Mikä koirarotu olisi sopiva, kun haluaa keskikokoisen, terveen (luusto, silmät...) ja hyvähermorakenteisen koiran harrastuskoiraksi?
Ja kun kokemusta koirista ja muutaman lajin harrastamisesta jo jonkin verran on. Koira, jolla olisi sopivasti moottoria, ei liikaa (bortsut?) mutta ei liian vähänkään tavoitteellista harrastamista ajatellen. Ja toisaalta ei liikaa vahtiviettiä. Monessa rodussa varmasti paljonkin yksilöllistä vaihtelua, ja vanhempien ja sukutaulun tuntemus olennaista, tiedän.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Pitbull
Ruma egonjatkekoira
Tinkisin tuosta koosta vähän...Jack Russell:ssa on kaikki hienot koiran ominaisuudet pienessä paketissa. Muistuttaa koiraroduista jopa eniten kissaa, kun joku täällä kissaakin ehdotti... J R rakastaa harrastamista.
Kiitos vastauksista! Vesikoira ja villakoira ei ikävä kyllä oikein innosta ulkonäkönsä vuoksi , vaikka olisivatkin hyviä harrastuskoiria ja monet ominaisuuksista tosi passeleita. Etsin koiraa tokoon, rally-tokoon ja mahdollisesti agilityyn. Myös esim. (metsä)jälki kiinnostaisi, mutta nuo edellämainitut enemmän. Olin ajatellut paimenkoiraa itselleni, mutta nyt tuntuukin, ettei oikein sopivaa rotua löydykään, tai en tiedä roduista tarpeeksi. ap
Tanskalaiset-ruotsalainen pihakoira
Naapurin koira on paras koira, voi ulkoiluttaa ja hoitaa jos haluaa. Minun bestikseni hankki ison koiran , se haisee ja on villi. Tykkää vaan nylkyttää minua, halua aina olla keskipiste ja istua meidän keskellä sohvalla. Vähitellen on ystävyys hiipunut.Olkoot koiriensa onnellisia. Maalla isokin koira menee mukavasti ulos ja sisään itse. Ei kiitos kaupungissa.
Yksi terveimmistä, alkukantaisimmista, helppohoitoisimmista ja oppivaisimmista on länsigöötanmaanpystykorva.
Sheltti (shetlanninlammaskoira) on aika ihanteellinen keskikokoinen harrastuskoira, helppo kouluttaa, iloinen ja lempeä luonne
Voit jättää huomiotta suurimman osan suosituksista, jos olet todella kiinnostunut tavoitteellisesta harrastamisesta. FCI1-ryhmästä lähtisin etsimään sopivaa rotua. Bortsu, kelpie ja kenties aussi voisi olla toiveidesi mukaisia. Tosin ausseilla esiintyy vahtiviettiä enemmän kuin bc:llä tai kelpiellä. Ainoa ei-paimen, jota voisin suositella, on novascotiannoutaja. Jos koosta on valmis tinkimään niin hyvin valikoitu sheltti on loistava harrastuskoira.
Kokeile Kennelliiton hankikoira.fi rotutestiä. Itse pitäydyn terriereissä, mutta jos vaihtoa miettisin, niin villakoira (pieni tai kk), pihis tai papillon. En oikein innostu espanjanvesikoirista vaikka moni tykkääkin. Paimenkoirat ovat minulle liian isoja ja vaativia matkustamiseen ja kaupunkiin.
Walesinspringerspanieli; terverakenteinen, lapsirakas, keskikokoinen,liikunnallinen, miellyttämishaluinen, mutta välillä itsepäinen:) Soveltuu esim juoksukaveriksi, tokoon, agilityyn ja käytetään myös metsästyskoirana. Englanninsprungerspanieli on hyvin samantyyppinen rotu, mutta siitä ei omakohtaista kokemusta.
Sheltti olisi kyllä mainio, ehkä siihen vielä päädynkin, ellen löydä vähän suurempikokoisempaa sopivaa rotua. Millaisia colliet (pk/sk) ovat? Riittääkö moottori harrastamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Sheltti olisi kyllä mainio, ehkä siihen vielä päädynkin, ellen löydä vähän suurempikokoisempaa sopivaa rotua. Millaisia colliet (pk/sk) ovat? Riittääkö moottori harrastamiseen?
Suurimmalla osalla ei. Niissäkin on hyviä koiria ja kyllähän huonommallakin moottorilla porskuttaa esim. rallyssa. Mutta mitään harrastustykkejä ne ei pääasiassa ole. Nahkoilla yleensä himpun verran parempi moottori kuin pehkoilla.
Käsittääkseni kelpiet ovat aika vaativia, kuten bortsutkin - en tiedä, pystynkö vastaamaan niiden tekemisen tarpeeseen riittävästi ja riittääkö taidot esim. poiskitkemään pakkomielteistä paimennustaipumusta, jos sellaista ilmenee - olen kuullut "kauhutarinoita" lentokoneiden ajovaloja yms. paimentavista koirista. Aussiessa mietityttää vartioimisvietti ja mahdollinen terävyys, handlaanko niiden kanssa. Varmastikin näissä roduissa on suuri kirjo koiria erilaisilla hermorakenteilla, mutta jos minä en osaa valita sopivaa kasvattajaa enkä minä tai kasvattaja osaa valita sopivaa pentua, arki voi muodostua raskaaksi koiran kanssa? Kun sitä kuitenkin suurin osa ajasta on, vaikka viikottain harrastettaisiinkin jotain. Novascotiannoutaja ja springeri ovat nekin olleet harkinnassa, mutta en ole niistäkään ihan varma. Pitää perehtyä rotuihin lisää, kyllä tämä ihan työstä näyttää käyvän :) Ap
Pitbull