Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertaheitolla kasvissyöjäksi? (tehotuotantodokumentin katsomisen jälkeen)

Vierailija
06.08.2018 |

Myönnän etten ole uskaltanut katsoa mitään tehotuotantoklippejä aiemmin. Nyt pakotin itseni ja oli aivan hirveää katsottavaa. Itkin. Hirveää kärsimystä eläimille. Toki olen tiennyt eläinten olosta aiemmin mutta vaan teoriassa. On eri asia nähdä todellisuus kuvina. Haluan lopettaa lihansyönnin, ainakin teholihan. Onko luomulihan syönti yhtään parempi vaihtoehto? Onko luomukarjan kohtelu merkittävästi parempaa?

Miten olette toimineet jos puoliso ja lapset eivät innostu eettisemmästä ruokavaliosta? Meillä syödään joka päivä päivällinen yhdessä. Eri ruuat? Pienet lapset eivät ole hirveän innostuneita kasviksista... Mies urheilee ja rakastaa liharuokia. Itsekin pidän niiden mausta, mutta en taida enää pystyä elämään itseni kanssa sovussa, jos jatkan lihansyöntiä....

Neuvoja?

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnonkalaahan saa myös kaupasta, kunhan suosii lajeja jotka eivät ole uhanalaisia. Itse ostan usein ahventa lahnaa tai särkeä,, joka on toki kallista mutta parempaa kuin moni muu purkkikala ja haluan myös kannattaa tällaista lähiruokaa joka ei kuormita ympäristöä niinkuin kasvatettu liha. 

Vierailija
42/77 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tää taas jotain vegaanien käännytystaktiikkaa. :D

No onhan ne videot karuja. Elintarvikealalla katsottiin koulussa lihateknologian tunnilla ekalla tunnilla nuo pois. Maikka totesi "herkät voivat poistua" ja show käyntiin. Muutamassa tuotantolaitoksessa on tullut käytyä myös myöhemmin (mm. Kariniemi, HK, Atria), Kariniemellä eivät helposti päästä katsomaan kuinka lopetus tapahtuu, syystäkin. Ei se minusta kuitenkaan vegaania tehnyt, tajuan sen että täällä asiat ovat vielä suht hyvin, toisin sitten niissä halpatuotantomaissa joista tulee vaikka salaatteihin tungettavat kanakuutiot (Thaimaa jne).

Ihminen on sekasyöjä, jos ei olisi emme pystyisi hyödyntämään lihaa ruokavaliossamme. Mutta saa sitä kannustaa siihen, että asiat hoidettaisiin hyvin.

Niin, ja stressiliha (PSE-liha) on heikkolaatuista, eli eläimet pyritään pitämään stressittöminä loppuun asti. Kanojen kuljetuskin esimerkiksi on minuuttipeliä, jokin menee pieleen niin eläinlääkäri estää niiden käytön (ei suoraan PSE-lihaa, mutta verrannollinen). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoja? Kokkaat itsellesi (ja niille jotka sitä suostuu syömään) mitä haluat ja sinä/Se_Turhake tekee muuta ruokaa muille. Tekee kerralla tarpeeksi niin ei tarvitse olla aina laittamassa, ja neljättä päivää kun vetää sitä lihaperunasoselaatikkoa, voi kiinnostaa kokeilla jotain muutakin.

Sama tilanne kuin vaikka "välttelen gluteenia, paitsi leivoksissa". Saa vältellä jos haluaa, mutta ei se muihin saa vaikuttaa.

Vierailija
44/77 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan ollut työkaverini 2000 luvin alussa, oli ollut aiemmin broilerilassa töissä. Ei syönyt broileria koskaan kun käytiin lounalla. Kun kysyin miksi et maistanut broileria ollenkaan, hän sanoi kun on nähnyt tuotantoprosessin ei vain pysty mitenkään syömään enää sitä. Emme ole kumpikaan vegaaneita tai kasvissyöjiä. Itse olen vanhempana vähentänyt lihan syöntiä niin paljon, ettei vatsani oikein sitä enää kunnolla sulata. Syön kyllä muiden tekemänä liharuokia, joskus harvoin itsekkin tehtynä, kun en ole saanut kalaa vähään aikaan.

Vierailija
45/77 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän te lihansyönninvastustajat olette mieltä oman rotunne sisällä tapahtuvasta teholaitostumisesta eli vanhainkotihoidosta, jossa vanhuksia kohdellaan ihan miten sattuu.

Kuka syö mummoja?

Vierailija
46/77 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tuollainen halveksittu tehotuotantotila. Pitkin kesää on käynyt väkeä laitumen vierellä ja jopa navettapihalla ihastelemassa sitä, miten hienoa on, kun lehmät saavat vapaasti valita, ollako laitumella vai ei, löytyy selänrapsutusharjoja ja syödäkin saa juuri silloin, kun tahtoo. Moni kaupunkilainen on todennut, että ei missään nimessähalua syödä tehotuotettua lihaa, koska sellainen eläin on kärsinyt kamalasti. Seuraavaksi he kuitenkin kiittelevät sitä, miten meillä on asiat hoidettu.

Haloo! Jos ei tiedä, mikä on tehotuotantoa ja mikä ei, niin ei ehkä kannata mennä tilalle neuvomaan ja ihastelemaan. Ne "eläinsuojelijoiden" videot on aika kaukana arjesta.

No se kyllä muuttaa asian laidan nyt kun tiedän että ihan harjattuna lyödään nämä eläimet teurasautoon! Jes nyt voikin laittaa grillin tulille hyvällä omalla tunnolla! :D ps: ne videot on ihan kuvattuja eikä animaatioita, mutta puolustelusi voidaankin sivuuttaa kun ottaa huomioon että olet osa kys. bisnestä

Sinulta meni nyt asian ydin ohi: älä tule maatilalle ihastelemaan vapaasti elävien lehmien elämään ja samalla moittimaan isoon ääneen tehotuotantoa, jos et tajua olevasi juuri sellaisella tehotuotantotilalla. Tosielämässä ne näyttävät ihan toisenlaiselta kuin kuvattuna niin, että yöllä hyökätään isolla älämölöllä tuotantotiloihin ja pelotellaan eläimet vauhkoiksi.

Lehmä ei elä koskaan tuotantotilalla vapaasti, saati nauti jatkuvasta pakkosiemennyksestä ja vasikoiden menetyksestä. Ei, vaikka olisi kuinka selänrapsuttimet.

Pitkän työuran tuotantoeläinlääkärinä voin sanoa, että olen käynyt vain kourallisella tiloja, joilla eläimet ovat edes jokseenkin hyvin hoidettu. Se ei kuitenkaan poista sitä, että koko eläintuotanto on ideologialtaan sairas.

Niin, mitä se on se vapaus. Onko se sitä, että on ruokaa ja juomaa ja saa vapaasti valita makuupaikkansa, onko sisällä vai ulkona vai onko se sitä, että saa lentää katsomaan Thaimaan lajitovereita? Vapaus on aika suhteellinen käsite kuten on "jatkuva pakkosiemennys" tai vasikoiden menetyskin. Tuotantoeläinlääkärille taitaa olla ihan tuntematon eläin semmoinen sonni? Joskus sekin vaikuttaa olevan vähän pakko sille lehmälle, mutta ei ole kyselty.

Se nyt katosi eläinlääkäriltäkin se ydinasia eli älkööt kansalaiset tulko tehotuotantotilalle ihastelemaan sitä, miten vasikat ovat emojen kanssa vaikka laitumella, miten lehmä saa päättää, meneekö sisään vai ulos, syökö nurmea vai rehua ja antautuuko sonnille vai ei. Kun tehotuotantotila on semmoinen paha asia, jonne ei ole sopivaa tulla vasikoita rapsuttelemaan ja ihastelemaan, että on näillä hyvin asiat. Koska tehotuotantoeläinlääkärikin tietää, että todellisuudessa niillä lehmillä asiat ovat todella huonosti! On ruokaa ja juomaa ja suojaa, kamalaahan sellainen elämä on.

Vierailija
47/77 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan ollut työkaverini 2000 luvin alussa, oli ollut aiemmin broilerilassa töissä. Ei syönyt broileria koskaan kun käytiin lounalla. Kun kysyin miksi et maistanut broileria ollenkaan, hän sanoi kun on nähnyt tuotantoprosessin ei vain pysty mitenkään syömään enää sitä. Emme ole kumpikaan vegaaneita tai kasvissyöjiä. Itse olen vanhempana vähentänyt lihan syöntiä niin paljon, ettei vatsani oikein sitä enää kunnolla sulata. Syön kyllä muiden tekemänä liharuokia, joskus harvoin itsekkin tehtynä, kun en ole saanut kalaa vähään aikaan.

Siksi totuus on ollut piilotettuna kuluttajilta vuosia etteivät he tietäisi mitä oikeasti tapahtuu eläinten tuotannossa. Kukaan ei söisi broileria jos he tietäisivät miten sitä tuotetaan. Tietämättömänä on helppo ahmia kanaa naamaan ja kuvitella jotain aivan muuta kuin mitä se todellisuus eläimille on. 

Vierailija
48/77 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tää taas jotain vegaanien käännytystaktiikkaa. :D

No onhan ne videot karuja. Elintarvikealalla katsottiin koulussa lihateknologian tunnilla ekalla tunnilla nuo pois. Maikka totesi "herkät voivat poistua" ja show käyntiin. Muutamassa tuotantolaitoksessa on tullut käytyä myös myöhemmin (mm. Kariniemi, HK, Atria), Kariniemellä eivät helposti päästä katsomaan kuinka lopetus tapahtuu, syystäkin. Ei se minusta kuitenkaan vegaania tehnyt, tajuan sen että täällä asiat ovat vielä suht hyvin, toisin sitten niissä halpatuotantomaissa joista tulee vaikka salaatteihin tungettavat kanakuutiot (Thaimaa jne).

Ihminen on sekasyöjä, jos ei olisi emme pystyisi hyödyntämään lihaa ruokavaliossamme. Mutta saa sitä kannustaa siihen, että asiat hoidettaisiin hyvin.

Niin, ja stressiliha (PSE-liha) on heikkolaatuista, eli eläimet pyritään pitämään stressittöminä loppuun asti. Kanojen kuljetuskin esimerkiksi on minuuttipeliä, jokin menee pieleen niin eläinlääkäri estää niiden käytön (ei suoraan PSE-lihaa, mutta verrannollinen). 

Se että muualla järjestetään eläimille vielä enemmän kärsimystä on vähän laiha peruste järjestää täälläkin kärsimystä. Nämä teuraaksi menevät eläimet ovat myöskin aina stressaantuneita halusipa itselleen mitä tahansa uskotella. Vasta näytettiin uutisissakin kun broilereita survottiin kuljetuslaatikoihin ja pinottiin päällekkäin niin kyllä siitä stressittömyys oli aika kaukana. Ja ihminenhän pitää lapsena totuttaa syömään lihaa, ei se sitä luonnostaan himoitse. lähimmistä serkkulajeistamme suurin osa on puhtaita kasvissyöjiä tai max. 5-10% pieneläimiä/kalaa syöviä, joten voidaan minun puolesta julistautua vaikka kasvisravinnolla pärjääviksi sekasyöjiksi, mutta nykyiseen lihatuotantoon ei perusteet riitä kyllä millään.

Vierailija
49/77 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin myös dokkarin tehotuotannosta 1 v.sitten ja järkytyin niin että liha jäi. Eikä ole ollut ikävä. Meillä mies ja lapset syö periaatteesa myös liharuokia, mutta koska minä teen ruuat useimmiten niin pääasiassa syödään kasvisruokaa. Ei ole ongelmaa. Joskus mies tekee hänelle ja vanhemmalle lapselle liharuokaa,se on ok mutta minä en lihaan koske. Pienemmälle(taaperolle) ajattelimme muuttaa ruokavalion nyt kokonaan kasvisruokavalioksi,selkeämpää niin.

Vierailija
50/77 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi totuus on ollut piilotettuna kuluttajilta vuosia etteivät he tietäisi mitä oikeasti tapahtuu eläinten tuotannossa. Kukaan ei söisi broileria jos he tietäisivät miten sitä tuotetaan. Tietämättömänä on helppo ahmia kanaa naamaan ja kuvitella jotain aivan muuta kuin mitä se todellisuus eläimille on. 

Höpö höpö. Hiljattain iso joukko ruokabloggareita näki omin silmin koko broilertuotantoketjun ja olivat erittäin vakuuttuneita näkemästään.

Vierailija
51/77 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomu on ainoa valvottu järjestelmä joka takaa tuotantoeläimille, eläinsuojelulain minimiä paremmat elinolot. Parempaakin valvottua järjestelmää voisi kehittää.

Vierailija
52/77 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää nyt on kilttien keskiluokkaisten perheenäitien ongelma. Kun pitäisi kaikki ja jokainen pelastaa, ja totta kai minä minä minä olen se vipu, joka maailmaa muuttaa. Lopettakaa turha marttyrointi ja maailmanpelastaminen ja eläkää vähän, edes välillä. Teidät on jo syyllistetty hoitamaan koti ja lapset ja estämään ilmastonmuutos ja palauttamaan ihmisoikeudet, annatteko viedä vielä vapaden syödä?

Se, että valitsee itse syömisensä on sitä vapauden toteuttamista. Itse jätin lihan jo 20 v. sitten ennen kuin tehotuotannosta oli dokumentteja. Kävin maatilalla ja se vierailu riitti todistamaan, etten halua ylläpitää tuotantoa. Kyllä jokaisen ihmisen lihansyömättömyys vähentää lihan ylituotantoa. Tuotantoa on vähennettävä sitä mukaa kun menekki laskee. Lisäksi oma henkilökohtainen kokemus on tärkeä ja puhdistava siitä, että oma keho ei ole tuotantoeläinten verellä tahrattu, vaan yhtä puhdas kuin omatunto.

Vierailija
53/77 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Hiljattain iso joukko ruokabloggareita näki omin silmin koko broilertuotantoketjun ja olivat erittäin vakuuttuneita näkemästään.

Ai kun sinä sen sanot niin tämän täytyy olla totta. Oikein höpöhöpöksi toisen leimaaminen tekee sinusta todella uskottavan asiantuntijan ja tietäjän. Tuollainen ihmisten aliarvioiminen ei kerro älykkyydestä.

Vierailija
54/77 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kun sinä sen sanot niin tämän täytyy olla totta. Oikein höpöhöpöksi toisen leimaaminen tekee sinusta todella uskottavan asiantuntijan ja tietäjän. Tuollainen ihmisten aliarvioiminen ei kerro älykkyydestä.

Et sitten lukenut viestiäni kahta ensimmäistä sanaa enempää?

Vierailija
55/77 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttuneita siitä, että broilerien tuotannossa yhtenä ongelmana ovat jalkojen murtumat? Vai unohditko kertoa siitä?

Vierailija
56/77 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole eettistä broilerintuotantoa.

Vierailija
57/77 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tuollainen halveksittu tehotuotantotila. Pitkin kesää on käynyt väkeä laitumen vierellä ja jopa navettapihalla ihastelemassa sitä, miten hienoa on, kun lehmät saavat vapaasti valita, ollako laitumella vai ei, löytyy selänrapsutusharjoja ja syödäkin saa juuri silloin, kun tahtoo. Moni kaupunkilainen on todennut, että ei missään nimessähalua syödä tehotuotettua lihaa, koska sellainen eläin on kärsinyt kamalasti. Seuraavaksi he kuitenkin kiittelevät sitä, miten meillä on asiat hoidettu.

Haloo! Jos ei tiedä, mikä on tehotuotantoa ja mikä ei, niin ei ehkä kannata mennä tilalle neuvomaan ja ihastelemaan. Ne "eläinsuojelijoiden" videot on aika kaukana arjesta.

Sehän on hienoa, että teillä on panostettu eläinten hyvinvointiin. On kuitenkin totta, että esimerkiksi parsinavetat ovat edelleen sallittuja (siirtymäajat, poikkeusluvat jne.) Lisäksi on kaikkea muuta, mutta jätetään se nyt, tilat ovat erilaisia. Voi kasvissyöjäkin lehmiä ihastella, koska ne ovat kivoja ja hauskoja eläimiä.

Vierailija
58/77 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä tahansa tuotantoeläimen tuotanto Suomessa on eettisempää kuin som'aliperheeseen syntyneen tyttölapsen kohtelu, joten mielestäni eläinten oikeudet eivät ole maassamme ollenkaan mitenkään huonolla tolalla.

Vierailija
59/77 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä tahansa tuotantoeläimen tuotanto Suomessa on eettisempää kuin som'aliperheeseen syntyneen tyttölapsen kohtelu, joten mielestäni eläinten oikeudet eivät ole maassamme ollenkaan mitenkään huonolla tolalla.

Eettisempää ei ole kun ei ole edes eettistä. Rautalankaa ilmeisesti tarvitaan jälleen tunteella käyville rasisteille.

Vierailija
60/77 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin lihan syömisen 15 vuotta sitten 13-vuotiaana, ja se oli iso helpotus minulle kun ei enää tarvinnut sitä syödä. Pienen kunnan koulussa ei ollut ketään muuta kasvissyöjää ja minulle tehtiin omat ruuat. Olin halunnut tehdä päätöksen jo aiemmin mutta äiti pisti kovasti vastaan, mutta lopulta hänen oli pakko taipua kun ilmoitin että tosiaan en syö sitä lihaa tästä lähtien ja sillä selvä.

Ex-mieheni kanssa tämä oli aina ongelma, myös lapsen ruokavalion suhteen. Nykyinenkin mieheni on sekasyöjä, mutta kotona syömme samaa ruokaa eikä se häntä koskaan ole haitannut. Hän saattaa tilata pihvin esim ravintolassa, mutta ei välttämättä edes joka kerta siellä.

En ole vegaani, mutta se on kyllä ollut ajatuksena, että pystyisinkö jättämään ruokavaliostani pois myös maitotuotteet, kananmunat ja kalan. Aika näyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän