Ruusufinni
Millä aineella fuusufinni talttui ja tuliko takaisin. Itsellä alkamassa elidelkuuri yhden kuukauden ajaksi. Jos se ei auta niinsitten antibiootit.
Eli aikuisiä akneksi luulemani naaman märkäpäät ja punoitus olikin ruusufinni.
Olitteko saaneet helikobakteeritestauksen? Luin että ruusufinniin liittyisi helikobakteeri jotenkin, mutta mitenhän saisi tuon testattua julkisella?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytin juuri 45v ja minulla ruusufinni oireillut 37-vuotiaasta lähtien, välillä enemmän välillä vähemmän. Olen syönyt erinäisiä lääkekuureja, myös Roaccutan-kuurin, käyttänyt lääkevoiteita ym. Ruokavalio ei ole vaikuttanut millään tavalla. Ainoa, joka jollain lailla pitää oireet kurissa (lääkekuuria lukuunottamatta) on Primafucort-voide, jota saa apteekista ilman reseptiä. Laitan sitä joka ilta, vapaapäivinä useasti päivässä. Näin iho pysyy suht koht ookoo-kunnossa.
Olen siinä käsityksessä että hydrokortisonia ei kannata käyttää tähän tautiin koska ohentaa ihoa pidemmän päälle ja iho on jo kovilla muutenkin. Primafukort sisältää myös hydrokortisonia antibiootin lisäksi.
Oletko kokeillut jo kaikkia voiteita, niitä on nykyään monia.
Tuo primafucort on lyhytaikaiseen käyttöön, ei kannata tuota käyttää. Rozazol on metrodinatsoli eli antibioottivoide, mieluummin sitä kuin hydrokortisonia.
Itse haluan kokeilla soolantraa seuraavaksi jos tämä ruusufinni uusiutuu. Eli se soolantra tappaa (ivermektiini) demodex punkkeja ja on tulehdusta vähentävä.
Minulla todettiin 38v. Sain avun roaccutan-kuurista. Käytin jopa puoli vuotta. Nyt aika hyvä iho. Käytän cliniquen red solutions voidetta päivittäin ja meikkivoidetta. Duojaa ihon ja lehahtelut ei näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla nuori yleislääkäri katseli koneelta tietoja ruusufinnistä, ei ihan luottamusta herättävää.
Sama! Sain jumalattoman kalliin lääkevoiteen (Mirvaso 3 mg brimonidiini), joka vain pahensi punoitusta. Itse kaivoin jostain netin uumeinsta ohjeen välttää aurinkoa ja olen saanut punoituksen kuriin käyttämällä päivittäin aurinkosuojavoidetta sk 50 meikin alla.
Luin tuosta Mirvasosta ja kuten tässä tekstissä lukee vähentää se punastelua verisuonia supistamalla, mutta ei mitenkään paranna tulehdustilaa.
Hyvä apu ehkä jollekin, mutta jos koittaa välttää kahvin, mausteisen/kuuman ruuan ja alkoholin voi ehkä varmaan päästä samaan tulokseen.
http://sic.fimea.fi/1_2015/brimonidiini
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla nuori yleislääkäri katseli koneelta tietoja ruusufinnistä, ei ihan luottamusta herättävää.
Sama! Sain jumalattoman kalliin lääkevoiteen (Mirvaso 3 mg brimonidiini), joka vain pahensi punoitusta. Itse kaivoin jostain netin uumeinsta ohjeen välttää aurinkoa ja olen saanut punoituksen kuriin käyttämällä päivittäin aurinkosuojavoidetta sk 50 meikin alla.
Hei, minkä merkin aurinkosuojavoidetta käytät?
Itsellä käytössä ACO ja sen päälle Lumenen CC meikkivoide, mutta vaativat vielä puuterin päälle koska yhdistelmä kiiltää niin pirusti.
Tässä on rohkea amerikkalainen joka on laittanut videon millainen naama ruusufinnissä voi tulla.
Ja tässä tulokset kymmenen viikon lääkevoidekuurin jälkeen. Tämä oli kaksi vuotta sitten, joten ei tietoa paraniko pysyvästi vai uusiutuiko.https://m.youtube.com/watch?v=Y1k_TJpLuUI
Lisää punkkiteoriasta, tosin tässä oletetaan että ruusufinni pahenee punkeista. https://www.medicalnewstoday.com/articles/320159.php
Tosi kiinnostava teksti ruusufinnin ja demodex punkin yhteydestä toisiinsa. http://www.microbiologyresearch.org/docserver/fulltext/jmm/61/11/1504_j…
Lääkäri ei määrännut heti antibioottia, vaan Elideliä joka vaimentaa ihon tulehdusraktiota.
Pelkään että tämä uusiutuu, sillä elidel ei tapa punkkeja mitenkään, ellei nyt vähän kuivata ihoa, joten punkeilla on vähemmän syötävää.
En haluaisi antibioottikuuria, mutta miten muuten punkkien oleriusbakteeri muuten vähenisi?
Nyt ostettuna tea tree öljy, sitä vain pitää laimentaa öljyllä sitä 100% prosenttinen ei käy iholle. En osaa vaan päättää voisinko käyttää sitä samaan aikaan lääkevoiteen kanssa samana päivänä. Nyt vähän päälle viikon elidel kuurin aikana näpyt vähentyneet minimiin, mutta eivät ole vielä hävinneet, vaan nyt iho näyttänyt samanlaiselta useamman päivän.
Koe on alkanut: 50% manteliöljyä, 50% tea tree öljyä. Pidän iholla öljynaamion noin 15 minuuttia ja sitten pyyhit ylimääräiset pois. Vaviskaa punkit! Pois kasvoiltani!
Haittavaikutuksena varmaan tulee lisää näppyjä, jos punkit kuolevat ihoni sisään ja levittävät bakteerinsa sinne kuollessaan.
Päivitän väliaikatietoja myöhemmin jos jotain kiinnostaa.
AP
Tässä vuodelta 2016 tutkimus syistä ja hoidoista. Luin tekstiä ja sain sellaisen käsityksen että ihossani on meneillään ketjureaktio joka ruokkii itseään ja joku on laukaissut sen. Osasyyllisenä kaikkeen näyttäisi olevan myös genetiikka, mutta varsinkin näppyläisessä ruusufinnissä syyllinen voisi olla tuo ihopunkki. Punkin määrän vähentäminen siis vähentää myös immuunipuolustusreaktiota sitä kohtaan. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/exd.13143
Tässä on päivitetyt tautikriteerit englanniksi, saattaa olla hyödyksi kun menette yleislääkärin pakeille, jos heillä ei ole vielä tarpeeksi kokemusta taudista.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/bjd.15122
Vierailija kirjoitti:
Koe on alkanut: 50% manteliöljyä, 50% tea tree öljyä. Pidän iholla öljynaamion noin 15 minuuttia ja sitten pyyhit ylimääräiset pois. Vaviskaa punkit! Pois kasvoiltani!
Haittavaikutuksena varmaan tulee lisää näppyjä, jos punkit kuolevat ihoni sisään ja levittävät bakteerinsa sinne kuollessaan.
AP
Perustelut tea tree hoidolle. Vähintään 15 minuuttia on siksi, että tuossa ajassa koeputkessa eliö kuoli 100% aineeseen. 50% tea tree öljy siksi, että täysvahva ei käy iholle laajasti, haju myös vahva. Pesen pois kasvoilta koska kotona on lapsi joka on syli-ikäinen, ja en voi jättää kasvoille yölläkään, jotta sitä ei joudu suuhun käsien kautta vahingossakaan.
Myrkyllistä siis suun kautta! Tajuttomuutta ja hengityskatkoksia sisäisesti otettuna.
Ärsyttää myös silmiä, eli en laita silmien lähelle. Pesen pois myös siksi, että öljyä karkuun lähteneet punkit huuhtoutuisivat pois ja eivät jäisi iholle lisääntymään. Tämä hoitokokeilu on täysin omani, mutta idean sain tähän tästä kokeesta. https://bjo.bmj.com/content/89/11/1468#ref-3
Punkki elää 14-18 päivää, joten minun tulee jatkaa tätä tea treetä vähintään kaksi viikkoa, ehkä kuukausi.
Tea tree öljy voi aiheuttaa kosketusallergiaa, kokeile ensin pienelle aluelle ennenkuin laitat koko kasvoille.
Tea treen sanotaan auttavan myös akneen, ei tietysti tiedä ennenkuin itse kokeilee.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä ketään muita jolla on ruusufinni?
Noin 2% sairastuu väestöstä, 10% jos otetaan mukaan myös vain poskien punoitus ja kuumotus/kihelmöinti.
Olisi ollut kiva tietää miten selviätte ja millä meikeillä aurinkorasvoilla suojaatte ihoa ja oliko teillä helikobakteeri?
Minulla on nyt kesän auringon ja kemiallisen kuorinnan seurauksena oikein räjähtänyt pinnalliset verisuonet poskissa, nenässä ja alahuulen alla. Iho lehahtelee ja kutiaa. Kai tämä on sitten se rosacean 1 tyyppi. Eilen sain tilattua Lookfantasticista La Roche-Posayn Rosaliac-sarjan putsarin, seerumin ja kasvovoiteen, joista muut antaneet hyviä arvosteluja mm. suomalaisissa verkkoapteekeissa. Tähän saakka olen käyttänyt kasvoille hajusteettomia, herkän ihon tuotteita. Puhdistamisen ja pesemisen jälkeen iho on todella punainen, ärtynyt ja kutiava. En ollut tajunnut, että ihossani on tuo rosacea tyyppi 1 ja olen käyttänyt kutinaan kortisonivoidetta, mikä vain pahentanut ihon kuntoa.
Käytän aurinkosuojana aina hajusteetonta herkän ihon voidetta sk 50+. Minulla ei ollut helikoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä ketään muita jolla on ruusufinni?
Noin 2% sairastuu väestöstä, 10% jos otetaan mukaan myös vain poskien punoitus ja kuumotus/kihelmöinti.
Olisi ollut kiva tietää miten selviätte ja millä meikeillä aurinkorasvoilla suojaatte ihoa ja oliko teillä helikobakteeri?Minulla on nyt kesän auringon ja kemiallisen kuorinnan seurauksena oikein räjähtänyt pinnalliset verisuonet poskissa, nenässä ja alahuulen alla. Iho lehahtelee ja kutiaa. Kai tämä on sitten se rosacean 1 tyyppi. Eilen sain tilattua Lookfantasticista La Roche-Posayn Rosaliac-sarjan putsarin, seerumin ja kasvovoiteen, joista muut antaneet hyviä arvosteluja mm. suomalaisissa verkkoapteekeissa. Tähän saakka olen käyttänyt kasvoille hajusteettomia, herkän ihon tuotteita. Puhdistamisen ja pesemisen jälkeen iho on todella punainen, ärtynyt ja kutiava. En ollut tajunnut, että ihossani on tuo rosacea tyyppi 1 ja olen käyttänyt kutinaan kortisonivoidetta, mikä vain pahentanut ihon kuntoa.
Käytän aurinkosuojana aina hajusteetonta herkän ihon voidetta sk 50+. Minulla ei ollut helikoa.
Minkä merkkinen voide tuo hajusteeton on? Mistä hankit sen? Sillä juuri sellaista tarvitsisin myös koska en kestä hajustettuja, kun ne alkavat kutittaa silmiä ja nenää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
APPerustelut tea tree hoidolle. Vähintään 15 minuuttia on siksi, että tuossa ajassa koeputkessa eliö kuoli 100% aineeseen. 50% tea tree öljy siksi, että täysvahva ei käy iholle laajasti, haju myös vahva. Pesen pois kasvoilta koska kotona on lapsi joka on syli-ikäinen, ja en voi jättää kasvoille yölläkään, jotta sitä ei joudu suuhun käsien kautta vahingossakaan.
Myrkyllistä siis suun kautta! Tajuttomuutta ja hengityskatkoksia sisäisesti otettuna.
Ärsyttää myös silmiä, eli en laita silmien lähelle. Pesen pois myös siksi, että öljyä karkuun lähteneet punkit huuhtoutuisivat pois ja eivät jäisi iholle lisääntymään. Tämä hoitokokeilu on täysin omani, mutta idean sain tähän tästä kokeesta. https://bjo.bmj.com/content/89/11/1468#ref-3
Punkki elää 14-18 päivää, joten minun tulee jatkaa tätä tea treetä vähintään kaksi viikkoa, ehkä kuukausi.
Tilanne kahden viikon jälkeen Elidelillä ja tea treetä 5 päivää.
Ihon tulehduspunoitus hävinnyt, märkäpäät vähentyneet neljäsosaan tai viidesosaan, mutta niitä putkahtelee silloin tällöin lisää. Tea treen aloituksen jälkeen iho on kuivempi eli vaikutus on kuivattava. Ainenkaan ei pahenna tilannetta. Vielä kaksi viikkoa lisää- tai kuusi yhteensä, lekuri kirjoitti kahden kuukauden reseptin eli jatkan vielä jos 1kk ei parane kokonaan tai jos ei suta ollenkaan 1kk niin sitten antibiootit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
APPerustelut tea tree hoidolle. Vähintään 15 minuuttia on siksi, että tuossa ajassa koeputkessa eliö kuoli 100% aineeseen. 50% tea tree öljy siksi, että täysvahva ei käy iholle laajasti, haju myös vahva. Pesen pois kasvoilta koska kotona on lapsi joka on syli-ikäinen, ja en voi jättää kasvoille yölläkään, jotta sitä ei joudu suuhun käsien kautta vahingossakaan.
Punkki elää 14-18 päivää, joten minun tulee jatkaa tätä tea treetä vähintään kaksi viikkoa, ehkä kuukausi.Tilanne kahden viikon jälkeen Elidelillä ja tea treetä 5 päivää.
Ihon tulehduspunoitus hävinnyt, märkäpäät vähentyneet neljäsosaan tai viidesosaan, mutta niitä putkahtelee silloin tällöin lisää. Tea treen aloituksen jälkeen iho on kuivempi eli vaikutus on kuivattava. Ainenkaan ei pahenna tilannetta. Vielä kaksi viikkoa lisää- tai kuusi yhteensä, lekuri kirjoitti kahden kuukauden reseptin eli jatkan vielä jos 1kk ei parane kokonaan tai jos ei suta ollenkaan 1kk niin sitten antibiootit.
Tuon isoimman tulehdusturvotuksen ja punoituksen hävittyä näin millaisessa kunnossa ihoni on. Ihohuokoset on suurentuneet ja niin otsassa kuin nenänpielissä, mutta iho on edelleen paksuuntunut eli ihoni on kuin appelsiinin pinta. Ei kaunista ollenkaan. Kun levitän meikkivoiteen niin tuntuu että tuo epätasaisuus vain korostuu. Iho on myös kirjava poskista, kuin pilkulliset pulisongit kun revin märkäpäitä vuoden verran ja niistä jäi aknearvet. Ehkä ne vaalenevat tulevaisuudessa tai pitää mennä laserin alle.
Menkää ihmiset ajoissa lääkäriin niin ehkä ihonne ei pääse niin pahaksi asti.
Sileä ihoni on mennyttä, mutta en pienen lapsen äitinä vain jaksanut/tajunnut mennä aiemmin, nyt se on vain elettävä eteenpäin tällaisena ja hyväksyttävä asia. Vanhuus ihonmuutoksineen olisi kuitenkin tullut vastaan ennemmin tai myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ei siis ketään av:lla?
Olenko ainoa tätä sairastava keski-ikäinen av:lla, onko täällä kaikki alle 35? Ruusufinni iskee ikähaarukassa 35-50
Mulle se iski alle kolmekymppisenä.
Sain sen hoidettua muutamalla ab-kuurilla ja rozex-voiteella. Antibiootin nimeä en varmasti muista, sillä sitä tarvitsin viimeksi n. 15 v sitten. Joku tetrasykliini se taisi olla.
Pitkään niitä antibiootteja jouduin syömään.
Vaan sillä sain pahimmat oireet pois.
Vähäisempiin oireisiin (=yksittäisiin finneihin) on riittänyt se rozex, jota nykyään onneksi saa ilman reseptiä.
Nykyään olen nelikymppinen ja ruusufinni oireilee vain lievänä punoituksena.
Kipeitä finnejä ei ole näkynyt vuosikausiin.
Ruusufinnin diagnoosi pystyttäisiin tehdä vasta-ainetestillä tämän tutkimuksen mukaan. Eli reagoiko elimistö b. oleronius bakteerin proteiiniin. Tietysti olisi varmaankin kallista. http://eprints.maynoothuniversity.ie/3903/1/Niamh_O%27Reilly_PhD_Thesis…
”Western blotting analysis has confirmed the presence of antibodies that are reactive to B. oleronius proteins (62 and 83 kDa) in the serum and tear fluid of rosacea patients. In a study of individuals with ocular rosacea 66% of patients had reactivity to one or both of the stimulatory proteins in their serum and 68% of controls showed a negative response. Reactivity of patient tear fluid using a rabbit antibody for the 62 kDa protein was detected in 6 individuals who were positive for ocular rosacea. In a study of individuals with erythmatotelangietatic rosacea 92% of patients showed a positive serum response while 100% of controls showed a negative serum response. These results indicate the possible use of Bacillus proteins in the diagnostic detection of rosacea.”
Tuo erythmatotelangietatic ruusufinni on ykkösluokan eli punoitusruusufinni.
B.oleronius on herkkä ruusufinniin käytetyille antibiooteille, niin suun kautta otetuille ja rozex voiteen antibiootille. Mutta antibiootit eivät tapa demodex punkkia. Bacillus oleronius voi olla myös lepomuodossa iholla ja levitä uudelleen punkkien ruuansulatukseen kun ne syövät kuollutta ihosoluja.
”The revival of the B. oleronius population is possible due to the fact that this bacterium, like other members of the Bacillus family, exists in two possible stages: vegetative and endosporic (Szkaradkiewicz et al., 2012). Demodex mites migrate on the surface of the host skin and most probably feed on the sebum components and epithelial cells. ...”
Ja tulehdusreaktio on taas valmis.. eli tämä voisi olla syynä uusiutumiseen. Tietysti pohjalla on myös genetiikka, ja ihon muuttunut rasvakoostumus, joka edesauttaa punkin selviämistä ja lisääntymistä. Eli terveellä iholla ei punkki riehaannu vaan pysyy jollain tapaa kurissa ja elelee harmittomana asukkina useimpien iholla.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/22933353/?i=6&from=/28711190/rela…
Ap tässä.
Elidelin kanssa kasvoni rauhoittuivat, mutta kuitenkin viimeisellä viikolla 1kk kuurista ei enää tapahtunut mitään, vaan näppyjä putkahteli kuitenkin kokoajan, vähemmän tosin. Päätin että en jatka toista kuukautta turhaan, sillä punkit ei kuole elideliin, mikä näkyi siinä että 4! päivän kuluttua ihoni oli taas aivan punainen ja tulehtunut ja pahempi kuin ennen aloitusta. Järkeenkäypää, kun ihossa kuolleet punkit täytyy elimistön käsitellä pois ja tämä oli estetty elidelin kanssa. Elimistöni heittää siis täyshälytyksen päälle ja ylireagoi tulehduksella.
Menin ihotautilääkärille, ja hän määräsi antibioottia ja Soolantraa. Edelleen jätin antibiootin pois koska en halua vatsaongelmia. Soolantra sen sijaan toimii, alkuun tosi hitaasti mutta nyt kahden kuukauden kuluttua kehtaan joskus mennä kauppaan ilman meikkivoidetta. Kävin uudelleen ihotautilääkärillä koska voidetta ei riittänyt koko 3kk kuuriksi ja lekurikin oli sitä mieltä että tulehdus on selkeästi rauhoittunut ilman antibioottiakin.
Soolantraa voi jatkaa uuden 3kk kuurin. ja niin otin myös sen. Elideliin verrattuna Soolantra on helpompi koska sitä levitetään vain kerran päivässä illalla.
Soolantra tappaa demodex punkkeja ja on anti-inflamatorinen. Eli kun ihopunkit vähennetään minimiin tai kokonaan niin tulehdusreaktio vähenee. Ihoni on siis viallinen, koska se ei pysty pitämään punkkeja kurissa, koska 90% väestöstä punkit elelee harmittomana. Lapsilla ei vielä niitä ole koska ihohuokoset ovat pieniä ja rasvan tuotto minimissään. Tarttuvat vanhemmiten.
Tea tree hoito ei onnistunut koska lapseni päiväunet ovat nykyään puoli tuntia, joten meni liian monimutkaiseksi yrittää käyttää ainetta ilman että hän ei saisi ainetta käsiinsä ja iholleen.
Yötä vasten tulee nyt Soolanta.
Nyt mielialani on jo positiivinen, ihoni kunto masensi koska ennen se oli sileä, vain satunnaisia näppyjä. Nyt jäljellä aknearpia ja vielä putkahtelee finnejä, mutta selkeästi vähemmän.
Aknearvet toivottavasti haalenee. ihon epätasaisuudelle ei enää voi mitään.
Olen siinä käsityksessä että hydrokortisonia ei kannata käyttää tähän tautiin koska ohentaa ihoa pidemmän päälle ja iho on jo kovilla muutenkin. Primafukort sisältää myös hydrokortisonia antibiootin lisäksi.
Oletko kokeillut jo kaikkia voiteita, niitä on nykyään monia.