Ruusufinni
Millä aineella fuusufinni talttui ja tuliko takaisin. Itsellä alkamassa elidelkuuri yhden kuukauden ajaksi. Jos se ei auta niinsitten antibiootit.
Eli aikuisiä akneksi luulemani naaman märkäpäät ja punoitus olikin ruusufinni.
Olitteko saaneet helikobakteeritestauksen? Luin että ruusufinniin liittyisi helikobakteeri jotenkin, mutta mitenhän saisi tuon testattua julkisella?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut tuo jotain 10-12 vuotta, olen 44 v ikäinen. Ei tähän mitkään hoidot ole koskaan auttaneet, joten en ole aikoihin sellaisia koittanutkaan. Krooninen sairaus mulla.
Ihon osalta mulla ei tule näppylöitä ollenkaan, pelkkä voimakas punoitus. Sen peitän meikkivoiteella. Ikävämpi on silmäoireet, mulla on aina tautiin liittyvä silmäluomentulehdus, eli luomiin tulee vaihtelevasti ikään kuin vesirakkuloita, jotka sitten hankaavat sarveiskalvoa ja niin on silmä punainen ja ärtynyt.
Löysin tämän sivuston jossa on silmien hoitoon käsikauppatuotteita, itseäni kiinnostaa tuo Cliradex, siinä olisi tea tree öljyn punkkeihin eniten vaikuttava ainesosa Tt40. Siis silmäluomien pesuainetta ja pyyhkeitä löytyisi netistä täytyy tutkia vielä enemmän. Kanadalainen sairaala oli verrannut kahta eri silmäluomipyyhkeitä ja Cliradex oli kai toiminut paremmin.
https://eyelovethesun.com/blogs/dry-eye/top-5-demodex-treatments
Tupakoinnin lopettaminen voi laukaista ruusufinnin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut tuo jotain 10-12 vuotta, olen 44 v ikäinen. Ei tähän mitkään hoidot ole koskaan auttaneet, joten en ole aikoihin sellaisia koittanutkaan. Krooninen sairaus mulla.
Ihon osalta mulla ei tule näppylöitä ollenkaan, pelkkä voimakas punoitus. Sen peitän meikkivoiteella. Ikävämpi on silmäoireet, mulla on aina tautiin liittyvä silmäluomentulehdus, eli luomiin tulee vaihtelevasti ikään kuin vesirakkuloita, jotka sitten hankaavat sarveiskalvoa ja niin on silmä punainen ja ärtynyt.
Löysin tämän sivuston jossa on silmien hoitoon käsikauppatuotteita, itseäni kiinnostaa tuo Cliradex, siinä olisi tea tree öljyn punkkeihin eniten vaikuttava ainesosa Tt40. Siis silmäluomien pesuainetta ja pyyhkeitä löytyisi netistä täytyy tutkia vielä enemmän. Kanadalainen sairaala oli verrannut kahta eri silmäluomipyyhkeitä ja Cliradex oli kai toiminut paremmin.
https://eyelovethesun.com/blogs/dry-eye/top-5-demodex-treatments
Äh, luin huonosti tutkimuksen, eihän se ole kuin vasta meneillään, valmistuu 2019 https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03422146
Tutkimusta oli aiemmin ollut tea tree öljyn vaikuttavuudesta demodex punkin aiheuttamissa silmäluomitulehduksissa ja siitä mikä tea treen vaikuttava aine on. https://bjo.bmj.com/content/89/11/1468
Vierailija kirjoitti:
Tupakoinnin lopettaminen voi laukaista ruusufinnin
Ihan järkeenkäypää, nikotiinia käytetään kasvihuoneissa hyönteismyrkkynä savupommina. Sisäisesti käytettynä nikotiini pitäisi demodex punkin kurissa? Lisäksi tupakassa myös muita myrkkyjä.
Pitäisikö ryhtyä syömää nikotiinipurkkaa vaikka en ole polttanutkaan? Villi teoria.
Olen 26v ja mulla on ruusufinni ollut noin kaksi vuotta. En ole huomannut yhteyttä ruokavalioon tai oikeastaan mihinkään elintapoihin liittyviin asioihin. Voi olla, että puhkeamisaikaan olen elänyt stressaavinta elämänvaihettani, mutta miten stressiäkään voi mitata.
Olen käyttänyt tähän asti Skinorenia kuureina, joka on poistanut hitaasti näppyjä, mutta punoitusta ei kokonaan. Välillä ruusufinni lehahtaa, syytä en tiedä. Voi olla että auringolla on vaikutusta, pyrin käyttämään etenkin kesän aurinkoisina päivinä 50-suojakertoimista rasvaa. Elideliin on resepti, mutta ajattelin kokeilla sitä vasta syksyn pimetessä, koska ihoni kärähtää helposti, enkä haluaisi yhtään kasvattaa syöpäriskiä.
Helokobakteerista en tiedä, nyt vasta kuulin ekaa kertaa tästä mahdollisesta yhteydestä.
Onkohan hormoneilla tähänkin vaikutusta. Minulla ruusufinni oli pahimmillaan 30- 40 ikävuosien aikana. Nyt kun vaihdevuodet on ohi ei ole oireillut juuri ollenkaan.
Itsellä paras apu ruokavaliosta. Vehnä, sokeri ja suklaa pois. Suolasaippua tekee myös hyvää ulkoisesti.
Mulla käytössä rosazol ja soolantra. Etenkin soolantra on auttanut punoitukseen ja näppylöihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen 26v ja mulla on ruusufinni ollut noin kaksi vuotta. En ole huomannut yhteyttä ruokavalioon tai oikeastaan mihinkään elintapoihin liittyviin asioihin. Voi olla, että puhkeamisaikaan olen elänyt stressaavinta elämänvaihettani, mutta miten stressiäkään voi mitata.
Olen käyttänyt tähän asti Skinorenia kuureina, joka on poistanut hitaasti näppyjä, mutta punoitusta ei kokonaan. Välillä ruusufinni lehahtaa, syytä en tiedä. Voi olla että auringolla on vaikutusta, pyrin käyttämään etenkin kesän aurinkoisina päivinä 50-suojakertoimista rasvaa. Elideliin on resepti, mutta ajattelin kokeilla sitä vasta syksyn pimetessä, koska ihoni kärähtää helposti, enkä haluaisi yhtään kasvattaa syöpäriskiä.
Helokobakteerista en tiedä, nyt vasta kuulin ekaa kertaa tästä mahdollisesta yhteydestä.
Helikobakteerista on jossain tutkimuksissa saatu korrelaatio mutta taas jossain ei. Ehkä eniten helikoa on ollut niillä joilla oli näppyä ja märkäpäitä. Tosin molempiin käytetään tetrasykliiniä häätöön eli ehkä samalla kun heliko häädetään hevoskuurilla niin ruusufinni (demodex punkin bakteerit?) paranee samalla.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5556181/
Olen 30 ja kärsinyt ruusufinnistä teini-ikäisestä asti. Tavallinen akne minulle puhkesi 8-vuotiaana... Tämä ruusufinniasia minulle selvisi ihan vasta viime aikoina vahingossa, en ole koskaan tajunnut mennä lääkäriin tulipunaisen naamani kanssa. Minulla on myös silmäoireita, lähinnä kuivuus ja joskus aika harvoin tulee niitä tulehduksia.
Tämä tosiaan ei ole pelkästään keski-ikäisten ongelma.
Voiko yleislääkäri auttaa näissä asioissa vai pitäisikö mennä ihotautilääkärille? Tuntuu vähän oudolta mennä lääkäriin ”vain” ihon takia, vaikka se onkin jo niin kauan vaikuttanut koko elämääni hurjasti...
Täytin juuri 45v ja minulla ruusufinni oireillut 37-vuotiaasta lähtien, välillä enemmän välillä vähemmän. Olen syönyt erinäisiä lääkekuureja, myös Roaccutan-kuurin, käyttänyt lääkevoiteita ym. Ruokavalio ei ole vaikuttanut millään tavalla. Ainoa, joka jollain lailla pitää oireet kurissa (lääkekuuria lukuunottamatta) on Primafucort-voide, jota saa apteekista ilman reseptiä. Laitan sitä joka ilta, vapaapäivinä useasti päivässä. Näin iho pysyy suht koht ookoo-kunnossa.
Sairastin ruusufinnin viime keväänä ja en käynyt lääkärissä, koska tiesin heti, mikä on kyseessä, koska äitini aikoinaan sairasti samaa vaivaa. Hain apteekista rosacea voidetta, jolla vaiva hävisi viikossa. Ei ole tullut takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen 30 ja kärsinyt ruusufinnistä teini-ikäisestä asti. Tavallinen akne minulle puhkesi 8-vuotiaana... Tämä ruusufinniasia minulle selvisi ihan vasta viime aikoina vahingossa, en ole koskaan tajunnut mennä lääkäriin tulipunaisen naamani kanssa. Minulla on myös silmäoireita, lähinnä kuivuus ja joskus aika harvoin tulee niitä tulehduksia.
Voiko yleislääkäri auttaa näissä asioissa vai pitäisikö mennä ihotautilääkärille? Tuntuu vähän oudolta mennä lääkäriin ”vain” ihon takia, vaikka se onkin jo niin kauan vaikuttanut koko elämääni hurjasti...
Kannatta mennä lääkäriin, itse ihmettelin naamani kukintaa vuoden ja nyt kun olen käyttänyt elidel voidetta 5 päivää on märkäpäät vähentyneet merkittävästi. Kuuria vielä jäljellä 3vk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatta mennä lääkäriin, itse ihmettelin naamani kukintaa vuoden ja nyt kun olen käyttänyt elidel voidetta 5 päivää on märkäpäät vähentyneet merkittävästi. Kuuria vielä jäljellä 3vk.
Yleislääkärikin on ihan ok, mutta jos sinulla on silmäoireitakin kannattaa mennä ehkä ihotautilääkärille, heillä on enemmän kokemusta vaivasta ja varmasti enemmän potilaitakin jolla sama vaiva. Minulla nuori yleislääkäri katseli koneelta tietoja ruusufinnistä, ei ihan luottamusta herättävää.
Aiemmin käytin lääkegeeliä ja 50-suojakertoimista ei-kemiallista mineraalisojjavoidetta ja 50-suojakertoimista meikkivoidetta ja aurinkohattuja. Sitten väsyin tuohon kaikkeen ja nykyisin hoidan vain pesemällä aamuin illoin oliiviöljy-marseillesaippualla.
Mulla ainoa mikä on auttanut oikeasti on Roaccutan jota söin muutaman kuukauden pienellä annostuksella. Nyt on soolantra ja elidel joita käytän kylläkin satunnaisesti. Ruusufinni puhkesi kun olin 35-vuotias ja luulen olevan hormonaalista, syön minipillereitä että saisin menkat pysytettyä poissa koska menkkojen aikana iho aina suorastaan räjähti (oli oikeasti hirveä tulehdustila)! Mulla on myös aina tätä ennen ollut todella hyvä, kuulas ja sileä iho joten aika järkytys oli sen yhtäkkinen huonontuminen.
Itseäni vaivaa sama (rosacea). Eli punoitan, koska iho on ohut. Punoitus ei ole tasaista vaan toisessa poskessa on läiskä, samoin otsassa. Eli naama näyttää juopon naamalta vaikken käytä alkoa ollenkaan. Olen pelolla odottanut niitä kuuluisia märkänäppylöitä, mutta toistaiseksi välttynyt. Naisilla sairaus hyvin harvoin leviää nenään.
ison suojakertoimen aurinkovoide on minulle paras apu, sillä minulla tämä näköjään ärtyy auringonvalosta. Ilmeisesti on yksilöllistä, mikä kenenkin naaman punaiseksi saa. Ja monesti tämä katoaa aikanaan yhtä mystisesti ja itsekseen kuin puhkesikin.
Kuulemma ihotautiliääkäri voisi tuhota noita ammottavia pintaverisuonia laserilla. Kosmetologin käyttämä laser on heikkotehoinen eikä anna pysyvää hoitotulosta.
Ihosairaudet ovat mystisiä, kun niiden syitä hyvin harvoin tunnetaan. Tsemppiä kohtalotoverille. Naaman ihmisestä kuitenkin aina näkee ekaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla nuori yleislääkäri katseli koneelta tietoja ruusufinnistä, ei ihan luottamusta herättävää.
Sama! Sain jumalattoman kalliin lääkevoiteen (Mirvaso 3 mg brimonidiini), joka vain pahensi punoitusta. Itse kaivoin jostain netin uumeinsta ohjeen välttää aurinkoa ja olen saanut punoituksen kuriin käyttämällä päivittäin aurinkosuojavoidetta sk 50 meikin alla.
Minä sairastan samaa ja löysin mielenkiintoisen artikkelin ruusufinnin ja Berocan yhteydestä. Aloitin syömään (juomaan) Beroccaa päivittäin ja alle vuoden kuluttua puhkesi ruusufinni. Lääkäri, jolla kävin, ei ollut kuullut tästä yhteydestä. Lopetin Berocan ja vuoden verran meni naama punaisena. Halusin varmistuksen ja aloin uudelleen ottamaan Beroccaa. Ruusufinni aktivoitua aika pian.
Nyt entinen työkaverini koki saman. Beroccaa emme enää käytä.
Kasvoaurinkovoiteita haussa, tiedätkö hyvän?