Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetys on perseestä

Ensi-imettäjä
04.08.2018 |

Voi vittu. Ensinnäkin jo Synnytyssalissa sain rintakumin, olen katkera synnärille kun mut tälle kierteelle laittoivat, vihaan tota kapistusta. On yritetty ilman mutta ei vauva saa otetta pienestä nännistä...
vauvan paino laski osastolla yli 10% ja tästä syystä mentiin lisämaidolle. Paino Korjaantui ja päästiin kotiin. Päivä kotiutumisen jälkeen oli painokontrolli neuvolassa, jossa paino oli korjaantunut ihan OK (Se vaadittu minimimäärä), mutta käskivät silti jatkaa lisämaidolla. Kahden viikon ikään mennessä paino oli hienosti yli syntymäpainon. Saimme luvan lopetella lisämaitoja vähentämällä määrää 10ml Jokatoinen vuorokausi. Nyt ensimmäinen vrk ilman lisämaitoja.

Vauva on rinnalla koko ajan kotona ollessa, mutta nukahtaa melkein heti rinnalle päästyäni. Kun irroitan imuotteen, vauva herää itkemään muutaman minuutin päästä. Vaihdan rintaa jatkuvasti, mutta nukahtaa silti melkein heti. Imuotekin taitaa olla liian kapea, lussuttaa vain rintakumin nänniosaa. Nielemisen ääniä en kuule puoliakaan ajasta. Pissavaippoja tulee kymmenisen/vrk, eilen tuli ensimmäinen kakka viikkoon, mutta ei juurikaan näyttänyt maha vauvaa vaivaavan.
Kun vauva on hereillä ja tyytyväinen voi olla tuntejakin pirteänä hereillä. Autoon ja vaunuihin nukahtaa hyvin ja nukkuu parikin tuntia kun ollaan liikenteessä, mutta kotona päiväunet on kymmenissä minuuteissa.

Olen herättänyt vauvan syömään kolmelta yöllä, jolloin on nukkunut 5 tuntia syömättä, nukkuisi varmastikkin aamukuuteen ilman herätystä. Herää siis aamukuudelta itse.

Olen niin ärsyyntynyt, stressaantunut, ahdistunut tästä tilanteesta, että haluaisin siirtyä pulloon ja korvikkeeseen. Googletan kokoajan imetykseen liittyviä asioita... Neuvola on ensi viikon alussa.
Mielipiteitä/vinkkejä??? Äiti on henkisesti ihan finaalissa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi sai alkunsa hedelmöityshoidoilla ja raskausaikana oli komplikaatioita. Tietysti tää imetyskään ei suju. Kaikki meillä menee ihan perseelleen :’(

Ap

Vierailija
2/22 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

JSS?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JSS?

????

Ap

Vierailija
4/22 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda pullolle. Itse korvikkeella lapseni olen ruokkinut ja terve ja potra tyttö on. Nykykorvikkeet on loistavia. Arlan luomulle ääni ja mam anti colic pulloille.

Vierailija
5/22 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda pullolle. Itse korvikkeella lapseni olen ruokkinut ja terve ja potra tyttö on. Nykykorvikkeet on loistavia. Arlan luomulle ääni ja mam anti colic pulloille.

Mieluusti, mutta pelkään että painostavat neuvolassa jatkamaan imetystä. Ja toisekseen pelottaa että vauvan paino onkin noussut hyvin ja sen takia mun on ”pakko” jatkaa tätä paskaa. :( outo on stressaantuneen mieli

Ap

Vierailija
6/22 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalilta kuulostaa. Meillä oli ekat kuukaudet tuollaista. Voithan kokeilla tuttia ja siirtyä korvikkeeseen, jos et jaksa imetystä. Ei se imetys mitään helppoa ole, eikä korvike huono ratkaisu.

Vierailija
7/22 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo kuulostaa ihan tyytyväiseltä vauvalta. Onko esikoisesi? Mitä jos koittaisit luopua rintakumista? Itsellänikin oli pienet nännit,mutta kyllä se vauva jossain vaiheessa nappasi kunnolla kiinni,ja siitä ne sitten venyivät. Jäi vähän epäselväksi,mikä sinua stressaa.

Vierailija
8/22 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluusti, mutta pelkään että painostavat neuvolassa jatkamaan imetystä. Ja toisekseen pelottaa että vauvan paino onkin noussut hyvin ja sen takia mun on ”pakko” jatkaa tätä paskaa. :( outo on stressaantuneen mieli

Ap

Turha valittaa, jos ei vinkit kelpaa etkä edes halua asialle mitään tehdä. Se on nyt sun päätös, ei kenenkään muun!

Vierailija
9/22 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo,että vauva luputtaa tissiä puoliunessa,voi olla maidon tilaamista. Joskus imetysmaratonit kestävät useita tunteja. Eli voiko olla kyseessä ns. tiheän imun kausi? tsemppiä

Vierailija
10/22 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä imetin vauvaamme kirjaimellisesti 24/7 ensimmäiset 6 viikkoa. Peestähän se oli ja todella rankkaa, mutta minkäs teet, kun oli pakko. Sellaisia ne vauvat ovat. Sitten kun alkaa kiinnostaa muu maailma enemmän ja lapsesta tulee tehokkaampi imijä, ei tarvitse enää koko aikaa imettää.

Vierailija
11/22 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaannu neuvolan vuoksi. Olen joskus ajatellut,että monet äidit voisivat paremmin ilman neuvolan "kyttäämisiä",koska sille ne varsinkin ensikertalaisista tuntuvat. Kuulostaa ihanalle vauvalle,joka voi hyvin ja kasvaa ja nukkuu hyvin. Kannattaa mainita neuvolassa,jos nuo käynnit tai muu ahdistaa. He ovat sinua varten,etkä sinä heitä.

Vierailija
12/22 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo kuulostaa ihan tyytyväiseltä vauvalta. Onko esikoisesi? Mitä jos koittaisit luopua rintakumista? Itsellänikin oli pienet nännit,mutta kyllä se vauva jossain vaiheessa nappasi kunnolla kiinni,ja siitä ne sitten venyivät. Jäi vähän epäselväksi,mikä sinua stressaa.

Imetyksessä pitää ottaa äidinkin jaksaminen huomioon eikä vain vauvan tyytyväisyys.

Vierailija
13/22 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirry suosiolla pulloruokintaan, mitä turhaan rääkkäät itseäsi (ja vauvaa). Vauva on omaakin maitoa kuitenkin jo saanut, se riittää.

Vierailija
14/22 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain vinkin vähän kutitella korvan takaa tai leuan alta, ettei vallan nukahda. Rintakumista kannattaa yrittää eroon ensin vaikka käsin auttamalla nänniä sopivaksi tarttua.

Mullakin oli sama ongelma, mutta rinnat ”korjaantuivat” imetykseen soveltuvammaksi melko nopeasti. Aloin pitääkin hommasta ajan kanssa, kun vauva vähän kasvoi. Alku oli kyllä tuskaista ja itkukin pääsi kerran jos toisenkin. Tsemppiä! (Olet silti aivan yhtä hyvä äiti, vaikka korvikkeeseen päättäisit siirtyä)

Vierailija
15/22 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on selvää. Ei kukaan pakota imettämään. Siksi kysyinkin,mikä stressaa.

Vierailija
16/22 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luputtaminen ei ole mitään tilaamista.

Oletko kokeillut erilaisia imetysasentoja? Isojen tyynyjen avulla voit tukea vauvan hyvään asentoon. Kokeile sellaista asentoa, että rinta saa riippua alaspäin niin se tyhjenee tehokkaammin. Jos vauvasi on tyynyillä tuettuna vieressäsi, pystyt paremmin ohjaamaan imuotetta. Oikea ei ole sellainen että vain nänni on vauvan suussa, vaan myös iso osa nännipihaa. Jos rinnan iho pysyy ehjänä, rintakumi on ihan turha. Jos vauva imee sen "läpi", ei se edes stimuloi rintoja niin kuin nyt tarvitsisi. 

Jos vauva kastelee kymmenen vaippaa päivässä ja paino nousee, hän saa tarpeeksi nestettä. 

Vierailija
17/22 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltähän se, imetysuskonto, on. Käske ukon viedä vauva neuvolaan.

Vierailija
18/22 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille. Kaikki on niin uutta ja sitä tuppaa stressaamaan kaikkea.

Vierailija
19/22 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oispa minunkin imetys ollut yhtä helppoa kuin ap:n.

Vierailija
20/22 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös liittyä imetyksen tuki sivulle facebookissa. Jos liityt niin lue ohjeet guolella ja kysy VAIN itun tukiäideiltä. Jos kysyt yleisesti niin joudut haaskalauman kohteeksi ja jos edet mainitset että harkitset korviketta ne nokkii sut kuoliaaksi.