Jos saisit nyt tyttövauvan, niin mitkä olisi nimiehdokkaat top5 hänelle? Peukutellaan samalla!
Eli jos pitäisi miettiä 5 nimiehdotusta tyttövauvalle, mitkä ne olisi? Ei tarvitse olla paremmuusjärjestyksessä. Samalla peukutellaan muiden vastauksia :)
Pidetään keskustelu asiallisena. Kiitos!
Kommentit (2791)
Janelellenenne
Milannannananne
Riiatiiannannanna
Pianinnanannenia
Jennenanninnianea
Helvi-Heisuli-Hirssikki
Aili-Anneli-Alvikki
Tiina-Tora-Turrikki
Jaana-Jymy-Jyrrinä
Oili-Oire-Onnikki
Jappu Jaliina
Meila Miliina
Naila Neliina
Stella, Livia, Lumi, Charlotta, Elle
Selma
Kerttu
Vilhelmiina
Linnea
Elsi
Anni ja Sofia. En keksis muita 😬
Ninna Nännikki
Tanni Turvi-Taunokki
Junna Juopokki
Aisa Kannakkiina
Piina Oireliina
Tyyne
Tuija
Kirsti
Pirjo
Vieno
Daraya
Jasmina
Bahar
Suweyda
Asnath
Mieluisia nimiä on paljonkin.
Olen antanut lapsille nimet luonteen perusteella.
Nimi on saattanut vaihtua synnytysasemalta kastetilaisuuteen, koska nimi ei ole sopinut kantajalleen tai vastannut lapsen luonnetta.
Rakastan vanhoja suomalaisia ja eurooppalaisia nimiä. Kunnioitan perinteitä.
T: tuntematon
Cataja
Coivu
Cuusi
Dammi
Waahtera
Vierailija kirjoitti:
Livia, Fiona, Beata, Mariel, Sofie
Toiseksi nimeksi joku tavallinen
Fiona kuulostaa kyllä mukavalta.
Meillä Suomessa käytetään hyvin harvoin iirinkielisiä nimiä, Ossi ( < Oisin = hirvas > "Ossianin laulut" ), Fiona ( = feminiinimuoto adjektiivista fionn = kirkas / puhdas ) ja Oihonna ( = meren tytär ) taitavat olla ainoat, joihin olen törmännyt.
Fiona-nimen kreikkalainen muoto Katharina ( < katharsis = puhdas ) eri versioineen ( Katarina, Katariina > Riina jne. ) on paljon käytetympi.
Ossi ja Oihonna ovat olleet harvinaisina käytössä Suomessa jo 1900-luvun alusta, jolloin Suomessa seurattiin suurella mielenkiinnolla Irlannin kansan itsenäisyystaistelua Englannin 700-vuotisen, äärimmäisen raa'an miehityksen jälkeen - olihan oma Isänmaammekin tuolloin vielä pyccän miehityksen alla ja täällä tunnettiin siitäkin syystä suurta myötätuntoa Irlannin kansaa kohtaan!
Vierailija kirjoitti:
Mieluisia nimiä on paljonkin.
Olen antanut lapsille nimet luonteen perusteella.
Nimi on saattanut vaihtua synnytysasemalta kastetilaisuuteen, koska nimi ei ole sopinut kantajalleen tai vastannut lapsen luonnetta.
Rakastan vanhoja suomalaisia ja eurooppalaisia nimiä. Kunnioitan perinteitä.T: tuntematon
Wanhastaan meillä on Suomessa suosittu "suvun nimiä", iso- tai iso-iso-vanhempien nimiä tai muiden edesmenneiden sukulaisten nimiä, eikä lapselle ole valittu nimeä suinkaan umpimähkään.
Suomenuskon ( alkuperäisen uskontomme ) mukaan nimittäin ruumis heikkenee ja sairastuu, kun "löyly" ( = sielu ) hiipuu. Kun löyly loppuu kokonaan, niin ruumis kuolee. Tuolloin siinä voi olla jäljellä vielä "itse" ja "luonto". "Luonto" määrää, millaisia ihmisiä me olemme - ts. millainen "luonteemme" on. Perisielu "itse" ei häviä, vaan se siirtyy seuraavaan sukuun syntyneeseen lapseen. Tästä syystä annamme lapselle edelleen mielellämme kuolleen vaarin tai mummon tai ennen heitä eläneen suvun jäsenen nimen.
Sanotaan, että ihminen elää niin kauan, kun joku hänet nimeltä muistaa. Perinteemme eroavat näin monien muiden kansojen ajattelusta ja tämä on heijastunut myös kieleemme. Toki kristinusko on vuos'satain myötä vaikuttanut ajatteluumme, mutta paljon osin tiedostamatonta on vanhasta vielä jäljellä - ja hyvä niin!
Aada
Elise
Jemima
Maia
Tilda
Tilma
Pimppinella
Fellatia
Cunnilingia
Impenetrata
Nussilia
Vierailija kirjoitti:
Daraya
Jasmina
Bahar
Suweyda
Asnath
Englannissa on jo vuosia ollut yleisin poikavauvalle annettu nimi Muhammed jossakin eri kirjoitusmuodoistaan ( Mohammed, Mihemmed, Mahmut... )
Juroella
Jörömalla
Tuppisuueila
Myrtsilelia
Mökösylvi
Huliviliannikki