En uskaltanut lähteä moottoriveneen kyytiin
Olen siis arkajalka..
Vierailu tuttavien mökillä meni sanaharkkaan.En uskaltanut lähteä avonaisen moottoriveneen kyytiin,koska minulle ei ollut pelastusliiviä.Kaikki meni hyvin siihen asti,kunnes tuttavat päättivät että lähdetään veneellä jonnekkin toiselle mökille. Tuttava pariskunta ja Mieheni oli kovasti menossa,mutta minun arkuuteni ei antanut periksi. Sanoin että voin harkita asiaa,jos saan liivit päälleni.! Liivejä ei kuitenkaan tuntunut olevan.! Kieltäydyin lähtemää mukaan,ja sain kuulla kaikki hullu akka jutut yms.haukut.
Olen kyllä uimataitoinen,mutta jotenkin vain pelkään että jotain sattuu.!
Ties miten kännissä olisivat tulleet takaisin.?
Nyt olen se hullu akka,joka ei koskaan lähde mihinkään eikä tuon kanssa tule mistään mitään.
Olisitko itse lähtenyt.?
Kommentit (45)
Älkää koskaan luottako paukkuliiviin.!! Kaverini meinasi hukkua Tenojokeen kun liivit ei toimineetkaan.! Viallinen patruuna oli viedä hengen.!
Vierailija kirjoitti:
Ja kuinka sain vielä kuulla,että mikään ei kelpaa,kun en hyväksynyt ottamaan pieniä liivejä..! Liivit oli niin pienet ettei yltänyt kiinni.!
Sitten huudetaan että on se kun ei mikään kelpaa....!!
Lähtisitkö itse liian pienillä liiveillä vesille.?
Kerran jouduin hieman vastaavaan tilanteeseen,kun menimme saareen viikonloppua viettämään kahdella vene porukalla.Toinen joutui lähtemään aikaisemmin pois,ja minun liivini oli siinä veneessä.
Sitten pois lähtiessä huomattiin ettei ole liivejä riittävästi..
Sitten löytyi hieman pienet pelastusliivit,jotka juuri ja juuri mahtui päälleni.
Kyllä pelkäsin kuollakseni veneessä,kun aallot iski päin venettä ja pienet liivitkään tuskin olisi pinnalla pitäneet.
Lisään vielä ettei kaikki liivin kiinnityksetkään yltänyt kiinni..!
Hengissä selvittiin rantaan,ja sain oman liivin takaisin:-)
Onko pelastusliivi pelastanut sinut.?
Oletko joutunut vedenvaraan liiveillä,tai ilman jossakin odottamassa tilanteessa.?
Me ajellaan kaverin mökillä useinkin pienissä ja vähän suuremmissakin pieruissa veneellä kalastellen ja muuten vaan pitkin järveä huristellen, Kaikilla veneessä olijoilla on aina liivit päällä ja kyytiin ei pääse jos liivejä ei ole. Tämä on sääntö joka on pitänyt jo 20 vuotta, jonka olemme tuolla mökillä vierailleet, eikä kukaan ole koskaan tuntenut itseään mamikseksi.
Teit ihan oikean päätöksen kun et lähtenyt mukaan. Sen sijaan ne muut liivittömät idiootit saavat kyllä katsoa peiliin.
Faija kirjoitti:
Me ajellaan kaverin mökillä useinkin pienissä ja vähän suuremmissakin pieruissa veneellä kalastellen ja muuten vaan pitkin järveä huristellen, Kaikilla veneessä olijoilla on aina liivit päällä ja kyytiin ei pääse jos liivejä ei ole. Tämä on sääntö joka on pitänyt jo 20 vuotta, jonka olemme tuolla mökillä vierailleet, eikä kukaan ole koskaan tuntenut itseään mamikseksi.
Teit ihan oikean päätöksen kun et lähtenyt mukaan. Sen sijaan ne muut liivittömät idiootit saavat kyllä katsoa peiliin.
Olen samaa mieltä kanssasi..!
Hienoa että huolehditte toisistanne.! Olkaa varovaisia jatkossakin.!!!
Meillä taas vaimo ei suostu pelastusliiviä päälleen pukemaan..
On kuulemma ruma ja näyttää lapselliselta.! Joskus kovassa aallokossa puki liivit puoliksi päälle,kun kovasti pyysin laittamaan..!!! Kerran yritin esittää paukkuliivin kokeilua,mutta ei huolinut niitäkään.?
No on vain otettava vaimon liivit veneeseen mukaan ettei saa sakkoja..
Vierailija kirjoitti:
En olisi lähtenyt. Mulla on aina soutuveneessäkin lähilammessa pelastusliivit päällä. Vaikka sitä voi aina tukehtua porkkanaankin, niin en näe syytä miksi ottaa ihan turhia riskejä. Vesillä kuolee joka vuosi kymmeniä suomalaisia, ja isoin osa ihan turhaan juuri kuvaamasi kaltaisissa tilanteissa. Ei me nyt mitään liivejä tarvita, kun ei ole ennenkään tarvittu...
Millaiset pelastusliivit sinulla on.??
Soutaminen on yhtä tuskaa ainakin minun p.liiveillä.Hankaa ja hiertää nousee miltei korviin.
Kantsii hommata oma pelastusliivi jonka voi sit ottaa mukaan mökille.
Laittaa vaik auton peräkonttiin ja ottaa sielt tarvittaessa. !
Vierailija kirjoitti:
Älkää koskaan luottako paukkuliiviin.!! Kaverini meinasi hukkua Tenojokeen kun liivit ei toimineetkaan.! Viallinen patruuna oli viedä hengen.!
Paukkuliivit pitää tarkistaa vuosittain, puhaltaa täyteen ja tarkistaa että patruuna on voimassa oleva. Paukkuliivissä on suutin jolla sen voi täyttää itse puhaltaen jos patruuna ei laukeakaan. Jos on täysin uimataidon niin silloin toki normaalit pelastusliivit ovat turvallisemmat.
Ja ap: sinä olit täysin oikeassa ja muu seurue väärässä. Vastuuttomia idiootteja!
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas vaimo ei suostu pelastusliiviä päälleen pukemaan..
On kuulemma ruma ja näyttää lapselliselta.! Joskus kovassa aallokossa puki liivit puoliksi päälle,kun kovasti pyysin laittamaan..!!! Kerran yritin esittää paukkuliivin kokeilua,mutta ei huolinut niitäkään.?
No on vain otettava vaimon liivit veneeseen mukaan ettei saa sakkoja..
Aluksen kippari voi kieltäytyä kuljettamasta venettä minnekään jos matkustajat eivät pue pelastusliivejä päälleen. Jättäisin vaimon kyydistä kokonaan (ei pelkästään veneillessä) jos on noin tyhmä.
Naurettavaa, uimataitoinen ja itkee jostain liiveistä, onhan sulla kellukkeet omasta takaa vai onko nee aa-kuppia.
Eikö muutkaan sitten menneet?
Onhan se arvelluttavaa lähtee humalaisen mukaan vesille. Varsinkin jos perus jutut ei ole kunnossa.
Eräskin kovakuntoinen, uimataitoinen (uimamaisteri) urheilija hukkui muutama vuosi sitten, kun piti käydä vaan pikku pyörähdys vesiskootterilla eikä tullut laittaneeksi pelastusliivejä päälleen. Pari sataa metriä rannasta, mutta kylmää vettä. Aalto kaatoi skootterin ja se oli menoa sitten.
Vaikka tänä kesänä on ollut lämpimät vedet, ei se silti auta asiaa jos voimat ehtyy rantaa kohti uidessa.... kysyn vaan kuinka pitkälle sinä jaksat uida? Oikeasti, uimataidon määritelmä on 200m josta 50m selällään. Tämä tarkoittaa uimahallissa 8 altaanmittaa. Lisätään siihen vähän aallokkoa, pimeyttä, pelästystä, vaatteet päällä, kengät jalassa, ehkä vähän alkoholia veressä... onnistuuko? Ole rehellinen: ei onnistu. Siksi ne pelastusliivit.
Vierailija kirjoitti:
Laitontahan se on ilman liivejä mennä. Sakot olen siitä saanut.
En laita liivejä poliisin takia vaan itseni.
Aa.. Palasin ketjuun kurkkaamaan kommentit...
Tilanne rauhoittui,ja tuttavani pyysi anteeksi käytöstään.! Mieheni myös pahoitteli tapahtunutta,ja myönsi virheensä.
Eivät vaan ymmärtäneet että oikeasti pelkäsin tilannetta.! Kiitos kaikille asiallisille vastaajille.
Muut vois vaikka hukkua mun puolesta
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa, uimataitoinen ja itkee jostain liiveistä, onhan sulla kellukkeet omasta takaa vai onko nee aa-kuppia.
Eikö muutkaan sitten menneet?
Usein veneestä putoamiseen liittyy pään kolauttaminen partaaseen. Yksi sisäänhengitysyritys veden alla riittää, jos liivit eivät tuo pintaan.
Paukkuliiveistä: Testaan toimivuuden hyppäämällä mereen. Sitten uusi patruuna paikoilleen. Se pitää kuitenkin vaihtaa vuosittain.
Vierailija kirjoitti:
Eräskin kovakuntoinen, uimataitoinen (uimamaisteri) urheilija hukkui muutama vuosi sitten, kun piti käydä vaan pikku pyörähdys vesiskootterilla eikä tullut laittaneeksi pelastusliivejä päälleen. Pari sataa metriä rannasta, mutta kylmää vettä. Aalto kaatoi skootterin ja se oli menoa sitten.
Vaikka tänä kesänä on ollut lämpimät vedet, ei se silti auta asiaa jos voimat ehtyy rantaa kohti uidessa.... kysyn vaan kuinka pitkälle sinä jaksat uida? Oikeasti, uimataidon määritelmä on 200m josta 50m selällään. Tämä tarkoittaa uimahallissa 8 altaanmittaa. Lisätään siihen vähän aallokkoa, pimeyttä, pelästystä, vaatteet päällä, kengät jalassa, ehkä vähän alkoholia veressä... onnistuuko? Ole rehellinen: ei onnistu. Siksi ne pelastusliivit.
Onnistuu helposti.
a.p kirjoitti:
Aa.. Palasin ketjuun kurkkaamaan kommentit...
Tilanne rauhoittui,ja tuttavani pyysi anteeksi käytöstään.! Mieheni myös pahoitteli tapahtunutta,ja myönsi virheensä.
Eivät vaan ymmärtäneet että oikeasti pelkäsin tilannetta.! Kiitos kaikille asiallisille vastaajille.
Muut vois vaikka hukkua mun puolesta
Ymmärsivätkö että ei pidä veneillä ilman asianmukaisia pelastusliivejä?
M kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu helposti.
Juu niin vissiin...
Suurin osa ei ymmärrä, että ne pelastusliivit on turvavyöhön verrattava asia. Eihän kukaan nykyään aja autoakaan ilman turvavyötä? Suuremassa veneessä jossa ollaan pääasiassa sisätiloissa emme pidä koko aikaa pelastusliivejä päällä, mutta veneen liikkuessa kannella aina. Mutta rannasta ei lähdetä jos ei liivejä löydy kaikille. Pienemmässä moottoriveneessä liivit on koko ajan päällä. Juuri pari viikkoa sitten sattui onnettomuus jossa pieni vene törmäsi suurempaan. Kukaan ei kuollut, mutta sairaalassa ovat.