Olenko mulkku jos minua ei kiinnostaa hoitaa serkkuni lapsia ilmaiseksi?
Olen 23v opiskelija ja kun serkkuni lapset olivat pieniä hän ehdotti että voisi palkata minut hoitamaan muksujaan sillä oli todella väsynyt. Suostuin, koska lisätienestiä tarvittiin. Siitä lähtien olen hoitanut lapsia satunnaisesti maksua vastaan.
Nyt lapset ovat hieman isompia ja kovasti minun perääni ja tilanne on alkanut lipsua siihen että serkku olettaa minun tulevan viihdyttämään lapsia ilmaiseksi.
Kivoja lapsia ovat, mutta totta puhuen en ole kovin lapsirakas ja näillä on vielä paha uhmaikä minkä takia hoitaminen on tosi raskasta ajoittain.
Serkku taas kyseli että haluaisinko tulla viihdyttämään lapsia kun hän lähtee asioille ja oletin että tarjosi siis työkeikkaa koska olisin yksin vastuussa lapsista. Kävi kuitenkin ilmi että toivoisi minun tulevan ihan ilmaiseksi ja tunnen itseni mulkuksi kun tekisi mieli kieltäytyä.
Kyseessä on hyvätuloinen aviopari(tosin äiti on hoitovapaalla) tuliterineen omakotitaloineen ja lomamatkoineen. Ymmärtäisin jos perhe olisi tosi vähävarainen ja äiti uupunut niin auttaisin kyllä ilmaiseksikin vaikka se tuntuukin raskaalta.
Kommentit (23)
Et ole mulkku. Mutta sen verran rohkea sun pitää olla, ja kertoa, että maksua vastaan voit hoitaa.
Sanot ettei sovi, jos et halua mennä. Jos tarvit rahaa sano, että oisit voinut tulla, mut pitää mennä tienaamaan. Esim. Kirppismyynti, marjanpoiminta tai pullojenkeräys. Ehkä silloin tajuaa antaa palkkaa.
Kai se nyt imaseks ottaa jos vaan mahdollista.
Tiedätkö onko pariskunnalla yhteiset vai omat rahat? Jos serkkusi on hoitovapaalla ja heillä on tiukasti omat rahat niin voihan olla, että hänellä ei ole rahaa sinulle maksaa. Mies töissäkäyvänä istuu rahojen päällä eikä suostu hoidosta maksamaan, jos meno on vaimon omia menoja. Ikävää vallankäyttöä mieheltä, jos näin on.
Koettaisin ystävällisesti kysellä vähän perheen tilanteesta, onko siis serkullasi kaikki "omat rahat" loppu vai mikä on tilanne.
Tuntuu vaan että mua aina syyllistetään siitä että mulle maksetaan. Esim kun oon ollut hoitamassa ja olen lähdössä niin tiuskastaan "ai niin sä haluat sen rahan?" Ikäänkuin odottaen että kieltäydyn rahasta, mitä en voi tehdä koska mulla on tiukkaa ja asia on sovittu etukäteen.
Välillä myös olen havainnut rivien välistä syyllistämistä "lapset niin tykkää susta että ois kiva kun tulisit muuten vaankin meille"
Tai kun minua on pyydetty vahtimaan lapsia niin kysytään: mites se palkka? Eli että haluanko palkkaa, summahan on sovittu ajat sitten per tunti. Eli tuntuu että odotetaan että vastaisin ei tarvitse maksaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sanot ettei sovi, jos et halua mennä. Jos tarvit rahaa sano, että oisit voinut tulla, mut pitää mennä tienaamaan. Esim. Kirppismyynti, marjanpoiminta tai pullojenkeräys. Ehkä silloin tajuaa antaa palkkaa.
Kai se nyt imaseks ottaa jos vaan mahdollista.
Tuossa näkyy taas ihmisten luonne-erot.
Itse en ikimaailmassa ottaisi ilmaiseksi etenkään omaa sukulaistani, johan sen moraali sanoo. Täytyy maksaa työstä, piste.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö onko pariskunnalla yhteiset vai omat rahat? Jos serkkusi on hoitovapaalla ja heillä on tiukasti omat rahat niin voihan olla, että hänellä ei ole rahaa sinulle maksaa. Mies töissäkäyvänä istuu rahojen päällä eikä suostu hoidosta maksamaan, jos meno on vaimon omia menoja. Ikävää vallankäyttöä mieheltä, jos näin on.
Koettaisin ystävällisesti kysellä vähän perheen tilanteesta, onko siis serkullasi kaikki "omat rahat" loppu vai mikä on tilanne.
Mitä väliä sillä on ap:n kannalta?!? Ei ap:n tarvitse serkkunsa rahavarannoista välittää tippaakaan. Jos serkku haluaa hänet lapsenvahdiksi, niin se maksaa. Jos ei rahaa ole, niin hoitakoot itse.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä on AP:n ongelma siten, että...?
No sitten et mene jos se on noin vaikeaa. Vapaa-aikasi on arvokasta ja vieraiden lasten hoitaminen on ihan syvältä. Mietit jonkun tuntihinnan ja maksu tulee alkavalta tunnilta siihen saakka kunnes lähdet. Lastenhoito on vastuullista puuhaa.
Lähettäisin terveisiä lapsille mutta yrittäisin vihjata että olet itseasiassa serkkusi kaveri, etkä niitten lasten. Voit myös ystävällisesti sanoa ettet kovin paljoa pidä lapsienkaitsemisesta mutta voit tehdä sitä kyllä rahaa vastaan. Tässä kannattaa painottaa että hoidettaviksi juuri serkun lapset on niitä mieluisimpia kaikista mutta kuitenkin työ on rasittavaa, etkä siihen ilmaiseksi käyttäisi opiskeluaikaasi :)
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu vaan että mua aina syyllistetään siitä että mulle maksetaan. Esim kun oon ollut hoitamassa ja olen lähdössä niin tiuskastaan "ai niin sä haluat sen rahan?" Ikäänkuin odottaen että kieltäydyn rahasta, mitä en voi tehdä koska mulla on tiukkaa ja asia on sovittu etukäteen.
Välillä myös olen havainnut rivien välistä syyllistämistä "lapset niin tykkää susta että ois kiva kun tulisit muuten vaankin meille"
Tai kun minua on pyydetty vahtimaan lapsia niin kysytään: mites se palkka? Eli että haluanko palkkaa, summahan on sovittu ajat sitten per tunti. Eli tuntuu että odotetaan että vastaisin ei tarvitse maksaa.
Ap
Hyväksikäytöltä kuulostaa. Kehtaa vielä tiuskia palkasta.
Sanot suoraan että tulet kun saat palkkaa. Ei tartte ilmaiseksi mennä. Lapset miehenkin ja heillä varaa maksaa.
Vielä lisäkommenttina tuo että toki "vuoroin vieraissa" periaatekin toimii, eli jos serkkusi auttaa sinua vastaavissa hommissa niin sinä voit vasteeksi hoitaa lapsia. Mutta ei se niin toimi että sinä hoidat ilmaiseksi ja hän ottaa palveluja vain vastaan! Yritä livauttaa jotenkin kauniisti keskusteluun se, että koet lastenhoitamisesta stressiä etkä koe että se olisi asia mitä ensimmäiseksi tekisit vapaa-ajallasi. Toki voit myös tiedustella että haluaisikohan hän vastalahjaksi tulla vaikka pesemään mattoja luoksesi, tms?
// 11
Etkö tosiaan käy heillä koskaan ns muuten vain kylässä?
Ihan vain kerrot, että sulla on rahasta opiskelijana aina vähän tiukkaa ja niin mukavia kuin lapset ovatkin on yksin heidän viihdyttämisensä hieman raskasta ja siksi et mielelläsi yksin vastuuseen ilman korvausta jäisi.
Kyllä minusta olisi kohtuullista, että serkku tarjoisi palkkaa lastenhoidosta opiskelijalle. En ole ikinä kehdannut ketään kaveria tai sukulaista pyytää hoitamaan lasta. Korkeintaan pyytänyt katsomaan perään, jos olen käynyt toisessa huoneessa tmv.
Olen sanonut monesti että mielellään tultaisiin kahville miesystäväni kanssa ja että ilmoittakaa kun teille sopii (heillä lapsiperheenä enemmän menoa ja härdelliä niin ei haluta vain tuppautua) mutta kutsua ei ole tullut. Tuntuu siis että kelpaan vain lapsia kaitsemaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siskoni tarjosi pari vuotta sitten minulle (kehitysvammaista) lastaan viikonlopuksi hoitoon - tarjouduin viemään lapsen siltä istumalta sosiaaliviranomaisille, kun hän itse ei jaksa penskaansa hoitaa, kun on niitä jaksanut tehdäkin - ei tarvinnut hoitaa silloin, eikä ole tarvinnut hoitaa sen jälkeenkään.
Minulle olisit jo tuollaisen kusipääkommentin jälkeen entinen sisko.
Ei ole mitenkään pakko suostua auttamaan, mutta pään aukominen tuohon tyliin on täysi paskiaisen merkki. Kukaan ei haluamalla halua kehitysvammaista lasta, ja sellaisen hoito voi viedä mehut kenestä tahansa. Itse olisin ilman muuta auttanut, jos kyse ei ole jokaviikonloppuisesta tingistä.
Mutta ei ole kaikille annettu empatiaa, edes vähääkään....
Vierailija kirjoitti:
Pihi mies luonnollisesti katsoo omien lastensa perään, kun lasten äidillä on menoa.
Jos ap nakitetaan vastentahtoisesti ilman palkkaa lapsenvahdiksi, niin siinä tapauksessa hänen kannattaa syödä koko rahan edestä. Teet itsellesi oikein hyvät eväät ja mitä et jaksa syödä, viet kotiin. Kyllä niistä jo muutaman kympin säästää.
Minäkin olen hyödyntänyt miehen siskontyttöä lastenvahtina, kun lapset olivat pieniä ja emme saaneet hoitoa kesälomien aikana järkättyä edes panemalla omat lomat peräkanaa...
Mutta ilman muuta maksoin siitä, Mll:n senaikaisen taksan eli 8 e tunti, ja homma oli kyllä aikas lokoisaa, kun lapset leikki omiaan päivät pitkät.
Minusta ap voit hyvin sanoa serkullesi, että "tykkään lapsistasi kyllä, mutta olen pienituloinen opiskelija, ja jos en ole sinulla lapsenvahtina, silloin voisin yhtä hyvin tehdä muualle hanttihommia, josta saisin palkkaa. En voi siten kyllä suostua hoitotyöhön ilmaiseksi ja minusta tämän pitäisi olla jo sinullekin vanhastaan ihan selvä asia."
Et ole mikään mulkku, kun et ilmaista työtä ala serkulle tekemään. Noloa, että hän edes vihjailee moista!
Luulisi jokaisen tajuavan, että opiskelija viettäisi vähäisen vapaa-aikansa ennemmin omien kavereidensa kuin (uhmaikäisten) lasten kanssa. Opislelijan ns. vapaa kuitenkin kuluu muutenkin koti- ja ansiotöissä opiskelun lisäksi.
Eikö kotihoidossa olevat lapset voi viedä kerhoon tai valvottuun leikkipuistoon? Vaikka sinne ei voisikaan aivan pieniä lapsia jättää, niin edes muut niin on vähän helpompi asioille lähteä. Kai isä myös huolehtii osaltaan?
Et ole