kaikille.

Lisäksi tulee näitä ”ei suostunut maistamaan sienisalaattia jouluaterialla”, ”pojat juoksivat matkalla ruokalaan”, ”myöhästyi 3 minuuttia tunnilta ja sanoi bussin olleen myöhässä” (tämänkin asian olin jo nähnyt sieltä tuntimerkinnöistä). Tiedän että ideaalimaailmassa kaikki lapset käyttäytyisivät joka tilanteessa kuin pyhäkoulun priimukset. Mutta kun näin ei todellakaan elävässä elämässä tapahdu, se kaikkein rauhallisinkin tulee joskus rikkoneeksi sääntöjä ihan vahingossa. Ei noista yksikään olisi omassa lapsuudessani eikä edes esikoisen lapsuudessa johtanut yhteydenottoon kotiin, hän sai käydä alakoulunsa aikana ennen Wilmaa.

Sori, mutta koen turhauttavaksi vastata, että  ”bussissa oli todella tapahtunut sellainen tilanne, että kuljettaja oli tyhjentänyt auton vian vuoksi ja käskenyt odottaa seuraavaa vuoroa. Olemme kyllä koettaneet pitää huolta että XX:n käyttämällä vuorolla ehtii hyvin kouluun vaikka se olisi myöhässä, nyt oli tällainen poikkeuksellinen tilanne.” Tämä on siis aivan todellinen, tapahtunut asia ja viestittely. Ymmärtäisin edelleen, jos opettaja laittaisi viestin, että ”xx myöhästyy päivittäin koulusta 3-5 min koska bussi on myöhässä, voisitteko katsoa yhdessä aikaisemman vuoron jolla ehtisi ajoissa kouluun”. Ymmärrätkö eron tässä?

Tällä opettajalla korostui vielä Wilman yksinomainen negatiivinen käyttö, eli ainoa mitä merkitsi sinne olivat negatiiviset asiat. Tästä puhuimme vanhempien kanssa luokan tapaamisessa ja kaikki siellä kokivat sen näin, jopa luokan parhaan oppilaan äiti sanoi ettei heillekään mitään positiivista palautetta tule, ainoastaan negatiivisia tuntimerkintöjä. Opettajalla oli tässä ihan maine koulussa. Millainen opettaja ei löydä kokonaisen lukukauden aikana yhdestäkään lapsesta mitään positiivista, josta voisi klikata vihreä merkinnän tyyliin ”teit ahkerasti tehtäviä tunnilla”? Kun kuitenkin ehtii kirjoittaa niistä negatiivisista merkinnöistä sekä tarkenteen, että viestin.

Kahteen kertaan ei toki tarvitse mitään ilmoitella ja merkitä, mutta miksi pitäisi jättää kokonaan merkitsemättä rikkeet ja unohdukset? Juuri siten näkee parhaiten onko käytös toistuvaa vai ei. Tuosta kahteen kertaan merkitsemisestä olisi voinut opettajalle ystävällisesti sanoakin. Ei ehkä ole tajunnut asiaa.

Itse en ymmärrä positiivia merkintöjä ellei nyt oikeasti ole jotain aivan erityistä tai oppilaan tavallisesta käytöksestä poikkeavaa. Ne jos mitkä ovat turhia niin oppilaan, opettajan kuin vanhemmankin kannalta. Olettamus täytyy olla, että koulussa käyttäydytään hyvin. Älytöntä ajantuhlausta keksiä väkisin jotain diipadaapaa kuten "autoit tänään muita" tai "teit ahkerasti tehtäviä". Jos merkintöjä ei tule, vanhempi voi olettaa koulun sujuvan hyvin. Vai onko joillakin niin heikko itsetunto vanhempana, että tarvitsee boostia opettajalta?

Vierailija
324/344 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole lapsi vielä koulussa, ja yhtä asiaa ihmettelen tässä ketjussa: miksi wilmaan tulee viestejä liikuntavarusteista tai koealueista ja kokeiden päivämääristä (kuten jotkut ovat tässä ketjussa maininneet)? Eikös wilma ole ensisijaisesti koulun ja vanhemman välinen viestikanava, joten mitä tekevät siellä viestit asioista, joista lapsen tulee itse huolehtia? Tai siis ainakin kun itse kävin koulua 1990- ja 2000-luvuilla, niin tuollaiset koulun perusarkeen liittyvät asiat kerrottiin oppilaille tunnilla ja sitten ne asiat piti itse huolehtia kuntoon. Poikkeusjutut, kuten retkipäivät ja vastaavat tiedotettiin kyllä vanhemmille. Mutta kyllä oletettiin, että lapset ihan itse esim. pakkaavat liikuntakamat reppuun. Kauhea määrä turhia viestejä tulee vanhemmille, jos liikunnanopettaja laittaa joka viikko 1-2 viestiä seuraavan tunnin varusteista. Ja mikä karhunpalvelus lapsille, jos niinkin yksinkertaista asiaa kuin repun pakkaaminen ei anneta heidän omalle vastuulleen.

Ei lapselta viedä vastuuta. Opettaja tiedottaa myös lapselle että huomenna pitää tuoda sukset kouluun. Vanhemmat saavat tiedon myös, jotta voivat järjestää "muistuttaa" lasta suksien mukaan otosta. Tai hakevat sukset valmiiski jostain varaston syövereistä.

Meillä ekaluokkalainen itse huolehtii asioista. Muistutti itse että äidin pitäisi käydä ostamassa uusi uimapuku koska vanha alkaa olla jo pieni. Vanhempien tehtävä on seurata ja auttaa tarvitessa.

Edelleen toivon, että mitään tavaraa ei tiedoteta, että HUOMENNA pitää olla. Me vanhemmat saatamme olla iltatöissä, silloin ei kaiveta huomiseksi enää mitään liikuntavarusteita tai extraeväitä tai jotain erityisiä vaatteita.  Ajoissa tiedotus, kiitos.

Prismat on auki klo 22-23. Joten ehdit hyvin käydä ostamassa ne sukset, jos pääset töistä klo 21.00. Järjestelykysymys vain ja tahdon asia, jos välittää lapsestaan ja haluaa tukea koulunkäyntiä

Vierailija
325/344 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vali vali vali vali!!

On se niin perseestä lukea oman lapsen elämään liittyviä asioita.

Vierailija
326/344 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se opettaja sanoo oppilaille myös siinä hetkessä että kynä mukaan ja puuttuu läksyjen tekemättömyyteen. Hän ilmoittaa vanhemmille koska toivoo kotonakin asiaan puututtavan.

Miten tämä voi olla joillekin niin vaikea ymmärtää?

Meille tuli näitä viestejä myös yhdestä pojasta. Joskus vastasinkin, kun luin jo päivällä, että "kas, se näkyy olevan pojan pöydällä, haluatko, että tuon pyyhekumin tunnille, vai saako poika lainaan sen joltakin"

No pojalla todettiin tarkkaavaisuushäiriö myöhemmin. Unohteli kovasti asioita, mutta iän myötä oppi keksimään itselleen muistisääntöjä, joilla oppi asiat muistamaan. 

Tämä. Kun wilmoissa ilmoitellaan jokainen terottimen ja kumin unohdus, vanhemmat alkaa huoletimaan lapsen puolesta. Lapsi oppii silloin, ettei hänellä ole vastuuta, vaan äiti huolehtii kaikki tavarat ja tarkistaa, ettei mitään unohdu.

Olen itse ollut lapsena unohtelija ja välillä tuntui, että olin muutenkin hukassa vähän kaikesta. Väärässä paikassa väärään aikaan yms. 

Mutta kun itse joutui vastuun ottamaan ja kukaan ei huolehtinut, että se kirja tulee varmasti matkaan, oppi itse keinoja hallitsemaan ajan kulua ja tavaroitaan. Niin tuli minustakin tarkka aikuinen joka asiassa, vaikka lapsena ja nuorena olin melkoisen hajamielinen haahuilija, joka upposi ajatuksiin, eikä kuunnellut ohjeita ja neuvoja ja unohteli vähän kaiken. Jos äiti olisi tästä ottanut vastuun ja huolehtinut puolestani kaiken, olisin varmaan vieläkin sellainen.

Vierailija
327/344 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei lukiossa ollut mitään wilmaa, jos jokainen läksyjen tekemättömyys merkataan ylös... ensinnäkin, koulu on oppimista varten ja kaikki ei opi sinne kirjoihin rustailemalla. Nyt en siis puhu niistä, jotka eivät edes yritä oppia. Toiseksi, olisi juu voinut olla tasoryhmät tai mahdollisuus skipata useampia kursseja kuin vaan muutama yksittäinen tekemällä ne itsenäisesti. Esimerkiksi kielet olivat minulle niin tylsiä lukiossa kun kaikki oli helppoa, etten todellakaan vaivautunut tekemään läksyjä. Enhän oppinut niistä mitään. Tunnilla jos vastauksia kysyttiin, keksin ne siinä hetkessä. Tasoryhmät olisi paras ratkaisu siinä mielessä, etten oppinut lukiossa juuri ollenkaan opiskelutaitoja ja kuitenkin minulla oli yhdet parhaimmista ylioppilas- sekä päästötodistuksista koulussani. No, sitten menin yliopistoon ja syventäviin opintoihin siirtyessä olin aivan k*sessa. Opinnot pitkittyivät parilla vuodella kun jouduin vasta siinä kohtaa opettelemaan opiskelua.

Vierailija
328/344 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa ihanaa olla pari kk ilman wilmaa. Okei, se on hyvä viestikanava tärkeille asioille. Mutta kun sieltä tulee sitä sontaa joka päivä ja ihan jonninjoutavaa höpinää, ilmoitellaan jostain kissanristiäisistä jne. Pari kertaa on käynyt niin, että ihan oikeat aiheet on jääneet huomiotta siinä viestitulvassa. Eikä sen puoleen, kukaan ei kyllä ole varmistanut, että olenko lukenut viestin ja miten siihen suhtaudun.

Viime vuonna kamelin selän katkais opettajan viesti, hän oli vapaa-ajalla nähnyt lapseni ajamassa polkupyörällä ilman kypärää. Tuli kehoitus opastaa lastani kypärän käytön tärkeydestä. Ja perustelut alle, että miksi kypärää on käytettävä.

*ttu joo! En ole tyhmä enkä ekaluokkalainen, eikä minulle tarvii samalla tasolla viestiäkään. Kyllä, oikeassa olet juu. Mutta anna nyt jo vapaa-ajalla oppilaittesi olla. Se on MINUN vastuulla se. Jos olisit halunnut vaan tiedottaa asiasta, niin ok. Ei minulle ole ok että lapsi ajaa ilman kypärää. Mutta en tarvii alentavaa neuvomista asian suhteen.

No, katotaan mitä vuosi tuo tullessaan.

Kun viestejä tulisikin vain päiväaikaan ja iltaisin mutta niitä tulee jopa puolelta öin, APUA! me nukutaan jo silloin !

Vierailija
329/344 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on, mihin aikaan sen wilmaviestin saa, lukee sen sitten kun itselle sopii.

Vierailija
330/344 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ei ole tullut yhtään valitusviestiä, vissiin kohta sitten. Kauhulla odotan myös vanhempainiltoja ja -vartteja. Toisen lapseni ope on pitänyt vanhempainillat missä kertoo koulun ja luokan asioista, ei muuta, tosi ok.

Mutta toisen lapsen vanhempainilta oli viime vuonna niin uskomaton etten aio mennä enää tänä vuonna. Opettaja jakoi vanhemmat ryhmiin joissa piti kertoa itsestään ja esitellä sitten vierustoveri muille. Ei jumalauta, teki mieli häipyä mutten kehdannut. Mielestäni vanhempainilloissa kuuluu opettajan kertoa oleelliset asiat ja tuollaiset pakkotutustumiset ei niihin kuulu. Millä järjellä opettaja pakottaa aikuiset ihmiset ryhmissä tutustumaan... en minä sitä koulua käy eikä kiinnosta ketä ne muut vanhemmat on. Nyt en ajatellut todellakaan lähteä sinne leikkimään mitään pullonpyöritystä.

Vierailija
331/344 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä ei ole tullut yhtään valitusviestiä, vissiin kohta sitten. Kauhulla odotan myös vanhempainiltoja ja -vartteja. Toisen lapseni ope on pitänyt vanhempainillat missä kertoo koulun ja luokan asioista, ei muuta, tosi ok.

Mutta toisen lapsen vanhempainilta oli viime vuonna niin uskomaton etten aio mennä enää tänä vuonna. Opettaja jakoi vanhemmat ryhmiin joissa piti kertoa itsestään ja esitellä sitten vierustoveri muille. Ei jumalauta, teki mieli häipyä mutten kehdannut. Mielestäni vanhempainilloissa kuuluu opettajan kertoa oleelliset asiat ja tuollaiset pakkotutustumiset ei niihin kuulu. Millä järjellä opettaja pakottaa aikuiset ihmiset ryhmissä tutustumaan... en minä sitä koulua käy eikä kiinnosta ketä ne muut vanhemmat on. Nyt en ajatellut todellakaan lähteä sinne leikkimään mitään pullonpyöritystä.

:D   Ohis. Meillä lapsen rippileirillä (ilmaisutaidon leiri) vanhemmat pantiin leikkimään jotain kuinka pitää uskaltaa heittäytyä: ensin pyöritettiin jalkaa, sitten kättä, sitten pyllyä, sitten päätä. 

Juu kiitos ei. 

Vierailija
332/344 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun teinillä myös se kieliope joka laittaa negaa ja sit hymynaamaa.

Aluksi närkästyin mutta sit huvitti.

Lopulta ymmärsin että se on vaan sellainen tyyppi ja teini sanoi että kiva opettaja.

Ei siis ole ilkeä eikä veemäinen.

No muut opettajat ei sitten huomautuksia edes viitsi laittaa.

Viestiä kyllä tulee melkein päivittäin. Helpotti kun toinen lopetti peruskoulun.

Vierailija
333/344 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistu enää vamhempainiltpihin. En ole menettänyt mitään.

Olen todennut ettei sieltä tipu mitään mulle tärkeää tietoa.

Wilmassa kysyn jos kysyttävää.

Vierailija
334/344 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilma ei ole pelkästään opettajien ja vanhempien välinen viestikanava. Wilman perusteella oppilashuoltohenkilöstön (rehtori, apulaisrehtori, opo, koulukuraattori, kouluterveydenhoitaja ja koulupsykologi, sekä erityisopettajat) on helpompi arvioida lapsen tai nuoren pärjäämistä koulussa. Wilmasta selviää nopeasti ketä ei käy koulua, kenellä on aina tavarat kotona, kuka ei pärjää koulussa tai tarvitsee apua ja kuka ei ehdi kouluun ajoissa. Myös käyttäytymisen pulmat selviää yhdellä vilkaisulla. Wilmasta selviää myös, kuka viittaa tunnilla ja hoitaa koulun hyvin. Koulun oppilashuoltoryhmälle Wilman palaute on nykyään lähes välttämätön kun arvoidaan esim. oppilaan tuen tarvetta.

Yläkoulussa palautteen käyttö on toki alakoulua helpompaa kun palautetta antaa useat opettajat yksittäisten opettajien sijaan. Tällöin yksilöiden väliset kommunikaation vaikeudet eivät vaikuta samalla tavalla merkintöihin tai sellaiset on merkinnöistä helppoa huomata.

Yleisesti Wilman tarkoitus on lisätä koulun ja kodin yhteistyötä ja helpottaa kommikaatiota eri koulun sisällä.

Vierailija
335/344 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut opena peruskoulussa ja pahimmilaan meno on siellä ihan kamalaa. Kyllä vanhempien pitäisi vaatia lapseltaan, että he edes yrittäisivät opiskella, kun sellainen mahdollisuus ilmaisine aterioineen ym. tarjotaan. Suomessa opettajat ovat päteviä, busein sijaisetkin, mutta silti rääväsuiset ongelmanuoret saattavat pilata opiskelumahdollisuuksia muiltakin. Koulu on oppilaan työtä ja työvälineet kuuluu olla mukana! Kaikki oppilaat eivät todellakaan saa niitä negatiivisia Wilma viestejä jatkuvasti. Itse en edes usko, että negatiivinen viesti tulee heti ensi kerrasta, vaan taustalla on jo useampi unohdus tai muu häiriö. Pahimpia ongelmia aiheuttavat varmasti juuri ne lapset ja nuoret, joiden vanhemmat eivät välitä tuon taivaallista näistä "pikku" ongelmista, eivätkä viitsi niihin harvoihin vanhempain iltoihinkaan osallistua.

Vierailija
336/344 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan ammattiin valitettavasti valmistuu tai on ainakin aikaisemmin valmistunut liian paljon jonkin sortin yliherkkyyden omaavia ihmisiä, joiden ulosanti on tökeröä ja käytöstavat kateissa. Omaa pahaa mieltään pitää sitten purkaa Wilmassa jäkättämällä tai voi kun pääsis opettajanhuoneeseen kärpäsenä kattoon kuulemaan jutut. Menkää itseenne kansankynttilät tai vaihtakaa ammattia jos ei pää kestä!

Vierailija
337/344 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Open pitää merkitä myöhästelyt. Myöhästymisen ajan oppilas ei ole ollut koulun vastuulla. Myöhästymismerkinnät voivat kertoa huoltajalle paljonkin. Esim. päihteitä käyttävä nuori myöhästyy koulusta, vaikka huoltaja on tuonut hänet koulun portille. Huoltaja voi ryhtyä selvittämään, missä nuori on tuon myöhästymisajan viettänyt.

Koulussamme on pari alkoholia tai huumeita käyttänyt nuori jäänyt kiinni (ja saatu hoitoon) juuri noiden myöhästelyjen takia.

Vierailija
338/344 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope kirjoittaa myöhästymiseen oppilaan kertomuksen asiata. Se ei välttämättä pidä lainkaan paikkaansa näillä päihteiden käyttäjillä. Näin huoltajalla on tilaisuus reagoida.

Vierailija
339/344 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut opena peruskoulussa ja pahimmilaan meno on siellä ihan kamalaa. Kyllä vanhempien pitäisi vaatia lapseltaan, että he edes yrittäisivät opiskella, kun sellainen mahdollisuus ilmaisine aterioineen ym. tarjotaan. Suomessa opettajat ovat päteviä, busein sijaisetkin, mutta silti rääväsuiset ongelmanuoret saattavat pilata opiskelumahdollisuuksia muiltakin. Koulu on oppilaan työtä ja työvälineet kuuluu olla mukana! Kaikki oppilaat eivät todellakaan saa niitä negatiivisia Wilma viestejä jatkuvasti. Itse en edes usko, että negatiivinen viesti tulee heti ensi kerrasta, vaan taustalla on jo useampi unohdus tai muu häiriö. Pahimpia ongelmia aiheuttavat varmasti juuri ne lapset ja nuoret, joiden vanhemmat eivät välitä tuon taivaallista näistä "pikku" ongelmista, eivätkä viitsi niihin harvoihin vanhempain iltoihinkaan osallistua.

Juuri näin! Sitten kun oma lapsi on luokassa kiinnostunut opetuksesta ja pitää opiskelusta, kommentit ovat käsittämättömiä. Selvä jako tuleviin syrjäytyviin ja työssä käyviin syntyy jo yläasteella. Koko luokka odottelee, että Mico saa kynän kokeessa ja Jessica löytää viivottimen. Yrittäkää opet jaksaa!

Vierailija
340/344 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa ne tosissaan jos opettaja tiedottaa että nikopetterijannikawilma on taas häiriköinyt ja haastanut riitaa ja jopa haistatellut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi