Oletko ollut rapujuhlilla, millaiset ihmiset sellaisissa käyvät?
Onko vain suomenruotsalaisilla rapujuhlia? Mitä niissä tehdään, muuta kuin syödään rapuja? Kateellinen olen, kumpa kerran itsekin pääsisin rapujuhliin, kuulostavat jotenkin tosi rannikkolaisilta, ei varmaan vaikka Savossa niitä vietetä
Kommentit (40)
Ruotsissa rapujuhlia vietetään lähinnä paateissa, eli elokuussa suvut tai lomilta palaavat työporukat vuokraa isomman veneen jossa pitkät pöydät rapukoristeineen, rapubuffet ja jossa herkuttelevat muutaman tunnin ajan ennen maihin paluuta.
Minusta ravut ovat hyviä! Tykkään syödä paahtoleivät päällä, ainoa vaan että sen yhden leivän päällisten saamiseen menee niin kauan :D
Vierailija kirjoitti:
Onko vain suomenruotsalaisilla rapujuhlia? Mitä niissä tehdään, muuta kuin syödään rapuja? Kateellinen olen, kumpa kerran itsekin pääsisin rapujuhliin, kuulostavat jotenkin tosi rannikkolaisilta, ei varmaan vaikka Savossa niitä vietetä
Juodaan kirkasta viinaa. Näin ainakin Hämeessä.
Me pidetään aina cajun-henkiset rapubileet, eli höyryävät perunat, maissit ja cajun-maustetut ravut pöytään.
Kyllähän niihin liittyy yhä edelleen tietynlainen elitistisyyden leima
Vierailija kirjoitti:
Millaiset ihmiset viettävät rapujuhlia? Ilmeisesti vain ne akateemiset?
Mua alkaa jo naurattaa tämä akateemisuusjuttu ihan älyttömästi, meni niin kuumaksi se ketju! Kommenttisi taitaa kyllä olla ironiaa, hyvä heitto.
Olen akateeminen ja ollut usein naapurissa rapujuhlissa, joissa vain isäntä on ollut akateeminen, muut vieraat eivät. Hyvin on pärjätty ja snapseja juotu, kivat juhlat.
Rehellisesti sanottuna, meressä eläneet suolaisen veden katkaravut ja etenkin savustetut sellaiset ovat paljon parempia kuin nuo jokiravut :) Jos olemme pitäneet rapujuhlia niin katkaravut menevät paremmin kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Me pidetään aina cajun-henkiset rapubileet, eli höyryävät perunat, maissit ja cajun-maustetut ravut pöytään.
Miksi maissia rapujen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaiset ihmiset viettävät rapujuhlia? Ilmeisesti vain ne akateemiset?
Mua alkaa jo naurattaa tämä akateemisuusjuttu ihan älyttömästi, meni niin kuumaksi se ketju! Kommenttisi taitaa kyllä olla ironiaa, hyvä heitto.
Olen akateeminen ja ollut usein naapurissa rapujuhlissa, joissa vain isäntä on ollut akateeminen, muut vieraat eivät. Hyvin on pärjätty ja snapseja juotu, kivat juhlat.
Akateemisuus on monissa paikoissa kirosana
No akateemisethan siellä käyvät. Fuksivuoden pakollisiin kursseihin kuuluvat: ''Ravunsyönnin teoreettis-filosofinen viitekehys'' sekä ''Rapuveitsen terävyyden ja snapsilaulujen määrän tilastollinen analyysi SSP:llä osa I ja osa II''
Ennen rapujuhlille pääsyä jokaisen täytyy esittää paperisena joko yliopiston ilmoittautumismaksun kuitti tai tutkintotodistus
Vierailija kirjoitti:
No akateemisethan siellä käyvät. Fuksivuoden pakollisiin kursseihin kuuluvat: ''Ravunsyönnin teoreettis-filosofinen viitekehys'' sekä ''Rapuveitsen terävyyden ja snapsilaulujen määrän tilastollinen analyysi SSP:llä osa I ja osa II''
🤣🤣 Muuta ei pysty kommentoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Ennen rapujuhlille pääsyä jokaisen täytyy esittää paperisena joko yliopiston ilmoittautumismaksun kuitti tai tutkintotodistus
Älkää nyt näin rennosti heittäkö näitä yliopistoon viittaavia juttuja, muuttuu pian akateemiseksi tämäkin ketju :-).
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuu kuuluu rapujuhlissa koristukseen?
Se mollottaa taivaalla, urpå.
Olen käynyt, sekä kaveripiirin rapujuhlissa että lapsuudenkodissa. Kaveripiirin rapujuhlat ovat olleet melkoisen kosteita, ruokana oli viimevuonna meillä rapuja, paahtoleipää, salaatteja ja ihana sienipiirakka. Kotona rapujen syönti ei aina vaadi endes mitään juhlaa, koska kotonani kasvatetaan niitä rapuja. Ihan suomenkielisiä ollaan.
Sellaiset ihmiset, jotka eivät välitä eläimen kärsimyksestä. Rapu keitetään elävältä ja myös äyriäiset ovat eläviä olentoja, joihin sattuu.
Ravun voisi tappaa ensin vaikka leikkaamalla pään irti ja keittää osat sitten, mutta ehei, se ei käy. Se pitää laittaa kiehuvaan veteen kitumaan.
Naapurin Hannu piti rapujuhlia, syötiin rapuja, paahtista ja mitä nyt kaikkea olikaan. Viinaa oli paljon. Ja niin, ei taida Hannu tietää mitä akateeminen onkaan.
Sama meininki on ollut, kun ruotsin suvun kanssa on vietetty. Ei sielläkään kukaan muista onko joku teemikko vai akateemikko, juodaan, syödään, lauletaan ja päihdyttään.. Että sellaisia.
Meillä kotona järven rannalla järjestetään joka syksy. Rapuja on runsaasti, mutta niiden lisänä on myös itsepoimituista kantarelleista tehtyä sieni-juustopiirasta, leipää, voita ja samppanjaa tai valkoviiniä. Emme laula tai juo snapsia. Suomenkielisiä olemme. Emme pukeudu hienosti, koska ravuista aina lentelee kuorenpalasia tai roiskuu ja valuu lientä joka haisee ja tahraa.
En ole koskaan ollut, enkä oikein ravuista välitä ja siitä huolimatta just eilen sanoin miehelle, että voitais elokuun aikana pitää perheen kesken jonkinlaiset rapujuhlat. :D