Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Inhoaako kukaan muu sanaa "avovaimo"?

Vierailija
02.08.2018 |

Musta tää on niin yöks sana :D kun yhdessä asumisella ei ole kuitenkaan vaimouden kanssa mitään tekemistä..

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi aika vähän nykyään on tapana määritellä sen enempää kumppanin statusta. Typerämmältä tuntuis olla mieheni "tyttöystävä" kun ollaa asuttu yhdessä puoltoista vuosikymmentä ja lapsikin on :D

Sitäpaitsi mitä se kellekään vieraalle kuuluu mikä meidän suhteen virallinen tila on. Kuljetaan yhdessä ja erikseen, mulla on nimi ja niin on miehellänikin. Eli kun mua esitellään niin kyllä mut voi ihan nimellä esitellä.

Vierailija
22/47 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Susipari se on, ei avopari.

Jotain moraalia tähän maailmaan!

Susinaaras ja susiuros?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En niin paljon kun sanaa EMÄNTÄ 🤑

Miks mies ei ole sit siintä?

Vierailija
24/47 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole naimisissa, on tyttöystävä/poikaystävä tai naisystävä/miesystävä.

Jos mieheksi ja vaimoksi mielii pitää mennä naimisiin.

Vierailija
25/47 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös "avoliitto" on todella älytön sana. Perinteisestihän avoimuus parisuhteessa on tarkoittanut sitä, että paneskellaan myös suhteen ulkopuolella.

höpsistä. Avoliitto on ihan lakitekstiä ja virallinen tarmi pariskunnasta joka elää yhdessä avioliitonomaisesesti, mutta eivät ole avioliitossa.

Tuo mistä sinä puhut on avoin suhde.

Voi luoja sä olet tyhmä!

Totta helvetissä se on lakitekstiä nykyään, kun lainsäätäjä on käyttänyt kieleen vakiintunutta ilmausta. Minä protestoin, että se vakiintunut ilmaus on huono, eikä sen olisi pitänyt koskaan vakiintua. Perusteluna esitin, että avoimuudella on jo entuudestaan parisuhteissa puhuttaessa vakiintunut, aivan toinen merkitys.

Riittikö rautalanka, vai haetaanko ratakiskoa?

Vierailija
26/47 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi puhui minsta kaikille poikansa kaverina. Se alkoi tuntua hullulta siinä vaiheessa, kun meillä oli jo kaksi lasta ja oltiin asuttu yhdessä pitkään. Kerran anoppi taas esitteli minut tutulleen "tässä on Mikon kaveri", niin minun teki mieli kättä ojentaessa esitellä itseni "Pekka Partamielinen" - tuon tilalla siis yksi miehen oikean kaverin nimi.

Vähän vanhemmalle polvelle kaveri on synonyymi seurustelukumppanille. Minunkin -45 syntynyt isäni puhui minusta muinoin suvulleen, miten "Minnalla on nyt kaveri", kun parikymppisenä aloin seurustella tulevan mieheni kanssa.

Vierailija
27/47 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä avokas on avovaimosta ihan paras nimitys. Naisellinenkin. Vaimoksi ei saa sanoa koska se tarkoittaa aviovaimoa. Emäntä ja huushollaska ovat hyviä, mikäli nainen on ahkera. Pirttihirmuksi voi sanoa jos on pahaluontoinen. Akaksi sanoo moni mies etenkin suutuspäissään ja päissään.

Ennen vihkimätön vaimo oli kaikessa koruttomuudessaan LEIPÄSUSI. Tuon käyttö on nyttemmin jäänyt melko vähiin.

Ihanaa! Vanha kunnon 'Leipäsusi' nostettiin esille.

Ollessani lapsi 1950-luvulla, pelkäsin koulumatkalla kaupungin ainutta "leipäsutta" ihan hirveästi. Kaikki puhuivat naisesta hiljaa supatellen, joten kyllä hänessä jotain pelottavaa täytyi olla.

Vaikutelmaa pahensi kirkkaanpunaiset huulet ja kynnet.🤯

Vierailija
28/47 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuo nimitys "leipäsusi" muuten tulee? Tai "susipari"?

Susiparista olen toki kuullut ennenkin, mutta leipäsusi oli ihan uusi tuttavuus.

Vierailija
29/47 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä emäntä, muija ja hallitus ovat parempia nimityksiä

Vierailija
30/47 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susipari sopii paremmin. Esim. Jossain toimistos sanois et juu hän on mun susipari.

Vierailija
31/47 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko avokki myös inhokkisanasi?

Vierailija
32/47 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan voi nimeä käyttää.

Itse esittelen itseni miehen tutuille/sukulaisille "olen Matin kanssa" tai "olen Matin joku mikä lie". Joskus laittanut ipanan edellä "tää on Matin tyttö Maija ja minä hönen äitinsä" tai "tässä on Matin tyttö Maija ja minä olen Miina".

Vierailija
33/47 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuo nimitys "leipäsusi" muuten tulee? Tai "susipari"?

Susiparista olen toki kuullut ennenkin, mutta leipäsusi oli ihan uusi tuttavuus.

Leipäsusi oli aina -60-luvulle saakka ihan tavallinen, tarkoituksellisesti halventava nimitys nykypäivän avovaimosta.

Vihkimättä asuvia, eli susipareja katsottiin pahalla. Se oli moraalitonta. Pienemmissä kaupungeissa heitä ei montaa ollutkaan.

Jos susiparilla oli lapsi, hänen kanssaan ei saanut leikkiä. Eikä susiparin kodissa vierailu ollut sopivaa.

Vierailija
34/47 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole naimisissa, on tyttöystävä/poikaystävä tai naisystävä/miesystävä.

Jos mieheksi ja vaimoksi mielii pitää mennä naimisiin.

Muuten hyvä, mutta mies on mies ilman avioitumistakin. Ainoastaan naispuolisen kumppanin nimitys vaihtuu avioituessa.

Nimitys tyttö- tai naisystävä on puolestaan huono siksi, että se viittaa yleensä kumppaniin, jonka kanssa suhde ei ole vakiintunut. Sana viittaa seurusteluun, ei yhteisen talouden jakamiseen, saati perhe-elämään. Jos on asuttu vaikka kymmenen vuotta yhdessä ja lapsiakin on, lähempänä ollaan avioliittoa kuin seurustelua. Nimitysten pitäisi seurata aikaansa eikä niin, että käytetään harhaanjohtavia nimityksiä perinteiden vuoksi.

Vierailija
35/47 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aisankantaja - näin veljeni esitteli naisensa 🤣

Vierailija
36/47 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aisankannattaja on aviomies, jonka vaimolla on suhteita muihin miehiin tämän selän takana. Mahtoi seurue olla kummissaan, kun tyttöystävä esiteltiin sellaisena.

Vierailija
37/47 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi mahoton.

Mut eipä taida löytyä kunnon nimikettä avovaimolle. Ehdotelmat ovat pöljiä.

Tyttöystävä on älytön, jos kyseessä on yli 3-kymppinen nainen.

Jos saisin valita, niin emäntä olisin. Se tuntuu mukavan leppoisalta näin pienelle aikuiselle vaimoihmisellekin.

Kun aviomies sanoo "kuules emäntä"... tiedän sen tarkoittavan pelkkää hyvää!

Vierailija
38/47 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tää on niin yöks sana :D kun yhdessä asumisella ei ole kuitenkaan vaimouden kanssa mitään tekemistä..

Mä n myöskään tykkää käyttää tuota sanaa muuten kuin joissain virallisissa yhteyksissä tai vaikkapa pankin kanssa asioidessa.

Muutoin sanon emäntä tai puoliso tai kutsun nimeltä, joskus kyllä sanon avokiksi.

Ulkomailla kutsun aina vaimoksi (wife). Yksinkertaisin tapa puhua puolisosta jonka kanssa on myös lapsia. Girlfriend kuulostaa lian heilastelevalta ja suomalaista avoliittoinstituutiota ei oikein tunneta muualla Euroopassa.

Vierailija
39/47 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisikö uloke jos ei olla samassa taloudessa ja sitten jos jaetaan talouskin niin syöjätär?

Vierailija
40/47 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen murteessa on ihana, lämmin ja kummallekin sukupuolelle sopiva ilmaus kumppanista: "toi" (sopii ääntää myös ranskalaisittain thuaaa)