Kommentit (12647)
Tamsyn Muirin Harrow The Ninthistä on monen kuukauden urakan jälkeen muutama sivu jäljellä. Jotain scifin ja fantasian välimaastoa. Välillä vaikeaselkoinen epälineaarisen kerrontansa ja uniikin kielenkäyttönsä ansiosta, mutta siitä tulee sitten sitäkin parempi mieli, kun jostakin pääsee jyvälle! Suomennosta ei mahda olla; olisi varmasti todella haastava mutta kiinnostava käännöstyö.
Jiri Nikkisen muistelmateos Hyvä bore; musiikki, Clifters ja Beatles
Minulla ja Jirillä on kolme päivää ikäeroa, ja vaikka minä en ole sitten ollenkaan musikaalinen, Beatles se tuli minunkin elämääni kovin tärkeäksi vaikuttajaksi, tosin vasta kesällä 1980, monta vuotta sen jälkeen kun Jirille jo oli uusi maailma avautunut kyseisen bändin myötä. Muutenkin tietyt lapsuusjutut ovat meille yhteisiä ja niistä on ollut hauskaa lukea, vaikka muuten olemme niin kovin erilaista elämää eläneetkin aivan eri puolilla Suomea ja vielä eri sukupuolta olleena. Olen nyt kirjassa vasta nuoruusvuosissa(mme), joten monet Jirin musiikilliset ja muutkin seikkailut ovat vielä edessä.
Kirja on selkeälukuinen, Jirin käyttämä kieli kirja- ja puhekielen sekoitusta, ja joitakin pääkaupunkiseudun slangisanojen tarkoitusta varmistamassa olen pystynyt käyttämään apuna Helsingissä syntynyttä miestäni, joka meitä vain kahta vuotta vanhempana niitä tietää ja muistaa. Mies muistaa myös musiikkiin liittyviä ihmisiä, joissa kirjassa puhutaan, levykauppojen henkilökuntaa ja sensellaisia, joten kirjaa hänelle ääneen lukiessani olen kuullut myös hänen muistojaan kyseisistä ihmisistä ja paikoista. Mies muistaa olleensa myös yhdellä keikalla, jolla vielä englantia laulukielenään käyttänyt Clifters soitti, samoin kuin bändi nimeltä Just Divorced, josta sittemmin tuli suomeksi laulanut Puolikuu.
Aki Ollikainen : Tattarisuon noitapiiri
Selkeä kirja kuuluisasta Tattarisuon lähteestä ja sieltä löytyneistä ruumiinosista 30-luvulla. Tarina elää vaikka ajasta on jo 90 vuotta.
Itse syy näihin noitamenoihin oli aika sekava ja vaihtui moneen kertaan, mutta se mikä kirjassa oli kiinnostavaa oli rikosten julkisuus siihen aikaan. Hesarissa ja Uudessa Suomessa julkistettiin epäillyn nimi ja kuva ja toimittaja tuomitsi etukäteen. Poliisi vuoti tietoja lehdistölle, syytön vahtimestari pidätettiin kolme kertaa eikä edes syytteitä esitetty. Vahtimestarin perhe tuhottiin lehdistön, poliisin ja yleisön voimalla.
Jos olette kuulleet 60-luvusta ja Hymy-lehdestä, siellä vielä oli samanlaista touhua, olipa lehtiuutisissa 60-luvulla kolariin osallisten nimet julkisesti esillä. Onneksi saatiin yksityisyyttä suojelevat lait voimaan 70-luvulla vaikka rajoja joskus kokeillaan.
Tattarisuon noitapiirin jäsenten kohtalo oli lohdullinen, vankeutta ja sen jälkeen vapaaksi, ei Niuvanniemeä tai vastaavaa.
4+/5
Lucy Score: Ihana, kamala elämäni.
En yleensä välitä kevyistä hömppäkirjoista, mutta kiireisen pikkulapsiarjen ja vaativan työn vastapainona se toimii. Paksu kirja ja luen muutaman sivun päivässä, joten kestää pitkään.
Tuomas Kyrö : Mielensäpahoittaja ja Sodankäynnin taito
Ajattelin Mielensäpahoittaja Eskorttia etsimässä -kirjaa lukiessa aikanaan, että Kyrö ei enää keksi sujuvaa juonta Mielensäpahoittajasta, mutta yllätti taas.
Sunzin Sodankäynnin taito -kirjan avulla Mielensäpahoittaja ja Kolehmaisen poika sekä Noora yrittävät ajaa kaivosyhtiön pois Sysi-Suomesta. Mielenkiintoinen juoni, välillä vähäb lepsahtaa mutta jatkuu taitavasti kohti loppua.
4/5
Jenny Colgan: Majakanvaloa ja tuoreen leivän tuoksua
Kolmasosan nyt lukenut, hyvältä vaikuttaa.
Hilary Mantel: Kuningashuone. On Henry VIII:n hovin ja Thomas Cromwallin tarinan kolmas osa. Olen lukenut trilogian aiemmat osat. Hienoa kerrontaa!
Anne Tylerin uusin kirja Three Days in June. Se on pienoisromaani eronneesta naisesta, jonka ainoa lapsi menee naimisiin. Kirjan nimi selittyy sillä, että kaikki tapahtuu kolmen perättäisen päivän aikana.
Tyler on yli 80-vuotias. Hän aloitti kirjailijan uransa 1960-luvulla ja kirjoittaa edelleen. Respect!
Minulla on kesken kirjastosta lainaamani Sophie Kinsellan Shopaholic-kirjasarjan vuonna 2019 ilmestynyt yhdeksäs osa Christmas Shopaholic. En ole varma, aikooko Kinsella jatkaa vielä Shopaholic-sarjaa. Olen ostanut vuosien mittaan itselleni muut Shopaholic-kirjat, mutta tätä kirjaa minulla ei ole kirjahyllyssä.
Joulun kaupallistuminen, ostosriippuvaisen naisen elämä ja kaikenlaiset kommellukeet ja yllätykset muodostavat hauskan ja viihdyttävän (mutta joulun aikaan myös ajatuksia herättävän) kokonaisuuden.
Kirjat on käännetty myös suomeksi.
Mulla on kesken nyt just
* E. Annie Proulxin Laivauutisia (taas)
* David Foster Wallace Päättymätön riemu (ei enää ikinä)
* Stephen Hawking Ajan lyhyt historia (vihdoin)
Ja sitten muutamia/useita, jotka ovat olleet kesken jo hyvän aikaa, niihin palataan kun on sen aika. Sain just kirjastosta Katabasiksen (R.F.Kuang), joka joutuu nyt ikävästi hännille.
Camilla Greben Pimeyden polut.
On ollut kauan kirjaston varausjonossa, tänään hoksasin pikalainahyllyssä niin sain nopeammin luettavaksi. Kaikki Grebet olen lukenut.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kesken kirjastosta lainaamani Sophie Kinsellan Shopaholic-kirjasarjan vuonna 2019 ilmestynyt yhdeksäs osa Christmas Shopaholic. En ole varma, aikooko Kinsella jatkaa vielä Shopaholic-sarjaa. Olen ostanut vuosien mittaan itselleni muut Shopaholic-kirjat, mutta tätä kirjaa minulla ei ole kirjahyllyssä.
Joulun kaupallistuminen, ostosriippuvaisen naisen elämä ja kaikenlaiset kommellukeet ja yllätykset muodostavat hauskan ja viihdyttävän (mutta joulun aikaan myös ajatuksia herättävän) kokonaisuuden.
Sarja tuskin jatkunee, koska kirjailija menehtyi äskettäin.
Minulla kesken:
Edwin M. Griffiths: Newt & Demon V
Maapallon tuhouduttua fantasiamaailmaan pelastuneen, alkemistiksi ryhtyneen ja liskonaisen kanssa sielunkumppanuussuhteen solmineen Theon seikkailut jatkuvat.
Carlos Ruiz Zafon: Henkien labyrintti. Jatkoa kirjailijan Barcelona-aiheisille dekkreille, mutta toimii itsenäisesti vaikkei olisi muita lukenutkaan. Sujuvaa kerrontaa, hyviä henkilöhahmoja, kiinnostava ajankuva ja mielestäni oikeasti jännittävä!
Traudl Junge: Viimeiseen saakka - Hitlerin sihteerin muistelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sarja tuskin jatkunee, koska kirjailija menehtyi äskettäin.
Minulla kesken:
Edwin M. Griffiths: Newt & Demon V
Maapallon tuhouduttua fantasiamaailmaan pelastuneen, alkemistiksi ryhtyneen ja liskonaisen kanssa sielunkumppanuussuhteen solmineen Theon seikkailut jatkuvat.<
En ollut kuullut kirjailijan kuolemasta!
Taisteluni- Adolf Hitler