Opintojen rahoittaminen työttömyystuella ja satunnainen työssäkäynti
Hei, olisiko jollakin täällä kokemusta otsikon kuvaamasta tilanteesta? Pääsin opiskelemaan amk-tutkintoa monimuotona ja työkkäristä tuli hyväksyminen opintojen rahoittamisesta työttömyysetuudella. Tätä etuutta maksetaan enintään 24 kuukautta. Ajatuksenani on ollut jatkaa edellisen alan sijaisuuksien tekemistä, sillä niitä löytyy (vakinaista työtä sen sijaan olen odotellut sen 6 vuotta, mikä olikin yksi syistäni hakeutua uudelleenkoulutukseen).
Joten, koitin etsiä netistä tietoa siitä, onko tämä satunnaisen työskentelyn ajatus hyvä idea vai seuraako siitä jonkinlainen ongelma, jota en nyt osaa hahmottaa.
Kommentit (12)
Ei Kela tätä asiaa hoida, vaan te-toimisto :) On minulla tuossa numero, johon soittaa klo 9.00 eteenpäin. Mutta ajattelin kysyä ensin täältä kokemuksia, jos on jokin näkökulma, joka olisi hyvä ottaa puheeksi asioita selvitellessä.
Unohtui mainita, että tiedän sen, että töissä saa käydä, mutta meneekö se sitten kovin hankalaksi, jos välillä onkin vain pari-kolme päivää sijaisuuksia/kuukausia ja se huomioidaan etua vähentävästi. Lähinnä ehkä sitä mietin, että katkeaako tuen kertyminen aina niille työpäiville, jollon tuo myönnetty 24 kuukautta kestäisi tavallaan pidempään. Tätä tietoa en nyt löydä mistään.
ap
Ei. Teen itse samaa, tosin itselläni tuli 6 kk pätkä tähän. Työkkärin yhteyshenkilö peräti soitti ja onnitteli työpaikasta ja kysyi laittaako mun työkkäriopiskelun katkolle siksi aikaa kun olen töissä. Nyt mulla ei siis ole velvoitetta tehdä sitä 5 op kuukaudessa ja tämä aika ei syö sitä 24 kk tukiaikaa. Ja opiskelen työn ohessa koko ajan. Jos työ ei jatku lokakuun jälkeen niin saan silti tutkinnon tehtyä noilla tukikuukausilla.
Ei kait voi käydä työssä, ellei sitä huomioida työttömyyskorvauksessa vähentävänä.
Kuulostaisi muuten uskomattomalta, jos näin ei olisi. Ja vielä saisi opiskella
Joskus olin työttömänä ja kyllä ainakin minulta vähennettiin jokainen euro.
Yksittäiset työssäkäyntipäivät eivät siirrä "takarajaa", koska saat kuitenkin soviteltua etuutta. Jos erikseen pyytää tuen katkaisemista (vrt. vastaus nro 3), niin tukikuukaudet siirtyvät eteenpäin.
Saa tienata 300€/kk ilman että vaikuttaa työttömyystukeen. Sen yli menevästä tulosta jokainen tienattu 1€ vähentää työttömyysrahaa 0,5€.
Vierailija kirjoitti:
Yksittäiset työssäkäyntipäivät eivät siirrä "takarajaa", koska saat kuitenkin soviteltua etuutta. Jos erikseen pyytää tuen katkaisemista (vrt. vastaus nro 3), niin tukikuukaudet siirtyvät eteenpäin.
Mitenkäs tuen uudelleen käynnistäminen? Onko hirveä paperisota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs tuen uudelleen käynnistäminen? Onko hirveä paperisota?
Ei ole, koska se tukihan on myönnetty. Tosin en oikein ymmärrä niitä,jotka ensin ruinaavat pääsyä opiskelemaan ja sitten 6 kk myöhemmin haluavatkin mennä töihin (=> valmistuminen viivävstyy). Huomaa: se keskeyttäminen pitää tehdä nimenomaan määräajaksi, ei voi tehdä niin, että "palaan, jos viitsin".
Oletko ansiosidonnaisella vai peruspäivärahalla? Jos taloudellisesti mahdollista, niin keskity ihmeessä opiskeluihin ja tee mahdollisuuksien mukaan töitä lukukauden ulkopuolella. Töitä, jotka auttavat työllistymään tulevaisuudessa! Vanhoja pätkiä ei kannata roikuttaa, jos se ei oikeasti työllistä tai ole aivan pakko rahan vuoksi. Työn ja opintojen yhdistäminen on raskasta ja poissa sitten perheltä, harrastuksista ja ystäviltä. En olisi koskaan tehnyt töitä opiskeluaikana, jollei se olisi ollut välttämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ansiosidonnaisella vai peruspäivärahalla? Jos taloudellisesti mahdollista, niin keskity ihmeessä opiskeluihin ja tee mahdollisuuksien mukaan töitä lukukauden ulkopuolella. Töitä, jotka auttavat työllistymään tulevaisuudessa! Vanhoja pätkiä ei kannata roikuttaa, jos se ei oikeasti työllistä tai ole aivan pakko rahan vuoksi. Työn ja opintojen yhdistäminen on raskasta ja poissa sitten perheltä, harrastuksista ja ystäviltä. En olisi koskaan tehnyt töitä opiskeluaikana, jollei se olisi ollut välttämätöntä.
Itse asiassa tässä te-toimiston kirjeessä ei sanota suoraan, mutta oletan sen olevan ansiosidonnaista. Nämä sijaisuudet, joita tekisin, olisivat opettajan töitä koulussa (tai eskarissa), joten niitä ei pysty tekemään lukukauden ulkopuolella :) Opettajan pätkäsijaisuuksia olen tehnyt niin paljon, että ne menevät rutiinilla ja en usko satunnaisten työpäivien rasittavan liikaa. Ehkä minua jännittää ajatus olla päivät pitkät ilman aikuisten säännöllistä seuraa...Pääsykokeissa kyllä painotettiin kovasti tuota, että säännöllistä päivätyötä ei heidän kokemuksiensa perusteella ole mahdollista yhdistää monimuoto-opintoihin ja sellaista en ole ajatellut nyt :)
Kiitos vastauksista, selvensivät asiaa hyvin.
-ap-
Lisään vielä, että minulla on siis kädessäni vasta sellainen paperi, jossa on myönteinen päätös asiasta ja tämän johdosta en ole vielä saanut virallista lausuntoa, jossa se maksaja sanotaan.
-ap-
Jos saat ansiosidonnaista, sitä pitää hakea te-keskuksen päätöksen jälkeen liitolta, johon kuulut ja maksat jäsenmaksua.
Soita kelaan ja kysy. Työttömyys viittaa kuitenkin ilman työtä olemiseen.