Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin kokeilla budjettielämää, millä summalla pitäisi pärjätä per kk?

Vierailija
03.08.2018 |

Asun yksin, käyn töissä (pääsääntöisesti arkisin 8-16, satunnaisia päivystysvuoroja/keikkoja). Kerrostalokaksio, auto, ei lemmikkejä, ei kalliita harrastuksia.

Tulot on n. 40k/vuosi. Säästöön jää mukavasti, mutta haluaisin kokeilla jotain parin kuukauden säästökokeilua, että miten pärjäisin jos käytössä olisikin vähemmän rahaa, ja samalla tietysti säästää tehokkaammin.

Mikäköhän voisi olla realistinen budjetti, johon pyrkiä? Millä pärjää, jos karsii kaiken mahdollisen kulutuksen pois? Millä summalla itse pärjäisitte?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisiko oikeasti seurata tätä mun kokeilua? Onnistuisiko se ihan näin täällä ketjuna vai mikä olisi paras kanava?

Ap

Vierailija
42/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko toimiintulotuen perusosa 490e josta on jo maksettu vuokra?! Sehän on tosi paljon! Kauppaan menee 150e, puhelinlasku 10e, sähkö vesi jne vakuutukset 100e. Huvituksiin jää yli 200e kk :o mitääää...

Ei se ole paljon kun ei ole mitään säästöjä tai omaisuutta. Ja jos on, ei saa tt tukea kuin hyvin lyhytaikaisesti. Usein myös osa vuokrasta pitää maksaa tuosta tuesta, jos ei asu Kelan mielestä riittävän halvassa kämpässä. Lisäksi on raskasta elää vuositolkulla tonnikalalla ja kaurapuurolla vailla muita harrastuksia kuin lenkkeily, jos kyse ei ole opiskelusta tms väliaikaiseksi tiedetystä tilanteesta. Kokeile vaikka.

Miksi pitää elää tonnikalalla ja kaurapuurolla? 150e kk saa aikuinen ihan monipuoliset ruuat kuukaudeksi ja tuosta jää se 200e jonka voi vielä halutessaan pistää ruokaan! Olen luullut että ihmiset joutuvat kituuttamaan mutta hehän elävät ihan makeasti! Sanokaa nyt vielä että lääkkeetkin maksetaan erikseen eikä niitäkään joudu tuosta itse maksamaan?? Minulle työssäkäyvänä jää 70e ylimääräistä kaikkien laskujen jälkeen (josta maksan myös lääkkeet 20-30e jokainen kk) ja kyllä silläkin nyt pärjää, saa uusia vaatteitakin jos hetken säästää.

No ei tuo 490 ole mitään kaikkien laskujen jälkeen jäävää hurvittelurahaa vaan sillä maksetaan ne laskut, lääkkeet ja aivan kaikki! Maksat varmaan oman asunnon asuntolainaa ja sinulla on säästöjä, et voi siis verrata tilannetta yks yhteen muutenkaan.

Mitä väliä maksanko asuntolainaa vai vuokraa jos summa on sama? Miten ei voi muka verrata?

Siten että sinulla on useiden kymmenien tuhansien eurojen edestä omaisuutta, jota saat kerryttää joka kuukausi, toisin kuin tt tuen saaja.

Niin mutta ei se realisoidu ennenkuin myyn talon, ymmärrätkö? En voi käyttää niitä rahoja NYT.

Niin, sinä voit ajatella tiukan paikan tullessa myyväsi talon (tt tuen saaja asuu muuten tyypillisesti vuokrayksiössä), kyllä silloin on paljon helpompi elää, kuin jos mitään omaisuutta ei ole.

Ap tuskin myy kotiaan parin kuukauden säästötavoitteen vuoksi 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile vaikka toimeentulotuen perusosaa, siitä saa hyvän käsityksen pienellä budjetilla elämisestä.

Ajattelin tämän kerran toteuttaa, mutta ei onnistu kun aloitin tarkemmin miettimään. Joutuisin luopumaan liian monesta asiasta tai paremminkin vapaudesta.

Ehkä saan itsekin vastauksia jonka voisin toteuttaa.

Vierailija
44/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin asuvalle riittäisi ehkä noin 1100 euroa.

Kai aika turha puhua että vuokran jälkeen 200 euroa riittää, kun todella on pärjättävä yksin.

Kirpparilta vaatteet niin, on kuitenkin jotain uutenakin hankittava.

Asun yksin ja mulla on riitettävä 900 euroa. Siitä 550€ menee vuokraan, kymmenen euroa puhelimeen, 15€ sähköön ja 10€ vakuutukseen. Loput noin 300€ on sitten riitettävä kaikkeen muuhun.

Vierailija
45/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko toimiintulotuen perusosa 490e josta on jo maksettu vuokra?! Sehän on tosi paljon! Kauppaan menee 150e, puhelinlasku 10e, sähkö vesi jne vakuutukset 100e. Huvituksiin jää yli 200e kk :o mitääää...

Siis eihän  toimeentulotuen asiakas saa välttämättä sitä 490e ylimääräistä hassattavaksi.

Kerron esimerkin omasta tilanteesta: Sain tänään päätöksen. Asun pienessä kaksiossa yksin, tulona työmarkkinatuki ja asumistukea 310e ja toimeentulotukea maksetaan 65e. Näillä tuloilla siis maksan kaiken eli asumisen, ruuan, netin, puhelimen, vaatteet jne. Näillä maksan myös mahdolliset kodinkoneet, huonekalut ym, huvitukset, harrastukset ja pyörän korjaukset tai matkakortin.

Itse olen onnekkaasti löytänyt edullisen asunnon, mutta joku vähemmän onnekkaampi maksaa tuolla perusosalla myös vuokramenoja.

Vierailija
46/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole paljon kun ei ole mitään säästöjä tai omaisuutta. Ja jos on, ei saa tt tukea kuin hyvin lyhytaikaisesti. Usein myös osa vuokrasta pitää maksaa tuosta tuesta, jos ei asu Kelan mielestä riittävän halvassa kämpässä. Lisäksi on raskasta elää vuositolkulla tonnikalalla ja kaurapuurolla vailla muita harrastuksia kuin lenkkeily, jos kyse ei ole opiskelusta tms väliaikaiseksi tiedetystä tilanteesta. Kokeile vaikka.

Miksi pitää elää tonnikalalla ja kaurapuurolla? 150e kk saa aikuinen ihan monipuoliset ruuat kuukaudeksi ja tuosta jää se 200e jonka voi vielä halutessaan pistää ruokaan! Olen luullut että ihmiset joutuvat kituuttamaan mutta hehän elävät ihan makeasti! Sanokaa nyt vielä että lääkkeetkin maksetaan erikseen eikä niitäkään joudu tuosta itse maksamaan?? Minulle työssäkäyvänä jää 70e ylimääräistä kaikkien laskujen jälkeen (josta maksan myös lääkkeet 20-30e jokainen kk) ja kyllä silläkin nyt pärjää, saa uusia vaatteitakin jos hetken säästää.

No ei tuo 490 ole mitään kaikkien laskujen jälkeen jäävää hurvittelurahaa vaan sillä maksetaan ne laskut, lääkkeet ja aivan kaikki! Maksat varmaan oman asunnon asuntolainaa ja sinulla on säästöjä, et voi siis verrata tilannetta yks yhteen muutenkaan.

Eikös lääkkeisiin saa erikseen vielä rahaa? Tai siis sossu maksaa ne kuittia vastaan?

Jos julkisen puolen lääkäri on ne määrännyt, mutta itse tarvitsen ainakin paljon lääkkeitä, joihin ei ole reseptiä..

Jos todella tarvitsisit niitä, lääkäri kirjoittaisi sinulle niistä reseptin.

Vierailija
47/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisiko oikeasti seurata tätä mun kokeilua? Onnistuisiko se ihan näin täällä ketjuna vai mikä olisi paras kanava?

Ap

Ehdottomasti kiinnostaa! Valitse itse mitä haluat. Ehkä ketju on sinulle helpoin tapa ja saa enemmän lukijoita kuin joku aloittava blogi.

Olisi ihan hauska tehdä itselleni vastaava pikku projekti. Ruokaan menee tavattoman paljon rahaa, ja olisi hauska oppia tekemään helpolla edullista, terveellistä ja maittavaa ruokaa. Kiinnostaisi siis kuulla ihan mitä kaupasta ostat ja mitä kokkaat. :)

Olen sillä tavalla nuuka, että minulla on pienet pakolliset kulut: yhtiövastike n. 300 € kuussa, vesi, sähkö, työmatkat n. 270 € kuussa, musiikin suoratoistopalvelu kympin kuussa ja lääkkeitä ehkä viidelläsadalla vuodessa. Netti, läppäri, puhelin ja liittymä on työn puolesta. Vielä jos saisin listan jatkoksi kohtuulliset ruokakulut, olisin tosi iloinen. Tykkään kyllä pakollisten jälkeen sekä shoppailla että säästää, mutta matalat pakolliset kulut tuntuvat jotenkin turvallisuutta luovalta tekijältä. Ehkä vähän sellainen pään sisäinen tunne, en tiedä ymmärtääkö tätä kukaan muu? Tietoisuus siitä, että tarvittaessa pärjää melko vähälläkin, on yhdenlainen voimavara. :)

Vierailija
48/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ehdottomasti kiinnostaa! Valitse itse mitä haluat. Ehkä ketju on sinulle helpoin tapa ja saa enemmän lukijoita kuin joku aloittava blogi.

Olisi ihan hauska tehdä itselleni vastaava pikku projekti. Ruokaan menee tavattoman paljon rahaa, ja olisi hauska oppia tekemään helpolla edullista, terveellistä ja maittavaa ruokaa. Kiinnostaisi siis kuulla ihan mitä kaupasta ostat ja mitä kokkaat. :)

Olen sillä tavalla nuuka, että minulla on pienet pakolliset kulut: yhtiövastike n. 300 € kuussa, vesi, sähkö, työmatkat n. 270 € kuussa, musiikin suoratoistopalvelu kympin kuussa ja lääkkeitä ehkä viidelläsadalla vuodessa. Netti, läppäri, puhelin ja liittymä on työn puolesta. Vielä jos saisin listan jatkoksi kohtuulliset ruokakulut, olisin tosi iloinen. Tykkään kyllä pakollisten jälkeen sekä shoppailla että säästää, mutta matalat pakolliset kulut tuntuvat jotenkin turvallisuutta luovalta tekijältä. Ehkä vähän sellainen pään sisäinen tunne, en tiedä ymmärtääkö tätä kukaan muu? Tietoisuus siitä, että tarvittaessa pärjää melko vähälläkin, on yhdenlainen voimavara. :)

Ymmärrän mitä tarkoitat! Mielenrauhaa se tuo, että taloudellinen tilanne on vakaa ja on säästöjä, joten pärjäisi pitkään vaikka jostain syystä tulotaso tipahtaisi yllättäen.

Aloitan tätä kokeilua jo nyt ja syyskuun alusta voisin alkaa pitämään jotain julkista päiväkirjaa. En heti, koska ensinnäkin kaapit on nyt täynnä ruokaa, täydensin juuri eilen kaappeja, niin olisi ehkä hölmöä aloittaa siitä tilanteesta. Lisäksi käyn vielä vajaa 2vk reissun, jolloin en pysty niin tiukasti budjetoimaan ja päivittämään tilannetta.

Ap

Vierailija
49/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

On täällä turhempiakin ketjuja, joten anna mennä vaan.

Vierailija
50/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emin pari vuotta nuukaillen miehen työttömyyden vuoksi. Ei olisi ollut pakko mutta ajattelin että pitää varautua jopa peruspäivärahaan. Syömisessä ei säästelty tavallista enempää. Siihen menee 800-1000 kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Säästin esim silmälaseja en uusinut, en ostellut paljoa mitään. En kyllä ykeensäkään. Ei matkusteltu perheen kanssa kuin kerran vuodessa lyhyt kaupunkimatka. Yleensä monta kertaa

Vierailija
51/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää taas sitä että ap sitten 2kk säästämisen jälkeen lällättää oikeasti toimeentulotuella eläville miten helppoa ja vaivatonta pienellä rahalla toimeen tuleminen onkaan.

Vierailija
52/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tää taas sitä että ap sitten 2kk säästämisen jälkeen lällättää oikeasti toimeentulotuella eläville miten helppoa ja vaivatonta pienellä rahalla toimeen tuleminen onkaan.

On. Sama kun eläisi viikon pyörätuolissa ja sitten nousisi seisomaan, koska voi.

Vierailija
53/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, eikö olekin ihanaa kun sen voi valita? Toiset vaan eivät voi vaan joutuvat elämään almuilla mitä kela lahjoittaa. Noin 5 euroa päivässä ruokaan on hyvä yleisohje. Sitten jätät kaikki turhat menot pois kuten vaatteet joihin köyhilläkään ei ole varaa, kuljet polkupyörällä vaikka ei huvittaisi jne

Vierailija
54/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te taas kitisette? Miten tämmöinen kokeilu voi olla huono juttu? Keneltä tämä on pois? Kaikkien pitäisi joskus pysähtyä miettimään omaa kulutusta ja tää on hyvä keino. Itsekin olen kokeillut vastaavaa ja opin siitä ja itsestäni kuluttajana paljon. Ap on työssäkäyvä eli tienaa itse rahansa ja ilmeisesti tulee hyvin toimeen kun säästöjä jää. Pitäisikö kaikkien elää Kelan tuilla jotta voi julkisesti puhua budjeteista? Ymmärrättekö ettei yhteiskunta niin toimi että kaikki on saamapuolella. Onko se kateutta, katkeruutta vai mitä ihmettä mikä saa teidät valittamaan tästä(kin)?

Vierailija
55/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on säästöprojekti aluillaan. Haluan että vuoden päästä kesällä mun tilillä on vähintään 8000 euroa. Nyt siellä on 1000, eli vähintään 600 euroa on laitettava säästöön joka kuukausi.

Vuokrani 350

Netti, sähkö ja kaasu on 80 e

Puhelin 5 e

Laina 100 e

Eräs kuukausittainen lasku 40 e

Yhteensä 575.

Käteen saan 1400 - 575 - 600 = 225 e eli 56 euroa viikkoa eli 8 euroa päivä.

Onneksi saan kuussa 18 ilmaista lounasseteliä, sitä en siis laske päiväbudjettiin. Mutta ei tässä kauheasti voi törsätä :).

Olen kuitenkin valmis haasteeseen, sekä tein Excelin jolla helppo seurata tavoitteen kehittymistä. Jos en pääse tavoitteeseeni esim. hajonneen kodinkoneen vuoksi, se ei haittaa. Mutta en halua epäonnistua siksi että ostin 37 rättiä joita en edes käytä.

Vierailija
56/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, eikö olekin ihanaa kun sen voi valita? Toiset vaan eivät voi vaan joutuvat elämään almuilla mitä kela lahjoittaa.

Mikä tän viestin pointti on? Pitäisikö ap: n tuntea syyllisyyttä siitä ettei elele yhteiskunnan elättinä?

Eikö hyvin tienaava saa kokeilla pienellä budjetilla elämistä vapaaehtoisesti, koska kaikille se ei ole vaihtoehtoista?

Vierailija
57/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, eikö olekin ihanaa kun sen voi valita? Toiset vaan eivät voi vaan joutuvat elämään almuilla mitä kela lahjoittaa.

Mikä tän viestin pointti on? Pitäisikö ap: n tuntea syyllisyyttä siitä ettei elele yhteiskunnan elättinä?

Eikö hyvin tienaava saa kokeilla pienellä budjetilla elämistä vapaaehtoisesti, koska kaikille se ei ole vaihtoehtoista?

Johan se tuossa eka sivulla todettiin. Että ei siitä mitään tule että pitäisi elää kuin pienituloisen. Ja jos tuleekin niin sitä ei lasketa, koska aloittajalla on jo ennestään tavaroita. :D  

Taustalla taitaa nimen omaan olla pelko siitä, että joku pärjää vähällä ja toteaa sen olevan riittävästi. Se uhkaisi omaa maailmankuvaa, jossa oma pienituloisuus koetaan suoranaiseksi kärsimykseksi ja nöyryytykseksi.

Vierailija
58/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto 2t

- vuokra 700e

- puhelin (35e), vakuutus (10e ja pitäis irtisanoa se nyt) ja puhelinlasku (20e)=65e

- spotify

- sähkö n. 45e/3kk

- ruokakauppa ja muut syömiset & tarvikkeet 200-400e

Laitan säästöön heti 500e ja maksan laskut ym. Käyttörahaa jätän tilille 400-600e. Senkin kuluttaminen tuntuu musta näin opiskeluaikojen jälkeen aika vaikealta ja koko ajan saa olla muistuttamassa että nyt käyt töissä ja voit käyttääkin rahaa.. Säästän parhaillaan uuteen tvseen ja tietokoneeseen & muuhun hyödykkeeseen josta aiemmin on voinut vain haaveilla

Tee silleen että jätät tilille vain summan x ja sillä on pärjättävä, jos alkaa rahat huveta nii älä mene kauppaan ollenkaan (säästät)

Vierailija
59/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole todellakaan tarkoitus "lällätellä" kenellekään, enkä missään nimessä yritä todistaa tällä mitään muille. Tämä on ihan mun oma henkilökohtainen haaste ja tavoitteena oppia jotain omasta kulutuksesta.

Tiedän ettei tämä vastaa sitä tilannetta, että oikeasti tulotasoni olisi 490€. En ole väittänytkään, että tässä olisi tarkoitus samaistua siinä tilanteessa elävien elämään.

Ap

Vierailija
60/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksin asuvalle riittäisi ehkä noin 1100 euroa.

Kai aika turha puhua että vuokran jälkeen 200 euroa riittää, kun todella on pärjättävä yksin.

Kirpparilta vaatteet niin, on kuitenkin jotain uutenakin hankittava.

Asun yksin ja mulla on riitettävä 900 euroa. Siitä 550€ menee vuokraan, kymmenen euroa puhelimeen, 15€ sähköön ja 10€ vakuutukseen. Loput noin 300€ on sitten riitettävä kaikkeen muuhun.

Oletan, olet nuorehko?  Itse olen iäkäs ja maksan vakuutuksia enemmän.

Pärjäisin  toki vähemmälläkin.