Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko rautatabletteja syödä vaikka hb 128?

Vierailija
06.08.2018 |

Mulla oli kuparikierukka puolisen vuotta jonka aikana vuodin koko ajan enemmän ja vähemmän ja kuukautiset oli todella runsaat. Otatin sitten pois juuri tuon takia sen.
Sen jälkeen olen huomannut olevani väsyneempi ja muitakin anemian oireita on. Tänään kävin mittauttaa hemoglobiinin joka oli 128 ja kuulemma en tarvitse lisä rautaa. Lisäksi luin että pelkkä hb ei kerro rauta-arvoista vaan pitäisi ottaa myös ferritiini arvo jota minulta ei nyt otettu.

Olemme yrittäneet raskautta nyt puolisen vuotta ja luin myös siitäkin että anemia voi vaikeuttaa hedelmöittymistä. Lisäksi kuukautiseni ovat olleet todella niukat kierukan poiston jälkeen, voiko sekin johtua huinoista rauta-arvoista? Voisinko siis syödä kuitenkin lisärautaa vaikka hb on normaalim rajoissa?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tietääkö joku että aiheuttaako anemia niukkoja menkkoja? Ap

Mulla ei aiheuttanut vaan päinvastoin kaikki mahdollinen veri ja punasolut tulvi ulos. Hb pahimmillaan <60. Mutta kyllä kuukautiset loppuu siinäkohtaa kun kaikki veri on jo valunut ulos ja sitten onkin liian myöhäistä tehdä mitään, tosin sydän on varmaan jo sitä ennen stopannut.

Vierailija
22/39 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä kannata syödä omin päin. Ferritiini ja perusverenkuva olisi hyvä selvittää. Otettiinko sinulta perusverenkuva vai sormenpäästä pelkkä rauta-arvo? Liika rauta ei ole hyväksi. Ei kannata aloittaa omin päin mitään kuureja. Jää pian raudanpuutteen syy selvittämättä, jos kyseessä onkin anemia. Toisekseen väsymys ja muut anemialle tyypilliset oireet voivat johtua monesta muustakin syystä. 

Sormen päästä pelkkä hb katsottiin. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni anemia yhdistyy nimenomaan runsaisiin kuukautisiin, jotka lienee kuitenkin syy eikä seuraus.

Sun rautavarastot on saattaneet ehtyä jos kierukan takia vuodit runsaasti. Tilanne korjautuu tosi hitaasti. Omaan anemiaan piti syödä aikanaan rautaa puoli vuotta(!).

Vierailija
24/39 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit vois selittää vähän tarkemmin nää asiat potilaille.

Heikko olo ja väsymys johtuu tietenkin siitä että elimistösi on tottunut siihen että Hb:si on 160 pintaa ja sitten kun se yht'äkkiä romahtaa 128 niin totta kai väsyttää. Ihan sama kun hiihtäjät harrastaa veritankkausta just ennen kisoja, silloin virtaa piisaa eikä väsytä.

Koska Hb on edelleen sulla noin hyvä niin JOS ferritiini on alakantissa niin se nousee sieltä kyllä ajankanssa - ei siitä tartte hötkyillä.

Vierailija
25/39 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä kannata syödä omin päin. Ferritiini ja perusverenkuva olisi hyvä selvittää. Otettiinko sinulta perusverenkuva vai sormenpäästä pelkkä rauta-arvo? Liika rauta ei ole hyväksi. Ei kannata aloittaa omin päin mitään kuureja. Jää pian raudanpuutteen syy selvittämättä, jos kyseessä onkin anemia. Toisekseen väsymys ja muut anemialle tyypilliset oireet voivat johtua monesta muustakin syystä. 

Siinä tapauksessa voisi olla hyvä katsoa perusverenkuva. Se on tarkempi ja näyttää verestä raudan lisäksi muitakin arvoja. Voisit tilata ajan ja kertoa väsymyksestä ym. oireista. Runsaat kuukautiset ovat tyypillinen syy raudanpuutteelle. Jos olet pitkään vuotanut runsaasti kierukan takia, rautavarastot ovat hyvin voineet laskea. En osaa sanoa, aiheuttaako anemia niukkoja kuukautisia, mutta ainakaan minulla itse anemia ei ole vaikuttanut vuodon määrään. Oliko sinulla ennen kierukkaa runsaat vai niukemmat kuukautiset? 

Vierailija
26/39 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla otettiin perusverenkuva ja kun siinä oli yksi luku alle raja-arvon niin terveyskeskus väitti vaan että ei huolta kun muut arvot on ok ja luku on muka joku verisolujen koko.

Hb ei ollut ok kun se oli 117 eli anemian rajalla ja se toinen luku joka oli alarajan alla oli hemoglobiinin määrä litrassa verta. Eli kärsin raudanpuute anemiasta.

Että näin ”hyvää” tietämystä on terveyskeskuksen terveydenhoitajilla.

Ferritiiniä en tajunnut edes pyytää tehtäväksi.

Kärsin runsaista kuukautisista, kaksi ekaa päivää tosi runsasta ja kuukautiset on 5-7 päivää.

Eli tosiaan tarvitsen taas rautakuurin.

Vuosi sitten kun yöimetys lakkasi alkoi menkat taas ja silloin hb oli vielä 128

Sun kannattaisi pyytää lääkäriltä kuukautisia niukentavaa lääkitystä ennemmin kuin romahduttaa joka kuukausi hemoglobiiniarvosi ja popsia sitten rautaa korvaukseksi.

Lisärauta on vaarattomin vaihtoehto minulle. Minulla on munuaistauti, ja minun ei pidä syödä tulehduskipulääkkeitä. Myös yhdistelmäpillerit on pois listalta koska minulla on ollut aurallisia oireita ja myös migreenityyppistä päänsärkyä, samoin mikään joka voi nostaa verenpainetta, eli e-pilleri, on kieltolistalla.

Luin traneksaamihapon käyttöohjeet jolla verenvuotoa voisi vähentää, haittavaikutukset ei houkuttele.

Keltarauhas eli minipilleriä en ole vielä tutkinut, nostaako verenpainetta.

Munuaiseni tulevat tuhoutumaan viimeistään noin. 70-v ja korkea verenpaine tuhoaa niitä vielä nopeammin, joten en halua leikkiä terveydelläni.

Vierailija
27/39 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa voisi olla hyvä katsoa perusverenkuva. Se on tarkempi ja näyttää verestä raudan lisäksi muitakin arvoja. Voisit tilata ajan ja kertoa väsymyksestä ym. oireista. Runsaat kuukautiset ovat tyypillinen syy raudanpuutteelle. Jos olet pitkään vuotanut runsaasti kierukan takia, rautavarastot ovat hyvin voineet laskea. En osaa sanoa, aiheuttaako anemia niukkoja kuukautisia, mutta ainakaan minulla itse anemia ei ole vaikuttanut vuodon määrään. Oliko sinulla ennen kierukkaa runsaat vai niukemmat kuukautiset? 

Ennen kierukkaa kuukautiset olivat sellaiset aika normaalit. Ei runsaat eikä niukatkaan. Kestolta noin 5 päivää ja kunnon vuotoa ehkä 2-3 päivää ja loput tiputtelua. Nyt kierukan poiston jälkeen menkat kestoltaan myös sen 5 päivää mutta ainoastaan yhden päivän ajan veristä vuotoa ja sekin on yleensä sellaista "hailua" punaista ja loput päivät pelkkää ruskeaa tiputtelua. Selvästi siis niukentuneet. Ap

Vierailija
28/39 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja raskaus ei tosiaan ole alkanut vaikka kaksi edellistä lasta on saanut alkunsa muutaman kuukauden sisään ehkäisyn jättämisestä. Puoli vuotta nytkin tosin vaan yritetty mutta pakosti joku mättää kun on näitä oireita, niukat menkat eikä raskaus ole alkanut vaikka edelliset alkaneet nopeasti. Ap

Vierailija
29/39 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla otettiin perusverenkuva ja kun siinä oli yksi luku alle raja-arvon niin terveyskeskus väitti vaan että ei huolta kun muut arvot on ok ja luku on muka joku verisolujen koko.

Hb ei ollut ok kun se oli 117 eli anemian rajalla ja se toinen luku joka oli alarajan alla oli hemoglobiinin määrä litrassa verta. Eli kärsin raudanpuute anemiasta.

Kärsin runsaista kuukautisista, kaksi ekaa päivää tosi runsasta ja kuukautiset on 5-7 päivää.

Sun kannattaisi pyytää lääkäriltä kuukautisia niukentavaa lääkitystä ennemmin kuin romahduttaa joka kuukausi hemoglobiiniarvosi ja popsia sitten rautaa korvaukseksi.

Lisärauta on vaarattomin vaihtoehto minulle. Minulla on munuaistauti, ja minun ei pidä syödä tulehduskipulääkkeitä. Myös yhdistelmäpillerit on pois listalta koska minulla on ollut aurallisia oireita ja myös migreenityyppistä päänsärkyä, samoin mikään joka voi nostaa verenpainetta, eli e-pilleri, on kieltolistalla.

Luin traneksaamihapon käyttöohjeet jolla verenvuotoa voisi vähentää, haittavaikutukset ei houkuttele.

Munuaiseni tulevat tuhoutumaan viimeistään noin. 70-v ja korkea verenpaine tuhoaa niitä vielä nopeammin, joten en halua leikkiä terveydelläni.

Traneksaamihapon ei pitäisi nostaa verenpainetta, keltarauhashormooni saattaa nostaa. Kumpikaan ei nostanut minulla verenpainetta. Rautapillerit ei oo kauheeta herkkua munuaisille niinkuin ei mitkään lääkkeet.

Itselle ei tule minkäänlaisia sivuoireita traneksaamihaposta. Suosittelen kokeilemaan tietenkin jos lääkäri on samaa mieltä.

Vierailija
30/39 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikko olo ja väsymys johtuu tietenkin siitä että elimistösi on tottunut siihen että Hb:si on 160 pintaa ja sitten kun se yht'äkkiä romahtaa 128 niin totta kai väsyttää. Ihan sama kun hiihtäjät harrastaa veritankkausta just ennen kisoja, silloin virtaa piisaa eikä väsytä.

Koska Hb on edelleen sulla noin hyvä niin JOS ferritiini on alakantissa niin se nousee sieltä kyllä ajankanssa - ei siitä tartte hötkyillä.

No niin näköjään voisi, näyttää olevan sullakin aika huonosti tietoa aiheesta.

Se hemoglobiini kun ei kerro todellista tilannetta vaan juurikin ferritiiniarvo pitäisi ottaa. Mulla on just mitattu itsellä ferritiiniarvoksi 7 ja hemoglobiini oli 124. Sain oikein tapella tuon ferritiiniarvon mittauksen kun lääkäri vaan tuijotti hb-arvoa että vielä on viiterajoissa, ei muka aiheuta jatkotoimenpiteitä kun on noin hyvä. Itkun kanssa sain anella että voisiko sen ferritiinin kuitenkin tarkastaa kun olo on ihan kamala, oli hb mitä tahansa. Ja oho, sieltähän se syy löytyi.

Hb-arvo on myös herkkä kehon nestetasapainon heilahtelulle, esim. kuumalla ilmalla jos on juonut huonosti niin voi näyttää hetkellisesti virheellistä korkeaa arvoa.

Runsaat kuukautiset taitaa olla suurin raudanpuuteanemian syy, joten ap.na pyytäisin sen ferritiinin mittauksen ja jos ei tk.ssa oteta niin kävisin ihan yksityisellä. Jos ferritiini pääsee laskemaan liian matalaksi niin se ei kyllä ajan kanssa/millään ruokavaliolla siitä kohenee, varsinkin kun syynä voi osittain/kokonaan olla myös se ettei rauta imeydy kunnolla. Mutta ilman tuota ferritiiniarvon selvittämistä en rautaa ominpäin lähtisi syömään, ihan jo sen takia että sitten voi jäädä sen oikean syyn selvittäminen jos kyseessä ei olekaan raudan puute. Eikä se liika rautakaan elimistölle hyväksi ole.

Vierailija
31/39 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin näköjään voisi, näyttää olevan sullakin aika huonosti tietoa aiheesta.

Se hemoglobiini kun ei kerro todellista tilannetta vaan juurikin ferritiiniarvo pitäisi ottaa. Mulla on just mitattu itsellä ferritiiniarvoksi 7 ja hemoglobiini oli 124. Sain oikein tapella tuon ferritiiniarvon mittauksen kun lääkäri vaan tuijotti hb-arvoa että vielä on viiterajoissa, ei muka aiheuta jatkotoimenpiteitä kun on noin hyvä. Itkun kanssa sain anella että voisiko sen ferritiinin kuitenkin tarkastaa kun olo on ihan kamala, oli hb mitä tahansa. Ja oho, sieltähän se syy löytyi.

Hb-arvo on myös herkkä kehon nestetasapainon heilahtelulle, esim. kuumalla ilmalla jos on juonut huonosti niin voi näyttää hetkellisesti virheellistä korkeaa arvoa.

Runsaat kuukautiset taitaa olla suurin raudanpuuteanemian syy, joten ap.na pyytäisin sen ferritiinin mittauksen ja jos ei tk.ssa oteta niin kävisin ihan yksityisellä. Jos ferritiini pääsee laskemaan liian matalaksi niin se ei kyllä ajan kanssa/millään ruokavaliolla siitä kohenee, varsinkin kun syynä voi osittain/kokonaan olla myös se ettei rauta imeydy kunnolla. Mutta ilman tuota ferritiiniarvon selvittämistä en rautaa ominpäin lähtisi syömään, ihan jo sen takia että sitten voi jäädä sen oikean syyn selvittäminen jos kyseessä ei olekaan raudan puute. Eikä se liika rautakaan elimistölle hyväksi ole.

Samaa mieltä olen. Soitin uudestaan tk:hon mutta eivät vastanneet. Jätin soittopyynnön niin katotaan soittaavatko takaisin. Ap

Vierailija
32/39 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se lääkäri olisi ymmärtänyt sen ferritiinin mittautaa jos katsoisi sen olleen aiheellinen.

Vierailija
33/39 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se lääkäri olisi ymmärtänyt sen ferritiinin mittautaa jos katsoisi sen olleen aiheellinen.

En käynyt lääkärillä vaan hoitaja mittautti. Ap

Vierailija
34/39 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata syödä rautaa erikseen jos sinun arvosi ei ole alle 117 joka on anemian alaraja. Sen sijaan voisit syödä vaikka monivitamiini, jossa on sekä isompi määrä foolihappoa ja rautalisä joka on päivittäinen suositusannos.

Rauta imeytyy helpommin c-vitamiinin kanssa ja maito/kalkki ja kofeiini estää imeytymistä.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00… Raudanpuute-anemiasta.

Voit tietysti pyytää että perusverenkuva ja ferritiinitutkittaisiin, mutta julkisella ei helpolla varmaan pääse jos arvosi on ylle anemiarajan.

Väsymys voi johtua kilpirauhasesta ja sen häiriöt vaikuttaa myös hedelmällisyyteen, joten sen voisi tutkia.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03…

Hemoglobiini

Et kai vaan tupakoi?

Ohiksena totean että ferritiini voi olla melkoisen finaalissa ennen kuin se näkyy hb-arvoissa, Mun mielestä on ihan ok jos ap syö rautaa.

Vierailija
35/39 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit syödä. Ei tuo sun HB ole mitenkään erinomaisen hyvä. Ja jos sulla on ferritiinivajaus, niin se ensisijaisesti nostaa sitä eikä sun HB:tä.

Itsekin syön toisinaan vaikka HB on 150 hujakoilla.

Vierailija
36/39 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia ratkennut. Käyn huomenna ferritiini ja kilpirauhas kokeissa. Ap

Vierailija
37/39 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Traneksaamihapon ei pitäisi nostaa verenpainetta, keltarauhashormooni saattaa nostaa. Kumpikaan ei nostanut minulla verenpainetta. Rautapillerit ei oo kauheeta herkkua munuaisille niinkuin ei mitkään lääkkeet.

Itselle ei tule minkäänlaisia sivuoireita traneksaamihaposta. Suosittelen kokeilemaan tietenkin jos lääkäri on samaa mieltä.

Luin tablettien käyttöohjeen : älä käytä jos sinulla on munuaisvaivoja ja jos sinulla on verta virtsassa, treksamiini aiheuttaa virtsaummen tuolloin= vaarallista

Munuaissairaudessani saattaa tulla verta virtsaan jos kystat munuaisisissa tulehtuvat tai puhkeavat joten ei kiitos tälle lääkkeelle.

Ei rauta munuaisia rasita, siitä imeytyy ruuansulatuskanavassa se mikä imeytyy, ja muu tulee läpi. Vai mihen perustat tuon väitteen? Liika veren rautapitoisuus ei tietenkään ole elimistölle hyväksi joten tulee seurata tuloksia. Jotkut lääkkeet metaboloituu maksassa, jotkut munuaisissa ja jotkut varmaankin sekä että. Sen vuoksi en voi syödä tulehduskipulääkkeitä, mutta parasetamolia voin syödä kun se käsitellään ja pilkotaan maksassa.

Vaikeassa munuaisten vajaatoimissa tulee anemiaa kun munuaiset ei enää tuota erytropoeiinia ja sitä täytyy ottaa ruiskeina lisää jotta luuydin tekisi verihiutaleita. Lisäksi otetaan tarvittaessa rautaa.

Vierailija
38/39 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulokset tuli. Ferritiini arvo on 29. Onko se liian matala? Ap

Vierailija
39/39 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloin vain syödä rautalisää. Vuosia haitanneet heikotuskohtaukset vähenivät huomattavasti ja olo kaikinpuolin parempi.

Kysyin kyllä tksta mutta eivät kuulemma tarkista varastoraudan arvoja jos hemoglobiini ei liian alhaalla. Minulla on aina ollut matala hemoglobiini joten päätin sitten kokeilla onko raudalla vaikutusta ja koska olo tuntuu paremmalta niin syön jonkinmittaisen kuurin ja kokeilen sitten jättää pois