Pankkiasiat huolettaa
Iäkkäät vanhempani pyysivät apua. Pankki lopettaa kassapalvelut. Isukki oli ostanut tabletin ja halusi mobiilimaksun käyttöön. Ei osannut itse asentaa. Neuvoin asennuksessa ja käytiin muutenkin tabletin käyttöä läpi jne.Pankkisalaisuutta ei rikottu. Isukki itse syötti tietonsa jne. Ei ole tottunut nykytekniikkaan. Äly kyllä pelaa hyvin. Ekan kerran huolestuin nyt heidän pankkiasioiden hoidostaan, että miten tulee onnistumaan ja ettei tee kohtalokkaita virhepainalluksia jne. Samalla ihmettelen sitä ettei pankki järjestä mitään ohjausta ikäihmisille palveluiden turvallisesta käytöstä ja yleensä käytöstä pankkiasioiden hoitamisesta koneilla. Eikö mitenkään olisi voinut jättää vanhuksille tuttuja palveluita käyttöön? Kellään muulla pankkihuolia? Miten ootte ratkaisseet?
Kommentit (57)
Ei kaikki pankit peri samalla tavalla tilinhoitomaksuja ym. On vielä pankkeja joissa saa oman pankkivirkailijan ym. Perinteiset Suomipankit näyttää olevan niitä asiakkaalle tylyimpiä. Jatkuvasti heillä pankkipalveluhäiriöitä lehtien mukaan. Tänkin palstan mukaan asiakkaat oikein tyytyväisiä. Tykkäävät itse kaiken hoitaa ja maksaa siitä. Mikäs siinä tehkää niin ja olkaa tyytyväisiä. Minä valitsin asiakasystävällisemmän pankin, saan henk. Koht. Palvelua tarvittaessa omalta työntekijältä ja maksan vain käytetystä palvelusta.
Tuli mieleen, että mitä maksuja tulee vielä laskulla? Suht. kaikki pystyy tilaamaan e-laskuina ja jopa niin, että menevät automaattisesti tililtä eräpäivinä.
Kannattaa automatisoida verkkopankkimaksut mahdollisimman pitkälle.
Mulle tunnettu pankki kotimainen sellainen laittoi kirjeen, että tilini on lopetettu. Ei mitään ennakkoilmoituksia asiasta tullut mulle. Pankki väittää lähettäneensä. Oon nyt asioinut pankin kanssa viisi kertaa saadakseni varani ulos. Aina luvataan ja vieläkään en ole saanut. Eikä varojani ole jäädytetty. Pankki vaan päätti lopettaa ilman aktiivikäyttöä olevan tilin. Ei kyllä herätä minkäänlaista luottamusta pankkia kohtaan. Mihinhän pankin toiminnasta voisi valittaa?
Mikä se asiakasystävällinen pankki on?
Onhan se nykyaikaa et ap: n isä joutui ostamaan kalliin tabletin pelkästään pankkipalveluja varten, näin käsitin hänen tehneen.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tunnettu pankki kotimainen sellainen laittoi kirjeen, että tilini on lopetettu. Ei mitään ennakkoilmoituksia asiasta tullut mulle. Pankki väittää lähettäneensä. Oon nyt asioinut pankin kanssa viisi kertaa saadakseni varani ulos. Aina luvataan ja vieläkään en ole saanut. Eikä varojani ole jäädytetty. Pankki vaan päätti lopettaa ilman aktiivikäyttöä olevan tilin. Ei kyllä herätä minkäänlaista luottamusta pankkia kohtaan. Mihinhän pankin toiminnasta voisi valittaa?
Finanssivalvonta ja kuluttajansuoja. Googlaa niin löydät yhteystietoja. Pankkiin kannattaa lähettää s-postia ja säilyttää vastaus sekä lopetuilmoituskirje niin on jotain millä todentaa mitä on tapahtunut ja mitä on luvattu tehdä asian korjaamiseksi.
Minunkin isäni osti joitakin vuosia sitten tabletin pankkiasioita ym. varten. Ei hän oppinut tablettia käyttämään, oli liian vaikeaa tönkkösormilla selailla. Ostin hänelle läppärin ja siitä alkoi isän toinen elämä. Pankkiasiat hoituu ja facessa roikutaan päivittäin. Isällä on nyt ikää 86 vuotta. Mutta silti olen sitä mieltä, että liikaa on pankkipalveluja ja muitakin palveluja karsittu.
Jos paikkakunnalla on paikallisosuuspankki, suosittelen siirtymään sen asiakkaaksi. Ainakin oma 85-vuotias äitini saa sieltä loistavaa palvelua. Rahaa saa pankin tiskiltä, ja satunnaiset laskut (ne, jotka eivät mene suoraan tililtä) voi jättää pankkisiirtokuoressa maksettavaksi hyvin edullisesti.
Olen yrittänyt opettaa äidille tietokoneen käyttöä, mutta se on hänelle selvästi ylivoimaista. Mitään ongelmia pankkiasioiden hoidossa hänellä ei kuitenkaan ole paikallisosuuspankin ansiosta. Lisäksi pankki hoitaa hyvin kohtuullisin kustannuksin sellaisiakin asioita, joita sen ei oikeastaan tarvitsisi. Kun ulkomailla asuvalle veljelleni tulee postissa jokin tärkeä paperi äitini osoitteeseen, äiti kiikuttaa sen paikalliseen osuuspankkiin, jossa työntekijä skannaa sen ja lähettää veljeni sähköpostiin.
Mutta ongelmana pienituloisilla on, että jos laittaa kaikki laskut menemään suoraan tililtä eräpäivänä, jos siellä ei olekaan rahaa silloin?
Tää on juuri tätä.
Kun kerroin eräälle tuttavallisemmin, että harmittaa kun pitää kaikki olla mobiilisovelluksessa ja pankkiin ei pääse.
*Hei kuule, oletko tietoinen, että melkein kaikki laskut voi laittaa menemään suoraan tililtä* juu kyllä olen tietoinen, mutta olen myös tietoinen, että se on vaikeaa silloin kun joutuu sumpilmaan ja miettimään minkä laskun pystyy maksamaan nyt, mitä pitää siirtää, mistä pitää neuvotella jne.
Sanoin, että laittaisin kiireen vilkkaa riemusta kiljuen tosiaan kaikki laskut menemään *suoraan* jos olisi minulle vain mahdollista.
Kun on rahaa riittävästi suurin osa käytännön ongelmista on helppoja.
Muuten, asiasta vielä, monta kertaa ihmisen näkökykykin heikkenee iän myötä. Samoin sormet ovat kömpelöjä, kädet tärisee jne.
Monet asiat vaikeuttaa mobiililaitteella asiointia, vaikka pää kuinka pelaisi.
Terveet ja virkeät vanhukset ovat eri kuin ne joilla on fyysisesti tai ajatuksen tasolla jotain vaikeuksia.
Ei se aina ole kiinni vain siitä, etteikö haluaisi oppia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole laillista luovuttaa verkkopankkitunnuksiaan edes lapselleen. Käsittääkseni vaatii asioidenhoitajaksi hakemista tms, että voi tehdä laillisesti.Autan pyydettäessä pankin yksityisyyden säännösten rajoissa. Eivät ole halunneet tietokonetta opetella aiemmin. Kannustin kyllä siihen jo vuosikymmeniä sitten. Uusi tekniikka pelottaa heitä. Nyt opettelevat, kun pankki ei anna vaihtoehtoja. Itse olen käyttänyt verkkopankkia siitä asti, kun sellainen tuli.Älykännykkä ollut hänellä alle vuoden. Nyt opettelee ekaa kertaa elämässä käyttämään tietotekniikkaa. Tabletin oli ostanut pankkiasioita varten. Olisin suositellut läppäriä, jos olisi kysynyt neuvoa tai kertonut etukäteen. On helpompikäyttöinen kuin tabletti. On hieman haastavaa, kun sormien motoriikka ei enää hänellä ole paras mahdollinen ja näkö reistaa. Onneksi sai asetuksista näytön suurennettua. Todennäköisesti opettelee käyttämään tabletin kuten kännykänkin minun ja lastenlasten antamina lyhyinä neuvontatuokioina. Sillai pikkuhiljaa miten ehtii omaksua uutta ja mihin oma kiinnostus riittää hänellä. Häpeää osaamuuttaan. Minua huolettaa hipaisuherkällä tabletilla ikäihmisen ensiaskeleet tietotekniikan saloihin pankkiasioiden hoitoa opetellen. Pankit toimii nyt terveiden täysin toimintakykyisten mukaan. Vanhalla tavalla pystyi normaaliälyinen ikäihminen hoitamaan asiansa itse itsenäisesti loppuun saakka. Ap.
Vaikka pankkitunnuksia ei saa luovuttaa toiselle, niin ainakin Nordeassa voi antaa toiselle oikeudet käyttää omaa tiliä verkkopankissa. Eli isäsi ja äitisi voivat antaa sinulle oikeudet omiin tileihinsä niin, että näet ne omassa verkkopankissasi ja pystyt maksamaan niiltä laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhuttiin tosiaankin niistä oikeasti iäkkäistä eli 80 v ja yli porukasta. AP.
En minä ole mikään vanhus, minulla vielä pelaa niin ylä- kuin alapääkin.
Käyn naisissa ihankuin ennenkin ja auto+ajokorttikin on.
Ei kaikki vanhat ole "vanhoja"
Kaikki vanhan ihmisen laskut saa suoraveloitukseen
Kyllä mä haluan vilkaista ne laskut läpi enkä laittaa kaikkea menemään automaattisesti. Joku Lassila-Tikanoja tai Caruna on sellaista hepreaa, että niitä pitää ihan oikeasti tavata läpi että voi sanoa onko ok vai ei.
Eli vaikka e-laskuna tulee "kaikki", niin hyväksyntää odottavat.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen, että mitä maksuja tulee vielä laskulla? Suht. kaikki pystyy tilaamaan e-laskuina ja jopa niin, että menevät automaattisesti tililtä eräpäivinä.
Kannattaa automatisoida verkkopankkimaksut mahdollisimman pitkälle.
Toki toki, sitähän juuri pankit ja muut tahot haluavat.
Laskuissa voi olla virheitä, antaa vaan mennä tililtä suoraan tarkistamatta, jos vaan rahat riittää. Ja kuolemaakaan ei huomaa kukaan kun laskut ei jää rästiin. Juuri niinhän kävi takavuosina siinä Maunulan tapauksessa, jossa mies oli 7v kuolleena, kukaan ei kaivannut kun eläke tuli tilille ja kaikki maksut oli suoraveloituksina (nimitys siihen aikaan).
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vanhan ihmisen laskut saa suoraveloitukseen
Suoraveloitus päättyi helmikuussa 2014 kun piti siirtyä EU-systeemeihin. Nykyisin se on suoramaksu.
Vierailija kirjoitti:
E-laskuthan täytyy käytännössä vain tilaamisen jälkeen hyväksyä, kyllä sen oppii, jos on yläkerta kunnossa ja halua oppia.
Voit laittaa myös sen toiminnon, että lasku menee automaattisesti maksuun.
Ei taida siirtyä paikallisosuuspankkiin, koska juuri se lopetti kassapalvelut ja ajoi tähän uuden opiskeluun.
Suomessa ei ole sitä paljon puhuttua pankkisalaisuutta. Olen itse kokenut asian.
Vierailija kirjoitti:
Pankit on nykyään liian keskittyneitä voiton takomiseen, ei ne enää ehdi miettiä mitä asiakkaalle kuuluu. Isäsi ei ole ainoa jolla on vaikeuksia mobiilipankin kanssa. Jotenkin ihan surkeaksi mennyt koko pankkitouhu kun itse saa toimia pankkineitinä ja vielä maksaa kaiken maailman palvelumaksuja siitä ilosta.
Kyllähän OP ainakin kovin tuntuu välittävän ainakin tällaisesta rahakkaasta poikamiehestä, vasta vähän aikaa sitten sain viestin ettei olla oltu yhteyksissä ja sovittaisiinko tapaaminen asioiden päivittämiseksi. Ilmeisesti heillä olisi ollut rahoilleni parempaa käyttöä nykyisen sijaan.
Yritin saada henkilökohtaista palvelua Nordeasta.en saanut.
Kuule, se maanviljelijä on todennäköisesti pelannut numeroiden kanssa paljon monipuolisemmin kuin palkanlaskija! Viimeisen 15 vuoden aikana maatalous on digitalisoitunut sitä vauhtia, että jos on halunnut noudattaa lakeja, niin on pitänyt osata käyttää nettiä ja vähintään 3-5 erilaista kirjauduttavaa palvelua pankin lisäksi.
Isäni on 71v entinen maanviljelijä, ei mitään ongelmia käyttää mobiilimaksua tai maksaa laskuja.