Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä kirja sulla on kesken juuri nyt?

Vierailija
07.08.2018 |

Mulla on Tolstoin Sota ja rauha.

Kommentit (12269)

Vierailija
2081/12269 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiamat's Wrath, James S. A. Corey

Tombstone: The Great Chinese Famine, Yang Jisheng

Vierailija
2082/12269 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä luetaan Enni Mustosen Syrjästäkatsojan tarinaa. Mulla myös uusin eli Sotaleski menossa. Alkupuolen kirjat olivat ehkä kiehtovampia??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2083/12269 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö täällä kukaan lue Enni Mustosen Syrjästäkatsojan tarinoita-sarjan kirjoja? Olen ihan koukussa niihin ja heti ostin uuden kun tuli painosta.

Kyllä lukee. Olen lukenut kaikki paitsi tätä uusinta. Minä en osta itselleni kirjoja (luen niin paljon, että koti täyttyisi, viime vuonna luin 149 kirjaa), lainaan kaikki kirjastosta. Olin 120. jonossa Mustosen viimeiseen kirjaan.

Sain luettua Ruokarouvan tyttären tänään ja Taiteilijan vaimo odottaa jo kirjapinossa, myös uusin on varauksessa. Kirjoissa on tosin hieman turhankin uskomattomia käänteitä mutta menee kyllä tuollaisena todellisuuspakona.

Vierailija
2084/12269 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö täällä kukaan lue Enni Mustosen Syrjästäkatsojan tarinoita-sarjan kirjoja? Olen ihan koukussa niihin ja heti ostin uuden kun tuli painosta.

Kyllä lukee. Olen lukenut kaikki paitsi tätä uusinta. Minä en osta itselleni kirjoja (luen niin paljon, että koti täyttyisi, viime vuonna luin 149 kirjaa), lainaan kaikki kirjastosta. Olin 120. jonossa Mustosen viimeiseen kirjaan.

Sain luettua Ruokarouvan tyttären tänään ja Taiteilijan vaimo odottaa jo kirjapinossa, myös uusin on varauksessa. Kirjoissa on tosin hieman turhankin uskomattomia käänteitä mutta menee kyllä tuollaisena todellisuuspakona.

Mutta usko tai älä, nämä osuudet historian henkilöistä pitävät paikkansa. Kyllä sitä ennenkin osattiin. Taiteilijat varsinkin. Myös isomummoni tarinat 1900-luvun alkupuolelta ovat hurjia, onneksi silloin ei ollut roskalehdistöä tai somea, kaikki pysyi vain pienten piirien tiedossa. Huumeita käytettiin yllättävän paljon ja kaikenlainen rakkaus kukoisti.

Vierailija
2085/12269 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna-Leena Härkösen Loppuun käsitelty. Menee jo kolmatta kertaa. Mulla on tapana aina napata kirjahyllystä mikä käteen sattuu, jos ei ole uutta kiinnostavaa just saatavilla.

Vierailija
2086/12269 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetteko muuten sarjakuvia? Mä oon tässä parin viime viikon aikana kaivellut sarjakuvahyllyäni. Lukaisin Liv Strömquistin sarjakuvat Kielletty hedelmä, Prinssi Charlesin tunne ja Nousu ja tuho, Alisin Bechdelin sarjakuvaromaanin äideistä parhain sekä perjantaina ostin Ville Rannan uuden kirjan Kuningas menettää päänsä, ja sekin tuli luettua saman tien.

Ap

Mä oon vasta ihan viime vuosina varsinaisesti löytänyt aikuisille suunnatun sarjakuvan parin kaverin kautta. Yllättävän paljon kaikkea kiinnostavaa on tehty myös siihen muotoon! Viimeksi luin Bruno & Corentin Lothin historiaan pohjautuvan teoksen "Guernica". Viime kesän löytöihin kuului Corinne Maierin ja Anne Simonin Marx, Freud & Einstein - Heroes of the Mind, sen voisi lukea uudelleen. Kiinnostava ja hauska elämäkerrallinen teos näistä kolmesta herrasta. Sitten hyllyssä sopivaa hetkeä odottaa myös sarjakuvaversio Samuli Paulaharjun teoksesta Tunturien yöpuolta, Sisaret 1918 ja Oksi, jota kehuttiin Hesarissa syksyllä.

Oon myös huomannut, että pidän Muumeista enemmän sarjakuvana kuin kirjoina:D

Tiesittekö muuten, että Suomi 100 -vuoden kunniaksi Kela teetti nuorilla sarjakuvataiteilijoilla sellaisen julkaisun kuin "Suku, sisu sotu. Suomalaisen sosiaaliturvan historia"? Sekin oli varsin kiinnostava, tiivis esitys tärkeästä aiheesta.

Kaikki mainitsemasi sarjakuvat ja niiden tekijät ovat mulle tuntemattomia (pl. tuo sisaret, sain sen joululahjaksi), siis vaikka nyt ihan pikkuisen genreä tunnenkin, niin onhan aikuisten sarjakuva nykyään iso ala! Mä oon keskittynyt eniten omaelämäkerralliseen sarjakuvaan, jostain syystä sarjakuva tuntuu olevan omaelämäkerralle hyvä muoto. Fiktiosarjakuva taas ei kauheasti puhuttele, pl. lapsuuden klassikot ja Ralf Königit.

En tiennyt tuosta Kelan tilaamasta julkaisusta! Hauska kuulla!

Oletko muuten lukenut Marjane Satrapin Persepolis-sarjakuvaa? Kertoo tekijän omasta elämästä Iranin vallankumouksen jälkeisenä aikana. En ole muutamaan vuoteen lukenut, pitää taas ottaa käsittelyyn uudelleen. Suosittelen kaikille muillekin! Tämä kirja herätti kiinnostuksen Iranin historiaan ja kulttuuriin.

Ap

Kiitos suosituksesta, pitääpä tosiaan tarttua tuohon! Luulen, että olen joskus selaillut sitä tyyliin kirjamessuilla tai kaverin luona, mutta lukeminen jäi tuolloin.

Ja joo, samaa mieltä, että ala on kasvanut. Ja ehkä näkyvyyttäkin on tullut lisää, tai sitten vaan kiinnitän asiaan eri tavalla huomiota kuin ennen. Itsekin olen sen verran alussa tämän genren kanssa vielä.

Ralf König, apua mitä muistoja! Joskus ujona teininä olin leirillä, jonne joku oli tuonut lainakirjapöytään "Kuin kanit konsanaan". Melkein en kehdannut lukea koko kirjaa, ja hirveästi yritin esittää, että ei nolota yhtään ja että eihän tässä ole mitään ihmeellistä...:'D Mutta ei sitä malttanut keskenkään jättää. Ehkä pitää vielä palata noihin.

Vierailija
2087/12269 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2088/12269 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauri Törni

Vierailija
2089/12269 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tekis mieli lukea Tulen ja jään laulu -sarja uudelleen, kun nyt alkoi tämä Game of Thronesin viimeinen kausi! Mutta lukisin kyllä tällä kertaa englanniksi, koska mun mielestä käännös ei ihan tee oikeutta sille alkutekstille. Luin viimeisimmän kirjan englanniksi, ja se tuntui heti paremmalta. Englanniksi kieli on vanhahtavaa tyyliä, suomennos ei saa tuotua tätä esiin. Mutta en tiedä, onko aikaa nyt syventyä tähän!

Ap

Vierailija
2090/12269 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Darcey Bell: A Simple Favour

Löytyi kirjaston kierrätyshyllystä. Äitiydestä bloggaavan lähiöäidin paras ystävä katoaa jätettyään lapsensa tämän ystävänsä hoiviin. Kummallakin naisella on menneisyydessään salaisuuksia: mitä on katoamisen taustalla, kuka on vilpitön vai onko kukaan?

Tämä on yhdistelmä ”chicklitiä” ja psykologista trilleriä, joista kumpaakaan en enemmin lue. Aika epäuskottava tarina ja oikeastaan kaikki hahmot ovat joko ärsyttäviä tai tyhmiä tai ohuita. Mutta kyllä tämän loppuun lukee. Lisäksi kiinnostaa jossain välissä katsoa tästä viime vuonna tehty leffa (”Missä on Emily?”) ja nähdä onko tästä saatu elokuvaversiona parempi.

Joku kaipaili mainintoja sarjakuvista sun muista lukemisista, joita täällä vähemmän on nähty. Itse en ole niitä maininnut, sillä en katso niitä kirjoiksi samalla tapaa (vaikka luen paksuja sarjakuvaromaanejakin), että esim.laskisin ne mukaan lukemisteni ”vuosisaldoon”. Mutta kerrottakoon, että juuri luin mangan Alita: Battle Angel 2.

Harlekiineja luin muutamia varhaisessa teini-iässä ja sen jälkeen en ihan rehellisesti ole niitä lukenut enkä tunne ketään, joka olisi tunnustanut lukevansa. Kyllähän niitä ruokakaupan kassalla myydään (en ole nähnyt omin silmin kyllä ikinä kenenkään ostavan!) eli kaikesta päätelleen lukijoita täytyy olla olemassa. Itse en häpeile lukemisiani ja jos niitä harrastaisin, kertoisin sen kyllä kenelle vain. Kerron ihan avoimesti lukevani esim.paljon lastenkirjoja ja erityisesti rakastan nuorille suunnattua fantasiaa korneine kolmiodraamoineen á la Twilight. Ja ihan olen kohta keski-ikäinen ihminen. :)

Kirjallisuus on myös pakoa todellisuudesta ja kuka minnekin tykkää paeta. Toki kannustan lukemaan myös haastavampaa materiaalia, JOS jaksaminen riittää. Joskus tilanne on sellainen, etteivät aivot pysty vastaanottamaan muuta kuin hömppää tai lasten kuvakirjoja ja silloin pitää yrittää nauttia niistä. Lukeminen ei koskaan mene hukkaan!

Harlekiineissahan on sama systeemi kuin lehdissä, eli kaupat palauttavat myymättä jääneet kappaleet. Ja lehtipalautuksia tehneenä voin sanoa, että yleensä noita harlekiinejä palautettiin sama määrä, mitä kauppaan on tullut...

Vierailija
2091/12269 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tää ketju nyt on yltänyt sivulle 140, mietin, voiskohan tässä myös pyytää suosittelemaan kirjoja? Menee toki vähän ohi aiheen, mutta jos avaisin toisen ketjun, se painuisi melko varmasti unholaan.

Mä kaipailen kirjallisuutta kahdesta aiheesta: ensimmäinen on ihmisen fysiologia. Mahtaakohan aiheesta löytyä jotain popularisoidumpaa kirjallisuutta? Mua kiinnostaa esim. se, mitä eri hormonit aiheuttavat kehossa ja miksi ja miten ne vaikuttavat niin kuin vaikuttavat. Toinen aihe, joka mua kiinnostaa, on Italian historia. Ensinnäkin Italian yhdistymisen aika ja toiseksi fasismin aika, ja vielä siitä etenkin nk. Salón tasavallan aika. 

Vähän tällaista nippelitietoa siis hakusessa!

Ap

Vierailija
2092/12269 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tekis mieli lukea Tulen ja jään laulu -sarja uudelleen, kun nyt alkoi tämä Game of Thronesin viimeinen kausi! Mutta lukisin kyllä tällä kertaa englanniksi, koska mun mielestä käännös ei ihan tee oikeutta sille alkutekstille. Luin viimeisimmän kirjan englanniksi, ja se tuntui heti paremmalta. Englanniksi kieli on vanhahtavaa tyyliä, suomennos ei saa tuotua tätä esiin. Mutta en tiedä, onko aikaa nyt syventyä tähän!

Ap

Mulla on huono näkö ja ajattelin kuunnella tämän suomeksi. Sitten jälkeen englanniksi. Jännityksellä odotan millainen kirjasarja on.

Vierailija
2093/12269 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mulla on huono näkö ja ajattelin kuunnella tämän suomeksi. Sitten jälkeen englanniksi. Jännityksellä odotan millainen kirjasarja on.

Siis sen jälkeen.

Vierailija
2094/12269 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se on tosi polveileva :) Alkupään teokset ovat lyhyempiä. Tosi paljon henkilöitä ja valtavasti mytologiaan ja tarinaan liittyviä eri vaiheita ja tietoa. Ensimmäinen kirja vastaa muistaakseni sarjan ensimmäistä tuotantokautta aika hyvin, mutta sen jälkeen tarinaan tulee niin paljon kaikenlaista, että sarja on paljon kirjoja yksinkertaisempi.

Ap

Vierailija
2095/12269 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se on tosi polveileva :) Alkupään teokset ovat lyhyempiä. Tosi paljon henkilöitä ja valtavasti mytologiaan ja tarinaan liittyviä eri vaiheita ja tietoa. Ensimmäinen kirja vastaa muistaakseni sarjan ensimmäistä tuotantokautta aika hyvin, mutta sen jälkeen tarinaan tulee niin paljon kaikenlaista, että sarja on paljon kirjoja yksinkertaisempi.

Ap

Olen onneksi myyttien asiantuntija🧚‍♀️.

Ja mulla on hyvä nimimuisti, olen esim kerännyt lapsesta lähtien englanninkielisiä naisten- ja miestennimiä. Nimet (paikkojen ja ihmisten) ovat mielestäni GoTissa mielenkiintoisia. Joillakin on selvästi esim kelttiläisiä nimiä. Pitää joskus perehtyä Martinin taustoihin.

Vierailija
2096/12269 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Olen onneksi myyttien asiantuntija🧚‍♀️.

Ja mulla on hyvä nimimuisti, olen esim kerännyt lapsesta lähtien englanninkielisiä naisten- ja miestennimiä. Nimet (paikkojen ja ihmisten) ovat mielestäni GoTissa mielenkiintoisia. Joillakin on selvästi esim kelttiläisiä nimiä. Pitää joskus perehtyä Martinin taustoihin.

Tulen ja jään laulu perustuu löyhästi ruusujen sotaan, joten kyllä se brittiläisestä kuvastosta ammentaa, vaikka sijoittuukin omaan fantasiamaailmaansa! Monet nimet ovat muunnoksia brittinimistä. Mun mielestä se on aika kiinnostava valinta. Westerosin ja koko sen maailman voi kuvitella meidän maailmamme rinnakkaistodellisuudeksi.

Ap

Vierailija
2097/12269 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden nimen tarina /Elena Ferrante

Luin ykkösosan ja siihen jäikin yllättävällä tavalla koukkuun, vaikka yleensä luen vain dekkareita. Nyt en saa aloittaa mitään uutta ennen ensi viikon isoa tenttiä. :p

2098/12269 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies

mies

2099/12269 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marxia tietenkin.

mies

Vierailija
2100/12269 |