Pesukoneen luukun aukaisija rikki, koneella ikää 2v 2 kk. Maksan korjauksen itse?
Tuossa se lukee otsikossa? Eikö 400 € tuotteen tarvitse kestää pidempään kuin 2 kk yli takuuajan päättymisen?
Kannattaakohan vaan kiltisti korjata vai viedä kuluttajariitaan? Onko kokemuksia?
Kommentit (12)
Eivät ole kalliita, mies tilasi netistä koko uuden luukun.
Täällä tyrkytetään taas tuota puppua takuuajan vaikutuksesta.
Takuu on täysin vapaahetoinen lisäturva jonka myyjä tai valmistaja voi tuotteelle myöntää tai olöa myöntämättä.
Laki määrittää vain virhevastuun jota myyjä ei voi rajoittaa. Virhevastuu ei pääty mitenkään takuuaikaan koska takuu voi vain yksipuolisesti pidentää myyjän virhevastuuta ei lyhentää sitä.
Tässä nimenomaisessa tapauksessa kahva ei ole mitenkään käytössä kuluva osa joten myyjä ei voi edes väittää käytetyn tuotteen arvon kasvavan jos siihen vaihdetaan uusi kahva (toisin kuin vaikka moottori).
Kyllä kahvan pitää kestää koneen ikä ellei sitä ole revitty älyttömällä voimalla tms.
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Uusi luukku vain tilalle, kulutustavaraa tuollainen on ja riippuu ihan käyttäjästä miten se saattaa kulua. Toiset venkslaa luukkuja hampaat irvessä, joten ymmärrän kyllä valmistajaakin ettei sille voi antaa samanlaista takuuta kuin moottorille. Vaikka toki normaalikäytössä luulisi kestävän pidempäänkin. Tuskin nyt kovin kallista voi olla hankkia uutta luukkua.
Ihan viimeinen idea nyt on alkaa hankkia uutta konetta jos vain uusia luukkuja on saatavilla.
Ostin teiltä pesukoneen XXXX 2 vuotta 2 kk sitten. Kyseinen kauppa tapahtui kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välillä ja on siksi kuluttajansuojalain alainen.
Pesukone vikaantui 2 vuoden 2 kuukauden käytön jälkeen. Pesukoneen voi odottaa kestävän kauemmin. Pesukoneessa on siis virhe.
Kuluttajansuojalain mukaisesti elinkeinonharjoittajana olette velvollinen korvaamaan virheestä koituvat kustannukset.
Mikäli katsotte vian johtuvan kuluttajan virheellisestä toiminnasta, pyydän teitä osoittamaan todisteen väitteenne tueksi.
Ilmoittakaa kohtuullisen ajan kuluessa minkälaisiin toimenpiteisiin ryhdytte.
Myyjällä on aina virhevastuu tuotteesta. Luukun rikkoutuminen normaalikäytössä 2v aikana ei ole normaalia.
Takuuajan umpeutuminen tai takuuehdot eivät muuta virhevastuun olemassaoloa, se perustuu lakiin.
Ei muuta kun yhteys myyjäliikkeeseen ja tarvittaessa kuluttajaneuvojaan.
Vierailija kirjoitti:
. Takuuaika kuitenkin on se mikä on määrätty, sen jälkeen maksat itse. .
Miksi kirjoitat asiasta josta et selvästikään ymmärrä mitään?
Virhevastuu. Otapa selvää mitä se tarkoittaa.
On ihan normaalia että joku rekkula hajoaa pesukoneesta parin vuoden päästä.
Oli vaikka kuinka takuut tai virhevastuut, ei voi odottaa ettei mitään korjaus/huoltokuluja tulisi.
Kuluttajalautakuntaan asti kannattaa valittaa, mulla on siellä prosessi kesken, aloitettu kuluttajaneuvojan kautta kaksi vuotta sitten...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Uusi luukku vain tilalle, kulutustavaraa tuollainen on ja riippuu ihan käyttäjästä miten se saattaa kulua. Toiset venkslaa luukkuja hampaat irvessä, joten ymmärrän kyllä valmistajaakin ettei sille voi antaa samanlaista takuuta kuin moottorille. Vaikka toki normaalikäytössä luulisi kestävän pidempäänkin. Tuskin nyt kovin kallista voi olla hankkia uutta luukkua.
Ihan viimeinen idea nyt on alkaa hankkia uutta konetta jos vain uusia luukkuja on saatavilla.
Vaihdan tätä vastaustani.
Kuluttajariitalautakunnan sivuilta löytyy ratkaisuja kodinkoneiden kestoiästä ja sieltä löytyy käytännössä suoraan että pesukoneen käytössä kuluvien osienkin on kestettävä yli 2,5 vuotta. https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riito…
Ei muuta kuin reklamaatiota menemään. Hyvä tietää jatkon kannalta jos itselle tulee vastaavaa vastaan. Olisin varmaan vain tyytyväisenä (ja hölmönä) itse maksanut uuden osan.
t. 4
Voi olla että pitkän tappelun ja kuluttajavalituslautakuntakierroksen jälkeen saa uuden luukun.
Se, kannattaako se sen sijaan että tilaa jostain uuden luukun lukon, on eri asia.
Voisiko AP kertoa koneen merkin ja mallin niin katsotaan mitä korjaus maksaisi.
Ebaysta uudet luukkusalvat näyttäisi maksavan etupäässä kolmisenkymppiä.
No niin, nyt tein ilmoituksen kuluttaja-asiamiehelle. T:ap. Vastaus tulee keskimäärin 5 pvän sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Niin no, varmaan on täysin kohtuullista odottaa ja olettaa että hintavampi laite kestää kauemmin kuin takuuajan. Takuuaika kuitenkin on se mikä on määrätty, sen jälkeen maksat itse. Totta kai voit viedä vaikka korkeimpaan oikeuteen, aikaa ja vaivaa se vie, tulos on epävarma.
Itse ainakin maksaisin mukisematta tai ostaisin uuden toisen merkkisen laitteen. Sitähän on olemassa kaiken laisista vimpaimista olemassa testejä julkaistuna netissä. Kannattaa ehkä vilkaista niitä ja kysellä muitten kokemuksia eri merkeistä.
No höpönlöpön. Suomessa on vahva kuluttajansuoja eikä maahantuoja/valmista voi pestä käsiään 2kk takuuajan jälkeen. Takuu annetaan, mutta se poista kuluttajansuojaa. Ei asiaa tarvitse edes oikeuteen viedä, koska ennakkopäätökset löytyvät jo kaikista tyypillisistä tapauksista.
Minä sain tiskikonekorjaajaan "takuuseen" yli kolme vuotta vanhalle koneelle, jonka "takuu" oli jo mennyt umpeen. Myyjät vetoavat aina ensin takuuseen, mutta tietävät kyllä vastuun kuuluvan heille vielä pitkän aikaa takuun jälkeen. 4-5v vanha laite alkaa olla sen ikäinen, että joudut itse maksamaan. Riippuu tietysti, mistä laitteesta on kyse.
Niin no, varmaan on täysin kohtuullista odottaa ja olettaa että hintavampi laite kestää kauemmin kuin takuuajan. Takuuaika kuitenkin on se mikä on määrätty, sen jälkeen maksat itse. Totta kai voit viedä vaikka korkeimpaan oikeuteen, aikaa ja vaivaa se vie, tulos on epävarma.
Itse ainakin maksaisin mukisematta tai ostaisin uuden toisen merkkisen laitteen. Sitähän on olemassa kaiken laisista vimpaimista olemassa testejä julkaistuna netissä. Kannattaa ehkä vilkaista niitä ja kysellä muitten kokemuksia eri merkeistä.