Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin kokeilla budjettielämää, millä summalla pitäisi pärjätä per kk?

Vierailija
03.08.2018 |

Asun yksin, käyn töissä (pääsääntöisesti arkisin 8-16, satunnaisia päivystysvuoroja/keikkoja). Kerrostalokaksio, auto, ei lemmikkejä, ei kalliita harrastuksia.

Tulot on n. 40k/vuosi. Säästöön jää mukavasti, mutta haluaisin kokeilla jotain parin kuukauden säästökokeilua, että miten pärjäisin jos käytössä olisikin vähemmän rahaa, ja samalla tietysti säästää tehokkaammin.

Mikäköhän voisi olla realistinen budjetti, johon pyrkiä? Millä pärjää, jos karsii kaiken mahdollisen kulutuksen pois? Millä summalla itse pärjäisitte?

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile vaikka toimeentulotuen perusosaa, siitä saa hyvän käsityksen pienellä budjetilla elämisestä.

Vierailija
2/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen kulurakenne vaihtelee sen verran reilusti rahankäyttömieltymyksistä riippuen, että saattaisi helpottaa jos kuukauden ajan tarkkailet/kirjaat ylös rahankäyttöäsi ja teet budjetin kokeilua varten em. tarkkailujakson pohjalta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tulot 45 ja mitään ei jää säästöön.

Vierailija
4/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kokeile vaikka semmosta 13000 €/vuosi.

Vierailija
5/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokran jälkeen 200 euroa riittää hyvin kuukaudeksi kun ei hanki mitään ylimääräistä tai käy ulkona. Tulee halvemmaksi olla kotona, tehdä ruuat itse ja katsoa elokuvia telkkarista. Lisäksi samoja vanhoja voi käyttäää ja korjata, aina ei tarvitse olla ostamassa jusia vaatteita. Myöskään harrastuksen ei tarvitse olla maksullista ja ohjattua, vaan kalliit harrastukset pystyy helposti vaihtamaan lenkkeilyyn. Itse esimerkiksi käyn juoksemassa joka ilta enkä ole kaivannut enää sen jälkeen kuntosalille enkä joogatunneille.

Vierailija
6/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile 400e/kk käyttörahaa

Vierailija
7/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

491e /kk ruokaan ja kaikkeen muuhun. Ainoastaan lääkkeet ja lääkäripalvelut saat ostaa erikseen, nehän kuuluvat myös toimeentulotuen saajalle. Korjauksiin jne.  et saa käyttää lisää rahaa, sillä ne pitää kattaa kaikki tuosta 491 summasta, samoin lainat ja lainan korot jos sellaista sattuu olemaan. Luo ketju ja päivitä sitä. Älä huijaa. Odotan mielenkiinnolla.

Tosin lähtökohtasi ovat oletettavasti täysin erilaiset, koska sinulla lienee jo kaikkea ostettuna seuraavaksi 20 vuodeksi, eli et tarvitse takkia takin tilalle jos se menee rikki vaan otat vaatekaapista ehjän jne.

Vierailija
8/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyt kokeilu ei anna oikeaa kuvaa asiasta. Jenkeissä politikot ovat kokeilleet elää kuukauden minimitoimeentulolla. Ongelma on siinä, että jaksoon ei satu pesukoneen hajoaminen tai muu talouden kaatava ongelma. On helppoa olla pari kuukautta matkustamatta, ostamatta vaatteita tai viinaa.

Mutta jos haluat kokeilla, kokeile toimeentulotuen perusosaa, eli 480€/kk plus vuokra tai vastike.

Vierailija
9/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Olen tehnytkin jo yli vuoden tarkkaa seurantaa omista kuluista. Voisin kokeilla tuota toimeentulotuen määrää eli 490 euroa.

Tarkoitus onkin tehdä enemmän ruokaa kotona ja jättää ulkona syöminen pois kokonaan. Kalliita harrastuksia ei ole, lenkkeilen ja pyöräilen pääasiassa. Lisäksi joogaan kotona. :)

Lääkkeitä ja lääkäripalveluja ei säännöllisesti ole, toki jotain yllättävää voi aina tulla, eihän sitä tiedä etukäteen. Mutta mitään sairautta tai jatkuvaa lääkitystä ei ole.

Toki nyt minulla on kaikki tarpeellinen, mutta ei mitään "varalla" eli jos vaikka takki hajoaa, niin ei ole toista. Tai on siis talvitakki, kesäksi ohut nahkatakki, tuulitakki yms mutta samaan käyttöön ei ole useita. Vältän tavaran ostamista ja olen jo pitkään ostanut vain tarpeeseen, joten isoja vaatevarastoja yms ei ole.

Ap

Vierailija
10/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Lyhyt kokeilu ei anna oikeaa kuvaa asiasta. Jenkeissä politikot ovat kokeilleet elää kuukauden minimitoimeentulolla. Ongelma on siinä, että jaksoon ei satu pesukoneen hajoaminen tai muu talouden kaatava ongelma. On helppoa olla pari kuukautta matkustamatta, ostamatta vaatteita tai viinaa.

Mutta jos haluat kokeilla, kokeile toimeentulotuen perusosaa, eli 480€/kk plus vuokra tai vastike.

Ei anna oikeaa kuvaa mistä? Omien kulujen karsimisesta?

Vierailija
11/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jää töistä 1650€/kk bruttona, olen korkeakoulutettu mutta 70% palkattuna koska töitä ei vain ole enempää ja kilpailu on kova. Maksan vuokraa 700€, autoon menee lainoineen, huoltoineen ja vakuutuksina 300€-500€ kuussa, sit jos jotain hajoaa niin toki se maksetaan. Säästän satasen verran kuussa rahastoon, ja saman verran katastrofitilille (=jotain hajoaa). Sit netti, puhelin, ruoka, muut jutut. Elän yksin.

En lomaile, shoppaile, hanki mitään ylimääräistä. Mulla ei ole tiskikonetta tms. Vaatteet haen enimmäkseen kirppikseltä. En saa tukia, maksan verot ja yritän olla reipas.

Vierailija
12/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle jää töistä 1650€/kk bruttona, olen korkeakoulutettu mutta 70% palkattuna koska töitä ei vain ole enempää ja kilpailu on kova. Maksan vuokraa 700€, autoon menee lainoineen, huoltoineen ja vakuutuksina 300€-500€ kuussa, sit jos jotain hajoaa niin toki se maksetaan. Säästän satasen verran kuussa rahastoon, ja saman verran katastrofitilille (=jotain hajoaa). Sit netti, puhelin, ruoka, muut jutut. Elän yksin.

En lomaile, shoppaile, hanki mitään ylimääräistä. Mulla ei ole tiskikonetta tms. Vaatteet haen enimmäkseen kirppikseltä. En saa tukia, maksan verot ja yritän olla reipas.

Korjaan, siis nettona jää tuo summa.

Vierailija
13/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei anna oikeaa kuvaa, millaista on elää pienellä summalla rahaa. Minäkin onnistuin opiskeluaikana elämään todella vähällä, kun mikään kodinkone ei hajonnut ja vaatteita oli tarpeeksi. Toki voi vaihtaa normiruuan makroniin ja elää pimeässä, mutta se on sitten jo toinen juttu.

Vierailija
14/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei anna oikeaa kuvaa, millaista on elää pienellä summalla rahaa. Minäkin onnistuin opiskeluaikana elämään todella vähällä, kun mikään kodinkone ei hajonnut ja vaatteita oli tarpeeksi. Toki voi vaihtaa normiruuan makroniin ja elää pimeässä, mutta se on sitten jo toinen juttu.

Luitko ap:n aloitusta? Tarkoitus on kokeilla miten pärjäisi pienemmällä summalla pari kuukautta ja saada säästöjä. Jos elää pari kuukautta pienemmällä kulutuksella, niin eikö se kerro miten pärjää pari kuukautta vähemmällä rahalla?

Vierailija
15/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko ap:n aloitusta? Tarkoitus on kokeilla miten pärjäisi pienemmällä summalla pari kuukautta ja saada säästöjä. Jos elää pari kuukautta pienemmällä kulutuksella, niin eikö se kerro miten pärjää pari kuukautta vähemmällä rahalla?

Ehkä ajattelemme asiaa vähän eri tavalla. Ei minulle olisi mikään ongelma vaihtaa ukona syöminen ja einekset kotiruokaan tai seisottaa autoa ja kulkea julkisilla. Jos vaikkapa kaljanjuonnista luopuminen olisi ongelma, tekisin sitä sitten itse kuten opiskelijana. Vai testataanko tässä, miten tapojensa orja ihminen on tai miten kekseliäs hän on?

Vierailija
16/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ajattelemme asiaa vähän eri tavalla. Ei minulle olisi mikään ongelma vaihtaa ukona syöminen ja einekset kotiruokaan tai seisottaa autoa ja kulkea julkisilla. Jos vaikkapa kaljanjuonnista luopuminen olisi ongelma, tekisin sitä sitten itse kuten opiskelijana. Vai testataanko tässä, miten tapojensa orja ihminen on tai miten kekseliäs hän on?

Ei tässä ollut mistään köyhyyden kokeilusta kyse. Ap miettii miten saisi säästettyä vielä enemmän massia ja miten alas olisi mahdollista saada kulutus tämän toteuttamiseksi.

Vierailija
17/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä ollut mistään köyhyyden kokeilusta kyse. Ap miettii miten saisi säästettyä vielä enemmän massia ja miten alas olisi mahdollista saada kulutus tämän toteuttamiseksi.

Eiköhän jokainen keksi punalappuisten ostamisen, halvemman kännykkä- ja nettiliittymän, sähkösopimuksen kilpailuttamisen, kirpparit ja Uffin, lihasvoimalla liikkumisen jne. Näistähän on keskustelua joka ikinen päivä.

Vierailija
18/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin 2016 samaa 6kk ja sen jälkeen kulutustottumukset muuttuivat siten, että edelleen palkasta jää ainakin puolet säästöön. Sanoit seuranneesi kulutustasi. Sen perusteella olet varmaan paras oman kulutuksesi asiantuntija ja voit miettiä sen kulutuksesi kautta mitkä ovat ns. turhia menoja ja mitkä pakollisista menoista voisi hoitaa edullisemmin. Itselläni se toimi hyvin. Kyseenalaistin kaikki menoni paitsi asunnon, koska haluan asua nimenomaan tässä kodissa ja se on kooltaan ja sijainniltaan itselleni paras. Kilpailutin itselleni pakollisia palveluita, kuten sähkö, kännykkä, netti jne ja niihinkin löytyi kuukausitasolla selkeä kuluvähennys. Olen aina tehnyt ruoan itse (tietysti välillä syön ulkona ja saatan ottaa take away -annoksen mukaan), mutta tein viikottaisen ruokasuunnitelman, jossa hyödynsin ruokakiertona "eilisiä" ja tein kerralla hieman enemmän ruokaa. Ostan vaikka broilerin fileitä tarjouksesta, syön 1. päivänä yhden riisin ja salaatin kera, 2. päivänä teen kanasalaattia edellisistä ja kolmannen kypsennetyn fileen revin rouheeksi pakkaseen keittoa varten. Hyödynnän tarjouksia ja leivoin kerran viikossa. Pidän keittopäivän kerran viikossa, puuropäivän joka toinen viikko ja kokkauspäivän kaksi kertaa kuussa, jolloin teen vaikkapa laatikkoruokia pakkaseen, leivon piirakoita jne sen mukaan mitä on tarjouksessa. Kerään marjoja ja sieniä sen verran mitä itsellä kuluu. Kasvatan yrttejä ikkunalaudalla.  Ostan mielummin laadukkaan ja kestävän vaatteen tai kengät kuin yhden sesongin kestävän vaatteen. En hupiostele enää lainkaan, siis sellaista ostelua, että mennään kiertelemään kauppoihin ja vaan ostetaan jotain koska se näyttää kivalta. Olen ostanut joulukoristeita tammikuussa, kesävarusteita elokuussa jne, eli silloin, kun laadukkaatkin sesonkituotteet ovat -50% jopa -80%

Vierailija
19/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

400€ kuukaudessa käyttörahaa on aivan älyttömän paljon. Minulla meni töissä käyvänä sinkkuna 150€ kuukaudessa kauppaan, eli ruokaan, pesuaineisiin, hygieniatarvikkeisiin yms., mitä nyt marketista ostetaan.

Vierailija
20/70 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko toimiintulotuen perusosa 490e josta on jo maksettu vuokra?! Sehän on tosi paljon! Kauppaan menee 150e, puhelinlasku 10e, sähkö vesi jne vakuutukset 100e. Huvituksiin jää yli 200e kk :o mitääää...