Oletko ollut rapujuhlilla, millaiset ihmiset sellaisissa käyvät?
Onko vain suomenruotsalaisilla rapujuhlia? Mitä niissä tehdään, muuta kuin syödään rapuja? Kateellinen olen, kumpa kerran itsekin pääsisin rapujuhliin, kuulostavat jotenkin tosi rannikkolaisilta, ei varmaan vaikka Savossa niitä vietetä
Kommentit (40)
Ainiin ja syötiin siis muutakin kuin rapuja, sienikeittoa alkuruoaksi ja jälkiruokaa. Nautittiin reilusti viiniä ja rupateltiin aamuyöhön.
Rapujuhlia ei voi pitää kaupungissa. Tai oikeammin ne kuuluvat juurikin sinne saaristoon, mielellään stugaan tai villaan. Vahva assosiaatio suomernruotsalaisuuteen
Vain ruotsinkieliset akateemisen kulttuurikodin kasvatit osaavat syödä rapuja. Kulkee geeneissä. Hajotkaa suomenkieliset!
Me maalaistollot Hämeessä mennään syksyllä ravustamaan ja sitten keitetään ne ja syödään. Katetaan hienommin ym eli rapujuhlat!
Vierailija kirjoitti:
Vain ruotsinkieliset akateemisen kulttuurikodin kasvatit osaavat syödä rapuja. Kulkee geeneissä. Hajotkaa suomenkieliset!
Oliko se akateemisuus-ketju näin kova pala :(
Rapujuhliin kuluvat erottamasti:
- toki ravut
- meri
- snapsit
- juomalaulut
Ravut ovat hyviä ja snapsit samoin. Pukeudutaan hienosti ja loppuillasta ollaankin aika humalassa
Joka syksy on rapujuhlat, ei olla suomenruotsalaisia. Aina vaan yhden tuttavaperheen kanssa.
Joskus ollaan oltu meidän mökillä Saaristomerellä, mutta nykyisin oikeastaan aina ihan täällä sisämaassa.
Ei siihen tarvita muuta kuin rapuja (ne pakasteravut käy oikeen hyvin ainakin alkuun), sitruunaa, paahtoleipää, voita ja runsaasti tilliä. Pääruoka voi olla vaikka jotain lihapataa, tyyliin kukkoa viinissä, burgundin pataa tai miksei vaikka karjalanpaistia.
Tietty jos on todellinen rapujen ystävä ja niitä on todella paljon niin kai ne ravut menee ihan pääruoastakin, mutta itse kaipaan sitten jotain muuta kun on sen kymmenen rapua askarrellut.
Myös oman perheen kanssa voi pitää oikeen kivat rapujuhlat!
Miksi kuu kuuluu rapujuhlissa koristukseen?
rapuja, patonki viipalettuna ja paljon erilaisia tuorejuustoja. Snapsit ja snapsilaulut.
ulkona syödään jos vain mahdollista. hymy päällä. Haitarimusiikkia ei myöskään haittaa. Värikkäät servetit, vähä muutaki paperikrääsää koristei myös kohottaa tunnelman. Muuten ei siihen pal sen kummempaa, vietetään hyvää iltaa juttelemalla lähipiirin kanssa
Millaiset ihmiset viettävät rapujuhlia? Ilmeisesti vain ne akateemiset?
Savolainen isäni istutti aikoinaan mökkijärveemme rapuja. Viime vuonna pyysimme niitä noin 200 kappaletta. Rapujuhlat ovat olleet perinteenä jo 70-luvulta lähtien.
Pyydetään rapuja. Käydään alkossa. Keitetään ravut. Korkataan kossu. Heitetään ravut mäkeen. Juodaan kossu. Aamuyöstä kontitaan kuin ravut pitkin pihaa.
Jaa. Savossa minä olen kyllä rapujuhlia järjestellyt monet kerrat.
Me ollaan ihan keskiluokkaista suomenkielistä sakkia.
Kaikki minun ruotsinsuomalaiset sukulaiset järjestää niitä Ruotsissa, ja vastaavasti täällä Suomessa muutama kaksikielinen kaveri, eli liitän nuo juhlat kyllä lähinnä ruotsinkielisten jutuksi :D
Mä olen kahdesti käynyt rapujuhlissa. Sama perheen isä ne järjesti vantaalaisessa lähiössä. Isäntä on olevinaan pikkusen parempaa porukkaa. Hänellä on pieni esitys aina päällä omasta varallisuudestaan ja tekemisistään.
Anyway, suurinosa vieraista oltiin paikallista duunaristoa. Mut kutsuttiin, koska mä olen hänen lapsensa valmentaja. Tämä mies halusi kiittää mua kutsumalla kuuluisiin juhliinsa. (nyt tajusin, että tää mies on hyacint! :D)
Hän kutsuu myös lapsensa luokanopettajat ja koulun rehtorin. Lisäksi paikalla oli työkavereita ja naapurit. Vain ne jotka olivat "jotain" hänen mielestään.
Että olihan ne vähän semmoiset tragikoominen yhden miehen show, jossa syötiin pakkasrapuja, uusia pottuja ja läträttiin viruvalgeella. Isännän ystävä yritti vetää niitä ruotsalaisia juomalauluja, muttei meistä oikein kukaan niitä osannut/halunnut laulaa.
Viidesti mut on kutsuttu, mutta jostain syystä toisen kerran jälkeen alkoi olla jotain päällekkäisyyksiä.
Ihmisiä on ollut meidän rapujuhlissa ja itsekin kuulun tuohon lajiin.
Vierailija kirjoitti:
Pyydetään rapuja. Käydään alkossa. Keitetään ravut. Korkataan kossu. Heitetään ravut mäkeen. Juodaan kossu. Aamuyöstä kontitaan kuin ravut pitkin pihaa.
Asiaa! :D
Parhaat kokemani rapujuhlat ovat olleet Jenkkien Louisianassa! Kunnon ravut kehissä, eikä mitään kitukasvuisia, pohjamutaisia tillissä uitettuja!
Olen ollut monissa ja järjestänyt itse kahdet rapujuhlat. Todella ihana perinne, on niin mukavaa kun kaikki ystävät kokoontuvat yhteen herkuttelemaan, laulamaan ja nauramaan. Rapujen kanssa säätäminen on hauskaa ja sosiaalista puuhaa ja tunnelma on aina rento ja hilpeä. Ystäväpiiriini ei kuulu ketään ryyppääjää joten snapsit ovat pelissä lähinnä perinteenä/muodollisuutena ja kaikilla menee illallisen aikana 1 tai korkeintaan 2 snapsia silloin tällöin siemaillen. Panostamme enemmän hyvään viiniin.
Rapujuhlat ovat parhaimmillaan ulkona puutarhassa, meillä kyllä ne snapsit kuuluvat ohjelmaan ja juomalaulut ovat parasta viihdettä! Rannikolla asutaan, nuoria ollaan eli ehkä snapsit jäävät vanhempana sitten pienempään osaan
Kuka tahansa voi pitää rapujuhlat. Olen järjestänyt enkä ole suomenruotsalainen. Helsingissä oli nämä juhlat.