Myötäelämisen puute ja ajattelun suppeus
Joskus tätä palstaa lukiessa tulee sellainen olo, että ihmisillä ei ole kykyä tai ainakaan halua yrittää asettua toisen ihmisen asemaan ja ymmärtää tämän tunteita ja ajatuksia siitä käsin. Vaikka olisikin eri mieltä toisen kanssa, voi silti hyvinkin ymmärtää, miksi toinen kokee miten kokee. Monella on tasan yksi näkökulma ja kaikki muu on aivan täysin käsittämätöntä ja väärin. Miksi niin harva osaa pohtia asioita monelta eri kantilta? Ei sen oman näkemyksen tai mielipiteen pitäisi estää asioiden laajempaa tarkastelua.
Kommentit (4)
Olen huomannut ihan saman ilmiön varsinkin tällä palstalla. Ehkä ihmiset ovat tavallistakin kärjekkäämpiä ja purkavat omaa pahaa oloaan ja huonommuuttaan tänne, kun sen voi tehdä niin kätevästi anonyymina. Suurin osa on varmaankin kasvokkain ihan järkeviä ja jopa mukavia ihmisiä. Toivon ainakin niin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun tulisi myötäelää?
Niinpä niin. "Miksi minun pitäisi tehdä mitään?" Eipä sitä kai kenenkään ole pakko. Mutta veikkaan, että maailma olisi parempi paikka ihan kaikille, jos jokainen yrittäisi olla vähemmän itsekäs ja enemmän myötätuntoinen. Kultainen sääntö.
Myötäeläminen vaatii jonkin verran vaivannäköä. Ihmiset eivät useimmiten viitsi ajatella yhtään nenäänsä pidemmälle. Surullista mutta totta.