Posti jakaa edellisen asukkaan postit meille
Meille tulee lähes päivittäin edellisen asukkaan posteja, mitä niille pitäisi tehdä? Ei jaksaisi aina niitä roudata takaisin postin laatikkoonkaan. Saako millään loppumaan? Näitä alkoi tulemaan heti sen kuukauden jälkeen kun postin jälleenlähetyspalvelu (?) loppui muuton jälkeen.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Posti ei sinänsä tiedä, onko teillä joku diili edellisen asukkaan kanssa. Postille voi ilmoittaa, kenen postit saa osoitteeseen jakaa ja ilmoittaa, että edellisen asukkaan osoite on muuttunut. Pois niitä ei saa heittää, koska se on rikos. Pieni sellainen, mutta kuitenkin.
Jos Postin työntekijä änkee väkisin väärän asukkaan postit mun postilaatikkoon niin en todellakaan syyllisty rikokseen heittämällä ne roskiin. Päinvastoin , postinkantaja syyllistyy työtehtävän laiminlyöntien kun ei vie postia oikealle omistajalle.
Jos hävitä toisen postia, voit saada sakot ja olet korvausvelvollinen. Ihan sama miten toisen postit olet käsiisi saanut.
Jaa niinkun että Posti ei ole mitenkään korvausvelvollinen mutta jos se jakaa väärään osoitteeseen ja sieltä sitten häviää niin se väärä vastaanottaja on korvausvelvollinen :D LOL
Kirjeet pitää toki pistää postin laatikkoon, voit myös kirjoittaa päälle "jaettu väärin", jolloin asiasta informoidaan samalla sekä jakajaa että henkilöä, jonka posti virheellisesti sinulle tulee. Kaikki lehdet yms voit pitää itselläsi, niitä ei postikaan ilman korvausta lähetä uuteen osoitteeseen. Käyttämällä tätä lomaketta https://www.posti.fi/henkiloasiakkaat/lomakkeet/postin-jakeluhairio.html voit tehdä ilmoituksen väärin jaetusta postista, jolloin asiasta reklamoidaan piirin jakajaa ja asian pitäisi korjaantua.
Terv. ex-postilainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän se poismuuttanut kohta ihmettele kunnes tule postia ja soittaa Postiin että missä hänen postit on.
Mä olen heittänyt väärän ihmisen postit paperinkeräykseen, en ole tilannut niitä itselleni
Ei vittu mikä kusipää....
Mitä jos joukossa olisi vaikka joku sairaalan lähettämä oikeasti tärkeä paperi?
Ei kai mikään taho enää käytä tavallista postia minkään todella tärkeän lähettämiseen..perillemeno mahdollisuus on häviävän pieni nykyään.
Täh?
Sairaala kyllä lähettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän se poismuuttanut kohta ihmettele kunnes tule postia ja soittaa Postiin että missä hänen postit on.
Mä olen heittänyt väärän ihmisen postit paperinkeräykseen, en ole tilannut niitä itselleni
Minulta on kyllä ihan joka kerta terveydenhuollon kanssa asioidessa kysytty, että onko osoite edelleen se ja se. Kyllä se on ihan omaa tyhmyyttä, jos ei osaa omia tietojaan tärkeisiin paikkoihin päivittää oikeiksi. Ei kukaan voi tuntematonta ihmistä velvoittaa kantamaan kuukaudesta ja vuodesta toiseen väärin jaettuja posteja takaisin Postille. Varsinkaan jos Postille on ilmoitettukin, että henkilö ei asu tässä osoitteessa. Täytyy sielläkin päässä jokin vastuu olla.
Itse palautin tovin laatikkoon ja ilmoitin postille. Tietyn ajan jälkeen paperikierrätykseen vaan - en ole postitoimisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Posti ei sinänsä tiedä, onko teillä joku diili edellisen asukkaan kanssa. Postille voi ilmoittaa, kenen postit saa osoitteeseen jakaa ja ilmoittaa, että edellisen asukkaan osoite on muuttunut. Pois niitä ei saa heittää, koska se on rikos. Pieni sellainen, mutta kuitenkin.
Jos Postin työntekijä änkee väkisin väärän asukkaan postit mun postilaatikkoon niin en todellakaan syyllisty rikokseen heittämällä ne roskiin. Päinvastoin , postinkantaja syyllistyy työtehtävän laiminlyöntien kun ei vie postia oikealle omistajalle.
Jos hävitä toisen postia, voit saada sakot ja olet korvausvelvollinen. Ihan sama miten toisen postit olet käsiisi saanut.
Jaa niinkun että Posti ei ole mitenkään korvausvelvollinen mutta jos se jakaa väärään osoitteeseen ja sieltä sitten häviää niin se väärä vastaanottaja on korvausvelvollinen :D LOL
Kyllä, jos Posti on jakanut kirjeen tai kortin tai lehden siihen osoitteeseen, joka kuoreen, korttiin tai lehteen on painettu tai kirjoitettu, Posti on toiminut oikein. Tällöin Posti ei todellakaan ole korvausvelvollinen. Sen sijaan jos sinä hävität toisen ihmisen postia tietoisesti, koska se on tullut vanhalla osoitteella sinun luukustasi/laatikkoosi, olet korvausvelvollinen.
Ei Posti voi tarkistaa jokaisesta kuoresta ja lehdestä, asuuko juuri sillä hetkellä sen niminen henkilö kyseisessä osoitteessa - joku voi asua esim. remontin ajan vanhempiensa tai tuttavan tai sukulaisten tai kaverin luona, ja on ilmoittanut tuon osoitteen johonkin lähetystä varten, jolloin nimeä ei ole laatikossa, mutta sinne se posti halutaan tulevaksi. Posti jakaa lähetykset niissä olevan osoitteen mukaan, jos ei ole voimassa olevaan eteenpäinlähetystä (jonka saa ilmaiseksi kuukaudeksi ja maksullisesti pitemmäksi aikaa). Mutta ei mikään reaaliaikanainen jokaisen ihmisen asuinpaikan seuranta kuulu Postin tehtäviin.
Olen juuri muuttanut, ja tänne uuteen asuntooni jaetaan koko ajan edellisten postia. Vedän aina osoitteen yli kuoresta ja kirjoitan isolla, että väärä osoite ja vien postilaatikkoon. Silti ne jaetaan minulle muutaman päivän päästä uudelleen, vaikka tosiaan osoite on jo minun kertaalleen yliviivaama. Sitten yliviivaan lisää ja laitan muutaman huutomerkin lisää, ja taas ne jaetaan minulle uudelleen. Posti on keksinyt ikiliikkujan. Kuinka kauan olen samaa kirjettä velvollinen palauttamaan postilaatikkoon aina uudelleen?
Kannoin kirjeitä postin puolesta kuukausia. Kirjoittelin huomautuksia, ruksailin ja vein kirjeitä takaisin konttorille. Uudestaan ja uudestaan. Viimein paloi käämi ja kävin puhumassa jakelun esimiehelle Kovalla äänellä. Tilanne jatkui ennallaan. Eivät ne siellä mitään enää nykyään tajua.
Terv.Keräyspaperiastia rapsahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen juuri muuttanut, ja tänne uuteen asuntooni jaetaan koko ajan edellisten postia. Vedän aina osoitteen yli kuoresta ja kirjoitan isolla, että väärä osoite ja vien postilaatikkoon. Silti ne jaetaan minulle muutaman päivän päästä uudelleen, vaikka tosiaan osoite on jo minun kertaalleen yliviivaama. Sitten yliviivaan lisää ja laitan muutaman huutomerkin lisää, ja taas ne jaetaan minulle uudelleen. Posti on keksinyt ikiliikkujan. Kuinka kauan olen samaa kirjettä velvollinen palauttamaan postilaatikkoon aina uudelleen?
Siksi, että kirjoitat: "väärä osoite" Kirjota: "ei asu tässä osoitteessa" Joo, tuntuu hölmöltä, että niissä olis jotain eroa, mutta postilaisena voin sanoa, että eroa on. Vaikeeta on postin toiminta :)
Minä ensi alkuun palautin postit, mutta sitten olen heittänyt roskiin. Tosin postia ei paljoa ole tullut, pari eri harrastuslehteä aina silloin tällöin.
Mihin päätyvät ne palautetut postit? En usko että posti lähtee selvittämään uutta osoitetta, varsinkaan jos edelleenlähetysmaksua ei ole maksettuna.
Vierailija kirjoitti:
Mihin päätyvät ne palautetut postit? En usko että posti lähtee selvittämään uutta osoitetta, varsinkaan jos edelleenlähetysmaksua ei ole maksettuna.
Ne palautetaan lähettäjälle, jos se on tiedossa. Jos ei, niin ne menevät osoiteselvitykseen. Koskee tietty vain kirjeitä, lehdet ja mainokset menevät kierrätykseen.
Vierailija kirjoitti:
Luin mielenkiintoisen kirjan Psykopaatit keskuudessamme. Saisit siitä hyviä lisävinkkejä toimintaasi.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä varmaan kaikkia selvitetä, mutta kyllä munkin toimipaikkaan tulee postia, joiden päällä tarra "osoite selvitetty postissa".
t: noutopisteessä työskentelevä
Vie postilaatikkoon ja kirjoita, että tullut väärään osoitteeseen tai ihminen ei asu ko. osoitteessa. Mulla ainakin auttoi vähitellen.
Täälläkin lukee, minne osoite päivittyy (tuolla kohdassa lisätiedot)
https://www.posti.fi/henkiloasiakkaat/palvelut/muuttaminen-ja-osoitteen…
Miten voi olla niin vaikeaa päivittää uutta osoitetta kaikkialle, kun se tuollakin helposti näkyy, mihin se päivittyy automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiselle tulee tärkeää postia, hän myös huolehtii siitä, että osoitetiedot ovat oikein. Itse käyn sairauteni vuoksi lääkärissä noin 10 kertaa vuodessa ja ihan joka kerta siellä tarkistetaan osoitetiedot.
Itse heitin edellisten asukkaiden mainospostit roskiin. Kun tuli virallisemman näköistä postia, joka jaettiin meille kahteen kertaan (sama kirje siis), palautin kirjeen suoraan postiin ja sanoin että jatkossa heitän roskiin, ei ole minun hommani tehdä heidän töitään. Sen jälkeen ei vääriä posteja ole tullut.
Edelliset asukkaat / talon myyjät voivat kyllä olla niin rasittavan hälläväliä porukkaa ettei auta auta vaikka raivois niille, että nyt prkl se osote vaihtoon...
Ostettiin talo kuolinpesältä.... Kuolinpesän postia tulee meille edelleen, kahden vuoden jälkeen. Tietääkseni kuolinpesät, jotka jo on jaettu (niinkuin tässätapauksessa tiettävästi) pitäisi tietääkseni muutenkin lakkauttaa, mutta ei nää kaljaajuovat möhömahat saa sellasta aikaseks, eeei, kaljaa juua takapihallaja varmaa öriseevät että "taas se hullu akka kävi kiroomassa et mei posti menee niille"...vtuttaaaaa...
Vtuttaa sekin et menin laittomasti avaamaan pari kuolinpesän kirjettä, jotka oli molemmat useemman tonnin velkoja. Tästävoi siis päätellä ettei ketäänkiinnosta asiaa hoitaa.
Ja varmaa on ettei osoitteenmuutosta voi muiden puolesta tehdä, joten verovelka laskut tulee aina vaan meidän osoitteeseen... Argh
Vierailija kirjoitti:
Edellisen asukkaan postit jaetaan osoitteen perusteella. Ei siis voi valitettavasti estää jakoa. Voi vetää rastin osoitteen päälle ja laittaa takaisin laatikkoon, mutta sen enempää ei voi tehdä.
Postin asiakaspalvelukaan ei voi mitään.
Niinpä. Eihän sille mitään voi, jos poismuuttanut asukas ei hoida osoitetietojaan ajantasalle. Joka paikkaan kun eivät uudet tiedot automaattisesti päivity.
Postit jaetaan osoitteen mukaan, ei nimen mukaan. Kyllä postinsaajalla on itsellään vastuu siitä, että lähettäjällä on oikea osoite.