Ihmisten huono tilannetaju juhliin pukeutumisen suhteen
Hämmästyttävää miten epäsopivasti todella monet pukeutuvat juhlatilaisuuksiin kuten häihin, hautajaisiin, ylppäreihin ja rippijuhliin. Esim. kirkossa nuorella naisella kireä vesirajamittainen tuubimekko päällä, yhdellä pyöreällä naisella taas näkyi puolet takamuksesta ja alaselkä istuessaan penkillä koska paita oli lyhyt ja housut liian matalat. Hautajaisiin joku tuli valkoisessa kukkakuvioisessa paidassa. Ja aina riittää näitä, jotka tulevat juhliin todella arkisissa vaatteissa tyyliä khakihousut ja t-paita.
Onko teille jäänyt mieleen sopimattomia vaatetuksia juhlatilanteissa?
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin eräissä kihlajaisjuhlissa, joihin oli selkeästi merkitty pukukoodi. Vieraat ja isäntäpari olivat pukeutuneet tyylikkäästi polvipituisiin mekkoihin, miehillä kauluspaidat, muutamalla puvuntakki. Naiset olivat laittaneet kauniit meikit ja nähneet vaivaa hiustensa kanssa ja isäntäpariskunta oli nähnyt vaivaa juhlapaikan ja ruokien suhteen. Paikalle lompsi sitten pariskunta farkuissa ja t-paidoissa, olutpulloja heilutellen. Kyllä siinä yhden jos toisen kulmat kohosivat.
Just tällaista tapahtuu, käsittämätöntä. Tunnustaako joku olevansa välinpitämätön tilanteen edellyttämän pukeutumisen suhteen? Tuntevansa ylläolevan pariskunnan kaltaisia ihmisiä, miten he perustelevat pukukoodin rikkomisen? -ap
Kaikilla ei välttämättä ole varaa noudattaa pukukoodia. Tuo ylläoleva tosin kuulostaa pelkältä välinpitämättömyydeltä.
Nämä, jotka rennosti läpsyttelee t-paidassa ja farkuissa juhliin kuin juhliin, ovat pohjimmiltaan ylimielisiä ja katsovat näin ikäänkuin mitätöivänsä kaikki pönötykset, ja ovat niitä "hyviä tyyppejä" - omasta mielestään. Ainoastaan kertovat typeryydestä.
Suvussamme on juuri tällainen elämäntapa ihminen, joka halveksuu kaikkea ja kaikkia, kun itse on niin vapaa eikä tarvitse mitään egonkohottamisvaatteita persoonalleen. Annas olla kun kerran tuli eteen sitten perinnönjako, tämä "vaatimaton" luonnonlapsi kaapi melkein tapetit seiniltä kuolinpesästä, itki ja riiteli jokaisesta kiposta ja kupista. Silleen.
Mun hautajaisiin saa sitten tulla vaikka punaisessa mekossa t. kukkamekossa eikä ole pukupakkoakaan miehillä! Juhlikoot värikkäissä vaatteissa, ett ny siitä akasta päästiin!
Joskus kaipaa siistejä vaatteita enkä halua kenenkään juhlia pilata yli- tai alipukeutumisella. Puolensa ja puolensa. Kaikilla ei ole varaa kaikkiin hyntteisiin lihomisen ja laihtumisen yms. vuoksi. Luulisin kyllä, että mustia vaatteita löytyy jokaisen vaatekaapista.
Liian paljastava pukeutuminen kirkollisiin juhliin. Vaikka se kroppa olisi saatu kuntoon tai uudet silarit hommattua osamaksulla, niin pitää olla joku taju missä sitä esitellään. Onko kyse pikkujouluista vai hautajaisista. Hautajaisissa ei olla esittelemässä omaa kroppaa tai treenattuja olkapäitä. Muutenkin sinne ei tule laittautua liian räikein meikein yms rihkamakoruin. Muutenkin ihmisiltä tuntuu hämärtyneen mikä vaate sopii töihin ja mikä rannalle. Jos on töissä esim. pankissa tai toimistossa jossa käy asiakkaita, niin ei sinne kesähelteelläkään voi laittaa tuubitoppia päälle. Tämä tuntuu olevan monelle ihan uusi asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlissa ja arvokkaissa tilaisuuksissa tietysti tulisi pukeutua tilanteeseen sopivasti, mutta eipä ollut tullut mieleen, että ilmeisesti omaisen hautajaisjärjestelyistä papin kanssa sovittaessa tulisi myös olla pukeutunut tietyllä tavalla. Näin ainakin äitini (65-v.) ja sukulaismummo keskustelivat ja hieman paheksuivat sukulaisnaista, jolla oli ollut muuten tummat vaatteet, mutta punainen huivi kaulassa tällaisessa tapaamisessa. On se näköjään tarkkaa?!
On. Jos vainaja on kirjoittanut omaan hautajaistestamenttiinsa, että vieraat voivat tulla muissakin kuin tummissa vaatteissa nii se on asia erikseen.
Fiksu ihminen kirjoittaa oman hautajaistestamenttinsa jo silloin kun on kaikissa sielunvoimissaan ja laittaa sen helposti löydettävään paikkaan. Eräs sukulaiseni kertoi tarkkaan minkälaiset hautajaiset ja tarjoilut haluaa. Valitsi myös oman hautajaismusiikkinsa.
Mun teinitytär oli serkkunsa rippijuhlissa polvipitusissa farkkusortseissa ja t-paidassa, ei sillä ole juhlavaatteita sen paremmin. Oisko pitänyt jättää sitten menemättä?
Vierailija kirjoitti:
Mun teinitytär oli serkkunsa rippijuhlissa polvipitusissa farkkusortseissa ja t-paidassa, ei sillä ole juhlavaatteita sen paremmin. Oisko pitänyt jättää sitten menemättä?
Ei toki pitänyt jättää menemättä, mutta on tyttärelläsi ihan varmasti myös pitkiä housuja.
Onhan noita, mutta ei se minua haittaa, pääasia, että ihmiset tulevat ja osallistuvat juhliin.
Osalla voi oikeastikin olla kyse siitä, että ei ole ihan täsmälleen osuvia juhlavaatteita olemassa, eikä rahaa ja/tai aikaa metsästää uusia. Kirpparirytkyjä esim. ei kyllä helposti löydä juuri omaa kokoa, ja kaupassa taas vaatteet maksaa aika lailla.
Paljon isompi rike minusta on käyttäytyä juhlissa huonosti. Möykätä, nauraa kovaäänisesti, puhua päälle, istua mykkänä, tupakoida ulko-oven edessä niin, että savut tulee sisälle....
Siinä ei jotkut puhtaat khakihousut haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin eräissä kihlajaisjuhlissa, joihin oli selkeästi merkitty pukukoodi. Vieraat ja isäntäpari olivat pukeutuneet tyylikkäästi polvipituisiin mekkoihin, miehillä kauluspaidat, muutamalla puvuntakki. Naiset olivat laittaneet kauniit meikit ja nähneet vaivaa hiustensa kanssa ja isäntäpariskunta oli nähnyt vaivaa juhlapaikan ja ruokien suhteen. Paikalle lompsi sitten pariskunta farkuissa ja t-paidoissa, olutpulloja heilutellen. Kyllä siinä yhden jos toisen kulmat kohosivat.
Kihlajaisjuhlat? Millä vuosikymmenellä?
Paremmat piirit juhlivat niitä tietenkin. Samoin vähän huonommatkin piirit kyllä...
Mainitse nimeltä yksi ei-kuninkaallinen, joka juhlii kihlajaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kun viimeksi oltiin kesällä 50v-synttäreillä tivasin vaimolta millaisesta pukukoodista juhlakalun vaimon kanssa oli ollut puhetta.
Ei mainittu mitään erikoista joten laitoin tumman bisnespuvun, valkoisen kauluspaidan ja kravatin kuten moiseen tilaisuuteen kuuluukin.
Helteen ja päivänsankarin tuntien epäilin asuvalintaa ja eikös vain 50v tullut vastaan beiget dockersit jalassa ja lyhythihainen ruutupaita päällään.
Muutkin vieraat olivat pukeutuneet kuin kesämökin kahvipöytään.
Eiköhän joku noistakin kirjoittele tänne ruikutuksia aiheesta "miten sekin ei osannut pukeutua oikein juhliin, mikähän johtaja sekin kuvitteli olevansa"
Varmaan nolo tilanne, mutta ylipukeutuessa pystyy vielä vähän pelastamaan, kun heittää sen puvun takin ja kravatin pois, ja käärii paidan hihat. Näyttää jo rennommalta.
Kaikkiin mun juhliin saa naiset tulla niin seksikkäissä bilemekoissa kuin mahdollista. En pahastu ollenkaan :)
Itsellä kokemus ylipukeutumisesta tältä kesältä... laitoin miehen sukulaisen 50 v syntymäpäiville juhlavan silkkisen polvipituisen mekon, kun arvelin että kyseessä vähän isompi juhla. Perillä huomasin että muut vieraat oli rennoissa kesävaatteissa, suurin piirtein sellaisissa, joissa ollaan omalla pihalla kavereiden kanssa grillatessa. Kauheassa helteessä sitten hikoilin hiostavassa ja epämukavassa juhlamekossa. Tunnelma oli onneksi muuten ihan mukava.
Vierailija kirjoitti:
0/5 Kuka muka juhlii nykyisin kihlajaisia yhtään mitenkään? Puhumattakaan että järjestetään pönötysjuhlat. Jollakin satuilijalla kulmakarvat kohoilee milloin missäkin juhlissa olutpullojen kanssa lompsijoiden takia. Liekö aina samat mielikuvituslompsijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kihlajaisjuhlat? Millä vuosikymmenellä?
Paremmat piirit juhlivat niitä tietenkin. Samoin vähän huonommatkin piirit kyllä...
Mun äitini aikaan kyllä, ja maaseudulla ehkä vieläkin? Kaupungissa en muista enää aikoihin nähneeni oikeita vanhanajan kihlajaisjuhlia.
Olen 60-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Lähisuvun rippijuhlissa yksi lapsi verkkareissa ja t-paidassa. Joo olihan ne juhlat rippilapsen kotona, missä kyseinen poika isänsä kanssa yöpyi, mutta olisi nyt voinut olettaa, että aamun jälkeen varsinaiseen juhlaan vaihdetaan juhlavaatteet vaikka aamu yökyläpaikassa menisikin arkivaatteissa.
Muistan itse lapsena kun sain hienon verkkapuvun niin halusin sen laittaa joka juhliin.Joskus vanhemmat hävisi taistelun.
Yleensä juhlista tiedetään vielä monta kuukautta etukäteen, joten tuskin monikaan voi tekosyynä käyttää ajanpuutetta, että ei ollut aikaa etsiä sopivia vaatteita. Hautajaisiin voi lainata joltain siistin mustan vaatteen, ettei tarvitse sitä glittertrikootoppia laittaa.
Eikö teillä muka oikeasti järjestetä kihlajaisia?? Meillä melkein kaikki kaverit ovat juhlistaneet niitä jotenkin - joko pitämällä illanistujaiset kotonaan tai sitten ollaan menty vaikka ravintolaan? Onko tämä nyt jokin kollektiivinen vitsi vai onko pk-seutu/omat piirini muka niin erilaiset? Harvemmin ne mitään ''pönötys''juhlia ovat olleet, mutta kyllä useampi pari on ihan todella panostanut juhliin. Lahjoja tuodaan myös juhlaparille, yleensä kuohuvaa, samppanjalaseja, lahjakortteja tms. Kai nyt jonkun muunkin piireissä juhlitaan kihloihin menoa edes jotenkin?
Vierailija kirjoitti:
Tämä juuri. Onko parempi, ettei osa sukulIsista ja tuttavista tule ollenkaan juhliin tms. Mikä on kellekkin tärkeää. Huvittavaa on, että tässäkin kaikki kertomukset ovat närkästyneen sivustakatsojan nillitystä. Yksikään juhlien isäntä/emäntä ei ole avautunut. Eiköhän se kutsuja yleensä tunne niin hyvin vieraansa, että tietää mitä on odotettavissa ja silti haluaa juhlia heidän kanssaan.
Enpä ole kertaakaan ajatellut, että kihlajaisjuhlat olisivat jotenkin poikkeavaa, kun meillä tämä on normihomma..
t. 38
Eräs vieras tuli 60-vuotispäiville hyvin juhlavassa nilkkapituisessa mekossa, joka olisi sopinut vaikka itsenäisyyspäivän vastaanotolle. Muut vieraat ja myös juhlakalu kesäisen rennosti, melkein rantavaatteissa.
Yksi perhe tuli sukulaisen isoihin rippijuhliin näin: isä liekkipaidassa, äiti parhaat päivänsä ylittäneessä t-paidassa, jonka etumuksen yksi lapsistaan oli kauttaaltaan sotkenut jäätelöllä tms, molemmilla varvastossut. Muut vieraat hyvin muodollisesti pukeutuneet.
Itse en kovin läheisen henkilön hautajaisissa mustissa suorissa housuissa, mustassa topissa ja mustassa bleiserissä, mustissa sukissa ja kengissä. Muut vieraat lähinnä arkivaatteissa, ihan minkä värisissä hyvänsä. En tiennyt, että pukukoodi on niin rento, kun viimeisistä hautajaisista on hyvin kauan.