Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä, miksi pitäisi elää kauhean vanhaksi?

Vierailija
02.08.2018 |

Miksi nykyäänkin tavoitellaan eliniän pitenemistä? Kun useimpia vanhuksia katsoo, ei se elämä hääviä näytä olevan. Ainakaan jos kunto on heikennyt. Minut saa ainakin vapaasti lopettaa, jos olen vanhana siinä kunnossa, etten enää pysty huolehtimaan itsestäni.

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en ymmärrä. Kuusikymmentä on hyvä hetki lähteä - kaikki tarpeellinen on nähty ja onan kehon lahoaminen hyvässä vauhdissa. Jää psljon kitumista pois.

Ehkä et ole itse vielä riittävän vanha

Olen minä. Viisikymmentä. Ihmisen pitää olla realisti. On naurettavaa fantasioida ikuisesta elämästä ja terveydestä. Vanhuus on kauheaa. Jokaisella on oikeus lähteä ennen sitä.

Eli annat itsellesi 10v aikaa. Luulisi viiskymppisen ajattelevan että 10v menee tosi nopeasti

Ehkä et vain ole tavannut hyväkuntoisia vanhuksia. Kuuskymppinen ei ole vanhus lainkaan. Vasta 80v on vanhus

Vierailija
42/102 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nyt eläkeläisiä tunnen, niin kyllä useimmat nauttivat noista vuosista ja toivovat pysyvänsä terveinä mahdollisimman pitkään.

Toivovat niin, mutta eivät pysy. Siksi on hyvä tiedostaa jatkuvasti vanhuus yhdistettynä sairauksilla. Miettiä haluaako kituvuodet. Ne tulevat nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en ymmärrä. Kuusikymmentä on hyvä hetki lähteä - kaikki tarpeellinen on nähty ja onan kehon lahoaminen hyvässä vauhdissa. Jää psljon kitumista pois.

Olen minä. Viisikymmentä. Ihmisen pitää olla realisti. On naurettavaa fantasioida ikuisesta elämästä ja terveydestä. Vanhuus on kauheaa. Jokaisella on oikeus lähteä ennen sitä.

Eli annat itsellesi 10v aikaa. Luulisi viiskymppisen ajattelevan että 10v menee tosi nopeasti

Ehkä et vain ole tavannut hyväkuntoisia vanhuksia. Kuuskymppinen ei ole vanhus lainkaan. Vasta 80v on vanhus

Kymmemen vuotta on pitkä aika. Viisikymppiseksi on kokenut sen mikä on oleellista. (Isovanhemmuus ei minulle ole sitä.)

Vierailija
44/102 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olisi paskaa jos kuolisi 60v ja koko ikänsä töitä tehnyt ja eläkettä maksanut mutta päivääkään ei siitä pääsisi nauttimaan. Vituttaisi kuin kuivan kesän oravaa.

Luultavasti tulet kuitenkin vain kitumaan suurimman osan eläkevuosistasi sairauksien ja vanhuuden runtelemana. Nytkö vasta ymmärrät että järjestelmä pohjautuu illuusioon mahtavista vanhuudenpäivistä?

Ihmisellä on elinkaari, ja sen loppuosa tuppaa olemaan aika tuskainen taival. Kenenkään ei sitä tarvitse kohdata. Senon hienoa.

Ei normaali 65v ole mitenkään kituva. Terve vanheneva on ihan hyvä kuntoinen. Sairauksien aika on vain muutama vuosi elämän lopussa

Vierailija
45/102 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nämä ruikuttajat olisivat tosissaan niin tietenkin tekisivät itsarin sopivaksi katsomassaan iässä.

Oikeasti kyse on vain siitä että pelkäävät sairauksia ja raihnaisuutta.

Itse olen 54 ja aion elää vielä vuosikymmeniä terveenä ja vireänä.

Vierailija
46/102 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yli 80v on tavoite. En usko että pää kovin herkästi lahoaa, jos elintavat on sopivat ja liikkuu paljon.

Vierailija
47/102 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nämä ruikuttajat olisivat tosissaan niin tietenkin tekisivät itsarin sopivaksi katsomassaan iässä.

Oikeasti kyse on vain siitä että pelkäävät sairauksia ja raihnaisuutta.

Itse olen 54 ja aion elää vielä vuosikymmeniä terveenä ja vireänä.

Siis aivan ehdottomasti pelkään raihnauksia ja sairauksia enkä halua kokea niitä! Miksi ihmeessä haluaisin? Suomalaisella eutanasiakielteisyydellä ja surkealla kivunlievityksellä. Vaippaan paskominen ruumiina vuositolkulla sairaakasängyssä ei ole urheuden osoitus - usko pois!

Vierailija
48/102 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituskysymys on jo absurdi. Miten niin pitäisi? Ei elämän pituus ole mikään sellainen kysymys, johon vastaus on että pitää elää kauan, tai ei pidä elää? Joku elää, joku ei. Joku päättää itse elämänsä pituuden, suurin osa ei. Moni elää pitkään, halusi tai ei, muttei se siitä johdu, että pitäisi elää pitkään.

Tyhmä. Aloitus on lainaus ihmisten yleisistä ajatuksista. ”Pitäisi” = moni fantasioi siitä ja tekee oletuksen että on _hyvä_ ja _positiivista_ elää kituvuosiin.

Kiitos, eipä ollutkaan kukaan ehtinyt vielä tyhmäksi tätä ennen tänä aamuna haukkua.

Vierailija
49/102 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nyt eläkeläisiä tunnen, niin kyllä useimmat nauttivat noista vuosista ja toivovat pysyvänsä terveinä mahdollisimman pitkään.

Toivovat niin, mutta eivät pysy. Siksi on hyvä tiedostaa jatkuvasti vanhuus yhdistettynä sairauksilla. Miettiä haluaako kituvuodet. Ne tulevat nopeasti.

Miksi sitä pitäisi etukäteen surra tai miettiä? Toinen isoisä kuoli suorilta jaloilta 59v, toinen on nyt 82v ja isoäiti 80v , pelaavat lähes päivittäin golfia ja ovat ihan terveitä.

Vierailija
50/102 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oispa karmeaa antaa oma rakas äiti ja lasten lähes kuuskymppinen mummo pois. Niin elämäniloinen ja virkeä ihminen!

Mullakin on yksi kaveri täyttänyt jo 50 ja on edelleen niin virkeä, että jaksaa päivittäin seurata lehtiä ja uutisia, käy jopa joskus lenkillä. Näkö ja kuulo pelaavat jotenkin. Luulen, ettei tilanne muutu juurikaan kymmenessä vuodessa eli hänet uskaltaa päästää vielä yksin ulos ja kauppoihin. Eli lopettakaa höpöpuheet eliniän rajoittamisesta.

Ei kukaan sitä rajoita. Mutta tuomioton ja arvostelematon oikeus pitää olla kituvuosien välttäjille. Jokainen lähtee kun haluaa.

Vierailija
51/102 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä pitäisi etukäteen surra tai miettiä? Toinen isoisä kuoli suorilta jaloilta 59v, toinen on nyt 82v ja isoäiti 80v , pelaavat lähes päivittäin golfia ja ovat ihan terveitä.

Eihän kuolema olekaan surtava asia vasn mahtava! Kituminen on kauheaa!

Vierailija
52/102 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi vetää liipaisimesta jos alkaa vituttaa.

Vierailija
53/102 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kymmemen vuotta on pitkä aika. Viisikymppiseksi on kokenut sen mikä on oleellista. (Isovanhemmuus ei minulle ole sitä.)

Miten niin kokenut kaiken oleellisen?

Olen itse 50 v ja olen oppinut jotain koko ikäni. En pidä tätä loppuaikuisuutta saati vanhuutta (joskus yli parinkymmenen vuoden päästä) yhtään vähäpätöisempänä.

Ei sen tarvitse mitään tapahtumaa olla. Mutta sitäkin. Teen töitä ja elän omaa elämääni.

Vanhuuden kehitystehtävä on minän eheys. Tekee sovun oman elämänsä kanssa. Olen nähnyt paljon tässä onnistuneita tasapainoisia vanhuksia (yli 90v). Ei heillä ole kiire kuolla. Mutteivat he sitä pelkääkään. Nämä vanhukset ovat olleet ympärivuorokautisessa hpidossa eikä sielläkään elo ole mitään kurjuutta.

Vierailija
54/102 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta tämä pitäisi saada sallittuun muotoon ja laillisesti hoidetuksi muutoin.

Vierailija
55/102 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin kokenut kaiken oleellisen?

Olen itse 50 v ja olen oppinut jotain koko ikäni. En pidä tätä loppuaikuisuutta saati vanhuutta (joskus yli parinkymmenen vuoden päästä) yhtään vähäpätöisempänä.

Ei sen tarvitse mitään tapahtumaa olla. Mutta sitäkin. Teen töitä ja elän omaa elämääni.

Vanhuuden kehitystehtävä on minän eheys. Tekee sovun oman elämänsä kanssa. Olen nähnyt paljon tässä onnistuneita tasapainoisia vanhuksia (yli 90v). Ei heillä ole kiire kuolla. Mutteivat he sitä pelkääkään. Nämä vanhukset ovat olleet ympärivuorokautisessa hpidossa eikä sielläkään elo ole mitään kurjuutta.

En koe tuollaista elämää järkeväksi enkä halua sitä osaksi kokemusmaailmaani.

Vierailija
56/102 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oispa karmeaa antaa oma rakas äiti ja lasten lähes kuuskymppinen mummo pois. Niin elämäniloinen ja virkeä ihminen!

Mullakin on yksi kaveri täyttänyt jo 50 ja on edelleen niin virkeä, että jaksaa päivittäin seurata lehtiä ja uutisia, käy jopa joskus lenkillä. Näkö ja kuulo pelaavat jotenkin. Luulen, ettei tilanne muutu juurikaan kymmenessä vuodessa eli hänet uskaltaa päästää vielä yksin ulos ja kauppoihin. Eli lopettakaa höpöpuheet eliniän rajoittamisesta.

Ei kukaan sitä rajoita. Mutta tuomioton ja arvostelematon oikeus pitää olla kituvuosien välttäjille. Jokainen lähtee kun haluaa.

Aivan. Mutta ei eutanasiaa

Vierailija
57/102 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kituminen? Ei ainakaan meidän suvussa kukaan ole "kitunut" viimeisinä vuosinaan. Tarkoitan, että eivät ole olleet missään vaipoissa vihanneksina.

Viime vuonna kuoli kolme iäkästä sukulaista. Yksi sai sairauskohtauksen puutarhassa ja jäi siihen. Kaksi menehtyi keuhkokuumeeseen flunssan jälkitautins. Kaikki olivat yli 85v.

Vierailija
58/102 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta tämä pitäisi saada sallittuun muotoon ja laillisesti hoidetuksi muutoin.

Missään tapauksessa ei

Vierailija
59/102 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni 78 on elämänsä iskussa. Virtaa riittää ja elämä rullaa. Miksi olisi pitänyt jo kuolla pois?

Vierailija
60/102 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä kituminen? Ei ainakaan meidän suvussa kukaan ole "kitunut" viimeisinä vuosinaan. Tarkoitan, että eivät ole olleet missään vaipoissa vihanneksina.

Viime vuonna kuoli kolme iäkästä sukulaista. Yksi sai sairauskohtauksen puutarhassa ja jäi siihen. Kaksi menehtyi keuhkokuumeeseen flunssan jälkitautins. Kaikki olivat yli 85v.

Et ole koskaan kohdannut kituvaa vanhusta koska ”teidän suvussa ei sellaista ole ollut”? Kiva juttu.