Miten oppia erottamaan puhuuko narsisti totta vai ei?
Onko mitenkään mahdollista erottaa sitä milloin narsisti puhuu totta ja milloin ei? Menneistä asioista kerrotaan niin erikoisessa valossa, että usein epäilen, että kyseessä ovat korkeintaan osatotuudet.
Kommentit (29)
Faktat kannattaa tarkistaa narsistin puheista, mutta ongelma on se, kun ei heti tunnista narsistia narsistiksi. Tunnistamiseen voi mennä pitkä aika, jolloin narsisti saa tehdä tuhojaan. Charmikas, itsevarma ja muut alkuun huomioiva henkilö hurmaa ihmisen kuin ihmisen. Hänestä on hyvin vaikea uskoa minkälainen paholainen hän on. Yksinkertaisesti muut eivät usko, kun yrität puhua hänen kauheista teoistaan ja sinä saat vain syyt niskoillesi.
Mulla oli työnantaja joka oli ja on edelleen narsisti. En edes tajunnut asiaa kun vasta jälkeenpäin. Se ihminen kyllä eli ihan omassa mielikuvitusmaailmassaan. :D
Jokaiselle työntekijällä on sepustanut eri tarinat töihin liittyvistä asioista. ESim. lisistä milloin ne kuuluu maksaa ja milloin ei. Jatkuvasti sanoi, että tekee joka päivä 12 tuntisen työpäivän. Totuus taisi olla 2 tuntia.
Sanoi, että ei matkusta koskaan, kun aina on töissä. Salaa lähti kuitenkin Thaimaahan, ruotsin risteilylle ym. Ei koskaan puhunut kellekään, että lähtee ulkomaille... joku yksi henkilö toimistolla tiesi, että on lähtenyt... mutta siitä ei saannut sitten puhua kellekkään. :D
Kerran sanoi, pitkän lauantaityöpäivän jälkeen, että ajaa vielä vanhan isänsä luokse reilun 50 kilometrin päähän ja lämmittää saunan heille ja saunan jälkeen vielä hieroo isän jalat :D... Joo kyllä.
Puhui pahaa jatkuvasti tietyistä työntekijöistä. Yritti myös kaikilla mahdollisilla tavoilla jättää palkkoja maksamatta. Aiheutti jatkuvasti tahallaan kaikenlaista kaaosta työntekijöilleen. Nautti, kun pääsi alistamaan.
100-prosenttisesti täysin tunteeton ja kylmä ihminen. Yrityksessä oli myös hänen omia lapsiaan ja sukulaisiaan töissä. Heistäkin saattoi vaan sanoa, että "ne on korvattavissa". Ei tuntenut katumusta mistään teoistaan.
Elämäni paras päivä, kun pääsin pois siitä yrityksestä. Kehtasi vielä pyytää takaisin töihin muutaman kuukauden päästä. :D
On vain yksi ohje, kun kohtaat narsistin: Pysy mahdollisimman kaukana ja älä ole enää ikinä missään tekemisissä sellaisen ihmisen kanssa!
Olin itse narsisitin otteessa noin puoli vuotta. Pahinta on se, että tämä sairas ihminen pystyy kääntämään kaiken niin, että syy onkin uhrissa. Itse syytin lopulta itseäni kaikista sotkuista ja ongelmista. Vain narsistin uhrit tietävät oikeasti sen , miten sairas ihminen on kyseessä. hui. :(
Kannattaa myös muistaa, että narsistin kanssa ei kannata ruveta tappelemaan. Narsisti voittaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus uskoin, että pystyy lukemaan rivien välistä ja löytämään jonkinlaisen totuuden.
Nyt en enää luota siihen. Kun ero alkoi lähestymään, ainakin osa sellaisista tarinoista, jotka tuntuivat edes vähän uskottavilta paljastuivat täysin keksityiksi.
Narsistin maailmankuva vain on täysin toisenlainen. Se oli jännä huomata, että itseasiassa sellaiset "tosi asiat" joista oli luullut kuulevansa narsistilta, olivatkin itseasiassa narsistin muilta läheisiltä tullutta tietoa, jotka sitten omat aivo jotenkin järjestivät narsisilta kuulluiksi.
Ja itse ymmärsin jo alusta asti, että monet narsistin jutuista olivat keksittyjä, en vain jostain syystä osannut pitää sitä vakavana, koska jutut olivat niin hulluja että ei tullut mieleenkään, että narsisti uskoisi niihin edes itse. Tämä siis kuitenkin ennen kuin ymmärsin, että kyseessä oli ko. Häiriö, aiemmin luulin että kyseessä oli vain omalaatuinen tarinankertojaluonne.
Esimerkiksi ennen oletin, että narsistini aiemmat "seurustelusuhteet" olivat itseasiassa vain yhdenyönjuttuja, mutta itseasiassa kaikki "ihanat kumppanit" eivät välttämättä olleet sitäkään, vaan kyseessä saattoi olla ihan vain joku random nainen, jonka kanssa narsisti oli vaihtanut pari sanaa kaupassa tai kokonaan mielikuvituksen tuotetta.
Narsisti oli myös luonut itselleni kokonaan uuden menneisyyden ja kertonut sen sukulaisilleen totena, joka johti moniin kiusallisiin hetkiin. Vielä mielenkiintoisemman asiasta teki se, että riidellessämme narsisti veti esiin näitä keksimiään juttuja menneisyydestäni faktoina, esimerkiksi väitti suhtautumiseni johtuvan traumoistani mitä minulla ei todellisuudessa ollut.
Tasapuolisuuden nimissä, toki narsistinkin menneisyys oli erilainen kuin todellisuudessa. Jopa siinä määrin, että yritti faktana syyllistää itseäni siitä, että pakotin hänet muuttamaan asumastaan kaupungista toiseen. Paitsi etten pakottanut ja kaupunkikin missä asui tavatessamme muuttui aivan toiseksi.
Parasta kun ei usko mihinkään, ei edes sellaisiin harmittomilta ja todelliselta tuntuviin tapahtumiin, mielipiteisiin jne.
Minäkin aiemmin mietin sitä, että kyseinen henkilö haluaa vain kertoa asioita liioitellen. Myöhemmin on kuitenkin tullut sellainen olo, että tämä ihminen elääkin jossain aivan omassa todellisuudessaan. Mitään kun hänen kertomaansa ei saa kyseenalaistaa.
Tämä on jotenkin niin kummallista. Ymmärrän kyllä ihan inhimillisestäkin näkökulmasta, että kenellä tahansa voi olla vaikeuksia ottaa kritiikkiä vastaan, myöntää virheitään ja jotkin asiat ovat niin kipeitä, että mieluumin roikkuu jossakin epätoivoisessa valheessa kuin myöntää mitäään, mutta narsisti veti nämä aivan uusiin sfääreihin.
Kaikista lievemmistäkin asioista valehdeltiin. Ja kuten sanoin, ensin en pitänyt tarinoita kovin vakavina, mutta sitten tämä muistojen muokkaaminen alkoi ulottua omaankin elämääni. Narsisti saattoi esimerkiksi kertoa juuri tapahtuneen asian kokonaan erilailla, tämä ei selittynyt edes näkökulma erolla tai sillä että jokainen muistaa omalla tavallaan.
Vaan siis kun vaikka kävimme sukulaisilla, narsisti saattoi jälkeenpäin keksiä että teimme siellä asioita, joita emme tehneet tms. Myöhemmin näihin tarinoihin alkoi liittyä kokonaan vahvemmin itseäni nolaavia juttuja, olin hänen mukaansa sanonut asioita joita en ollut sanonut jne.
Saattoi myös ihan pokalla väittää että viestissä lukee jotain muuta mitä siinä oikeasti luki. Lähes lempiaktiviteetiksi nousi tiliotteiden syynäys joita heilutteli nenäni edessä ja väitti, että tililtään oli maksettu menojani ja laskujani, vaikka niistä ei ollut mitään merkintää tiliotteessa jne.
On hirveän vaikea sisäistää, että mitä se ajatteli sillä saavuttavansa. Miten pihalla voi ihminen olla, jos kuvittelee että saa toisen uskomaan juttuihinsa kun todisteetkin puhuu aivan toista kieltä. Mutta sillä ei tuntunut olevan mitään väliä, piti kiinni kynsin ja hampain näkemyksistään.
voivvoi kirjoitti:
Olin itse narsisitin otteessa noin puoli vuotta. Pahinta on se, että tämä sairas ihminen pystyy kääntämään kaiken niin, että syy onkin uhrissa. Itse syytin lopulta itseäni kaikista sotkuista ja ongelmista. Vain narsistin uhrit tietävät oikeasti sen , miten sairas ihminen on kyseessä. hui. :(
Juuri sama tunne :((. Itse olen juuri eron kokenut, minut jätettiin, mutta tässä parin kuukauden aikana oma syyllisyys on vain kasvanut. Vaikka järki sanoo toista niin silti oma mieli kääntää asioita niin että ehkä ansaitsinkin kaiken paskan mitä hän sanoi. Haluaisin vielä puhua ja pyytää anteeksi, mutta minut on estetty puhelimessa ja fb:ssa joten en saa häneen mitään yhteyttä. Kauhea tunne sisällä.
Narsistin tunnistaa siitä, että aina jossain vaiheessa hän puhuu itsensä ristiin.
Kun mainitset tästä hänelle, hän kääntää asian niin, että kuulija on käsittänyt väärin. Selittelee, paikkailee jne.
Kaikkein pahin on alkoholisoitunut narsisti.
Minäkin aiemmin mietin sitä, että kyseinen henkilö haluaa vain kertoa asioita liioitellen. Myöhemmin on kuitenkin tullut sellainen olo, että tämä ihminen elääkin jossain aivan omassa todellisuudessaan. Mitään kun hänen kertomaansa ei saa kyseenalaistaa.