Miksi erikoisempia nimiä pilkataan???
En halua edes kertoa tyttäreni nimeä kaiken sen vihan ja paskan vuoksi, jonka siitä saisin, mutta alkukirjain on M ja viimeinen kirjain S. Aina kun ihmiset kuulevat tyttäreni nimen, saan todella omituisia ja paheksuvia katseita, onpa joku joskus sanonutkin että "kylläpä lasta nimellä paiskasit". Mitä helvettiä se teille kuuluu, miksi minä nimeän tyttäreni? Kansainväliset nimet tuntuvat olevan punainen vaate tällä hetkellä, kaikki pennut pitäisi nimetä Elloiksi ja Olivereiksi.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Onko tytön lempinimi Mersu vai Mese?
Suurin osa ihmisist haukkuu Mersuksi, vaikka on kielletty ja sanottu et loukkaa :( Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisist haukkuu Mersuksi, vaikka on kielletty ja sanottu et loukkaa :( Ap
Mitä sinulla pyöri päässäsi, kun annoit lapsellesi ko. nimen ja nyt et kestä pilkkaa? Kai sinä ymmärsit, että se suomalaisille on ennen kaikkea autonmerkki? Jos se oli miehesi toive, niin olisit voinut kertoa kulttuurierot, jonka vuoksi kiusaamista varmasti tulee.
Jos sukunimi onkin jokin suomalainen, niin kyllä minusta joku Mercedes Partanen tai Rönkkönen, Hämäläinen, on outo yhdistelmä. Itse olen valinnut lapseni nimet niin, että ne rimmaavat sisarusten nimiin ja sukunimeen.
Tuli mieleen M-kirjaimilla alkavista nimistä, että Mervi-nimisiä en ole tavannut aikohin tai havainnut ristityiksi, vaikka muita vanhoja nimiä on tullut uudelleen käyttöön.
En tarkistanut kuukkeloimalla asiaa netistä.
Nämä nimien haukkumisjututhan on aina aikuisilta peräisin. Ei lapset ihmettele vaikka kaverin nimi olisi Balalaikka Persiina, mutta kuulevat sitten vanhemmiltaan, että kyseinen nimi on outo ja sitten alkaa myös lapset pilkata.
Ei tuo ole edes harvinainen nimi, yht 352 kyseisen nimen omaavaa Suomessa. Kaunis nimi joka toki tuo kyseisen ajoneuvon mieleen mutta onhan tuo nyt kivempi kuin esim Opel nimenä. Varmasti osaisitte odottaa että nimi herättää mielipiteitä? Ja että mersu/mese on lastenkin helpompi lausua? Miksi pidätte niitä haukkumanimenä?
Meidän pojan kansainvälinen nimi lausutaan samoin kuten kirjoitetaan mutta on silti herättänyt nyrpeitä ilmeitä kun se on sanottu ääneen. Jotkut eivät vaan tykkää mistään mikä poikkeaa massasta. Suomalaisten perisynti: miettii liikaa mitä muut ajattelee.
Teillä on kaksi vaihtoehtoa, joko vaihtaa nimi (joka on hyvin helppoa ja kannattaa ennen kouluikää tehdä jos on tehdäkseen) tai hyväksyä se ja opetella myös lapsen olevaan siitä ylpeä sekä mahdollisesti keksiä jotain nasevaa takaisin sanottavaa heille jotka sitä haukkuvat.
Vierailija kirjoitti:
Nämä nimien haukkumisjututhan on aina aikuisilta peräisin. Ei lapset ihmettele vaikka kaverin nimi olisi Balalaikka Persiina, mutta kuulevat sitten vanhemmiltaan, että kyseinen nimi on outo ja sitten alkaa myös lapset pilkata.
Meinaatko, että lapset eivät tiedä, että Mercedes on automerkki?
En tiedä onko se pilkkaamista, mutta jotain se kertoo nimestä päättäneistä kun yritetään keksiä jotain jolla saataisiin vaikutelma että me olemme erikoisia emmekä massaa ja jne. Kaipa se on jonkinlaista heikkoa itsetuntoa ja alemmuuden tunnetta jota yritetään paikata.
Vierailija kirjoitti:
Oli ensin naisen nimi, oli ollut ihan vakiintunut nimi, myöskin Daimlerin johtajan tyttären nimi. Kun Daimler ja Benz -yhtiöt fuusioituivat, auton nimeksi tuli, ei Daimler-Benz, vaan Mercedes-Benz.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran itse vanhempina koette sen olevan hieno nimi, olkaa siitä ylpeitä. Lapsi alkaa vaistota jos vanhemmat häpeävät hänen nimeään. Voihan lapsi sen vaihtaa jos haluaa vaikka Merjaksi jos ei itse siitä tykkää.
Meidän lapsella on nimi joita on alle 10:llä ihmisellä Suomessa. Olen joutunut selittämään esim matkaa varatessani että joo kyllä hän on suomalainen. Ja puistossa aikuiset monesti kysyy lapsen nimeä ja hämmentyy kun eivät osaakaan toistaa sitä. Omasta mielestämme nimi on maailman kaunein ja koska on niin harvinainen Suomessa, koen että vanhempina meidän tehtävä on saada lapselle niin vahva itsetunto että kantaa ylpeydellä massasta poikkeavaa nimeään.
Joo, se nimenvaihto onkin niin helppoa! :))
Virallisesti helppoa, mutta ongelma tuleekin siinä, että alat kaikille tutuille, sukulaisille, ystäville jne. opettaa, että nimeni ei ole enää esim. Elizapeetta, vaan Merja.
Kokeilepa vaihtaa oma nimesi niin pääset näkemään nuo käytännön vaikeudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli ensin naisen nimi, oli ollut ihan vakiintunut nimi, myöskin Daimlerin johtajan tyttären nimi. Kun Daimler ja Benz -yhtiöt fuusioituivat, auton nimeksi tuli, ei Daimler-Benz, vaan Mercedes-Benz.
Tiesin tuon, mutta lapset eivät tiedä. Heille Mercedes on automerkki. Ja kaikille muillekin tulee ensimmäiseksi tuosta nimestä mieleen autot.
No onhan nämä nykyaikana suositut Viivot ja Leijat ihan hirveitä nimiä.
Miksi pitää oman erikoisuudentavoittelun takia rankaista lasta omituisella taidenimellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran itse vanhempina koette sen olevan hieno nimi, olkaa siitä ylpeitä. Lapsi alkaa vaistota jos vanhemmat häpeävät hänen nimeään. Voihan lapsi sen vaihtaa jos haluaa vaikka Merjaksi jos ei itse siitä tykkää.
Meidän lapsella on nimi joita on alle 10:llä ihmisellä Suomessa. Olen joutunut selittämään esim matkaa varatessani että joo kyllä hän on suomalainen. Ja puistossa aikuiset monesti kysyy lapsen nimeä ja hämmentyy kun eivät osaakaan toistaa sitä. Omasta mielestämme nimi on maailman kaunein ja koska on niin harvinainen Suomessa, koen että vanhempina meidän tehtävä on saada lapselle niin vahva itsetunto että kantaa ylpeydellä massasta poikkeavaa nimeään.
Joo, se nimenvaihto onkin niin helppoa! :))
Virallisesti helppoa, mutta ongelma tuleekin siinä, että alat kaikille tutuille, sukulaisille, ystäville jne. opettaa, että nimeni ei ole enää esim. Elizapeetta, vaan Merja.
Kokeilepa vaihtaa oma nimesi niin pääset näkemään nuo käytännön vaikeudet.
Mä vaihdoin yli 40vuotiaana etu- eli kutsumanimeni, eikä tullut mitään "käytännön vaikeuksia". Pakko kysyä, mitä sä tuolla tarkoitat?
Voihan sen lapsenkin Mersuksi nimetä jos ei ole varaa aitoon Mersu-autoon.