Mies ei halua myydä autoa
Lyhyesti: otettiin autolaina (n.24 000) viime vuoden alussa. Epäonni kuitenkin sivalsi meitä ihan kunnolla kun minä jouduin vaihtamaan huonommin palkattuun työhön ja miehellä lähti työpaikka kokonaan alta. Tulot tippui monen monta tonnia aivan minimiin. Ollaan tapeltu ihan tosissaan että ollaan saatu maksettua tota autoa ja jossain vaiheessa oltu monesti pulassa sen takia.
Mä oon ihan loppu tuohon. Ei ajeta enää puoliakaan entisistä ajoista ja suurimman osan ajasta se seisoo parkkipaikalla tyhjän panttina. Haluaisin vaihtaa halvempaan mutta mies raivostuu silmittömästi edes ehdottaessani asiaa. Me ei selvitä kunnolla arjen kuluista ja silti tuo munanjatke pitää seisottaa tuolla pihalla vaikka sähköt katkeis.
Mitä ihmettä voin sanoa sille että se tajuaa? Ajan sen kohta puuhun tai tuikkaan tuleen.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tästä opimme.... Älkää ostako rahoitusautoja!
Väärin. Oikea vastaus on älkää ostako rahoitusautoa, ellette pysty maksamaan sitä bullettina pois.
Rahoitusautossa ei ole mitään huonoa. Päinvastoin on erittäin järkevä hankinta, jos rahoituksen saa tolkun ehdoilla.
Jos oikein ymmärsin, tätä autoa ei ole ostettu rahoituksella, mikä tarkoittaa käytännössä osamaksulla ostamista. Vaan oli otettu pankkilaina. NÄin siis auton omistaja ei ole rahoitusyhtiö vaan joko ap tai hänen puolisonsa.
Vierailija kirjoitti:
Laina sp:n nimissä? Entä auto?Eli pystytkö myymään itse? Ilmoitat miehelle että maksaa sen auton ja laina siirretään miehen nimiin.
Eipä siitä olisi mitään hyötyä. Elätän meitä nytkin aika pitkälti joten laina jäisi minun maksettavaksi silti ja olisi vielä miehelle kotiin päin. Haluaisin keskustella yhdessä ja saada hänetkin tajuamaan että luopuminen ei tarkoita sitä ettei koskaan tule kivaa autoa. Se ei vaan nyt ole taloudellisesti kannattavaa.
En tiedä kuinka oleellista tämä on, mutta onko auto siis tosiaan ostettu pankkilainalla, mutta on kuitenkin rahoitusyhtiön nimissä?
Eikö auto tule rahoitusyhtiön nimiin (siis rahoitusyhtiö omistajaksi) jos ostetaan osamaksulla?
Jokin asia ei tässä nyt täsmää (tai sitten mulla on paha aukko sivistyksessä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tästä opimme.... Älkää ostako rahoitusautoja!
Väärin. Oikea vastaus on älkää ostako rahoitusautoa, ellette pysty maksamaan sitä bullettina pois.
Rahoitusautossa ei ole mitään huonoa. Päinvastoin on erittäin järkevä hankinta, jos rahoituksen saa tolkun ehdoilla.
Jos oikein ymmärsin, tätä autoa ei ole ostettu rahoituksella, mikä tarkoittaa käytännössä osamaksulla ostamista. Vaan oli otettu pankkilaina. NÄin siis auton omistaja ei ole rahoitusyhtiö vaan joko ap tai hänen puolisonsa.
"Auto on minun nimissä (tai rahoitusyhtiön ja minä olen haltija)."
Eli osamaksurahoitus.
aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:lla aika erikoinen käsitys siitä että miehen kanssa neuvottelu ja yhdessä sopiminen tarkoittaa sitä että hän huutaa pallo punaisena kun mies ei tee juuri niin kuin hän haluaa.
Mitä tulee autoon niin siinä tulee takkiin aika huolella kaikilla vaihtoehdoilla. Pahimmassa tapauksessamaksatte saman mitä tästä rahoitusautostanne mutta saatte kelvollisen auton sijasta loppuunajetunromun. Pää kylmänä ja tarkkoja numeroita Exceliin ja sitten päätöksentekoon.
Olen tehnyt excel-taulukon jossa näkee, että jäämme kuukaudessa 300e miinukselle jos emme myy autoa. Kyllä siinä vaiheessa tunteet kuumenee ja huudan varmasti pallo punaisena kun toinen inttää vastaan numeroille ja hyvä ettei ehdota muiden kulujen maksamatta jättämistä että tuo munanjatke saa olla tuolla pihassa. Varmaan jollekkin toisille akoille lähettelee kuvia siitä ja väittää omakseen, vaikka ei ole edes ajokortti voimassa tällä hetkellä :DD Oivoi.
Jos alijäämä on tosiaan 300€/kk, niin auto lihoiksi ja heti. Ei mene kauaa kun kohta otatte pikavippejä talouttanne "paikkaamaan" ja yhtäkkiä huomaattekin että menee talo ja auto ja velkaa ulosotossa kymppitonneja. Ja sitten me saamme täältä lukea avauksia että "ihan ilman omaa syytä jouduttiin ulosottoon". Mutta tuo 300 €/kk on jo aika iso summa, onko autonne kuukausierä paljonkin yli tuon 300?, eli pääsettekö rahavirroissa plussille hankkiutumalla eroon autosta?
Vaihdat auton ja miehen samalla. Miehesi käyttäytyy todella typerästi. Miten jaksat katsoa tuolaista?
AP ehdottomasti auto myyntiin ja arjen talousasiat kuntoon. Jos mies haluaa pitää auton, niin sitten on löydyttävä työ, millä auton kulut saa katettua.
Piristävää kuitenkin lukea, että joku myöntää, että auto on lainarahalla hankittu. Taannoin kyselin täällä paljonko ihmisillä on autolainan kuukausierät, niin siihen ketjuun vastaili vain ne, joilla auto oli ostettu käteisellä.
Itse pidän kiinni tuosta, että auto makswtaan käteisellä, ei osamaksulla. Sama koskee kaikkea muuta paitsi asuntoa/taloa. Ensin säästetään, sitten ostetaan.
Auto suistaa monen nuoren talouden nykysellään ja saman se teki ennenkin.
Eräs rikas mies oli sanonut. älyttömän autohankinnan jälkeen, että kyllä hänellä on varaa panna autoon paljon rahaa, mutta sitä hän ei ymmärrä, että joku panee autoon kaikki rahansa..
eli auto pois ja halvempaa tilalle. Jos miehellä ei ole edes ajokorttia, niin mitä helvettiä se autolla tekee?
Laita se auto nyt kuitenkin ekana Nettiautoon myyntiin, tsekkaa vastaavat vuosimallin, kilometrien ja varusteiden perusteella, ja hinnoittelet ihan alapäähän, mielellään selvästi halvimmaksi. Tuossa on häviävän pieni mahdollisuus saada autosta edes joku käypä hinta. Toki tuon hintaluokan autot eivät varmaan kovin hyvin yksityisten välillä liiku, mutta totta kai yrität edes!
Autokauppa ei siitä maksa juuri mitään jos halvempaan vaihdat, voithan käydä kysymässä toki.
Ja tiedoksi jollekin joka kyseli autolainan määriä, meillä maksetaan 12 000 euron autolainaa pois 900e kuukaudessa - tämän verran toki tulee myös verottomia kuluja työmatkoista ja muutenkin kyllä rahat riittävät. Auton arvo on tällä hetkellä 30t. Auton on pakko olla suht uusi, vähän ajettu ja turvallinen, kun mittariin tulee 60tkm vuodessa.
Myös kauheat kummastelut kun autokin miehelle vain kulkupeli ja joitakin auton ikä sitten häiritsee.Tuloissakaan mitään ongelmaa mutta toteaa vain miten auto tuottamaton investointi ja rahat sijoituksiin.
Koska et ole auton omistaja vaan haltija voit myydä auton vain rahoitusyhtiön suostumuksella, eli käytännössä sun on saatava autosta juuri sen verran kuin olet siitä velkaa.
Miehellä selvästi ongelmia hyväksyä rahatilanteen muutos sillä pitää autosta kiinni kynsin hampain. Kyse tuskin on todellisuudessa juuri kiintymyksestä autoon vaan egon on sopeuduttava uuteen tilanteeseen ja se ottaa pattiin.
Sinun nimissäsi on laina joten päätös on sinun vaikka mies miten pistäisi hanttiin. Usein toinen vaan joutuu suhteessa tekemään ne vaikeat päätökset toisen vielä taistellessaan tunnemaailmansa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Saako siitä myydessä edes tuon velan summaa....
Ei puhettakaan. Hyvä, jos 5000 euroa jää käteen.
Auto on miehelle kunnia-asia ja siitä lupuminen merkitsee epäonnistumista. Työttömyys on varmasti jo todella raskasta.
AP kuohitsee miehen pakottamalla myymään sen.
Haluatko ap itsellesi eunukin vässykän? Jos haluat, niin pakota vaan auto myyntiin.
Miehesi ei enää koskaan tunne itseään hyväksi seurassasi.
Vierailija kirjoitti:
AP:lla aika erikoinen käsitys siitä että miehen kanssa neuvottelu ja yhdessä sopiminen tarkoittaa sitä että hän huutaa pallo punaisena kun mies ei tee juuri niin kuin hän haluaa.
Mitä tulee autoon niin siinä tulee takkiin aika huolella kaikilla vaihtoehdoilla. Pahimmassa tapauksessamaksatte saman mitä tästä rahoitusautostanne mutta saatte kelvollisen auton sijasta loppuunajetunromun. Pää kylmänä ja tarkkoja numeroita Exceliin ja sitten päätöksentekoon.
Ei kai ap aloittanut sillä pää punaisena huutamisella, mutta jos auto ja laina on ap:n nimissä ja ap:lla/pariskunnalla ei ole enää varaa maksaa autoa, ja mies kieltäytyy kohtaamasta faktoja ja kiukuttelee että "mä en ainakaan tule toisen auton kyytiin" (?!?mikä uhkaus :D) niin kyllä siinä voi enkeliltäkin palaa pinna.
Vierailija kirjoitti:
Auto on miehelle kunnia-asia ja siitä lupuminen merkitsee epäonnistumista. Työttömyys on varmasti jo todella raskasta.
Haluatko ap itsellesi eunukin vässykän? Jos haluat, niin pakota vaan auto myyntiin.
? Auto on ap:n. Miten se voisi olla miehen miehekkyyden osoitus? Mies ei edes aja sillä vaan istuu kyydissä kerran viikossa. Eikö miehekkyyden kaupallinen osoitus vaadi että ostaa sen itse?
Vierailija kirjoitti:
Koska et ole auton omistaja vaan haltija voit myydä auton vain rahoitusyhtiön suostumuksella, eli käytännössä sun on saatava autosta juuri sen verran kuin olet siitä velkaa.
Miehellä selvästi ongelmia hyväksyä rahatilanteen muutos sillä pitää autosta kiinni kynsin hampain. Kyse tuskin on todellisuudessa juuri kiintymyksestä autoon vaan egon on sopeuduttava uuteen tilanteeseen ja se ottaa pattiin.
Sinun nimissäsi on laina joten päätös on sinun vaikka mies miten pistäisi hanttiin. Usein toinen vaan joutuu suhteessa tekemään ne vaikeat päätökset toisen vielä taistellessaan tunnemaailmansa kanssa.
Kerrankin joku joka ymmärtää. Nimenomaan egosta tässä on kiinni. Mies ei halua että "kulissit" romahtaa ja sen takia tuosta autosta pitää kynsin hampain kiinni... Harmittaa vaan kun kaikki suhteen vaikeudet (juurikin rahan kanssa eritoten) on kaatunut mun niskaan ja olen joutunut ohjaamaan tätä uppoavaa laivaa miehen vinkuessa ties mistä. Kaipa tämäkin pitää viedä loppuun yksin, sano tuo mitä sano. Jos se ei halua uuden auton kyydissä olla niin omapa on ongelmansa :D Jalat kantaa kauppaan siinä vaiheessa. Ehkä tätä suhteen tilaakin pitää miettiä, jos toisella ei ole halua muuta kun ajaa minut vaikeuksiin ja ottaa kaikki hyöty irti niin onkohan tämä kaiken arvoista.
Kiitos! Pitää soittaa rahoitusyhtiöön tänään ja kysyä miten asian kanssa kannattaa edetä. Sitten soitella rohkeasti liikkeisiin ja kysyä mitä ne tarjoaa, jos ei mitään niin myyntitilillä myyntiin tai koittaa myydä itse. Unelmatilanne olisi, että autoliike lunastaisi loppulainan ja saisin jonkun eteen- ja taaksepäin kulkevan räppänän tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo tietokoneella istuminen ja pelien pelaaminen kamalan raskaalta näytä :D Epäonnistunut olo tässä on itselläkin, mutta veikkaan että eiköhän siinä vaiheessa kun rahoitusyhtiö hakee auton pihalta maksamattomuuden vuoksi, ole epäonnistumisen tunne vielä suurempi.
aloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin joku joka ymmärtää. Nimenomaan egosta tässä on kiinni. Mies ei halua että "kulissit" romahtaa ja sen takia tuosta autosta pitää kynsin hampain kiinni... Harmittaa vaan kun kaikki suhteen vaikeudet (juurikin rahan kanssa eritoten) on kaatunut mun niskaan ja olen joutunut ohjaamaan tätä uppoavaa laivaa miehen vinkuessa ties mistä. Kaipa tämäkin pitää viedä loppuun yksin, sano tuo mitä sano. Jos se ei halua uuden auton kyydissä olla niin omapa on ongelmansa :D Jalat kantaa kauppaan siinä vaiheessa. Ehkä tätä suhteen tilaakin pitää miettiä, jos toisella ei ole halua muuta kun ajaa minut vaikeuksiin ja ottaa kaikki hyöty irti niin onkohan tämä kaiken arvoista.
Kiitos! Pitää soittaa rahoitusyhtiöön tänään ja kysyä miten asian kanssa kannattaa edetä. Sitten soitella rohkeasti liikkeisiin ja kysyä mitä ne tarjoaa, jos ei mitään niin myyntitilillä myyntiin tai koittaa myydä itse. Unelmatilanne olisi, että autoliike lunastaisi loppulainan ja saisin jonkun eteen- ja taaksepäin kulkevan räppänän tilalle.
Nyt ei ole tarkoitus kettuilla, tai vetää mattoa jalkojen alta, mutta jos nyt on lainaa jäljellä 17000 autosta joka maksoi liikkeessä jotain 1,5v vuotta sitten 24000 niin jos oikein hyvin käy saat aikaan "nahkavaihdon" eli annat auton ja liike lunastaa velan. Pääset irti autosta ja velasta mutta se räppänä pitää sitten hommata muulla rahalla tai rahoituksella. Todennäköisemmin käy niin että liikkeet tarjoaa vähemmän kuin velkaa jäljellä. Autoliikkeen pitää kuitenkin tehdä voittoa noilla autoilla.
Toivotaan että selviää kaikkia (paitsi tietysti miestä) tyydyttävällä tavalla.
Olen tehnyt excel-taulukon jossa näkee, että jäämme kuukaudessa 300e miinukselle jos emme myy autoa. Kyllä siinä vaiheessa tunteet kuumenee ja huudan varmasti pallo punaisena kun toinen inttää vastaan numeroille ja hyvä ettei ehdota muiden kulujen maksamatta jättämistä että tuo munanjatke saa olla tuolla pihassa. Varmaan jollekkin toisille akoille lähettelee kuvia siitä ja väittää omakseen, vaikka ei ole edes ajokortti voimassa tällä hetkellä :DD Oivoi.