Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puudutuksen teho juurihoidossa?

Vierailija
02.08.2018 |

Onko kokemusta, voiko juurihoidosta saada täysin kivutonta puuduttamalla? Jäin miettimään tätä, kun minua sattui poraaminen (mentiin lähelle hermoa) puudutuksesta huolimatta. Voidaanko puudutusta lisätä tarvittaessa useampaan kertaan, jos ei heti tehoa? Poraaminen oli niin inhottavaa, etten tiedä miten kestäisin juurihoidon. Sitä ei tosi onneksi ole näillä näkymin tulossa.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kokemusta, voiko juurihoidosta saada täysin kivutonta puuduttamalla? Jäin miettimään tätä, kun minua sattui poraaminen (mentiin lähelle hermoa) puudutuksesta huolimatta. Voidaanko puudutusta lisätä tarvittaessa useampaan kertaan, jos ei heti tehoa? Poraaminen oli niin inhottavaa, etten tiedä miten kestäisin juurihoidon. Sitä ei tosi onneksi ole näillä näkymin tulossa.

Voi tietenkin. Tosin se puudutuspiikki saattaa vähän sattua.

Vierailija
2/29 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä kysymys, mutta tökätäänkö juurihoidossa se piikki hampaan hermoon/sisälle tms? Vai ikeneen tms, kuten poratessa? Puudutuspiikki ei sattunut lainkaan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin juurihoidon yhteydessä kolme puudutuspiikkiä.

Vierailija
4/29 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten taitaa eniten olla merkitystä sillä kuinka kauan puudutuksen annetaan vaikuttaa. Siinä menee useampi minuutti ennen kuin puudutusteho on parhaimmillaan, ja valitettavasti hampilekureilla ei aina ole aikaa odotella sitä puudutuksen täyttä vaikutusta, joten aloittavat poraamisen hieman "etuajassa".

Vierailija
5/29 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina puudutus ei vaan tehoa. Siihen kannattaa varautua

Vierailija
6/29 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös siitä osaako lääkäri pistää sen puudutuksen oikeaan paikkaan. Minulta on poistettu viisureita sekä paikkailtu hampaita ilman kipua ja aina puudutus alkanut vaikuttamaan muutamassa minuutissa.

Mutta sitten sattui kerran luultavasti vähän aika sitten valmistunut hammaslääkäri. Pisti puudutuksen, ei tehonnut, pisti lisää, ei silloinkaan tehonnut ja päätin mennä kivun kanssa. Se kerta oli yhtä tuskaa.

Vierailija
7/29 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos joudun ikinä juurihoitoon, vaadin kunnon puudutukset. Aina vain puhutaan, miten juurihoito on ihan tuskaa, niin ajattelin ettei sitä kipua ehkä puuduttamalla saa pois. Saahan synnytykseenkin kaikki puudutteet, muttei se kivutonta ole. Mutta hyvä, jos se on mahdollista juurihoidossa!

Ap

Vierailija
8/29 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos joudun ikinä juurihoitoon, vaadin kunnon puudutukset. Aina vain puhutaan, miten juurihoito on ihan tuskaa, niin ajattelin ettei sitä kipua ehkä puuduttamalla saa pois. Saahan synnytykseenkin kaikki puudutteet, muttei se kivutonta ole. Mutta hyvä, jos se on mahdollista juurihoidossa!

Ap

Valitse mieluummin taitava ja kokenut hammaslääkäri, joka osaa puuduttaa. 

Vierailija
9/29 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tuntenut mitään kipua juurihoidossa missään vaiheessa. Kyllä sen tuntee, että jotain siellä sörkitään, mutta se ei ole kipua kyllä nähnytkään. Tylsää hommaa se on lähinnä, ikävin homma on, että leuka puutuu. Melkein jopa meinaa nukahtaa, niin hurjaa rassausta se on.

Ei siis mitään kidutusta ainakaan nykyaikana. Tosin kokemukseni on yksityiseltä.

Vierailija
10/29 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kivuton juurihoito, vaikka on aiemmin käynyt niin, että alahampaan paikkausta ei saatu puutumaan. Melkein viereiset hampaat. Olisko lääkärin taidosta kiinni?

Vierailija
11/29 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain varmaan sen kolme kertaa puudutusainetta ja se tehosi, en tiennyt juurihoidosta mitään. Katsoin vaan suu auki miten paljon tavaraa suuhun tungettiin :)

Vierailija
12/29 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On puutunut hyvin. Mutta sitten kun sen teho loppuu, on monta päivää särky jotain ihan järkyttävää. Ääää!

Vierailija
13/29 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi paljon riippuu paitsi lääkärin taidoista (minulla puudutettiin samaa takahammasta kahteen otteeseen, ja toinen hammaslääkäri puudutti niin, että yökin koko ajan kun puolet nielusta meni tunnottomaksi, mutta toinen osasi homman eikä nielussa tuntunut mitään!) mutta myös siitä, onko hammas/sen kudos tulehtunut. Jos on, puudute melko varmasti ei silloin tehoa. Ainakaan muuten kuin pistämällä suoraan hermoon.

Vierailija
14/29 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arpapeliä siis, osaako hammaslääkäri puuduttaa. Myöhäistä se on siinä tuolissa sitten vaikeroidessa.

Ap

Vierailija
15/29 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen mielummin juurihoitoon kuin ultraäänellä tehrävään hammaskiven poistoon. En ymmärrä miksi juurihoitoa pidetään niin kauheena toimenpiteenä. Onhan se joskus vuosia sitten ollut varmasti kidutusta, mutta nykyään pystytään tekeen erilailla.

Vierailija
16/29 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi paljon riippuu paitsi lääkärin taidoista (minulla puudutettiin samaa takahammasta kahteen otteeseen, ja toinen hammaslääkäri puudutti niin, että yökin koko ajan kun puolet nielusta meni tunnottomaksi, mutta toinen osasi homman eikä nielussa tuntunut mitään!) mutta myös siitä, onko hammas/sen kudos tulehtunut. Jos on, puudute melko varmasti ei silloin tehoa. Ainakaan muuten kuin pistämällä suoraan hermoon.

Minulla on puudutettu pistämällä suoraan hermoon. Aika helveti*linen kokemus, mutta sattui vain muutaman sekunnin. Sen jälkeen ei sattunut enää mikään.

Vierailija
17/29 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Valitse mieluummin taitava ja kokenut hammaslääkäri, joka osaa puuduttaa. 

Mistäpä sellaisen tunnistaa?

Vierailija
18/29 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se hampaan juuri ei ole kokonaan kuollut, sattuuhan se ihan hemmetisti, kun sitä juurta ronkitaan, olipa puudutusta miten paljon tahansa. Jos juuri on jo kuollut, ei satu yhtään.

Pari hammasta on juurihoidettu, ja yhden kohdalla kipu oli niin valtava, että meinasi taju penkissä lähteä.

Vierailija
19/29 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen kuullut tuosta ultraäänikidutuksesta hammaskiven poistossa. Ei kuulosta kivalta.

Ap

Vierailija
20/29 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se hampaan juuri ei ole kokonaan kuollut, sattuuhan se ihan hemmetisti, kun sitä juurta ronkitaan, olipa puudutusta miten paljon tahansa. Jos juuri on jo kuollut, ei satu yhtään.

Pari hammasta on juurihoidettu, ja yhden kohdalla kipu oli niin valtava, että meinasi taju penkissä lähteä.

No tätä mä just pelkäsin :( Menin vielä lueskelemaan, mitä juurihoidossa tehdään. Isonnetaan neuloilla juurikanavia tms. hirveää.

Pelkään, että liikautan päätäni sen kivun takia. Eka reikäni muinoin paikattiin ilman puudutusta, koska ajattelin ettei se nyt niin kamalaa voi olla. Oli vaikeuksia pysyä paikallaan.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan