Yksinhuoltaja = lapsella on vain yksi huoltaja? Vai käytetäänkö ilmaisua myös tilanteissa joissa yhteishuoltajuus?
Mä en ihan oikeasti vaan tiedä miten tää menee. Oon aina ajatellut että yh tarkoittaa tilannetta, jossa lapsen huoltajuus on vain yhdellä henkilöllä. Mutta yksi tuttu nyt sanoo olevansa yksinhuoltaja, vaikka hänellä on eksänsä kanssa yhteishuoltajuus. Lapset asuvat tuttavani luona ja joka toinen viikonloppu toinen vanhempi ottaa lapset luokseen.
Niin miten tää nyt menee? Onko tuttu oikeastikin yksinhuoltaja? Entä hänen eksänsä? Vai onko yh terminä vaan sellainen jota käytetään kuvailemaan tilannetta jossa huoltajat asuvat erillään?
Kommentit (12)
Yksinhuoltajuus tarkoittaa vain sitä, että vain lähivanhemmalla on oikeus hoitaa lapsen asioita esim. pankkiasiat. Mitenkään asia ei liity rahaan tai tapaamisiin.
Yh= lasten ainoa huoltaja. Ei vaikuta tapaamisiin, mutta yleensä vuoroviikkoasumisessa on yhteishuoltajuus.
Moni kutsuu itseään yksinhuoltajaksi, vaikka ei sitä oikeasti olekaan. Itse koen toisaalta olevani yh, vaikka virallisesti meillä on yhteishuoltajuus. Isä ei tapaa lasta, elatustuen saan kelalta. Joku taas voi oikeasti olla yh, vaikka lapset olivat lähes puolet ajasta etävanhemmalla.
Tuttusi on väärässä, samoin eka kommentoija sekoilee omiaan. Yhteishuollossa olevalla lapsella ei ole huoltajana yksinhuoltajaa. Määritelmät ovat toisensa poissulkevia.
No mä oonkin miettinyt et yh:ksi itseään kutsuvia on tosi paljon, ja oon ihmetellyt et tosi helponlaisesti se huoltajuus sit menetetään.
Mut sitä sanaa siis vaan käytetään väärin.
Vierailija kirjoitti:
No mä oonkin miettinyt et yh:ksi itseään kutsuvia on tosi paljon, ja oon ihmetellyt et tosi helponlaisesti se huoltajuus sit menetetään.
Kumpikin sana lyhennetään samalla tavalla,
y ja h. Eli eitä lyhennettä voi käyttää oli kyseessä yksinhuolto tai yhteishuolto.
Sekasotuku johtuu siitä, että vanhemmat käyttävät yksinhuoltaja -sanaa tarkoittamaan sitä, että he asuvat yksin lapsen kanssa. Siihen tarvittaisiin uusi sana kuten esimerkiksi sinkkuvanhempi, puolisoton vanhempi tai yhden vanhemman perhe.
Huoltajuus taas on juridinen termi ja tarkoittaa päätöksentekoa lasta koskevissa asioissa. Huoltajat päättävät lasta koskevat asiat yhdessä esimerkiksi lapsen nimestä, passista, äidinkielestä, uskontokunnasta, koulumuodosta. Vanhemmat sopivat myös lapsen tapaamisista ja elatusavusta keskenään eivätkä ne sopimukset riipu lapsen huoltomuodosta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kahden lapsen yksinhuoltaja. Totaalisesti.
Heidän isänsä EI ole menettänyt huoltajuutta, vaan hän ei sitä halunnut. Ei siis edes yhteishuoltajuutta.
Erossa yritin sopia, että isä saa vapaan tapaamisoikeuden, mutta ei kiinnostanut edes se.
Miksei yh:t, jotka eivät ole oikeasti yh, nimeä itseään vain lähivanhemmaksi.
Riippuu ihan asiayhteydestä. Onhan se nyt esim jossain kahvipöytärupattelussa ihan järjetöntä alkaa näitä erittelemään. "Olen niin väsynyt tähän x-arkeen, kun ei ole ketään aikuista arkea jakamassa eikä voi esim harrastaa mitään." Jos tuossa x:n paikalla käytettäisiin sanaa yhteishuoltajuus, siinähän tuntuisi, että ongelma on nimenomaan se, että huoltajuus jaetaan jonkun muun kanssa. Jos taas käytetään yksinhuoltaja-sanaa, merkitys ei juurikaan muutu, koska suurin osa ihmisistä (paitsi pilkunn*ssijat) ymmärtävät, että isä saattaa kuvioissa jonkin verran olla mukana.
Eikä tuo yksinhuoltajuus virallisissakaan yhteyksissä aina tarkoita pelkästään totaalista yksinhuoltajuutta. Ainakin kelalta saa lapsilisän yksinhuoltajakorotuksen, vaikka olisi yhteishuoltajuus. Eli aika pitkälti saivartelua on nillittää, että yksinhuoltaja-sanaa ei saisi käyttää, jos on yhteishuoltajuus.
Lapsilisän yksinhuoltajakorotus onkin epäjohdonmukainen. Järjestöt ovat vaatineet nimen muuttamista, sillä hyvin moni eronnut vanhempi luulee, ettei etuutta saa, jos lapsen yhteishuolto jää voimaan vanhempien eron jälkeen. Kelan sivuille saatiin sentään tuo tieto, että lapsilisän yksinhuoltajakorotukseen on oikeutettu, jos asuu ainoana vanhempana lapsen kanssa, vaikka olisikin yhteishuoltaja.
- Kyllä se nyt hieman vaikuttaa sille, että tutullasi on jaettu huoltajuus exänsä kanssa e. ns. yhteishuoltajuus. Mutta asia ei ole ihan näin mustavalkoinen. Käytännössä hän voi olla yksinhuoltaja, mutta sallii ja antaa lastensa vierailla ja viettää aikaa lasten isän kanssa. Oikeudellisessa mielessähän huoltajuus oikeastaan tarkoittaa lähinnä tapaa, jolla lasta koskevista merkittävistä asioista päätetään.