Mikä minulla on? Miksi en pysty pysymään hoitosuunnitelmassa?
Sairastuin pari vuotta sitten krooniseen tautiin ja alussa olin hyvin kipeänä. Olin juuri aloittanut uuden työn, enkä kehdannut olla poissa jatkuvasti. Sinnittelin melkein vuoden kroppa ja mieli väsyneenä, stressi päällä 24/7, ja tämä laukaisi minulla pahan masennuksen/ahdistuksen. Kotoa oli vaikea lähteä ilman paniikkioireita ja töissä oli vaikea olla jatkuvan pakokauhun tunteen takia. Kotona sain hirveitä kohtauksia ja tuntui että koko maailma olisi minua vastaan, enkä vain enää yksinkertaisesti jaksanut muuta kuin tuijottaa kattoa.
Hakeuduin työterveyshuoltoon, sain sairaslomaa pari kuukautta, psykiatrin, psykologin, ja työterveyshoitajan luokse ajat. Kävin myös paljon juttelemassa sairaudestani ja sen hoitoon kiinnitettiin enemmän huomioita.
Aloin voida hyvin, ja palasinkin töihin parin kuukauden jälkeen, mutta samalla lopetin käymästä psykologilla ja psykiatrilla ja yritin jatkaa arkea. Tarkoitus oli hakeutua kelan maksamaan terapiaan..
Kaikki oireet palasivat 6kk jälkeen rytinällä päälle. Menin uudestaan työterveyslääkärille ja jäin parin kuukauden sairaslomalle. Lääkärin kanssa tapasimme pari kertaa viikossa, soittelimme ja menin myös uudestaan psykiatrille ja psykologille. Aloitimme TAAS Kelan prosessin terapiaan ja työnantajan kanssa osa-aikaisen sairasloman hakemiseen. Tarkoitus oli parin kk jälkeen palata n. 40% takaisin. Työnantaja suositteli myös tätä.
Vedin jarrut päälle TAAS. En suostunut. En hakenut Kelan terapiaan. En mennyt enää lääkärin vastaanotolle, en vastannut puheluihin. Kieltäydyin osa-aika sairaslomasta ja palasin töihin 100%. Peruin kaikkien erik. lääkärien ajat. En edes jaksa hoidattaa tätä kroonista sairauttani.
Miksi? Miksi teen näin? Masennukseni taustalla on lisäksi myös isättömyys, epävakaa lapsuus, äidin hylkääminen, minun avioliittoni purkautuminen, pitkä huoltajuustaistelu, sekä abortti samoihin aikoihin, kun krooninen sairaus puhkesi. Ennen olin terve, kaikki oli hyvin ja elämä ihan jees. Pikkuhiljaa vain korttipakka luhistui ja koko elämä meni uusiksi.