Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ruokia ennen vanhaan teidän koulussa oli?

Vierailija
03.08.2018 |

Mitä ruokia ennen vanhaan teidän koulussa oli?
Minä muistan borssikeiton.
Sitä ei taida nykyisin olla kouluissa tarjolla.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanaviillokki, mantelikala ja tilliliha ovat ruokia, joita en ole syönyt sitten yläasteen. Olivat mun lempiruokia ja niitä sai vain koulussa, meillä kotona kun syötiin pelkkää punaista lihaa ja perunaa eri muodoissa (enkä muuten koske perunaan pitkällä tikullakaan enää tässä elämässä).

Rupesin lukiossa kasvissyöjäksi ja se linja on pitänyt tänne 40+ ikäiseksi asti, joten siinä siis syy, miksi vain kaiholla muistelen noita.

Vierailija
22/47 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalapuikkoja jotka vähenivät vuosi vuodelta. Sitten ne muuttivat muotoansa ja keittäjät väittivät uuden muotoisten kalapuikkojen olevan painossa yhtä paljon annosta kohden kuin aiemmin. Se oli täysi valhe jonka jokainen ala-asteeni lapsi ymmärsi. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittopäivinä oli pehmeää leipää kuten reissumiestä ja ihanaa sulatejuustoa kolmion muotoinen pala. Siinä kääreessä oli sotasankareita tms.

Vierailija
24/47 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä olivat pinaatti- tai verilätyt, merimiespihvi, jauhelihaperunasoselaatikko, pinaattikeitto, lihapullat, ohrapuuro ja mehukeitto. Tilliliha ja kanaviillokki, joita inhosin. 

Salaatit pilattiin tölkkikurpitsalla, jota kipattiin esimerkiksi porkkanaraasteeseen.

Välipaloina oli kuivuneita lantun- ja porkkananpaloja.

Vierailija
25/47 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kysely.

Menin Oulussa ala-asteelle 1973.

Äiti teki pahaa ruokaa ja koulun ruoat olivat ihania!

Parhaita maksalaatikko, lihaperunasoselaatikko, tilliliha, kanaviillokki, makaronilaatikko, amerikkalainen makaronilaatikko jossa oli ketsuppi seassa, kaikki lihapulla-, nakki-, pihviruoat joiden kanssa oli perunamuusia ja kesäkeitto.

Ja välipalat, banaanijogurtti oli kaikkien feivörit.

Rössypottu oli myös hyvää, sitä äitikin osasi tehdä.

Vierailija
26/47 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanaviillokki, mantelikala ja tilliliha ovat ruokia, joita en ole syönyt sitten yläasteen. Olivat mun lempiruokia ja niitä sai vain koulussa, meillä kotona kun syötiin pelkkää punaista lihaa ja perunaa eri muodoissa (enkä muuten koske perunaan pitkällä tikullakaan enää tässä elämässä).

Rupesin lukiossa kasvissyöjäksi ja se linja on pitänyt tänne 40+ ikäiseksi asti, joten siinä siis syy, miksi vain kaiholla muistelen noita.

Mantelikala oli hyvää.

Vierailija
27/47 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittopäivinä oli pehmeää leipää kuten reissumiestä ja ihanaa sulatejuustoa kolmion muotoinen pala. Siinä kääreessä oli sotasankareita tms.

Joo, muistan, vedin sen kolmion aina raakana..

Vierailija
28/47 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pienet maitotölkit!

Vierailija
29/47 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskisoosia oli 80-luvulla, useamman kerran viikossakin, aina eri nimellä. 

Vierailija
30/47 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni löysi kerran pienen sammakon jalan porkkanaraasteesta. Se oli täysin selvästi sammakon jalka. Keittäjät väittivät ettei se pidä paikkaansa. Veljeni annettiin kuitenkin jättää salaatti syömättä ja meidät kaikki muut pakotettiin syömään se.

Vierailija
31/47 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskisoosia oli 80-luvulla, useamman kerran viikossakin, aina eri nimellä. 

Sianlihakastike, se oli aina haaste ja paha!

Vierailija
32/47 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne pienet maitotölkit!

Meillä maito taisi olla litran tölkissä, mutta toisinaan mehua oli pienissä purkeissa.

Vierailija
33/47 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella oli ihan mielettömän hyvää kasvisruokaa. Ja sitä sai vain kasvissyöjät. Piti olla kotonta vanhemman allekirjoittama lappu viety keittiöön, että on kasvissyöjä. Harmi kun en muista tarkemmin mitä ne ruuat oli. Ainankin jotain pastoja ja kasvispihvejä

Muuten suosikkeja koulussa oli pinattiletut ja ohrapuuro mehukeitolla.

Vierailija
34/47 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljeni löysi kerran pienen sammakon jalan porkkanaraasteesta. Se oli täysin selvästi sammakon jalka. Keittäjät väittivät ettei se pidä paikkaansa. Veljeni annettiin kuitenkin jättää salaatti syömättä ja meidät kaikki muut pakotettiin syömään se.

Sammakkoraukka.

Risotossani, jota joku jo nimitti nykyisen tilanteen mukaan "risotoksi", kiipeili muurahainen. Olin lukiossa tyytyväinen, koska ruokana oli elävää ravintoa. Jätin muurahaisen syömättä.

Vierailija
35/47 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella 70-luvulla yksi lempiruoistani oli maksakastike, siis maksanpaloja kastikkeessa. En söisi nykyään!

Kanarisotto ei myöskään kuulunut lempiruokiini. En tuntenut käsitettä risotto, ja ajattelinkin ruoan olevan kanari-sottoa, sellaista sotkua siis. 

Vierailija
36/47 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihakeitto

Kaalikeitto

Kalakeitto

Jauhelihakeitto

Kesäkeitto

Hernekeitto
Rössypotut 
Makaronivelli

Makaronipata

Kaalilaatikko

Maksalaatikko

Kinkkukiusaus

Jauhelihaperunalaatikko

Makarolaatikko
Mantelikalaa

Veri-/pinaattiletut

Perunat +

Jauhelihakastike

Kanaviillokki

Lihakastike

Jauhelihakastike

Valkokastike

Näitä alkaen vuodesta -81

Mä olen saman ikäluokan edustaja kuin sinä, ja ei ollut ihan samoja ruokia kuin teillä, ainakin nuo on sellaisia joita en ole koskaan syönyt. Äitini tekee makaroonivelliä mun lapsille, se on niiden lempiherkkua, minä en ole koskaan voinut sietää :)

Mun lempparia ala-asteella oli pinaattikeitto, siihen kananmuna ja keittäjän leipoma sämpylä. Ala-asteella oli lähes kaikki ruoka hyvää tai vähintään syötävää koska sen teki oma keittäjä, yläasteella oli monta keittäjää ja iso keittiö ja ruuat suurimmaksi osaksi ihan shaibaa, perunamuusi oli valkoista betonia jne. Ala-asteella en tykännyt karjalanpaistista, en tajua sitä että lihaa liotetaan vedessä. Mitään tillilihaa meillä ei ollut koskaan, vaikka siitä yleensä kaikki puhuu, tilli kuuluu kyllä kalaan :) Myöskään kanaviilokista en tykännyt.

Rössypotut ovat pohjoisen, lähinnä Oulun seudun perinneruokaa.

Meillä pinaattikeiton kanssa tarjottiin karjalanpiirakoita.

Vierailija
37/47 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirnupiimä maistui ruuan kanssa

Vierailija
38/47 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verilettuja, silakkapihvejä, kesäkeittoa, jauhemaksapihvejä, maksalaatikkoa. Kaikkia hirvityksiä ihan liian usein.

Vierailija
39/47 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin pientä kyläkoulua 1950-luvun lopussa ja 1960-luvun alussa. Ruokana oli vellejä, puuroja ja keittoja, jotka tuotiin ämpäreillä keittolasta luokkaan. Siellä opettaja annosteli jokaiselle lautasellisen, omalla pulpetilla syötiin.

Kauravelliä, riisivelliä ja mannavelliä. Helmiryynipuuroa, ohrapuuroa ja ruispuuroa. Keittoa oli harvemmin, yleensä kaalikeittoa tai makkarakeittoa.

Voipaperiin käärityt voileivät ja pienissä ruskeissa pulloissa säilytetyn maidon jokainen oppilas toi kotoaan.

Vierailija
40/47 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittoja,puuroja,vellejä kaikki lusikalla syötäviä.

Hki kansakoulussa 60-luvulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän