Puudutuksen teho juurihoidossa?
Onko kokemusta, voiko juurihoidosta saada täysin kivutonta puuduttamalla? Jäin miettimään tätä, kun minua sattui poraaminen (mentiin lähelle hermoa) puudutuksesta huolimatta. Voidaanko puudutusta lisätä tarvittaessa useampaan kertaan, jos ei heti tehoa? Poraaminen oli niin inhottavaa, etten tiedä miten kestäisin juurihoidon. Sitä ei tosi onneksi ole näillä näkymin tulossa.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Menen mielummin juurihoitoon kuin ultraäänellä tehrävään hammaskiven poistoon. En ymmärrä miksi juurihoitoa pidetään niin kauheena toimenpiteenä. Onhan se joskus vuosia sitten ollut varmasti kidutusta, mutta nykyään pystytään tekeen erilailla.
Sama täällä. Juurihoito ei tuntunut miltään, hammaskiven poisto uä:llä oli ihan hirveää!
Mulla kerran sattui puudutuksesta huolimatta niin paljon että sanoin: nyt keskeytetään tämä homma, laita sinne jokin läääkepaikka ja jatketaan nukutuksen kanssa toisella kertaa. Jatkettaessa saatiin kuitenkin kirurgi tekemään puudutus, jolloin homma onnistui niin että päästiin etenemään ilman tajun vientiä. Eli kannattaa puhua sen lääkärin kanssa vaihtoehdoista ja etenemisestä jos on liian vaikeata. Kalliimmaksi tietysti tulee, mutta voi sille kitumisellekin hinnan laittaa.
Lapseni joutui juurihoitoon ja pelkäsin hänen puolestaan. Sai rauhpittavan lääkityksen ja puudutuksen. Lopputuloksena luuli, että hoito kesti 5 min vaikka kesti tunnin ja kuulemma ei tuntenut kipua. Oli parempi kokemus kuin luulin, kun olin kuullut kauhujuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Jos se hampaan juuri ei ole kokonaan kuollut, sattuuhan se ihan hemmetisti, kun sitä juurta ronkitaan, olipa puudutusta miten paljon tahansa. Jos juuri on jo kuollut, ei satu yhtään.
Pari hammasta on juurihoidettu, ja yhden kohdalla kipu oli niin valtava, että meinasi taju penkissä lähteä.
Lapseni ko hampaat olivat kuolleet juurista eli tästä syystä se ehkä ei sattunutkaan.
Mulla ei ollut mitään puudutusta eikä kipua eikä tuntoa koska se kyseinen hammas juurineen oli kuollut. Kattelin vaan että hirveen pitkä piikki, ulottui hampaan läpi pitkälle alaleukaan. Muttei sattunut.
Eli jos hammas on ollut kauan kuollut niin ei välttämättä ole kipua niin kuin akuutissa tulehduksessa.
Minulla on juurihoidettu kaksi hammasta. Kummallakaan kerralla ei sattunut, ellei sitten puudutuspiikin laittamista lasketa.
Mulla ei juurihoito sattunut ollenkaan enää ekan kerran jälkeen, mutta sillä ekalla kerralla oli juuri jo todella pahasti tulehtunut ja olin hammaslääkäripäivystyksessä näyttämässä sitä. Oli tulehtunut paikan alta, eikä aiemmin hammaslääkärissä asiaa oltu huomattu vaikka joskus jopa kyselin, voisiko se olla jatkunut paikan alla.... mutta siis se eka kerta sisälsi muutaman kerran ihan jäätävän viiltävää kipua, mutta ottaisin sen hetkellisen kivun koska tahansa kuukausia kestäneen jomotuksen sijasta. Loppui kuin seinään tuon ekan juurihoidon jälkeen.
mulle tehdään niin että käyn ottamassa puli h aiemmin puudutukset, sit odotellaan 30 min ja juurih