Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

25-vuotias ei osaa enää edes käyä kaupassa! (linkki tutkimukseen)

Vierailija
04.08.2018 |

https://yle.fi/uutiset/3-7450158

Ja samaan aikaan bisnesmaailma haluaa töihin ainoastaan näitä "diginatiiveja". Jotka sitten eivät todellakaan osaa muuta kuin selta Instagramia ja vastaaottaa dikkikuvia snäpissä.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse varmaankin kantiksista koska muutenhan asiasta olisi mainittu?

Vierailija
2/25 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen visusti sitä mieltä että some, älyluurit ja tekstarit ovat taannuttaneet kokonaisen sukupolven imbesillin tasolle. Naurattaa nykyisin kun moni ihminen zombiena selaa jotain instaa, twitteriä ja höhöttää idioottimaisesti sirkushuveille. Tällaiselle itseni kaltaiselle aidolle individualistiselle ajattelijalle nykyinen meno on täyttä murhaa. Surettaa katsoa tätä nykyajan rappiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se. Pääasia että oppii lopulta.

Vierailija
4/25 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen visusti sitä mieltä että some, älyluurit ja tekstarit ovat taannuttaneet kokonaisen sukupolven imbesillin tasolle. Naurattaa nykyisin kun moni ihminen zombiena selaa jotain instaa, twitteriä ja höhöttää idioottimaisesti sirkushuveille. Tällaiselle itseni kaltaiselle aidolle individualistiselle ajattelijalle nykyinen meno on täyttä murhaa. Surettaa katsoa tätä nykyajan rappiota.

Jos olisit tuota mieltä, et käyttäisi tätä yhtä Suomen suosituinta keskustelupalstaakaan eli vauvafoorumia. olet yhtä taantunut imbesilli kuin kaikki muut :)

Vierailija
5/25 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperheen parikymppinen tytär muutti opiskelupaikkakunnalle. Olin kylässä tuttavani luonna, kun tyttärensä soitti ja kyseli neuvoja miten pestään pyykkiä. Siis lapsi parka on kasvanut kotona aikuiseksi niin että ei ole tarvinnut kertaakaan pestä itse pyykkiä. Kyllä meillä vaan on lapset osanneet käyttää pyykkikonetta.

Vierailija
6/25 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tässä puhutaan ennemmin niistä nuorista, jotka ovat saaneet elämään vähän heikommat lähtökohdat ja joilla on päihde- ja mielenterveysongelmia. Suurin osa nuorista kuitenkin osaa käydä kaupassa, hoitaa asioita ja tienata elantonsa.

Vierailija
7/25 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä artikkeli kertoo syrjäytyneistä yms. Joillakin nettifoorumeilla kaupassa käyminen on yleinen aihe, koska on sosiaalisia pelkoja yms.

Vierailija
8/25 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös siitä jo ole uutisoitu, että keskimääräinen älykkyysosamäärä on monin paikoin kääntynyt laskuun. Myös pohjoismaissa. 

Moni ajattelee, ettei tässä mitään hätää ole. Mutta yllättävän pienikin pudotus johtaa melkoiseen degeneraatioon. Muutaman pimeimmänAfrikan maan keskimääräisellä äo:lla esimerkiksi on jo vaikeuksia sitoa kengännauhoja. Silti heidät luetaan siellä (ja poliittisen korrektiuden vuoksi myös täällä) ns. normaaleiksi ihmisiksi. 

Vierailija
9/25 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Briteissä kouluihin halutaan digitaaliset kellot koska ylioppilaskirjoituksia vastaavissa kokeissa opiskelijat eivät osaa katsoa kellonaikaa seinäkellosta itse eikä kännyköitä saa käyttää.

Vierailija
10/25 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanen huomauttaa erään asian, mitä ei ole ehkä huomattu, teknologiann lisääntymisen. Pesukoneen käyttöliittymä voi olla monimutkainen käyttää ja tuotteet suunnitellaan nykyään tahallisestikin sellaisiksi, että ne saa helposti rikottua.

Koulussa ehkä pitäisi opetella perusteknologian käyttöä ja sanavarastoa

Vierailija
11/25 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Vierailija
12/25 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂

Vierailija
13/25 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Exäni n. 10 -vuotta sitten (ei ollut älyluureja, somekin oli lapsenkengissä) ei osannut laisinkaan kaupassakäyntiä tai rahankäyttöä. Oli siis parikymppinen tuolloin.

Esimerkiksi kun sai 70€, niin osti niillä tupakkaa, alkoholia, sokerimehuja, karkkia, pakasteesta valkosipulipatonkeja, pussin eineslihapullia jne.

Mitään järjellistä ruokaa niistä ei olisi saanut edes päiväksi.

Vierailija
14/25 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toinen lapsi on sellainen ettei pakollakaan saa opettelemaan asioita, sosiaalisia pelkoja on ja masennusta tosin ja lääkityskin siihen.

Toinen taas laittaa ruokaa ja siivoaa ja osaa tehdä asioita vaikka on nuorempi.

Kotona laitetaan ruokaa ja leivotaan leipää myöten kaikkea, mutta minkäs teet kun ei nuorta saa tekemään mitään.

Makaronilaatikkoa tosin en itsekään ole koskaan "osannut tehdä" enkä tee ;D

Vierailija
15/25 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

#

Vierailija
16/25 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla mahdollista? Itse muutin 15-vuotiaana omilleni opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, ja siitä lähtien olen itse tehnyt ruokani ja tehnyt muut kotityöt. Nyt kun muistelen, niin aina on ollut niitä nuoria, jotka eivät niin innoissaan ruokaa tehneet tai siivonneet, mutta kyllä kaikki kaupassa osasivat käydä. Joskus parikymppisenä kävin treffeillä miehen kanssa, joka ei koskaan tehnyt ruokaa, vaan söi vain noutoruokaa tai muuta nopeasti valmistettavaa. Oma avomieheni on samaa maata kanssani: jaamme kotityöt ja teemme aina ruokamme itse, onpa hän muutaman kerran osallistunut leivontaan kanssani tai tehnyt pyynnöstäni minulle synttärikakkuja.

Kyse voi hyvinkin olla kasvatuksesta, mutta myös mahdollisissa mielenterveyden häiriöissä.

N23

Vierailija
17/25 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenvanhaan oli ihan tavallista että mies ei osannut näitä juttuja, koska lapsuudenkodissa äiti hoiti ne ja siitä sitten suoraan tyttöystävän huomaan. 

Ei esim. isäni koskaan mitään pesukonetta osannut käyttää. Kaupassakaan tuskin montaa kertaa kävi itse. 

Vierailija
18/25 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikös siitä jo ole uutisoitu, että keskimääräinen älykkyysosamäärä on monin paikoin kääntynyt laskuun. Myös pohjoismaissa. 

Moni ajattelee, ettei tässä mitään hätää ole. Mutta yllättävän pienikin pudotus johtaa melkoiseen degeneraatioon. Muutaman pimeimmänAfrikan maan keskimääräisellä äo:lla esimerkiksi on jo vaikeuksia sitoa kengännauhoja. Silti heidät luetaan siellä (ja poliittisen korrektiuden vuoksi myös täällä) ns. normaaleiksi ihmisiksi. 

Mitä nämä mainitsemasi Afrikan maat ovat?

Vierailija
19/25 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenvanhaan oli ihan tavallista että mies ei osannut näitä juttuja, koska lapsuudenkodissa äiti hoiti ne ja siitä sitten suoraan tyttöystävän huomaan. 

Ei esim. isäni koskaan mitään pesukonetta osannut käyttää. Kaupassakaan tuskin montaa kertaa kävi itse. 

Milloinkohan kaupassa käynnistä tuli ns. naisten homma? Olen 56 v, ja molempien isovanhempieni luona kaupassa kävi nimenomaan mies.

Se olikin silloin ymmärrettävää, koska ei ollut autoa, matkaa oli 5-10 km, mikä kuljettiin jalan joko osittain tai kokonaan. Lisäksi kotona oli iso lapsilauma, joten oli miehelle helpompi lähteä kauppaan kuin hoitaa muksuja. Kauppaostoksiakin oli paljon, ja ne painoivat sen mukaisesti.

Myöhemmin tulivat kauppa-autot ja lapset muuttivat maailmalle, mutta kaupassa käynti pysyi miesten hommana.

Vierailija
20/25 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouvola on Kouvola, eikä osaa Suomen nuorista koskevaa ongelmaa saisi yleistää koskemaan kaikkia nuoria. Itse kun käyn kaupassa, niin noin 60% näkemistäni asiakkaista on 20-30 vuotiaita. Toisaalta asunkin Jyväskylässä joka on opiskelijakaupunki. Yhä harvemmin kuitenkin ruokakaupassa näkee vanhoja ikäihmisiä., mikä puolestaan huolettaa minua. Kuka ostaa heille ruuat?

T. 22v mies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme