Mikä kirja sulla on kesken juuri nyt?
Kommentit (12192)
Joel Dicker: Villipeto. Tää on yksi tän syksyn eniten odottamistani kirjoista. Ei yhtä pitkä kuin aiemmat mutta just tällasista arvoituksellisista kirjoista tykkään.
Kyllikki Villa, Vanhan naisen lokikirja. Tämä ykkösosa on paras.
Olen lukenut aiemminkin, nyt palaan ja huomaan asioita, jotka silloin meni ohi. Villa on ehkä ollut kiltti ihminen ja joutunut kestämään kaikenlaista. Mielenkiintoinen kohtalo, aina elämälle avoin luonne.
Chimamanda Ngozi Adichie: Huominen on liian kaukana.
(todellakin piti kopsata toi kirjailijan nimi, en olis osannut ulkomuistista kirjoittaa)
Kirjaa lukiessa heräsi epäilys, että oon lukenut tämän aiemminkin mikä ei olisi yllätys koska oon kyllä lukenut Adichieta aiemminkin ja tykännyt hänen kirjoistaan.
Aikakausien toivo 1953-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllikki Villa, Vanhan naisen lokikirja. Tämä ykkösosa on paras.
Olen lukenut aiemminkin, nyt palaan ja huomaan asioita, jotka silloin meni ohi. Villa on ehkä ollut kiltti ihminen ja joutunut kestämään kaikenlaista. Mielenkiintoinen kohtalo, aina elämälle avoin luonne.
Olen introvettti ja arka ja sattumalta joskus tartuin tähän kirjaan, vaikka ajattelin, että sitten taas hävettää arkuuteni, kun luen rämäpäisistä ihmisistä. Kirja oli todella yllättävä, Villa oli hyvin pohdiskeleva ja usein epävarma. Todella sympaattinen kirja.
Terttu Autere Kaatuvat kulissit
Luen paraikaa teosta "Origins and Doctrine of Fascism", mikä koostuu Giovanni Gentilen kirjoituksista. Sen on toimittanut aiheenpiirin asiantuntija, A. James Gregor.
Vierailija kirjoitti:
Terttu Autere Kaatuvat kulissit
Autereen kirjat ovat ihania. Dekkareissa ei välttämättä ole häikäisevää juonta, mutta tunnelma ja kieli korvaavat kaiken. Viihtyisin Juhani Kuikan ja Onervan seurassa, vaikka murhat eivät koskaan ratkeaisikaan :)
Olin muinoin samoissa kirjoitusopinnoissa Tertun kanssa ja hän on oikein mukava ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Elly Griffiths - The Frozen People
Uuden sarjan alku, ja minkälaisen sarjan! Kirjan päähenkilö on 50-vuotias poliisietsivä Ali (Alison), joka on vuonna 2023 töissä lontoolaisessa cold case -ryhmässä, joka tutkii todella kylmiä keissejä, siis ihan jäässä olevia (siitä nimi kirjalle) eli kaukaa menneisyydestä. Ja sinne menneisyyteen mennään aikakoneella. Juu-u! Ali painelee vuoden 1850 tammikuiseen Lontooseen tutkimaan annettua tehtävää päällään korsetti ja krinoliini ja tolkuton määrä alushameita. Ja mitä sitten tapahtuu - en vielä tiedä, koska olen vasta hyvin alkupuolella kirjaa. Jotain suunnittelematonta ja vaarallista kuitenkin.
Griffithsin uusi sarja on siis sekoitus perinteistä dekkaria ja scifiä. En vielä tiedä, mitä sekoituksesta ajattelen, olen tosiaan niin alussa vasta. Mutta kieli ja juoni tähän saakka on tuttua ja sujuvaa Griffithsiä, kirjaa on helppo lukea ja aikakoneen keksiminenkin esitetään
Piti myös lukaista tuo. Ihan mielenkiintoinen alku, mutta kun sarja on kyseessä, niin seuraavan kirjan tapahtumat on aika lailla selvillä jo tuon jälkeen. Jos ei nyt mitään järisyttävää tapahdu jossain ajassa, mutta tuskinpa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lucy Clarke: Vaellus
Tää on hyvä. Oletko lukenut saman kirjailijan Haaksirikkoutuneet? Suosittelen.
Olen lukenut ja varauksessa on saman kirjailijan Yksi heistä
Joanne Harris, Pieni suklaapuoti. Voi niin mahdottoman unettava kirja.
Chocolat on kirjan mukaan tehty filmi. Siinä näyttelee ihana Johnny Depp ja Juliette Binoche.
Nyt juuri aloitin Laatokka sarjan viimeisen osan "Valoa kohti" by Laila Hietamies.
Ihan mahtavan hyvää kirjallisuutta! Kohta taas petiin lukemaan...📚
Ronkainen Reijo ja Lauri : Hälytysajossa
Kirja brankkarin urasta Helsingin palolaitoksessa. Kirja kertoo eri ammateista joita palomies tekee uransa aikanaan, lanssin kuljettajasta nostolavamiehen kautta eläinpelastajaksi. Kuvaukset hälytystilanteista ovat asiallisia eikä mässäillä kauheuksilla.
Varsinkin uran alussa ollaan erittäin maskuliinisia, kaljaillan ja kahvikeskustelujen avulla hoidetaan rankkojen keikkojen palautuminen, vasta myöhemmin tulee oikeat purut tilanteille.
Se mikä palomiehessä ihmetytti että hän on uransa valokuvannut tapahtumapaikoilla ja koonnut oman kotialbumin. Varmaankin tarpeen koulutustilanteisiin mutta onkohan valokuvaaminen omiin albumeihin oikein? Inhottaa ajatella vaikka setäni kuolema jota palomiehet olivat todistamassa hänen kodissaan, onkohan siitäkin valokuva Ronkaisen albumissa?
3/5
Tiinamari Tikkasen Matilda Myrskytuuli.
VL-yhteisössä kasvaneen tytön tarina.
Vähän kökköä tekstiä ja suhtautuminen tuohon yhteisöön on aika tuomitsevaa. Vaikka en itse kuulu heihin enkä ymmärrä naisten asemaa pakkoraskauksineen niin tökkii tuo asennoituminen.
Satu Vasantola - En palaa takaisin koskaan, luulen
Eri aikakausissa etenevä kirja. Kuvaa Susannan elämää ja työtä pakolaisten kanssa, mutta myös hänen mummunsa elämää ja koko suvun historiaa. Maaseutu elämää hyvin kuvattu ja pidin kirjasta ja henkilöistä. Alku hieman hidas, mutta varsinkin Martta mummun tarina kirjassa jäi mieleen.
K. Voss: Ruin and Reckoning (True Magic Book 3)
Päähenkilö, Maasta toiseen maailmaan kaapattu nainen, epäonnistui torjumaan maailmanvallloittajadiktaattorin velhouden voimaa kasvattaneen operaation, mutta jatkaa taistelua velhottarena vastarintaorganisaation johdossa rinnallaan taistelutaitoinen kissanainen ja lohikäärmeen piirteitä omaava palvelijatar.
Riikka Purra - Hilipatihippan pippanit
0/5
Becky Chambers: Ylistys kainolatvoille