Tiedätkö ketään jolla ollut aivojen sisäinen verenvuoto?
Miten toipui?
Hoidettiinko leikkauksella vai jotenkin muuten?
Jos kuoli, kauan kesti sairastumisesta kuolemaan?
Isäni sisko sai aivoverenvuodon 39v ja kuoli. Illalla oli valittanut pääkipua, mennyt nukkumaan, aamulla ei ollut herännyt eikä tullut tajuihinsa mutta hengitti ja pulssi tuntui. Vietiin sairaalaan jossa todettiin aivoverenvuoto eli vielä pari päivää jonka jälkeen kuoli. Tuolloin oli vuosi 1992 ja vissiin isän siskolla oli tämä aivojen sisäinen verenvuoto. Olen lukenut aiheesta uteliaisuuttani ja onko tosiaan näin ettei aivojen sisäiseen verenvuotoon ole vieläkään kehitetty kunnollisia hoitoja?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
" Kuoleman syyksi paljastui aivoverenvuoto, erityisesti rupturoitu aneurysma, mikä johti aivohalvaukseen joka johtui verenvuodosta aivojen oikeaan kammioon. "
Onko kellään tietoa miten tuollainen hoidettaisiin nykypäivänä!?
Leikkauksella. Hoidetaan joko tyhjentämällä, täyttämällä tai stentin avulla. Hoito aina tapauskohtaista.
mummoni kuoli yli kasikymppisenä siihen. tuli kova pääkipu, pääsi sairaalaan mutta meni tajuttomaksi ja lopulta kuoli.
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu se ettei jotkut kuntoudu? ja millasta kuntoutus on?
Aivoista itsestään, hoitoon pääsystä, vuodon paikasta ja syystä, kuntoutuksen määrästä, laadusta ja alkamisesta jne. Puhdas tuurikin voi vaikuttaa.
Kuntoutujat saavat mm. fysioterapiaa, toimintaterapiaa, neuropsykologista kuntoutusta, allasterapiaa. Tärkeintä on saada kuntoutusta mahdollisimman pian. Valitettavasti kuntoutukseen pääsy vaihtelee suuresti riippuen missäpäin Suomea asuu. Tähän asiaan pitäisi puuttua tarkemmin. Ks. esim. täältä lisätietoa kuntoutuksesta: https://www.aivoliitto.fi/aivoverenkiertohairio_(avh)/kuntoutus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Kuoleman syyksi paljastui aivoverenvuoto, erityisesti rupturoitu aneurysma, mikä johti aivohalvaukseen joka johtui verenvuodosta aivojen oikeaan kammioon. "
Leikkauksella. Hoidetaan joko tyhjentämällä, täyttämällä tai stentin avulla. Hoito aina tapauskohtaista.
Onko tuo leikkaus vaarallinen ja jos onnistuu, niin miten todennäköisesti toipuu ennalleen?
Se että isäni pystyi pari kuukautta toimimaan suht normaalisti ja vointi huononi vähitellen, kertooko se siitä että vuoto oli alussa pientä?
Jos isäni olisi ollut vuodon alusta lähtien vuodelevossa niin olisiko se riittänyt tyrehdyttämään aivoverenvuodon?
Mistä johtuu hetkittäinen sokeus aivoverenvuodon aikana?
Sori, paljon kysymyksiä mutta en saanut näihin aikoinaan edes äidiltäni vastauksia! Mietin kun näytit osaavan mulle vastata niin ootko lääkäri, sairaanhoitaja, neurologi tms. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo leikkaus vaarallinen ja jos onnistuu, niin miten todennäköisesti toipuu ennalleen?
-on, koska operoidaan aivoissa ja saattaa olla että pullistuma repeää kuitenkin
Se että isäni pystyi pari kuukautta toimimaan suht normaalisti ja vointi huononi vähitellen, kertooko se siitä että vuoto oli alussa pientä?
-luultavasti
Jos isäni olisi ollut vuodon alusta lähtien vuodelevossa niin olisiko se riittänyt tyrehdyttämään aivoverenvuodon?
-tätä tuskin osaa kertoa kukaan muu kuin patologi. Voi olla että olisi revennyt levossakin, aina ei tarvita kovaa ponnistusta jotta aneurysma repeäisi.
-vuoto on saattanut painaa näköhermoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-on, koska operoidaan aivoissa ja saattaa olla että pullistuma repeää kuitenkin
-luultavasti
-tätä tuskin osaa kertoa kukaan muu kuin patologi. Voi olla että olisi revennyt levossakin, aina ei tarvita kovaa ponnistusta jotta aneurysma repeäisi.
-vuoto on saattanut painaa näköhermoa
Kiitos! :)
Millaista aivoverenvuodon hoito on jos ei leikata? tarkoitetaanko yleishoidolla vaan vuodelepoa? Jos aivoverenvuoto hoidetaan sairaalassa vuodelevolla niin annetaanko silloin joku lääke jonka pitäisi tyrehdyttää aivoverenvuoto?
Olen kuullut että joskus kotiutettu sairaalasta vaikka vuoto ei ole vielä tyrehtynyt, miten se voi olla mahdollista?
Minut on kotiutettu sairaalasta yhden yön seurannan jälkeen. Lääkärit osasivat sanoa, että minun aivoverenvuotoni oli itsestään tyrehtyvää tyyppiä ja olin kuukauden verran levossa, enkä saanut ajaa autoa kolmeen kuukauteen. Tämä jätti minulle kuitenkin aivovamman, minkä takia olen kolmatta vuotta eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Millaista aivoverenvuodon hoito on jos ei leikata? tarkoitetaanko yleishoidolla vaan vuodelepoa? Jos aivoverenvuoto hoidetaan sairaalassa vuodelevolla niin annetaanko silloin joku lääke jonka pitäisi tyrehdyttää aivoverenvuoto?
Olen kuullut että joskus kotiutettu sairaalasta vaikka vuoto ei ole vielä tyrehtynyt, miten se voi olla mahdollista?
Liuotushoito
Äidilläni oli pullistumaa pään verisuonissa. Aneurysma puhkesi suihkussa ja kuoli lähes välittömästi. Vaikka ambulanssi soitettiin pian, ei mitään ollut tehtävissä. Hän oli 36- vuotias ja meillä kulkee suvussa munuaisrakkulatautia, jossa on tyypillista aneurysma. Kaikki riippuu siitä, kuinka suuri vuoto on ja missä.
Vierailija kirjoitti:
Minut on kotiutettu sairaalasta yhden yön seurannan jälkeen. Lääkärit osasivat sanoa, että minun aivoverenvuotoni oli itsestään tyrehtyvää tyyppiä ja olin kuukauden verran levossa, enkä saanut ajaa autoa kolmeen kuukauteen. Tämä jätti minulle kuitenkin aivovamman, minkä takia olen kolmatta vuotta eläkkeellä.
Onko sinulla lievä, keskivaikea vai vaikea aivovamma? Miten aivovamma vaikuttaa elämääsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liuotushoito
Verisuonitukosta hoidetaan liuotushoidolla. Aivoverenvuodossa ongelma on päinvastainen: verisuoni katkeaa tai repeää aivoissa, jolloin verenvuoto yritetään saada tyrehtymään. Vuodon sijainnista riippuen se voidaan yrittää leikata, mutta aina se ei ole mahdollista. Silloin ei ole mitään tehtävissä. Näin kävi äidilleni.
Eikö verenvuotoa voida saada tyrehtymään jollakin lääkkeellä?
Miten toimitaan silloin jos potilas tajuissaan ja ei oo mitään tehtävissä? :(
Katsoin kerran ohjelman ihmisen aivoista ja siinä annettiin ymmärtää, että aivojemme verisuonisto on vähän typerästi muodostunut ja jossain kohtaa on kaikilla sellainen rasituksessa oleva pullonkaula joka voi puhjeta kenellä tahansa ja koska vaan. Eikö olekin mukavaa elää jännityksessä.
Kaksi tuttavaani on kuollut verisuonen repeämiseen aivoissa. Toinen 25-vuotiaana, toinen nelikymppisenä. Synnynnäinen heikkous molemmilla. Keski-ikäisenä kuollut oli jonkun aikaa aivokuolleena.
Isän veli. Taju lähti työpaikalla, eikä sairaalassa voitu tehdä enää mitään. Todettiin aivokuolleeksi parin päivän päästä.
Ex-kollega. Sai aivoverenvuodon kotonaan, haki apua naapurista. Pidettiin aluksi humalaisena, joten apu viivästyi eikä hengenlähtö ollut kaukana Mm. puhekyky meni. Kykenee asumaan itsenäisesti mutta ei kuntoutunut enää työelämään.
Molemmat olivat vähän päälle kolmekymppisiä aivoverenvuodon saadessaan.
Vierailija kirjoitti:
Isän veli. Taju lähti työpaikalla, eikä sairaalassa voitu tehdä enää mitään. Todettiin aivokuolleeksi parin päivän päästä.
Ex-kollega. Sai aivoverenvuodon kotonaan, haki apua naapurista. Pidettiin aluksi humalaisena, joten apu viivästyi eikä hengenlähtö ollut kaukana Mm. puhekyky meni. Kykenee asumaan itsenäisesti mutta ei kuntoutunut enää työelämään.
Molemmat olivat vähän päälle kolmekymppisiä aivoverenvuodon saadessaan.
Eikö pysty enää ollenkaan puhumaan? :( mitenkähän ihminen kommunikoi jos ei pysty puhumaan, liitutaulun avulla...?
Ei ollut, aivoissa oli suonessa synnynäinen epämuodistuma pullistuma, joka petti.