Ei voi kuin ihmetellä mallia ja tapoja joita jotkut vanhemmat näyttävät ja opettavat lapsilleen... :(
Sisään tullaan hattu (lippis tietysti) päässä, ja jopa ruokapöytään istutaan päähinettä riisumatta. Olkoonkin, että tänään näkemässäni tapauksessa oli kyse " vain" hampurilaisravintolasta, mutta kyllä minusta silti hattu kuuluu riisua viimeistään pöytään istuttaessa, mutta mieluummin toki jo heti ovesta astuttaessa. Siinä sitten istutaan isä ja pojat rivissä lipat tanassa. :/
Samainen perhe pakkautui pihassa viisine lapsineen henkilöautoon, jossa ei taatusti ole turvavöitä koko porukalle, saati asianmukaisia turvaistuimia pienimmille matkustajille. Kumma hinku vanhemmilla saada lapsensa hengiltä... Kun eihän MEILLE nyt mitään voi sattua.
Ei liene kovin vikaan arvattu, jos väitän, että kuvaamanilaisten perheiden lapset ovat niitä, jotka ilmaantuvat kevätjuhliin ja serkun konfirmaatioon farkut ja lenkkarit jalassa...
Tästäkin varmaan joku älähtää, että hanki oma elämä äläkä puutu toisten asioihin. No, minulla kyllä on elämä, ja meidän elämässämme miehet ja pojat eivät syö hattu päässä ja lapset matkustavat autossa turvaistuimissa... ;)
Kommentit (37)
" Pian olen yksin tapoineni"
Hyviin käytöstapoihin ei kuulu moinen yleistäminen ;)
sä olet säälittävä. Yksinkertaisesti.
Itse olen ilmeisesti huomaamatta saanut hyvän kotikasvatuksen, meillä kaksivuotias ei istu hattu päässä mäkkärissä, lisäksi hän osaa kiittää ja ennenkaikkea pyytää anteeksi! Uskon toistoon ja hyvään esimerkkiin.. -Kapiaisen kakara, ja iloinen siitä-
yksin periaatteinemme. En toki väitä, että ne, jotka eivät opeta hatutta syömistä eivät opeta MITÄÄN tapoja, vaan kerroin vain havainnoistani erilaisten tapakasvatukseen liittyvien asioiden suhteen. En väittänyt, että hattu päässä syövät mekastavat kansallislaulujen aikana, enkä sitäkään, että kaikki hattu päässä syövät kuljettavat lastaan autossa ilman asianmukaisia turvavarusteita. Kunhan kerroin, minkälaisiin asioihin MINÄ kiinnitän tapakasvatuksessa huomiota, ja minkälaisia asioita huomaan useiden muiden jättävän huomiotta.
Varmasti myös hattu päässä syövillä jne. on hyviäkin tapoja, en toki heitä tuomitse täysin huonoiksi vanhemmiksi. Ihmettelenpä vaan, että tuo tapa on niinkin tuntematon tai ainakin vähän noudatettu, kun itselleni se on ollut pienestä asti ihan selvä asia.
Morre:
Vierailija:
sä olet säälittävä. Yksinkertaisesti.
Morre:
Et ole yksi AP,
" kapiaisen kakarana" ilmaisin jo aiemmin, että koen tärkeänä sen, että poikalapset riisuvat päähineensä sisätiloihin tullesaan. Koin sen tärkeänä jo ennen omia lapsia, kuten myös kauniit pöytätavat, vanhusten kohteliaan puhuttelun yms.. Nämä ovat vaan valitettavasti niitä taitoja, joita me opimme esimerkistä.. mitä isot edellä...
Kiva kuulla, etten ihan sentään lajini viimeinen ole. :)
Ap.
ja uskon että siiitä on ollut apua monessa asiassa tässä kovassa maailmassa.. Ja kuinka moni voi sanoa olevansa " merkonomin, rekkamiehen , talonmiehen tms. kakara, kuulostamatta typerältä? kaikkea hyvää !!
-KK-
kuinka moni oikeasti uskotelee itsellensä lapsensa olevan hyvätapainen? Tämä on oikeasti iso asia, ja parannettavaa on , aloitetaanko vaikka siitä kiitos-sanasta?
...
eihän kohteliaisuus ole muotia 2000-luvulla vaan röyhkeys
Mä olen kanssa ihmetellyt, monethan istuvat kahviloissakin takitkin päällä. Jos ei tavat kiinnosta, niin luulisi että tulisi kuuma jos istuu untuvatakki päällä kahvilassa vartinkin. Eikä ole ihme, että lapset kitisevät, kun ulkovaatteet päällä syövät, pienilläkin kun tulee hiki.
Toinen ihan käsittämätön tapojen puute on kun yrittää lastenvaunujen kanssa kulkea ovissa. Kestän vielä sen, että ihmiset eivät avaa ovia toisille, mutta kun itse yritän äheltää ovea auki ja vaunuja sisään, niin aina joku kärkäs siitä välistä kulkee.
Kolmas ihan käsittämättömyys on se, että monet jäävät hissistä tai liukuportaista tullessa pällistelemään eteen, jolloin takanatulevat eivät pääse kulkemaan.
Neljäs käsittämättömyys on se, että ihmiset jättävät kaupoissa ostoskärryt niin, että tukkivat kulun.
hyvin poikalapsi mennä siisteissä ja puhtaissa farkuissa ja lenkkareissakin,jos ovat puhtaat. En ikimaailmassa viitsi hankkia yhtä tilaisuutta varten pojalleni mitään tummia suoria housuja ja lakerikenkiä, joita ei muuten taatusti tule käyttämään.
Just kerran meinasin pimahtaa kun olin prismassa palauttamassa sisaruskärryä omaan paikkaansa ja joku pöllö oli työntänyt tavallisen kärryn siihen riviin kun ei ollut viitsinyt pihalle asti viedä. Onneksi sattui vartija sopivasti paikalle ja otti kärryn pois, mulla ei sattunut olemaan kolikkoa taskussa että olisin saanut sen itse.
Pukeutumisen lisäksi olisi tärkeää oppia hyvät käytöstavat-
anteeksi, olet hyvä, kiitos...
yhteiskuntaamme vaivaa kuitenkin monta asiaa, jotka jarruttavat hyvien tapojen ja mallien oppimista
----------------------------------------------
mm. yleinen välinpitämättömyys...help
ja vanhempien itsekkyys
----
- ihmettelen, esim. että lapseni synttäreille tuli " kutsumatta" 7 v naapurin lapsi, eikä hän edes halunnut moneen tuntiin äidilleen meillä olostaan ilmoittaa- vaikka kysyin monen kertaan- pitäisikö sinun soittaa äidille, missä olet-
eikä äitikään soittanut lapsen gsm:ään...
- kyllä meillä kakkua riittää, mutta enemmän olin huolissani, kun lapsi saattoi olla kylässä tunteja ilmoittamatta...
---
ja välinpitämättömyysttä on myös se, että jotkut lapset ovat paljon yksin pihalla- ruokahuollosta tai pukeutumisen valvonnasta ( jos vaatteet kastuvat tms.) ei tietoakaan
---
Ps. erikseen ovat tietenkin vanhempien pitkäaikaisssairaudet, esim. masentuneet vanhemmat- mutta lapsen lapsuus on ainutkertainen-lapsen olisi hyvä oppia kuitenkin,
että hän on tärkeä
ja hänestä välitetään
ja hyvät käytöstavat ovat ERÄS valttikortti elämässä menestymiseen...
Morre:
Syön pikaruokalassa hattu päässä (tosin naisillehan se yleensä sallitaan) ja niin saa syödä lapsenikin (poika) kunhan siihen ikään tulee että pikaruokalan antimet kiinnostaa.
Minusta Mäkki, Hese ym. ovat paikkoja, missä etikettiä ei noin tarvitse noudattaa.Kotona, kunnon ruokaravintolassa, vierailla ym. ehdottomasti hattu pois päästä sisätiloissa.
vieressä oli niin kylmä. Aika huonosti niissä on varattu naulakoita takkeja ja hattuja varten. Jos on isompi porukka, niin pöytä on aika täysi, eli ei siinä enää hatulle ole tilaa.