Hoitotyössä nähtyjä tapauksia/toimenpiteitä jotka muistat aina?
Sydäninfarktin jälkeinen sekava kuuro vanhus repi piuhat irti itsestään mm. katetrin pallunkeineen (mies). Lääkärin määräyksestä katetrointiin lavetille, koska verta tuli " pissaten" . Vanhus raapii ja vastustelee, 1 hoitaja katetroi, 2 pitelee kiinni käsistä ja jaloista. Yhteistä kieltä ei ole, kun ei kuule... Ei onnistunut katetrointi,siirto ensiapuun alakerrokseen cystofikxin laittoon, jota kandilääkäri ei osannut laittaa. Vaipat ja takaisin osastolle, kuoli yöllä veren hukkaan. DNR potilas eli ei elvytetä ym.
Kommentit (34)
Nimittäin yksi mies, ei kovinkaan vanha mutta kuitenkin, jolla oli vaskulaarinen dementia, oli löytänyt ja syönyt palasaippuan, jolle sitten sai allergisen reaktion ja huulet turposi aivan kauhean isoiksi. Mies meni aivan sekavaksi ja alkoi kiipeillä sängyillä ja tuoleilla, ei kuulemma voinut lattialle laskeutua koska siellä oli käärmeitä. Käveli seiniä päin jne. Sen perässä juostiin pari tuntia ennen kuin sai rauhoittavan piikin, koska eihän tuo raukka edes voinut huulia avata tableteille. Ei siis hauskaa, mutta niin hullua, että sitä ajattelee, että voi jeesus mitä sitä työkseen tekee...
Olen nähnyt silpoutuneita ihmisiä ja muuta kamalaa, mutta tuo pienen enkelin kuolema oli se urani vaikein tilanne... Itse tilanteesa tietysti toimi kuin robotti, mutta kun tilanne oli ohi, ei voinut enää tunteilleenkaan mitään, vaan oli pakko lähteä autoon itkemään itsekin... " Jouduimme" vielä kuljettamaan tuon pienen ruumiin sairaalaan ja itse kannoin hänet pitkin pitkää ( se tosiaan tuntui silloin pitkältä ) sairaalan käytävää omaisten huoneeseen, jonne vanhemmat tulivat sitten koko perheen voimin vasta myöhemmin. =0(
Olin keikkatöissä HUSin Naistenklinikalla jossa vastuullani oli yövuorossa 2kpl 5 hengen potilashuonetta, täynnä molemmat.
Toisessa huoneessa asusteli somalialaisäiti, jolla lapsivedet olivat menneet jo rv25, ja oli vuodelevossa jottei synnytys käynnistyisi.
Huoneessa lappasi ympäri vuorokauden jos jonkinlaista sukulaisukkoa ja -akkaa, ja huonetoverit oli ihan helisemässä kun oli koko ajan menossa joku rukoushetki tai rituaali.
Yhdentoista aikaan illalla päätin mennä viimeisen kerran sanomaan että ulkopuoliset vierailijat lähtevät kotiin NYT.
Löysin tämän somalialaispotilaan keskeltä huoneen lattiaa verilammikossa, ympärillä seisoi rukoilemassa 4 sukulaisnaista, veri tuli naisen emättimestä( istukka oli revennyt) ja sukulaiset sivelivät tätä maksoittunutta verta naisen kasvoihin ja käsivarsiin samalla kun rukoilivat.
Huonetoverit olivat kauhusta kankeina...
Vierailija:
Olin keikkatöissä HUSin Naistenklinikalla jossa vastuullani oli yövuorossa 2kpl 5 hengen potilashuonetta, täynnä molemmat.
Toisessa huoneessa asusteli somalialaisäiti, jolla lapsivedet olivat menneet jo rv25, ja oli vuodelevossa jottei synnytys käynnistyisi.
Huoneessa lappasi ympäri vuorokauden jos jonkinlaista sukulaisukkoa ja -akkaa, ja huonetoverit oli ihan helisemässä kun oli koko ajan menossa joku rukoushetki tai rituaali.
Yhdentoista aikaan illalla päätin mennä viimeisen kerran sanomaan että ulkopuoliset vierailijat lähtevät kotiin NYT.
Löysin tämän somalialaispotilaan keskeltä huoneen lattiaa verilammikossa, ympärillä seisoi rukoilemassa 4 sukulaisnaista, veri tuli naisen emättimestä( istukka oli revennyt) ja sukulaiset sivelivät tätä maksoittunutta verta naisen kasvoihin ja käsivarsiin samalla kun rukoilivat.
Huonetoverit olivat kauhusta kankeina...
Kysyn vaan...
ei ainakaan tota somalia tunnista kukaan- ne kaikki käyttäytyy aikalailla samaan tyyliin- nää verijutut on niiden naisille sellaisia pyhiä rituaaleja- miehet taas kammoaa verta, varsinkin " saastaisten naisten" verta.
Vierailija:
Yksi tapaus vähän aikaa sitten, jossa kirurgi leikkasi verisuonipotilaan väärän jalan, potilas kuoli komplikaatioihin.
Ei todellakaan oo mikään ainutlaatuinen tapaus, valitettavasti.
että sattui vähän aikaa sitten ja että potilas jopa kuoli siihen, niin eiköhän tuo ole tunnistettavissa. Vai väitätkö että potilaita kuolee paljon näihin väärän raajan leikkauksiin?
Tai että jos kertoo jotain potilaasta, niin ei kerro arvostellen / haukkuen / naureskellen.
ole sen jälkeen ajanut, elämässä ei ole kiire mihinkään...
Vierailija:
tuo pienen enkelin kuolema oli se urani vaikein tilanne... Itse tilanteesa tietysti toimi kuin robotti, mutta kun tilanne oli ohi, ei voinut enää tunteilleenkaan mitään, vaan oli pakko lähteä itkemään itsekin... (
vanhainkodissa hoitsuilla on samat hanskat kädessä koko päivän. ensin pestään mummojen kakkapyllyt, sitten syötetään ja lopuksi pestään pöydät. tosi hygieenista.
ja t' ämä on yksityinen vanhainkoti , luulisi olevan vähän enemmän budjettia tollaseen . ,
Myönnän kyllä että yökierroksella kun 30 potilasta käännetään en aina vaihda hanskoja uusiin. Tosin vaihdan aina kun kosken vaippaa ym. vastaaviin kohtiin. Enkä juota ihmisia likaisilla hanskoilla vaan riisun hanskan pois. Jostain kuulin että talkki hanskan sisällä on pöpöpesäke, oletteko kuulleet samaa? Ettei talkkihanskoja tulisi käyttää ollenkaan.
Itse en ole ollenkaan ihmisrakasta tyyppiä enkä voisi kuvitellakaan hoitoalaa...
ihanko todella oikeasti ihmisiä tulee päivystykseen sen takia, että ovat tunkeneet esineitä ruumiinaukkoihinsa eivätkä saa niitä pois??
Reps! Eipä heti uskois?