Mikä kirja sulla on kesken juuri nyt?
Kommentit (12270)
Vierailija kirjoitti:
Neil Gaiman & Terry Pratchett: Good Omens, The nice and accurate prophecies of Agnes Nutter, witch
Uijui, laatukirja!
Luen sen noin kerran vuodessa. Paperiversioni on jo niin luettu, että tällä kertaa meni suomenkielisenä äänikirjana ja oli niin hauska lukija, että ihan innostuin taas.
Aku Laitisesta tullut suosikkilukijani, etenkin kirjoissa, joissa on hitusen kettuilun makua.
Nämä on luettu:
Rachel Cusk Kunnia, tartuin tähän, vaikka aiemmat sarjan osat jäi kesken, kun Cuskia on ylistetty joka paikassa. En oikein ymmärrä tuota kerrontaratkaisua, mielestäni se on omituinen. Eli siis päähenkilöstä ei tiedä mitään ja muut jotenkin avautuu sille koko ajan milloin mistäkin filosofisesti pohtien. Ihan nerokkaita muutamia lauseita, tässä käsiteltiin kirjallisuusalaa, joka oli ihan mielenkiintoista, mutta kokonaisuutena mun mielestä omituinen kirja. Henkilöhahmoihin ei tule mitään sidettä ja jotenkin toi ei etene mihinkään. Oli vain 200 sivua joidenkin random tyyppien jaarittelua ja muutama hyvä lause, niin lyhyt kirja, että tuli luettua silti.
Pakumatkalla Aino Huilaja - kaipasin reissukirjaa ja pohdintaa nomadielämästä, sain sen sijaan kuunnella lukuisista hänestä tehdyistä haastatteluista ja lehtijutuista. No sentään lopuksi oli ihan mielenkiintoista lukea suljetusta Euroopasta kokemuksia. Kuuntelin äänikirjana, ihan ok, jos kaipaa taustalle jotain helppoa kuunneltavaa.
Sen sijaan Tommi Kinnusen Ei kertonut katuvansa. Paras kirja, jonka olen viime aikoina lukenut ihan ehdottomasti. Toimii myös Krista Kososen lukemana äänikirjana ihan loistavasti. Upea kirja ja todella koskettava aihe. Lämpimästi suosittelen tarttumaan, jos et ole vielä lukenut.
Niistä kesken olevista niin Saara Turusen Järjettömiä asioita vaikuttaa alun perusteella mielenkiintoiselta. Tässäkään ei ole varsinaista juonta. En ole Turusen kirjoja aiemmin lukenut, teksti on kuitenkin mukaansatempaavaa ja aiheena rakkaus aina kiinnostava ja tietysti Barcelona mielikuvamatkailu.
Nyt menossa Anneli Kanto:Rottien pyhimys.
Todella kiva kirja, kertoo Hattulan kirkkomaalareista ja muutenkin keskiajan ihmisistä Suomessa. Sattumoisin käytiin tuolla Hattulan Pyhän Ristin kirkossa kurkkaamassa viime vuonna ja siellä oli loistava opas. Tässä nyt sitten samaa aihetta. Asiasta innostuminen ei edellytä kristillistä mielenlaatua.
Montakin, mutta viimeksi nyt olen lukenut Henna-Reetta Schreckin Säkenöiviä ja oikukkaita ja Tarja Lappalaisen Salonkielämää.
Molemmat kertovat historiamme menetyneistä naisista.
Vierailija kirjoitti:
Enni Mustonen, Näkijä
Syrjästäkatsojan tarinat jatkuvat. Nyt ollaan 1950-luvun Hollywoodissa ja Helsingissä. Viena toimii pukuassistenttina ja ystävystyy kuuluisien elokuvatähtien kanssa. Tuntematonta sotilasta filmataan Suomessa ja Marilyn Monroen filmaa Hollywoodissa. Historiaa hauskasti. Kyllä Mustonen osaa!
Minulle tämä osa oli iso pettymys. Marilynin elämä oli todella isossa osassa. Tarina saa olla lennokas, mutta tämä meni vähän överiksi.
Totuus Harry Quebertin tapauksesta. Olin koukussa parin ensimmäisen sivun jälkeen.
Neliöjuuri, Mari Frisk. Hauska, aika veemäiset henkilöhahmot
Lopettelen juuri Slimanin Toisten maata, vetävästi kirjoitettu.
Agatha Christien Halloween Party. Olen kipeänä sängyssä ja jaksan lukea vain kevyttä kirjallisuutta. Christie on tähän tarkoitukseen mainio.
Vierailija kirjoitti:
Robert Galbraith - levoton veri.
Tämä on viides kirja tässä dekkarisarjassa, jonka J.K Rowling on kirjoittanut salanimellä. En ole oikeastaan pitänyt näistä yhdestäkään kovin paljon, mutta luen kun haluan tietää mitä päähenkilöille käy. En silti suosittele, parempia dekkareita on pilvin pimein ja nämä on maailmankuvaltaan uuvuttavan negatiivisia.
Tää kirjahan on kuulemma tosi transfobinen.
Lucia Berlin - Siivoojan käsikirja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lauri Nurmen tekemä epävirallinen elämäkerta Jussi Halla-ahosta. Suosittelen kaikille, jotka ovat harkinneet tai harkitsevat perussuomalaisten äänestämistä tai eivät tiedä, mitä Halla-aho aikoinaan kirjoitti Scriptaan. H-a:n entinen esimies yliopistolla, prof. Lindstedt, on kirjoittanut, että koska tuntee H-a:n jo ennen hänen poliittista uraansa, voi hän vahvistaa, että H-a on pesunkestävä rasisti.
Lisäksi kävi ilmi, että Suomen kulttuurirahasto myönsi Halla-aholle ison apurahan ukraina-suomi-sanakirjan kirjoittamista varten. Sanakirja ei koskaan valmistunut, sen sijaan apurahakauden aikana Halla-aho julkaisi ison kirjan verran rasistisia ja väkivaltaisia blogitekstejä. Juuri oikea ihminen puhumaan sosiaaliturvan väärinkäytöstä.
Suosittelen jokaista lukemaan Scriptaa ja ottamaan aivan itse selvää siitä, mitä Halla-aho kirjoittaa. Silloin myös Nurmen "elämäkerran" taso käy selväksi.
Professori Jouko Lindstedt ei ole puolueeton taho tällaisissa poliittisissa kysymyksissä. Mies on itse niin ryvettynyt omissa äärivasemmistolaisissa viritelmissään, että on irvokasta pitää hänen kannaottojaan tässä millään lailla relevantteina. Varsin surkuhupaisaa vedota professorin titteliin ja siten hämätä niitä, jotka eivät tiedä, millaisesta tapauksesta on kyse. Ja ei, en ole työskennellyt hänen kanssaan yhtä suppeaa projektia enempää :)
Olen käynyt lukemassa Scriptaa. Ihmiselle, joka kirjoittaa sellaisia tekstejä, ei pidä antaa valtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enni Mustonen, Näkijä
Syrjästäkatsojan tarinat jatkuvat. Nyt ollaan 1950-luvun Hollywoodissa ja Helsingissä. Viena toimii pukuassistenttina ja ystävystyy kuuluisien elokuvatähtien kanssa. Tuntematonta sotilasta filmataan Suomessa ja Marilyn Monroen filmaa Hollywoodissa. Historiaa hauskasti. Kyllä Mustonen osaa!
Minulle tämä osa oli iso pettymys. Marilynin elämä oli todella isossa osassa. Tarina saa olla lennokas, mutta tämä meni vähän överiksi.
Olen ihan täsmälleen samaa mieltä kanssasi.
5445
Takaisin valoon. Marissa Jaakolan kootut sepitykset... On kyllä harvinaisen TYLSÄSTI kerrottu ja äärettömän pitkäveteinen kirja. Sen takia yleensä olen kuunnellut sitä äänikirjana ja samalla selaillut nettiä eli ei jaksa noin tylsään kirjaan pelkästään keskittyä. Tuntuisi ajan haaskaukselta. Varmaan jo puolet kirjasta kului siihen, kun päähenkilö suhaili autolla päättömästi sinne tänne pitkin Eurooppaa, ennen kuin edes päätyi sinne itse päätapahtumien paikalle Tunisiaan... Ihmettelen suuresti, kun luin lukijoiden arvosteluja ko. kirjasta ja siellä oli pelkkää hypetystä, että kuinka raastavan jännittävä ja mukaansa tempaava kirja muka oli...
Petteri Järvinen: PC-Käyttäjän käsikirja.
Aika vaikeaselkoinen teos. Melko vähän vinkkejä Windows 10 -käyttäjälle, ihmettelenpä vain.
Penelope Douglas: Misconduct
Just lopetin Nina Lykken Ei, ei ja vielä kerran ei. Oli hyvä kirja, keski-ikäisen pariskunnan avio- ja elämänkriisistä.
Lykke oli mulle uusi tuttavuus jonka muitakin kirjoja nyt aion lukea.