Saimme kutsun häiden rääppiäisiin, mitä ihmettä?
Miehen työtoveri lähetti kutsun häiden rääppiäisiin. En ole koskaan törmännyt vastaavaan? Häät pidetään siis lauantaina ja meidät kutsuttiin sunnuntaiksi syömään jäljelle jäänyt ruoka. Häät ovat ensi viikolla ja kutsu tuli tänään.
Menisittekö?
Meidän mielestä vaikuttaa aika tökeröltä. En ole koskaan kuullutkaan että kutsuttaisiin syömään, mutta vasta suuren päivän jälkeen?! Miksi kutsua lainkaan?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Mistä hääpari tietää ennakkoon, että ruokaa jää yli?
Työkaverit ovat tuoneet töihin ylijääneitä kakkuja perhejuhliensa jälkeen.
Jos on kokemusta juhlien järjestämisestä ja on huomannut, että tarjottavia jää aina. Meiltäkin jäi hirveästi ruokaa ja etenkin herkkuja, vaikka oli pienet häät ja vaatimaton budjetti. Ja ovathan he ehkä varanneet varmuuden vuoksi jotain "uuttakin" tarjottavaa siltä varalta, että juhlista jää odotettua vähemmän yli.
Meillä pidettiin hautajaisten jälkeen oman perheen kesken rääppiäiset, oli oikein hauskaa. Suurten synttäreiden jälkeen pidettiin meillä naapureille rääppijäiset oli oikein kivaa. Häät on usein vähän tylsiä, pelkkää odottelua ja janoa. Menisin rääppiäisiin mielelläni, ottaisin omat juomat. Älkää ain niin pönöttäkö, pitää ottaa ilo irti aina välillä.
Maailmassa on tasan kaksi asiaa, joista ei voi kieltäytyä; ensimmäinen on ilmainen ruoka ja toinen ilmainen viina! Eli todellakin menisin. Mitään lahjoja en toki veisi saati siivousapuna toimisi :D
Jos kutsu on tullut työpaikan whatsapp-ryhmään, niin onkohan se edes avecillinen kutsu?
Kunnon suomijurottajia tässä ketjussa. Ne vaan haluaa että tullaan siivoamaan ja vatsataudinkin ruuasta saa. Hohhoijaa, rentoutukaa hieman. Kivahan se on kokoontua viettämään aikaa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsu on tullut työpaikan whatsapp-ryhmään, niin onkohan se edes avecillinen kutsu?
Kyllä siinä oli että vaimot/kihlattu/tyttöystävän tervetulleita mukaan.
Mutta en kyllä kehtaa mennä. Ei mieskään. Muut rääppiäiset ymmärrän,mutta häät ei mun mielestä ole perhejuhla, jonka jälkeen kutsutaan tutut syömään jämät.
Aapee
Ehkä kutsu oli huonosti muotoiltu. Minusta on ihan kiva idea, että häiden jälkeen voi ottaa rennosti, seurustella ja syödä juhlista jääneitä ruokia. Häät on usein (ei aina) aika stressaava pönötysjuhla, jossa pitää ottaa huomioon kaiken maailman etikettikotkotukset, aikataulutukset sun muut. Paikalla voi olla iso lauma sukulaisia, joita on pitänyt periaatteesta kutsua, vaikka näiden kanssa ei olle tekemisissä juurikaan. Vieraiden kanssa ei ehdi oikeasti jutella, eikä hääpari pysty rentoutumaan missään vaiheessa täysin.
Miksi ei sitten seuraavana päivänä pitäisi kivaa illanistumista, kun kerran ruokaa on jo? Nuo rääppiäiset voi hyvinkin olla se mukava tilaisuus, jossa voi olla rennosti sellaisten ihmisten seurassa, joiden kanssa oikeasti viihtyy. En loukkaantuisi.
Mielestäni tällaiset rääppiäiset soveltuvat esim. sukujuhlien jälkeen ystäville- ja kavereille järjestettäväksi. Silloin en yhtään ihmettele, että rääppiäiset ovat hauskemmat kuin itse juhla. Mutta hääjuhlan seuraavana päivänä muutamalle miehen työkaverile ja näiden puolisolle järjestettävät rääppiäiset kuulostavat enemmänkin vaivaannuttavalta ajatukselta.
Voisi kuvitella, että seuraavana päivänä häiden jälkeen, on kaiken sen stressin ja jännityksen jälkeen aika väsynyt. Mieli on varmasti aika vahvasti vielä häissä ja kenties hääpaikan siivouskin on vielä kesken. Tuntuisi todella omituiselta olla vastaanottamassa juhlapaikalla seuraavana päivänä miehen työkavereita puolisoineen. Jos näillä vierailla on yhtään käytöstapoja niin varmasti kyselisivät häistä ja kenties pyytäisivät joitakin kuviakin näytille. Mielestäni tämä kuulostaa melkeinpä jo intiimimmältä kuin, että nämä työkaverit olisivat olleet itse hääjuhlassa mukana. Jollei häitä halua jakaa työkavereille niin miksi seuraavana päivänä itse juhlapaikalla haluaisi käydä itse hääjuhlaa näiden ihmisten kanssa läpi.
Kyllä mä menisin rääppiäisiin. Voisin jonkun pienen viemisen esim. noin 10 euron viinipullon. Hauskempaa siellä rääppisissä on kuin häissä ainakin omasta mielestäni.
Rääppiäisiä on monenlaisia.
Näihin en menisi. En edes vastaisi viestiin.
Kyllä syötävää aina varattava niin paljon ettei lopu.
Aina jää yli ja pidetään rääppiäiset.
Rento meininki eikä mitään juhla-asuja.
On kyllä MOUKKAMAISTA. EI herrantähden, ei, en menisi. Kyllä minua syvästi tuollainen KUTSU loukkaa. En tiedä, miten pääsen tästä yli. Pahoitin mieleni syvästi.
Provohan tämä. Rääppiäiset ehdottomasti niille, joita haluaa nähdä seuraavana päivänä, läheiset, joiden kanssa voi ottaa rennosti. Ja saavat kyllä auttaa siivouksessakin, jotain sitä pitää tehdä ruokansa eteen.
Jos olisi rääppiäiset työporukalle ja huh huh heidän siipoilleen niin todella hyvin on organisoitu juhlapaikan siivous ja luovutus. Sekä mahdottoman joviaali hääpari kun ajattelee työkavereita JA heidän puolisoitaan.
Tämä aloitus on hyvä muistutus, että älä kutsu ketään ihmisiä, joita et tunne koska he saattavat olla negatiivisia valittajia ja ettei kannata kutsua ihmisiä, joiden tiedät olevan negatiivisia valittajia. Jos ei ole ihan pakko niin jätä avecit, tai ainakin oudot avecit veke, iso riski kuten aloituksesta voi lukea.
Mitä ne muut työtoverit on vastannut siellä viestiketjussa? Onko ne menossa? Oletan, että muutkaan työporukassa ole saaneet kutsua itse häihin.
Kaikesta sitä mielensä ihminen voikin mielensä pahoittaa. Kyllä itselle ainakin rääppiäiset ovat olleet melko normaali juhlan jälkeinen tapahtuma. Ei sinne kai mitään lahjoja tarvitse viedä. Joillekinlasten synttäreiden tsi rippijuhlien rääppiäisiin jonkin pienen lahjan olen vienyt. Rääppiäiset ovat vain hyvä tapa päästä ylimäärisestä ruuasta eroon ilman, että isäntäväen tarvitsee samaa ruokaa syödä seuraavat kaksi viikkoa. Eikä tarvitse heittää ruokaa pois.
Itse toin omien häideni ylijäämäruoat töihin ”rääppiäisiksi”. Kuinkskohsn moni loukkantui, kun eivät saaneet kutsua häihin? Muutamat saivat ja olivatkin häissä. Ei tullut mieleenkään, että joku työkaveri tai hänen puolisonsa asiasta hermostuisi.
Vierailija kirjoitti:
Itse toin omien häideni ylijäämäruoat töihin ”rääppiäisiksi”. Kuinkskohsn moni loukkantui, kun eivät saaneet kutsua häihin? Muutamat saivat ja olivatkin häissä. Ei tullut mieleenkään, että joku työkaveri tai hänen puolisonsa asiasta hermostuisi.
Noin on meidänkin työpaikalla välillä tehty ja se on mielestäni ok.
Sen sijaan hääjuhla a ja b on lähinnä outo.
Jos et tunne olevasi läheinen näiden työkavereiden kanssa niin miksi heidät pitäisi millään tavalla ylipäätään liittää häihinne. Miksi sun pitäisi hääpaikalle seuraavana päivänä saada kutsua nämä ei-läheidet työkäverit, jotka varmasti kyselivät häistänne. Eikö senkin ajan voisi paremmin käyttää niiden läheisten kanssa ja tarjota vaikka näille siivoamisessa auttaneille loput ruuat.